زمان سمپاشی فروت ست زمانی طلایی برای کشاورزان

زمان سمپاشی فروت ست زمانی طلایی برای کشاورزان

فروت ست کود بهاره ای است که فوایدش زبان زد همه کشاورزان است. فروت ست یکی از مراحل رشد گیاه محسوب می‌شود. زمان سمپاشی فروت ست در دو مرحله برداشت میوه ها و بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است.

 گاهی اوقات پس از تشکیل میوه ها در گیاهان، میوه‌ها شروع به ریزش می‌کنند که علت آن میتواند، کمبود مواد غذایی خصوصاً عناصر روی و بور باشد. با شناخت زمان سمپاشی فروت ست و استفاده از آن هنگام رشد گیاهان، می‌توان از ریزش آن‌ها جلوگیری و باعث تولید بیشتر محصول شد. در این مقاله، به بررسی زمان مناسب برای خرید کود فروت ست، استفاده از آن و فواید استفاده از آن می‌پردازیم.

فروت ست چیست؟

فروت ست (fruit set) به معنی شروع تشکیل میوه است درست همان هنگام که گل شروع به تقسیم سلولی می‌کند.

کود فروت ست یک نوع کود آلی است که برای تقویت و بهبود عملکرد گیاهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این کود شامل ترکیبی از عناصر غذایی ضروری برای گیاهان مانند بور، ازت و روی است که اغلب با فولیک اسید، اسید آمینه‌ها و دیگرکودهای ماکرو ترکیب می‌شود.

این کود در‌‌ مرحله شروع تشکیل میوه یا همان فروت ست مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دانستن زمان سمپاشی کود فروت ست و استفاده از آن باعث افزایش بهره‌وری گیاهان در جذب عناصر غذایی می‌شود و بهبود کیفیت محصولات را نیز به دنبال دارد.

فروت ست معمولاً به صورت پودر در دسترس است و به صورت محلول در زمین‌های کشاورزی سمپاشی می‌شود.

فروت ست چیست؟
فروت ست چیست؟

بهترین زمان سمپاشی فروت ست چه موقع است؟

استفاده از کود مناسب در زمان صحیح، یکی از اصول مهم کشاورزی است که می‌تواند برای بهینه‌سازی رشد و عملکرد گیاهان مورداستفاده قرار گیرد.

فصل بهار

ابتدای فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای استفاده از کود فروت ست است تا آنجاییکه فروت ست را کود بهاره نیز می‌نامند. این زمان معمولاً موقعی است که گیاهان شروع به رشد می‌کنند و نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند. استفاده از فروت ست در این هنگام، می‌تواند به افزایش رشد و توسعه گیاهان کمک کند.

فصل پاییز

بعد از برداشت محصول و پیش از شروع فصل سرما، وقت مناسبی برای سمپاشی با کود فروت ست است.

سمپاشی فروت ست به تقویت جوانه‌ها و آماده سازی آنها برای دوره سرد سال کمک کند. در این وقت، گیاهان معمولاً دارای میزان کمتری از فعالیت رشد هستند و ممکن است نیاز به مواد مغذی بیشتری برای مقاومت و پاسخ به استرس‌های سرما داشته باشند.

دوره رشد

 زمان سمپاشی فروت ست در مرحله تورم جوانه‌ها و دوره رشد گیاهان می‌باشد. به‌خصوص زمانی که گیاهان در زمان قبل از گلدهی و شکوفایی خود هستند، استفاده از کود فروت ست می‌تواند به تأمین مواد مغذی ضروری برای این فرآیندها کمک کند. این کود باعث می شود تا عملکرد درختان در هر سال حفظ شده و میزان تولید بالایی داشته باشند.

نکات مهم

در هر زمان از سال که محلول پاشی کود فروت ست را در نظر می‌گیرید، حتماً مقدار مناسبی از این کود را استفاده کنید. استفاده بیش‌ازحد یا کم می‌تواند به گیاهان آسیب بزند.

برای کسب بهترین نتایج، از ترکیب کود فروت ست با روش‌های دیگر مدیریت خاک و تغذیه گیاهان استفاده کنید.

