نحوه پوساندن کود دامی با کمک کودهای زیستی

نحوه پوساندن کود دامی با کمک کودهای زیستی

در این مقاله، از شما دعوت می‌کنیم تا به ما در یک سفر علمی همراه شوید که در آن باهم نحوه پوساندن کود دامی را کشف می‌کنیم.

کود دامی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد ارگانیک موجود در زمین، می‌تواند تأثیر زیادی بر بهره‌وری زمین کشاورزی و برداشت محصولات داشته باشد؛ اما این فقط در صورتی ممکن است که فرآیند پوساندن به‌درستی انجام شود.

نحوه پوساندن کود دامی، یک فرآیند طبیعی است که می‌توان با استفاده از آن کودهای بسیار مغذی و مفیدی برای خاک و محصولات تولید کرد.

اما این فرآیند چگونه کار می‌کند؟ و چگونه می‌توانیم آن را بهینه‌سازی کنیم تا بهترین نتایج را دریافت کنیم؟

پیش‌بینی کنید که با پاسخ به این سؤالات، ما در این مقاله قصد داریم به تفکیک و بررسی علمی و عملی نحوه پوساندن کود دامی بپردازیم؛ بنابراین، به ما بپیوندید و از این فرصت استفاده کنید تا بیشتر در مورد چگونگی استفاده از این منبع طبیعی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای تقویت عملکرد کشاورزی بهره بگیرید.

اهمیت پوساندن کودهای آلی

کودهای آلی تازه به دلیل داشتن بذر علف‌های هرز، اسپور قارچ‌ها و لارو حشرات برای گیاه مضر هستند.

از طرفی مصرف کودهای آلی بدون حضور میکروارگانیسم‌ها مانع از جذب مواد ضروری گیاه می‌شود؛ بنابراین با به کار بردن روش‌هایی برای پوساندن کودهای آلی تازه علاوه بر حذف علف‌های هرز و آفات با اضافه کردن میکروارگانیسم‌های مفید خاک باعث افزایش جذب مواد مغذی و حاصلخیزی خاک می‌شود.

در این مقاله به بررسی دلایل و نحوه پوساندن کود دامی و شیوه‌های مختلف برای پوساندن انواع کودهای آلی می‌پردازیم.

استفاده از کودهای زیستی در کشاورزی ارگانیک

کودهای زیستی دارای منشأ طبیعی هستند؛ و به دلیل تولید محصولات سالم و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست اهمیت زیادی در کشاورزی ارگانیک دارند.

این کودها حاوی میکروارگانیسم‌هایی هستند؛ که با تجزیه عناصر غذایی گیاه سبب افزایش رشد گیاه و محافظت از آن‌ها در برابر آفات و بیماری‌ها می‌شود.

علی رغم فواید زیاد کودهای زیستی مصرف کودهای شیمیایی منع نمی‌شود. کودهای شیمیایی علاوه بر معایب دارای مزایایی برای گیاهان هستند؛ و می‌توانند عناصر ضروری گیاه را تأمین کنند.

استفاده از کودهای زیستی در کنار کودهای شیمیایی علاوه بر کمک به افزایش جذب عناصر و حفظ محیط زیست می‌تواند منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی پایدار شود.

مزایای کود زیستی هوکر

کودهای زیستی هوکر شامل میکروارگانیسم‌های مفید مانند باکتری‌های باسیلوس هستند؛ که در سلامت گیاه نقش مهمی دارند؛ زیرا این باکتری‌ها قابلیت دسترسی گیاه به عناصر مغذی را افزایش می‌دهند.

همچنین با تولید آنزیم‌های تجزیه‌کننده دیواره سلولی و آنتی‌بیوتیک می‌تواند با بیماری‌ها گیاهی مقابله کنند؛ بنابراین این باکتری‌ها می‌توانند به‌عنوان دشمن طبیعی آفات نقش مؤثری در کنترل آفات داشته باشند.

استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای کنترل آفات علاوه بر کاهش نیاز به کودهای شیمیایی با افزایش سلامت خاک باعث افزایش بازدهی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود. در ادامه به سایر مزایای کود زیستی هوکر می‌پردازیم.

تأثیر کود زیستی هوکر بر تخلخل خاک

باکتری‌های موجود در این کودها با تولید موادی باعث به هم چسبیدن ذرات خاک شده و باعث تأمین اکسیژن گیاه و کمک به بهبود تنفس می‌شوند.

همچنین با افزایش تهویه خاک باعث افزایش جریان آب و عناصر غذایی و کمک به جذب بهتر آن‌ها می‌شود؛ بنابراین برای افزایش رشد گیاه و کمک به بهبود عملکرد آن استفاده از کودهای زیستی حائز اهمیت هستند.

نقش کود زیستی هوکر در اصلاح خاک‌های شور

بخش بزرگی از خاک‌های کشاورزی شور و قلیایی هستند.

این شرایط علاوه بر تخریب بافت خاک باعث کاهش جذب عناصر خاک می‌شوند. استفاده از کودهای زیستی هوکر با داشتن باکتری‌های مفید خاک باعث می‌شوند عناصر غیرقابل جذب را در دسترس گیاه قرار داده و جذب شوند.

 نقش کود زیستی هوکر در تنظیم Ph خاک

باکتری‌های موجود در کود زیستی هوکر با تولید اسیدهای آلی و کاهش Ph خاک باعث افزایش جذب عناصر غذایی مثل آهن، فسفر و روی می‌شوند؛ و کیفیت محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهند.

درصورتی‌که کشاورزان از اسیدهای معدنی جهت کاهش Ph در باغات استفاده کنند. جمعیت میکروبی خاک کاهش می‌یابد.

در این صورت سرعت جذب عناصر مغذی کم می‌شود؛ بنابراین با مصرف کودهای زیستی در نحوه پوساندن کود دامی، ضمن تنظیم Ph خاک می‌توان از مزایای بی‌شمار آن‌ها بهره‌مند شد.

ضرورت پوساندن کود

کودهای دامی تازه دارای معایبی هستند. نحوه پوساندن کود دامی شرایط مساعد برای رشد گیاه و افزایش باروری زمین را فراهم می‌کند.

در این قسمت معایب استفاده از کودهای تازه دامی و لزوم نحوه پوساندن کود دامی را بررسی می‌کنیم.

  •  کود دامی تازه دارای نمک زیادی است که سبب تجمع نمک در محیط ریشه می‌شود. در این صورت گیاه قادر به جذب آب و سایر عناصر نیست. گیاه با کمبود عناصر مواجه می‌شود و با پیشروی این شرایط گیاه از بین می‌رود.
  • وجود مقدار زیاد ازت در کودهای دامی منجر به عدم تعادل ازت در گیاه و افزایش رشد رویشی می‌شود.
  • کود دامی تازه به دلیل داشتن بذر علف هرز درصورتی‌که به‌صورت تازه مصرف شوند با رشد علف‌های هرز با گیاه میزبان رقابت می‌کنند؛ و از رشد آن می‌کاهند.
  • وجود میکروارگانیسم‌های پاتوژن در کودهای دامی تازه منجر به آلوده شدن گیاه شده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

بنابراین برای استفاده از کودهای دامی باید از نحوه پوساندن کود دامی یا کمپوست آگاهی لازم را داشته باشیم.

ضرورت پوساندن کود
کود تازه دارای نمک، ازت، میکروارگانیسم های پاتوژن زیادی است که باعث آسیب رساندن به گیاه می‌شوند؛ بنابراین بهتر است که به صورت پوساندن، فراوری شوند.

مزایای کود دامی پوسیده

  • مقرون‌به‌صرفه بودن.
  • ساختار خاک را بهبود می‌بخشد.
  • هوادهی خاک را افزایش می‌دهد.
  • فعالیت میکروارگانیسم‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • می‌تواند آرایش خاک‌های شنی یا رسی را بهبود بخشد.

