قارچ کش بردوفیکس

قارچ کش بردوفیکس

یکی از مشکلاتی که تمامی باغداران و کشاورزان با آن مواجه هستند وجود آفات و قارچ‌هایی است که گیاهان را درگیر می‌کنند. بیماری‌ها منبع اصلی آسیب به محصولات و گیاهان هستند که معمولا توسط همین عوامل ایجاد می‌شوند؛ بنابراین انتخاب و استفاده از قارچ کش و باکتری‌کش یکی از الزامات باغداری است. قارچ‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها همگی آفت‌کش‌هایی هستند که برای محافظت گیاهان به کار می‌روند. در این مقاله در ارتباط با یکی از بهترین قارچ‌کش‌ها به نام بردوفیکس صحبت خواهیم کرد. همچنین به بررسی زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس و نحوه استفاده از آن برای گیاهان مختلف می‌پردازیم. در این مقاله قصد داریم در مورد معرفی، مزایا و زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس صحبت کنیم.

معرفی قارچ کش بردوفیکس

یکی از قارچ‌کش‌ها و باکتری‌کش‌های حفاظتی تماسی، بردوفیکس است که به پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های گیاهان کمک می‌کند و از ترکیبات مس ساخته‌شده است. این محصول ارگانیک مناسب برای تمام درختان باغی مثمر، غیر مثمر، سبزی و صیفی‌جات، گیاهان آپارتمانی و حتی گیاهان فضای سبز است. پس از پاشیده شدن بردوفیکس روی گیاه در اثر رطوبت گازکربنیک، این قارچ کش به‌تدریج تبدیل به ترکیبات کمپلکسی شده که مرتباً یون مس آزاد می‌کند.

نداشتن بافت کریستالی قارچ کش بردوفیکس باعث می‌شود که برخلاف سایر ترکیبات مسی مانند اکسی کلرور مس به‌صورت یکنواخت روی گیاه بنشیند. داشتن PH حدود 7 به قارچ کش بردوفیکس کارایی چهارفصل بخشیده است. همچنین بردوفیکس با دانه‌بندی 2 تا 3 میکرون، مؤثرتر از دیگر سموم مسی بوده و دانه‌بندی بسیار ریز و چسبندگی مطلوب آن موجب مقرون‌به‌صرفه بودن آن نسبت به سموم پودری شده است.

معرفی قارچ کش بردوفیکس

مزایای قارچ کش بردوفیکس

  • دانه‌بندی ریز
  • دیرپایی به دلیل دانه‌بندی بسیار ریز و چسبندگی خوب
  • ماندگاری حتی پس از بارش
  • کارایی چهارفصل
  • کشاورزی ارگانیک
  • جلوگیری از سرمازدگی
  • دافع حشرات
  • ضد باکتری
  • اختلاط با سایر سموم

زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس

قارچ کش بردوفیکس قابل‌استفاده برای تمامی گیاهان و درختان است که می‌توان از آن جهت پیشگیری از بیماری‌ها کمک گرفت.

بهترین زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس زمان برگ‌ریزان در پاییز، قبل از بیدار شدن درختان در زمستان و بعد از تشکیل میوه است.

در فصل پاییز می‌توانید در کنار محلول‌پاشی تنه و شاخه درخت، برگ‌های روی زمین را هم به قارچ کش آغشته نمایید؛ در این صورت قارچ از طریق برگ و خاک آلوده نیز به درخت منتقل نمی‌شود.

به یاد داشته باشید در زمان وزش باد سم‌پاشی نکنید و سم‌پاش را به‌صورت پودر پاش استفاده نمایید.

زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس

نحوه مصرف قارچ کش بردوفیکس

متداول‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی استفاده از بردوفیکس است. به سه روش اصلی می‌توان از این قارچ کش ارگانیک برای انواع گیاهان و درختان کمک گرفت؛ محلول‌پاشی، رنگ کردن تنه درخت و محلول در آب زراعی. در ادامه این 3 نوع نحوه مصرف را به‌طور خلاصه شرح داده‌ایم.

محلول‌پاشی

جهت سم‌پاشی درختان میوه و گیاهان معمولاً از دوزهای مختلف بردوفیکس از طریق محلول‌پاشی استفاده می‌شود. محلول‌پاشی با دوز 5 یا 10 در هزار یعنی 5 یا 10 لیتر بردوفیکس در 1000 لیتر آب انجام می‌گیرد. البته به یاد داشته باشید که این میزان بسته به حجم سم‌پاش قابل‌تغییر است و لازم است که شما نسبت به میزان آب در دسترس میزان قارچ کش بردو را تعیین نمایید. برای مثال برای یک سم‌پاش با ظرفیت 200 لیتر 1 یا 2 لیتر قارچ کش نیاز است.

رنگ کردن تنه

می‌توان در زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس آن را به‌صورت رقیق نشده با رنگ تنه درخت ترکیب نموده و از آن بهره برد. از این ترکیب برای کنترل بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌های طوقه و ریشه گیاهان، انواع شانکرها و بلایت‌ها، سرطان‌ها و گال‌های طوقه و ریشه کمک گرفته می‌شود. به این صورت که بافت آلوده را با ابزار تیزی تراشیده و این قسمت را به همراه بافت سالم گیاه با این ترکیب رنگ نمود. همچنین این کار را برای ضدعفونی محل هرس گیاهان نیز می‌توان به کار برد. با این روش دیگر نیازی به چسب باغبانی نخواهید داشت.

