محلولپاشی فروت ست درختان پسته

محلولپاشی فروت ست درختان پسته

چه عناصری لازم است در محلول فروت ست باشند؟

فروت ست یا محلولپاشی تشکیل میوه در درختان پسته به محلول های غذایی گفته می شود که حاوی عنصر روی Zn، نیتروژن N و برخی کلسیم Ca باشند که در مرحله قبل گرده افشانی پاشیده می شوند. البته امروزه از ترکیبات جلبک و اسید آمینه ها هم در کودهای فروت ست استفاده می شود.

مهمترین محلول پاشی درخت پسته

محلولپاشی فروت ست بنظر اینجانب مهمترین محلولپاشی در درختان پسته است و اثرات آن بخوبی در طول دوره رشد درختان پسته مشخص می شود. در صورتی که شما یک فروت ست با کیفیت در ابتدای فصل محلول پاشی کنید درخت شما برای بیدار شدن از خواب و بستن هسته اولیه میوه قدرت کافی خواهد داشت.

چه فرمول هایی برای فروت ست موجود است؟

معمولا در صنایع تولید کودهای کشاورزی با کیفیت بالا کلسیم Ca با بور B و نیتروژن N با هم فرموله می شوند. نیتروژن N معمولا در این دسته از کودها به فرم نیترات است که موجب رها سازی بهتر و سریعتر کلسیم Ca و بور B می شود. بور B معمولا اگر بصورت کلات شده باشد بهتر از فرم اسید بوریک در ترکیب فروت ست جذب خواهد شد.

وجود عنصر بور B به همراه کلسیم Ca در محلولپاشی فروت ست موجب جذب بهتر کلسیم Ca می شود و موجب بهبود خصوصیات میوه می شود. بور B به تلقیح گرده با مادگی کمک فراوانی می کند. همچنین بور B در ساختمان اسیدهای نوکلوئیک نقش دارد.

ترکیب عنصر بور B با کلسیم Ca در محلولپاشی فروت ست موجب بهبود خصوصیات کمی و کیفی در میوه خواهد شد. وجود مقدار مناسبی از نیتروژن N مخصوصا بصورت نیترات کمک زیادی به افزایش کارآیی محلولپاشی فروتست خواهد کرد. اما در بهترین حالت به ترکیبات فوق مقداری اسید آمینه (معمولا استخراج شده از جلبک های دریایی) هم اضافه می شود این ترکیب ایده آل ترین ترکیب برای فروت ست می باشد.

فرموله کردن کود فروت ست

در مواردی ممکن است باغدار دارای مسمویت بور یا روی باشد به همین دلیل بهتر است ترکیب فروت ست را به شکل انتخابی خودش تهیه کند یعنی ترکیبی از یک کود روی کلات یا بر کلات شده به همراه یک کود ازته و یک کود اسید آمینه مرغوب را به عنوان فروت ست استفاده کند. تشخیص نوع و مقدار این ترکیب بر عهده کارشناسی است که مسمومیت بور یا روی را در سال قبل تشخیص داده است.

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست چه زمانی است؟

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست برای پسته یا سایر درخت ها دقیقا زمانی است که جوانه ها متورم شده اند، یعنی قبل از این که شما شکوفه یا برگی روی درخت مشاهده کنید بهتر است محلول پاشی را انجام دهید، لطفا به عکس های زیر با دقت نگاه کنید.

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست زمان تقریبا مناسب محول پاشی فروت ست زمان نامناسب محلول پاشی فروت ست

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد رضا
احمد رضا
4 سال قبل

ببخشید یک سوال برام پیش آمده
اگه بعد از باز شدن جوانه ها فروت ست رو بپاشیم چی میشه که گفتین نا مناسبه؟!

محسن جمشیدی
پاسخ به  احمد رضا
4 سال قبل

جناب احمد رضای عزیز
عنصر روی و بر و ازت که معمولا در فروت ست ها وجود داره هر سه با هم باعث بهتر شدن بیدار شدن درخت و بهتر شدن عمل لقاح در گیاه می شوند اگر دیر پاشیده بشود تاثیر آنها بسیار کم خواهد شد…….

موسی
موسی
3 سال قبل

سلام آیا محلول کلسیم را میشه اسید آمینه و جلبک قاطی و همراه با هم برای محلول پاشی استفاده کرد چون شنیدم کلسیم با جلبک یا اسید آمینه رسوب میکنه

محسن جمشیدی
پاسخ به  موسی
3 سال قبل

سلام

بهتر است کودهای کلسیم دار با هیچ چیز چه به صورت خاکی چه محلول پاشی ترکیب نشود.

رثا
رثا
2 سال قبل

سلام میشه فروتست رو با اسید آمینه همزمان پاشید

مهندس پریسا سالاری
پاسخ به  رثا
2 سال قبل

درود،
بله بعضی از فروت ست ها دارای اسید آمینه هستند و در صورت نداشتن اسیدآمینه بهتر است که ترکیب کنید.

6
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x