برای یافتن بهترین روش‌ها و توصیه‌ها در مورد نحوه محلول پاشی فروت ست، همیشه می‌توانید با یک متخصص خاک و کود مشورت کنید. با استفاده بهینه و صحیح از کود فروت ست، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی عملکرد گیاهان خود را افزایش دهید و به کشاورزی موفق تبدیل شوید.

بهترین زمان سمپاشی فروت ست
بهترین زمان سمپاشی فروت ست

7 فایده فروت ست که شاید از آن اطلاعی نداشته باشید!

کود فروت ست کودی ترکیبی است که با دارا بودن عناصر مختلف غذایی، کمک قابل توجهی به رشد و نمو گیاهان می‌کند. فواید استفاده از آن عبارتند از:

افزایش عملکرد برداشت

کود فروت ست به دلیل دارا بودن عناصر غذایی حیاتی که گیاهان برای رشد نیاز دارند، می‌تواند به افزایش میزان محصول و برداشت کمک کند.

کیفیت محصول

با استفاده از کود فروت ست، کیفیت محصولات گیاهی بهبود می‌یابد. این امر به دلیل وجود عناصر غذایی ضروری در کود که به تولید میوه‌ها و سبزیجات با کیفیت بالا کمک می‌کند.

مقاومت در برابر بیماری‌ها

سمپاشی با کودهای بهاره مثل فروت ست می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی گیاهان کمک کند و از این طریق، گیاهان را در برابر بیماری‌ها و شرایط نامناسب محیطی مقاوم‌تر می‌کند.

بهبود ساختار خاک

استفاده از کود فروت ست در بهبود ساختار خاک و احیای آن نقش دارد.

کودها می‌توانند باعث افزایش فعالیت میکروبی در خاک شوند و به هضم و تبدیل مواد آلی به فرم‌هایی که گیاهان می‌توانند از آنها استفاده کنند، کمک کنند.

این محصول، بر خلاف برخی کودهای شیمیایی، خاک را تخریب نمی‌کند.

در عوض، با بهبود ساختار خاک، آن را احیا می‌کند. این به معنای بهبود توان خاک برای حفظ رطوبت، بهبود جذب و استفاده از عناصر غذایی توسط گیاهان است.

مزایای سمپاشی فروت ست
مزایای سمپاشی فروت ست

میوه هایی با سایز یکسان

آگاهی از بهترین زمان سمپاشی فروت ست و به کار بردن آن باعث رشد میوه هایی یکدست و باکیفیت تر خواهد شد؛ و مانع از رشد میوه های ناقص می‌شود.

کاهش اثرات زیست محیطی

استفاده از کود فروت ست می‌تواند به کاهش آلودگی خاک و آب ناشی از استفاده از کودهای شیمیایی کمک کند. این کودها بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی متداول مرتبط با کودهای شیمیایی، نیازهای غذایی گیاهان را تأمین می‌کنند.

مقاومت در برابر سرما

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اوایل پاییز بعد از برداشت میوه ها زمان مناسبی برای سمپاشی فروت ست است. مصرف کود فروت ست در این فصل سرد، قبل از ریزش برگ ها موجب تقویت جوانه ها و افزایش گلدهی می‌شود.

عناصر جادویی تشکیل دهنده فروت ست

سه عنصر اصلی تشکیل دهنده کود فروت ست یعنی بور، ازت و روی فواید بسیاری دارند برای همین مطلع شدن از زمان سمپاشی فروت ست و انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بور موجود در ساختار کود فروت ست موجب بالارفتن کیفیت لقاح و تولید بیشتر محصول می‌شود. بور همچنین از بوجود آمدن میوه های ناقص جلوگیری می‌کند.

افزایش فتوسنتز گیاه با ازت نیز سبب بهبود عملکرد گیاه می‌شود.

 عنصر روی نیز فعالیت آنزیم های گیاه را بالا برده و سبب تولید بیشتر کلروفیل می‌شود درنتیجه منجر به بالارفتن فتوسنتز و افزایش کیفیت محصول می‌شود.