محلول در آب زراعی

برای ضدعفونی خاک و کنترل عوامل بیماری‌زای خاکزی می‌توان در کنار محلول‌پاشی بردوفیکس، گیاهان را با این قارچ‌کش آبیاری نمود. این روش برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌های طوقه و ریشه گیاهان، سرطان‌ها و گال‌های طوقه و ریشه به کار می‌رود. به این منظور گیاهان باید با نسبت 10 در هزار بردوفیکس آبیاری شوند. برای درختان مسن‌تر آبیاری سایه‌انداز و بیل زدن خاک نیز ضروری است.

محلول در آب زراعی

قارچ کش بردوفیکس برای پسته

به‌منظور پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌های درختان پسته نیز می‌توانید از قارچ کش بردوفیکس کمک بگیرید. از این قارچ کش هم به‌صورت محلول‌پاشی و هم به‌صورت لایه محافظ تنه و هرس درختان استفاده می‌شود. درختان پسته‌ای که دچار بیماری گموز، سر خشکیدگی و سپتوریا هستند می‌توانند از قارچ کش بردو استفاده کنند.

بهترین زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس بعد از ریزش 70 درصد برگ‌ها در پاییز و قبل از تورم جوانه‌ها در اسفندماه است. درصورتی‌که تنه درخت در اثر گموز دچار آسیب شده باید محل آسیب را تراشیده و با محلول رقیق نشده بردو ترمیم کرد. میزان مصرف محلول بردوفیکس بین 5 تا 10 لیتر در هزار لیتر آب به‌صورت محلول‌پاشی است.

به دلیل چسبندگی بالا و تثبیت شدن به‌صورت کمپلکس، با بارندگی هم اثر بردوفیکس از بین نخواهد رفت. درصورتی‌که در رابطه با اثر بردوفیکس بر درختان پسته سؤال یا نظری دارید در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

قارچ کش بردوفیکس برای خیار

قارچ کش بردوفیکس را می‌توان برای بیماری‌هایی مانند بوته میری و لکه موجی، آنتراکنوز، ساقه سیاه، لکه زاویه برای خیار استفاده نمود و اثر چشمگیر آن را مشاهده کرد. میزان مصرف محلول بردوفیکس 1 لیتر در هزار لیتر آب برای هر 10 مترمربع توصیه می‌شود. می‌توان این قارچ کش را 5 بار در سال برای خیار استفاده کرد که البته فاصله بین هر دو نوبت سم‌پاشی باید 7 روز باشد. بهترین زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس برای خیار در صورت بروز و مشاهده بیماری است.

قارچ کش بردوفیکس برای خیار

قارچ کش بردوفیکس برای گیاهان آپارتمانی

قارچ کش بردوفیکس هیچ تأثیر منفی روی سلامت افراد نخواهد داشت بنابراین به‌راحتی می‌توان آن را برای گیاهان آپارتمانی استفاده نمود.

این محصول ارگانیک قابلیت کنترل بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌های گیاهان آپارتمانی و محصولات گلخانه‌ای را دارد. برای این منظور از نسبت 5 در هزار کمک بگیرید. برای ساخت این محلول 5 سی‌سی از قارچ کش بردوفیکس را با یک لیتر آب ترکیب نمایید.

در دوران رشد گیاه می‌توان هر 5 تا 7 روز از قارچ کش برای درمان استفاده کرد. محلول را مستقیماً بر روی شاخ و برگ خشک گیاه اسپری کنید. توجه داشته باشید که همه نقاط گیاه به قارچ کش بردو آغشته شود. تعداد زیادی از قارچ‌ها در پشت برگ‌ها و محل اتصال آن‌ها به ساقه‌ها پنهان می‌شوند.

هشدارهای لازم جهت استفاده از قارچ کش بردوفیکس

  • افراد و کودکان و حیوانات خانگی هیچ‌گاه در معرض این سم قرار نگیرند.
  • به منابع آب آشامیدنی پاشیده و یا مخلوط نگردد.
  • قارچ کش بردوفیکس را در محلی خشک و خنک با تهویه مناسب نگهداری کنید.
  • ممکن است چشم‌ها و بینی را تحریک کند لذا مراقب باشید که با چشم‌ها و بینی در تماس نباشد.
  • با ماسک هوا و عینک کار کنید.
  • تا زمانی که محوطه پوشش شده با این قارچ کش خشک گردد، از محیط دور باشید.
  • بعد از زمان استفاده از قارچ کش بردوفیکس دست و صورت خود را با آب زیاد و مواد شوینده بهداشتی کاملاً تمیز کنید.

نکات مهم استفاده از بردوفیکس

سخن پایانی

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین قارچ‌کش‌های کشاورزی، قارچ کش بردوفیکس است. این سم در گیاهان آپارتمانی، تاکستان‌ها، مزارع و باغات میوه برای جلوگیری از آلودگی‌های قارچی، کپک‌های پودری و میکروب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله در ارتباط با زمان و نحوه استفاده از قارچ کش بردوفیکس صحبت کردیم. هرچند که توصیه نهایی ما برای تعیین میزان و زمان مناسب استفاده از این قارچ کش نسبت به نوع گیاه، سن آن و نوع بیماری، مشورت با کارشناسان باتجربه است.

به هشدارهای گفته‌شده در این مطلب توجه نمایید تا با مشکلات ناخواسته روبه‌رو نشوید. مشاوران و کارشناسان سایت پسته رفسنجان در کنار شما هستند تا در زمینهٔ نحوه استفاده از این قارچ کش دوستدار محیط‌زیست یاری رسانند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس
عباس
1 سال قبل

سلام
برای از بین بردن باکتری های تولید هسته یخ درختان پسته زمان محلول پاشی قارچ کش بردو چه زمانی هست این سم را میتوان زمان فروست هم مصرف کرد چقدر در هزار ؟

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x