روف گاردن(بام سبز)، بهشتی بر پشت بام!

روف گاردن(بام سبز)، بهشتی بر پشت بام!

روف گاردن، باغچه ای بالاتر از زمین!

روف گاردن (roof garden) یا فضای سبز بر روی پشت بام، به  بستر مصنوعی برای کاشت گیاه در ارتفاعی  بالاتر از سطح خاک زمین گفته می شود که غالبا بر روی سقف پارکینگ، پشت بام آپارتمان ها، و … ساخته می شود. این فضای سبز که امروزه با پیشرفت شهر نشینی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، غالبا در مکان هایی ساخته می شود که امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین میسر نباشد.

روف گاردن می تواند شامل قرار دادن چند گلدان بر روی پشت بام باشد، تا فضای سبزی بزرگ مانند یک پارک یا باغچه. که همه این ها به ویژگی های ساختمان، سلیقه، ویژگی های اقلیمی و … بستگی دارد.

در سطح خاک طبیعی زمین، شما می توانید هر نوع گیاهی را با هر اندازه ریشه بکارید، اما در روف گارن این امکان وجود ندارد. شما باید گیاهانی برای کاشت در روف گاردن انتخاب کنید، که ویژگی های خاصی داشته باشند.

روف گاردن، باغچه ای بالاتر از زمین!

ویژگی گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان و درختچه هایی که در روف گاردن کاشته می شوند، به دلیل بستر کاشت خاص، باید ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند در روف گاردن رشد کنند. ویژگی های این گیاهان عبارتند از:

  • گیاهانی مقاوم باشند. گیاهان روف گاردن باید توانایی تحمل درجه حرارت بالا و بادهای شدید را داشته باشند. با افزایش ارتفاع، شدت تابش نور خورشید و وزش باد افزایش میابد، بنابراین، این عامل یکی از مهم ترین عوامل برای انتخاب گیاه روف گاردن است.
  • گیاه ترجیحا راست ریشه باشد. گیاهان راست ریشه از جمله مناسب ترین گزینه ها برای کاشت در روف گاردن می باشند. این دسته از گیاهان قادرند مقدار بیشتری از رطوبت و آب را در ریشه های خود ذخیره کنند.
  • گیاهان خزدار که آب کمی را تبخیر می کنند. گیاهان خزدار برای کاشت در روف گاردن بسیار مناسب هستند، چرا که  آب کمتری از سطح آن ها تبخیر می شود. به همین دلیل برای کشت در شرایط خشک و گرم بسیار مناسب هستند.
  • گیاهانی که توانایی ذخیره آب و رطوبت دارند. گیاهان گوشتی و ساکولنت ها، از جمله کاکتوس ها گزینه بسیار ایده آلی برای کاشتن در روف گاردن هستند. این نوع گیاهان توانایی ذخیره مقدار زیادی آب و رطوبت در برگ ها و ساقه های خود دارند، به همین دلیل در محیط های خشک قابل پرورش هستند.

عوامل موثر در انتخاب گیاهان روف گاردن

ویژگی های مکان کاشت گیاهان، عاملی است که باید قبل از انتخاب گیاه مد نظر قرار بگیرند. توجه به عواملی که در زیر به آن ها اشاره می شود، به شما در انتخاب بهترین گیاه برای کاشت در روف گارن کمک می کند:

  1. مقدار نور محیط که گیاه می تواند از آن استفاده کند.
  2. میزان آبی که هر گیاه برای رشد به آن نیاز دارد.
  3. شرایط آب و هوایی غالب در منطقه
  4. مقدار کود و خاک مورد نیاز برای رشد هر گیاه
  5. مقاومت گیاه در برابر آفتاب، باد، بارندگی و … .

خاک مناسب برای گیاهان روف گاردن

یکی از اجزای روف گاردن که بسیار موثر می باشد،  خاکی است که برای بستر کشت گیاه از آن استفاده می شود. عمدتا زیبایی روف گاردن به گیاهانی مربوط می شود که در آن می کارید، و این گیاهان برای رشد خود به خاکی مناسب نیاز دارند. این سوال پیش می آِید که خاک مناسب چگونه خاکی است؟

برای کاشت گیاهان در روف گاردن به خاک مخصوص نیاز داریم، یا خاک معمولی؟

غالبا افراد این تفکر را دارند، که خاک مورد استفاده در روف گاردن همان خاک معمولی است که برای کاشت گیاهان استفاده می کنیم. اما هیچگاه فکر کرده اید که خاک معمولی پس از کوددهی و آبیاری چه وزنی پیدا می کند؟ از طرفی در روف گاردن نمی توان خاک را با ضخامت دلخواه استفاده کرد. به عبارتی در ضخامت کم خاک باید تمام نیازهای گیاه برطرف شود.