توصیه‌های لازم هنگام استفاده از کود فروت ست

  • سعی کنید در زمان تورم جوانه‌ها حتما از محلول پاشی فروت ست برای افزایش باروی و راندمان باغ کمک بگیرید.
  • در هنگام میوه دهی درختان کمتر از این کود استفاده کنید.
  •  هوای گرم اصلاً زمان خوبی برای محلول پاشی فروت ست نیست.
  • اوایل صبح و عصر ساعات بهتری برای سمپاشی این کود است.
  •  برای آگاهی از مقدار مصرف فروت ست با یک متخصص کشاورزی مشورت کنید.
  • فروت ست را با کودهای که گوگرد و روغن های معدنی دارند ترکیب نکنید.
محلول پاشی فروت ست
محلول پاشی فروت ست

زمان محلول پاشی فروت ست پسته

پسته داران در زمان پیش از جوانه زدن و تورم جوانه‌های درخت پسته و پس از برداشت پسته را بهترین زمان محلول پاشی فروت ست پسته می‌دانند. این محصول باعث گلدهی بیشتر درخت پسته، کاهش پسته پوک و کیفیت پسته خواهد شد.

زمان محلول پاشی فروت ست پسته قبل از شکوفه دادن درخت پسته و هنگام متورم شدن جوانه های این درخت است. فروت ست را برای بیدار کردن درختان پسته نیز استفاده می‌کنند.

زمان سمپاشی فروت ست مرکبات

همانطور که در بالا اشاره کردیم کود فروت ست از سرمازدگی درختان جلوگیری می‌کند این امر شامل دیگر درختان میوه مثل درخت مرکبات نیز می‌شود.

 تمامی مراحل رشد زمان خوبی برای سمپاشی فروت ست مرکبات است اما بهترین وقت در پایان ماه اسفند است. این زمان درست قبل از گلدهی درخت مرکبات می‌باشد.

 فقط به یاد داشته باشید که موقع گلدهی درختان میوه از این کود استفاده نکنید.

فروت ست مناسب درخت مرکبات باید شامل نیتروژن، بور و روی باشد.

نحوه مصرف فروت ست

معمولاً دستورالعمل کلی برای استفاده از کود فروت ست به این شکل است:

برای مصرف درختان میوه: 3 تا 5 کیلوگرم در هکتار به صورت کود آبیاری و مصرف خاکی و به میزان 1 الی 2 کیلو گرم در هزار لیتر آب برای محلول پاشی درختان میوه

برای مصرف گیاهان زراعی: 2 تا 3 کیلوگرم در هکتار

برای مصرف گل و گیاهان زینتی: 50 تا 100 گرم برای هر متر مربع

اما این دستورالعمل‌ها می‌توانند بر اساس نوع گیاه، شرایط آب و هوایی، خاک و دیگر عوامل متغیر باشند. بنابراین بهتر است همیشه از متخصصان کشاورزی مشورت بگیرید تا دستورالعملی دقیق برای استفاده از کود فروت ست در مزرعه یا باغ خود داشته باشید.

لطفاً توجه داشته باشید که برای حصول بهترین نتایج، باید کود را به صورت مرتب و با دقت استفاده کنید. از مصرف بیش از حد کود خودداری کنید، زیرا می‌تواند به گیاهان آسیب بزند.

نتیجه‌گیری

فروت ست در واقع یکی از محصولات کودی است که به‌صورت محلول‌پاشی در کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول با ارائه انواع مواد مغذی به خاک، به رشد و توسعه پایدار گیاهان کمک می‌کند.

درست قبل از گرم شدن و سرد شدن هوا، آن هنگام که هوا ملایم است بهترین زمان سمپاشی فروت ست است. بسیاری از کشاورزان از این محصول برای افزایش مقاومت درختان و جلوگیری از سرمازدگی استفاده می‌کنند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوچکی
کوچکی
8 ماه قبل

آیا در آب و خاک شور بعد برداشت میتوان فروت ست را به آب داد یعنی بصورت کوددهی

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  کوچکی
8 ماه قبل

سلام
شوری در آب و یا خاک باعث محدودیت و کاهش جذب عناصر غذایی خواهد شد.
بهتر است به صورت محلول پاشی استفاده کنید و از ترکیبات ضد شوری مناسب برای اصلاح شوری آب محلول پاشی و بالا بردن درصد جذب کمک بگیرید.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x