نحوه پوساندن کود دامی

کود دامی ماده‌ای آلی است که بیشتر از فضولات حیوانات تشکیل‌شده است و به‌عنوان کود آلی در کشاورزی استفاده می‌شود. این نوع کود برای استفاده به روش‌های مختلف یا با پوسانده شدن یا با استفاده از روش‌های کمپوست باید فراوری شود. درروش کمپوست با افزودن ماده آلی و مواد مغذی مانند نیتروژن به خاک، به حاصلخیزی آن کمک می‌کند. و درروش پوساندن به کمک انواع کودهای زیستی که در ادامه توضیح خواهیم داد، کودهای دامی را می‌پوسانیم.

روش پوساندن کود گاوی برای پسته

کود تازه دارای مقدار زیادی رطوبت، املاح، آمونیاک و سدیم کلرید است؛ که pH را افزایش می‌دهند.

زمانی که میزان رطوبت کود گاوی به 15 درصد رسید آماده‌ی پوساندن است. با استفاده از گوگرد 5 درصد، اوره 1 درصد و کاه و کلش 10 درصد می‌توان اقدام به پوساندن یک تن کود گاوی کرد.

در زیر مراحل پوساندن کود گاوی را بررسی می‌کنیم.

  • مخلوط کردن کود گاوی با کاه و کلش.
  • ترکیب کردن گوگرد و اوره به توده کودی و هم زدن آن.
  • چک کردن دمای کود و درصورتی‌که دما به 70-60 درجه‌ی سانتی گراد برسد. باید کود را هم زد.
  • اضافه کردن ماسه‌بادی به میزان 30 درصد به توده کود.
  • آماده شدن کود برای مصرف پس 4 الی 8 هفته.

مزایای کود گاوی برای درختان پسته

برای انتخاب بهترین کود دامی برای باغ پسته عواملی چون بافت خاک، میزان آب و نوع کود دامی مؤثر است.

کود گاوی دارای علف‌های هرز کم‌تری نسبت به سایر کودهای حیوانی است؛ زیرا سیستم گوارش گاو علف‌ها را به‌خوبی هضم می‌کند.

درنتیجه مصرف آن‌ها در باغات کشاورزی مانع از رقابت علف‌های هرز با درختان می‌شود؛ و به رشد و نمو بهتر کمک می‌کنند.

همچنین کودهای گاوی نسبت به کودهای گوسفندی دارای عناصر کم‌مصرف بیشتری هستند؛ و در خاک‌های شور به اصلاح بافت خاک کمک می‌کنند و عملکرد بهتری دارند.

در خاک سبک نیز به استحکام بافت خاک کمک می‌کنند. عوامل زیادی ازجمله نوع تغذیه، مقدار لارو حشرات، بذر علف‌های هرز و نحوه پوساندن کود دامی در کیفیت کودهای گاوی مؤثر هستند.

نحوه پوساندن کود دامی با کمک کودهای زیستی

نحوه پوساندن کود دامی برای هر تن کود دامی 30-25 کیلوگرم کود اوره به آن اضافه می‌شود.

سپس رطوبت کود را با آبپاشی بالا ببرید؛ زیرا رطوبت مانع بالا رفتن دمای کود و از سوختن کود جلوگیری می‌کند.

در این مرحله برای اندازه‌گیری رطوبت کود مقداری از کود را برداشته درصورتی‌که با فشردن آن آب از آن خارج شود رطوبت کافی است.

در غیر این صورت مجدد با آبپاشی رطوبت کود را افزایش دهید. در ادامه مراحل مختلف نحوه پوساندن کود دامی را بررسی می‌کنیم.