بنابراین از خاک های مخصوصی برای کاشت گیاه در روف گاردن استفاده می شود. خاک هایی که با ضخامت کم تمام نیاز های گیاه را رفع کنند و زیاد سنگین نباشند. خاک های فرآروی شده مخصوص روف گاردن، ویژگی های ذکر شده را دارا می باشد.

ویژگی های خاک مناسب روف گاردن

خاک مناسب روف گاردن، خاکی است که در عین سبک بودن، نیاز به رسیدگی اندکی داشته باشد و تمامی نیاز های گیاه را رفع کند. خاک مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. خاکی سبک باشد، تا از وارد آمدن فشار اضافی به زیر ساخت های روف گاردن و بخش های مختلف سازه جلوگیری شود.
  2. خاکی با خاصیت تخلخل بالا باشد و توانایی بالایی در جذب و نگهداری آب را داشته باشد. چرا که گیاه در ارتفاع کاشته شده است و در معرض تابش نور مستقیم و شدید خورشید است.
  3. خاکی با مواد مغذی کافی باشد، تا نیاز به تعویض خاک در کوتاه مدت نباشد.
  4. زهکشی مناسبی داشته باشد، تا سبب پوسیدگی ریشه و بروز انواع بیماری ها در گیاه نشود.
  5. خاکی استریل و فاقد آفت و  سرشار از مواد آلی و مغذی باشد.

 انواع خاک مناسب روف گاردن

خاک مناسب روف گاردن خاکی است، که تمام ویژگی های گفته شده را داشته باشد. خاک سبک و خاک کوکوپیت، دو نوع از خاک های مرغوب برای روف گاردن محسوب می شوند.

خاک سبک، همان گونه که از اسمش پیداست، وزن بسیار پایینی(به دلیل وجود مواد آلی در آن) دارد. از خاک برگ و کود حیوانی، جهت تامین مواد غذایی و معدنی مورد نیاز گیاه استفاده می شود، اما باید توجه داشت که کود حیوانی به خوبی پوسیده شده باشد تا از پخش بوی نامطبوع در فضا جلوگیری شود. از طرفی کود باید فاقد هر گونه بذر، به خصوص بذرهای علف هرز باشد.

خاک کوکوپیت، که به دلیل هزینه بالا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک گزینه بسیار ایده آلی برای روف گاردن است و از الیاف و پوست میوه هایی چون نارگیل درست شده است. این خاک به صورت فشرده و قالبی در بازار موجود است، که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می شود. از مزایای کوکوپیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خاکی آلی است.
  2. مقاومت بالایی در برابر انواع قارچ ها و باکتری ها دارد.
  3. جذب آب بالایی دارد.
  4. حالت خنثی دارد، اسیدی و قلیایی نیست.
  5. به علت مقاومت فیزیکی بالا، طول عمر زیادی دارد.

از معایب آن، می توان به کمبود مواد غذایی در آن اشاره کرد.

خاک سبک یا خاک کوکوپیت؟

بهترین گزینه برای روف گاردن، ترکیبی از خاک کوکوپیت و خاک سبک است. استفاده از خاک مناسب در روف گاردن، سبب شادابی گیاهان، ایجاد منظره ای زیبا و در نهایت به وجود آمدن بهشتی در نزدیکی آسمان می شود.