مراحل نحوه پوساندن کود دامی به صورت صحیح

  1. 20 تا 30 درصد حجم کود به آن خاک اره یا کاه اضافه کنید. (اختیاری)
  2. کود و خاک اره را حسابی با هم مخلوط کنید تا یک نواخت شود. در صورتی که می خواهید کودهای دیگری مثل هیومیک جامد، فسفر، پتاس سنگی، گچ و …. به کمپوست اضافه کنید، در همین مرحله اضافه کنید.
  3. کود را روی زمین پهن کرده به نحوی که ارتفاع آن بیشتر از 1 متر نشود.
  4. استفاده از محلول هوکر برای نحوه پوساندن کود دامی: هوکر(بی ام) را با 200 برابر آب رقیق کرده و بر روی کودها بپاشید. هنگام پاشیدن می توانید کود را به هم بزنید. اگر امکان به هم زدن ندارید مقدار آب را بیشتر کنید. (حدود 4 لیتر محلول پوساننده کود برای هر تن باید استفاده شود)
  5. روی کود را با پلاستیک یا شن بپوشانید و رها کنید به مدت دو هفته. (پلاستیک ارجح است)
  6. پس از دو هفته نایلون را برداشته کود را بررسی کنید و در صورت کم شدن رطوبت، به آن آب اضافه کنید و کود را کاملا زیر و رو کنید و مجددا پلاستیک روی آن بکشید.
  7. بعد از گذشت 4 الی 8 هفته کود کاملا می‌پوسد و می‌توان از آن به‌صورت چالکود یا مصرف در بستر کشت استفاده کرد.

موارد قابل توجه مهم نحوه پوساندن کود دامی

  • دو هفته بعد از گذشت پوساندن کود، مجدد عمل فوق را تکرار کنید در هفته سوم یا حداکثر چهارم کود کاملا می پوسد (بسته به شرایط موجود).
  • رطوبت بستر باید در حدی %30 تا حداکثر 40% باشد، در صورتی که رطوبت بیش از حد باشد عمل پوسیدن انجام نخواهد شد.
  • برای افزایش گردش هوا در بستر بهتر است ماسه بادی را با کود قاطی کنید و روی آن پلاستیک بکشید.

نشانه های پوسیدن کامل کود

  1. رنگ آن قهوه ای تیره متمایل به سیاه شده است.
  2. هیچگونه بوی زننده ای ندارد.
  3.  حشرات موذی مثل مگس و پشه تمایلی به تجمع در اطراف آن ندارند.

نحوه پوساندن کود دامی با هوکر

در نحوه پوساندن کود دامی، با بهره‌گیری از میکروارگانیسم‌ها مفید می‌توان با تولید کودی مغذی به تقویت خاک‌های کشاورزی کمک کرد.

در نحوه پوساندن کود دامی با هوکر جمعیت میکروب‌های موجود در این کود در فرآیندی سریع و سازگار با محیط زیست به نحوه پوساندن کود دامی و از بین بردن عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند. در ادامه مراحل نحوه پوساندن کود دامی با هوکر را بررسی می‌کنیم.

  • اضافه کردن کاه و کلش به اندازه 20 تا 30 درصد حجم کل کود
  • ترکیب کود اوره به مقدار 2 تا 3 درصد حجم کل کود
  • پهن کردن کود بر روی زمین
  • اضافه کردن کود هوکر رقیق‌شده به کود
  • هم زدن کود و افزایش تهویه آن
  • پوشاندن روی توده کود با پلاستیک به مدت دو تا 4 هفته با پلاستیک
  • پس از تجزیه کود به رنگ قهوه‌ای تیره درمی‌آید و بوی نامطبوع نمی‌دهد. بافت نرمی دارد و فاقد حشراتی مثل مگس و پشه است؛ و در این صورت کود آماده‌ی مصرف است.
نحوه پوساندن کود دامی
در نحوه پوساندن کود دامی، با بهره‌گیری از میکروارگانیسم‌ها مفید می‌توان با تولید کودی مغذی به تقویت خاک‌های کشاورزی کمک کرد.

نحوه پوساندن کود دامی با اوره

سریع‌ترین نحوه پوساندن کود دامی با استفاده از اوره است که در اینجا به مراحل تولید آن اشاره می‌کنیم:

در مرحله اول، کود تازه دامی را که با اوره مخلوط‌کنید، به مدت 2-3 هفته به حال خود رها کنید تا فرایندهای تخمیری انجام شود و مواد مخلوطی میکروارگانیسم‌ها، فعالیت خود را انجام دهند.

بعد از گذشت دو تا سه هفته باید به مخلوط آب اضافه کنید تا به حالت لجن دربیاید.

بازهم کود‌ها را به مدت یک ماه به حال خود رها می‌کنیم. در این مدت باید مدام دمای مخلوط را چک کنیم تا وقتی به محدوده دمایی 70 درجه رسید مخلوط کود حیوانی را هوادهی کنیم.

هوادهی‌های بعدی پس از اولین هوادهی هر دو هفته یک‌بار انجام می‌شود. جمعاً بین 3 تا 4 دفعه هوادهی لازم است تا کود آماده شود.

در حین این فرایند می‌توانید 2-3 تن ماسه‌بادی به مخلوط کود حیوانی خود اضافه کنید تا فراوری خوبی را انجام داده باشید.

پوساندن کود دامی با گوگرد

نحوه پوساندن کود دامی با گوگرد می‌تواند به بهبود خاصیت‌های خاک و افزایش عملکرد گیاهان کمک کند.

گوگرد یک عنصر طبیعی است که در خاک وجود دارد و برای رشد گیاهان ضروری است. این عنصر به گیاهان کمک می‌کند تا پروتئین تولید کنند و همچنین در فرآیند فتوسنتز نقش دارد.

برخی از کودهای دامی، مانند کودهای گاوی، ممکن است مقادیر طبیعی از گوگرد را داشته باشند، اما در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که گوگرد اضافی اضافه شود.

در زیر یک روش کلی برای پوساندن کود دامی با کود گوگرد ارائه‌شده است:

  1. ابتدا، کود دامی را در یک محل مناسب جمع کنید. این محل باید دارای دسترسی مناسب به هوا و آب باشد.
  2. گوگرد را به کود دامی اضافه کنید. مقدار گوگرد بستگی به نوع و مقدار کود دامی، نوع خاک و نوع گیاهی که قرار است کشت شود دارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که گوگرد را با کود دامی در نسبت خاصی مخلوط‌کنید.
  3. دراین مرحله از نحوه پوساندن کود دامی، کود و گوگرد را به‌خوبی باهم مخلوط‌کنید. این کار می‌تواند با استفاده از یک بیل یا یک دستگاه مخلوط کننده انجام شود.
  4. کود دامی و گوگرد را به مدت چند هفته یا چند ماه برای پوسیدن بگذارید. در طول این زمان، باید کود را به‌طور منظم برگردانید تا هوا به‌طور مناسبی در آن توزیع شود.
  5. پس از اتمام فرآیند پوسیدن، کود دامی و گوگرد را در خاک پخش‌کنید. این کار باید در زمان مناسبی انجام شود، معمولاً قبل از کاشت گیاهان.

لطفاً توجه داشته باشید که کارشناسان کشاورزی استفاده از گوگرد را برای نحوه پوساندن کود دامی توصیه نمی‌کنند.

برای به دست آوردن بهترین نتایج، ممکن است نیاز باشد که شما با یک متخصص خاک یا کشاورزی مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

ویژگی‌های کود پوسیده دامی

بوی تند فضولات حیوانی تازه را نمی‌دهد.

نرم است.

گرمای خاصی درون آن حس می‌شود.

رنگ کود پوسیده تیره است و اصولاً هر چه پوسیده‌تر باشد تیره‌تر است.

معمولاً سبک و دارای حجم بالا است.

نحوه پوساندن کود طیور

کود طیور که اغلب از فضولات مرغ‌ها تولید می‌شود، یک منبع غنی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که سه عنصر اصلی موردنیاز برای رشد گیاهان هستند. این کود همچنین می‌تواند مواد معدنی دیگری مانند کلسیم و منیزیم را نیز ارائه دهد.