خاک سبک یا خاک کوکوپیت؟

دسته بندی گیاهان و درختچه های مناسب برای کاشت در روف گاردن

انواع زیادی از گیاهان را می توان در روف گاردن پرورش داد. به طور کل چهار دسته بندی عمده برای گیاهان روی پشت بام در نظر گرفته شده است:

  • گیاهان سوزنی برگ: این گیاهان مقاومت زیادی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند. اغلب آن ها در تمامی فصول سال سبز هستند و برای همیشه سبز نشان دادن روف گارن به کار می روند.
  • گیاهان پوششی: این گیاهان برای پوشاندن سطح خاک به کار می روند، مانند انواع چمن ها و یال اسبی. هدف از کاشت این دسته از گیاهان سبز تر نشان دادن روف گاردن، و مراقبت از خاک در برابر باد است.
  • گیاهان رونده: این گیاهان برای پوشاندن دیواره های روف گاردن به کار می روند. با استفاده از این گیاهان می توان یک محیط چند بعدی سبز داشت.
  • گیاهان معطر: این گیاهان برای تلطیف و معطر نمودن فضا به کار می روند، که برخی در روز و برخی در شب از خود بویی معطر ساطع می کنند.

گیاهان مناسب برای کاشت در روف گاردن

با توجه به معیار های گفته شده، در اینجا به  چند نمونه از بهترین گل ها و گیاهان برای کاشت در روف گاردن اشاره می شود.

گل طاووسی، یک انتخاب زرد برای روف گاردن

گل طاووسی، گیاهی مقاوم در برابر هوای خشک است. این گیاه علاوه بر رنگ و بویی جذاب، در فصل بهار گل می دهد. ارتفاع این گیاه تا 2 متر هم می رسد، که برای کاشت در روف گاردن باید به آن توجه کرد.

درختچه توری، محافظی  در برابر نور آفتاب

درختچه توری، گیاهی است که تحت شرایط تابش مستقیم نور خورشید رشد می کند. این گیاه مناسب اقلیم گرم و خشک است و در دو نوع خزان پذیر و همیشه سبز وجود دارد. دوام گل های این درختچه بیش از دو ماه است.

درختچه های همیشه سبز فوتونیا

گیاهان مقاوم و همیشه سبز فوتونیا، گزینه مناسبی برای کاشت در روف گاردن  هستند. برخلاف ظاهر ساده گیاهان همیشه سبز، این گیاه داراب برگ های سبز، گل های سفید و شاخه های قرمز است. این سه رنگ در کنار هم، منظره خیره کننده به وجود می آورند. برگ های قرمز این گیاه به تدریج به سبز تیره تغییر رنگ می دهند. ارتفاع این درختچه به بیش از یک متر نیز می رسد.

گل کاغذی، گیاهی همیشه گلدار

این گیاه تقریبا در تمامی طول سال گل می دهد و از آن  برای زیبایی بیشتر در روف گاردن استفاده می شود. این گیاه به خاک زهکشی شده، اسیدیته نسبتا کم و آب و هوای گرم و خشک نیاز دارد. گل های کاغذی از نوع گیاهان رونده هستند، که در صورت وجود شرایط مناسب منظره ای زیبا و صورتی رنگ به وجود می آورند.

ساکولنت ها، کمترین نیاز به آبیاری

این گیاهان گوشتی تنوع بسیار زیادی در رنگ و نوع دارند. برخی از این نوع در برابر گرما و برخی در برابر سرما مقاوم هستند. گل ناز، از جمله ساکولنت های مناسب برای استفاده در روف گاردن هستند.

مینای دایمی، طیف رنگی زرد تا بنفش

از جمله گیاهان مناسب برای کاشت در روف گاردن، مینای دایمی است. این گیاه به عمق 20 تا 30 سانتی متر خاک نیاز دارد و در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاوم است. گل های بنفش تا زرد مینا در اواخر بهار و تابستان منظره ای بهشتی در روف گاردن به وجود می آورد.

پتوس طلایی، گیاهی تطابق پذیر

پتوس از جمله گیاهانی است که در اغلب خانه ها دیده می شود. این گیاه در شرایط مختلف نور به خوبی رشد می کند و خود را با محیط سازگار می کند. به دلیل قدرت تطابق پذیری بالا، این گیاه از جمله بهترین گیاهان مناسب پرورش در پشت بام است.

گیاهان علفی چند ساله

انواع علف های زینتی، می توانند در روف گاردن با هزینه و زحمت کم، بهترین و زیباترین مناظر را خلق کنند. این گیاهان یک منظره یکنواخت در اندازه گسترده به وجود می آورند، که می توان مابین آن ها انواع گل ها را کاشت.

می توانید از انواع گیاهان و گل های مناسب باغچه،و همچنین علف های زینتی بسته به شرایط روف گاردن استفاده نمایید.

گیاهان مناسب برای کاشت در روف گاردن

کاربری های جذاب روف گاردن

در این روزها که گرانی بیداد می کند، برای انجام هر کار ساده و پیش پا افتاده ای باید هزینه های زیادی پرداخت کرد. یکی از این هزینه های سر به فلک کشیده، هزینه مکان است. مکانی زیبا که محیطی صمیمی و متفاوت داشته باشد و با کمترین هزینه و حتی رایگان در دسترس باشد! بیشتر شبیه رویاست تا واقعیت. روف گاردن فضایی است که این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است.

فضایی برای جشن ها و مهمانی ها

اولین و پیش پا افتاده ترین کاربری روف گاردن، مکانی برای دور هم نشینی های خانوادگی و دوستانه است. محیطی که با گیاهان محصور شده است و امنیت را با خود به همراه دارد. از طرفی این محیط سبز نزدیک ترین مکان به شما برای برگزاری جشن ها و مهمانی هایتان است.

فضایی برای جشن ها و مهمانی ها

کلاس و نمایشگاه خصوصی در محیطی متفاوت

یکی از گروه هایی که بیشترین لذت را از روف گاردن می برند، هنرمندان هستند. این قشر از جامعه که اغلب روحیه ای حساس دارند، در این محیط دلنشین از تک تک عناصر ایده می گیرند.

پس از دریافت مجوزهای لازم و جلب رضایت همسایگان، این قابلیت را برایشان توضیح داده و کلاس و یا نمایشگاه خاص خود را در بام سبز برگزار کنید.

یک فنجان قهوه در نزدیکی آسمان!

از رایج ترین کاربری های روف گاردن در ساختمان های اداری و تجاری، احداث کافی شاپ یا رستوران است. این روزها که پیاده رو ها هم پر تردد شده اند، بهتر است از روف گاردن به عنوان یک محیط دنج برای کسب و کارتان استفاده نمایید. محیطی بر فراز یک خیابان یا محله، که در اوج آرامش خود، به آسمان نزدیک است.

یک فنجان قهوه در نزدیکی آسمان!

باغچه ای کوچک برای کاشت انواع محصولات ارگانیک

یکی از جذابیت های روف گاردن مختص علاقه مندان به کشاورزی و باغبانی است. افرادی که در اوج شلوغی شهر دوست دارند به مزرعه خانگی خود پناه ببرند. به راحتی می توانید با فلاورباکس های حاوی خاک و کود طبیعی، بستری برای پرورش گیاهان و سبزیجات ارگانیک فراهم آورید.

با روف گاردن ارزش ساختمان خود را بالا ببرید!

اگر در ساختمانی زندگی می کنید که ساکنان آن معتقدند احداث روف گاردن دور ریختن پول است، از زاویه خودشان توجیه شان کنید، ارزش مادی!

روف گاردن در ساختمان های سر به فلک کشیده نه تنها سبب افزایش ارزش معنوی آن ها می شود، بلکه سبب افزایش ارزش مادی، یعنی افزایش قیمت ساختمان، نیز می شود. افرادی هستند که حاضرند برای فرار از یک چهارچوب سیمانی به باغچه ای دنج هزینه بیشتری صرف کنند.

نکته حائز اهمیت در ساخت روف گاردن، رعایت استاندارد های لازم است. بهتر است قبل از احداث آن با افراد صاحب نظر مشورت کرده و سپس اقدام به اجرای آن بنمایید.

با روف گاردن ارزش ساختمان خود را بالا ببرید!

یک روف گاردن لاکچری اما کم هزینه!

هر مکانی با کمی خلاقیت و با استفاده از مواد کم هزینه، می تواند به یک مکان لوکس و لاکچری تبدیل شود. به جای آن که اسباب اثاثیه قدیمی را در انبار روی هم تلنبار کنید، دستی بر سر و روی آن ها بکشید و فضایی سنتی در بام سبز بسازید.

اگر قصد خرید و صرف هزینه دارید، می توانید تعدادی اکسسوری (لوازم جانبی زینتی) برای روف گاردن خود تهیه کنید. لوازمی مانند مبلمان ضد آب، آبنماهای زینتی، شومینه های دست ساز، باربکیو های چند کاره، چمن های مصنوعی، فانوس های چوبی و … .

اگر شما طراح این مکان باشید، چگونه و با استفاده از چه وسایلی بام سبز خود را چیدمان می کنید؟

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x