بااین‌حال، استفاده از کود طیور به‌درستی نیازمند دقت است. فضولات مرغ تازه می‌تواند برخی از گیاهان را آسیب بزند، بنابراین اغلب توصیه می‌شود که قبل از استفاده در باغ یا باغچه، این نوع کود به روش‌های مختلف پوسانده یا کمپوست شود.

کمپوست کردن کود طیور می‌تواند باعث شود مواد مغذی بهتری برای گیاهان در دسترس باشد و همچنین می‌تواند باعث کاهش بوی نامطبوع و احتمال وجود بیماری‌های بیماری‌زا شود.

برای کمپوست کردن کود طیور، می‌توانید آن را با مواد آلی دیگری مانند برگ‌های خشک یا پوشال ترکیب کنید و سپس به آن اجازه دهید تا برای مدتی بماند تا فرآیند تجزیه‌وتحلیل آغاز شود.

بعد از چند ماه، شما باید کود کمپوست شده‌ای داشته باشید که می‌توانید به خاک خود اضافه کنید تا سلامت و حاصلخیزی آن را افزایش دهید.

تا اینجا نحوه پوساندن کود دامی را توضیح دادیم، در ادامه روش پوساندن کود طیور را هم اضافه می‌کنیم.

روش پوساندن کود کبوتر

کود کبوتر دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است؛ بنابراین می‌تواند به‌عنوان کود کامل برای باغات استفاده شود؛ و به‌صورت خام به دلیل بالا بودن نیتروژن باعث سوزاندن ساقه و ریشه‌ی گیاه می‌شود بابراین باید فراوری شود.

بستر پرندگان مانند خاک‌اره، خاک‌برگ، کاه و سایر بسترها در ترکیب با کود کبوتر می‌توانند در ایجاد کمپوست بسیار موفق عمل کنند.

پس از مخلوط کردن فضولات کبوتر و مواد بستر آن‌ها را در گودالی قرا دهید و کود به‌طور مرتب مرطوب شود. همچنین کود کبوتر را می‌توان همراه با سایر کودهای حیوانی به خاک اضافه کرد.

روش پوساندن کود مرغی

کود مرغی به دلیل داشتن مقدار زیادی نیتروژن و پتاسیم نسبت به سایر کودهای حیوانی اهمیت بیشتری دارد؛ اما مصرف کودهای مرغی به‌صورت تازه به دلیل زیاد بودن نیتروژن منجر به سوختن گیاه می‌شود؛ بنابراین کود مرغی باید ابتدا پوسانده شود و سپس در باغات استفاده شود.

در زیر به شیوه فرآوری کودهای مرغی می‌پردازیم.

کود مرغی را در مکانی سرپوشیده به مدت چند هفته. ذخیره کنید. بهتر است کود مرغی را با مقداری کود گاوی برای پوساندن ترکیب کنیم، و از کودهای زیستی مثل هوکر و کود اوره با نسبت‌های مناسبی برای هر چه بهتر پوسانده شدن کود استفاده کرد. باید کود در این مدت به‌طور مرتب مرطوب شود و هم زده شود؛ و تهویه کود به‌خوبی انجام شود.

در این صورت در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌های هوازی و غیر هوازی منجر به کاهش نیتروژن می‌شود.

روش پوساندن کود مرغی
مصرف کودهای مرغی به‌صورت تازه به دلیل زیاد بودن نیتروژن منجر به سوختن گیاه می‌شود؛ بنابراین کود مرغی باید ابتدا پوسانده شود و سپس در باغات استفاده شود.

سخن پایانی

برای اینکه باغتان عملکرد مطلوبی داشته باشد؛ و به بیشترین میزان باروری دست یابید ضروری است کودهای آلی را پوسانده و فرآوری کنید؛ زیرا کودهای فرآوری شده علاوه بر تعادل عناصر و سرعت بخشیدن به جذب آن‌ها احتمال آلودگی به آفات از طریق کود را کاهش می‌دهند.

استفاده از کودهای زیستی به دلیل داشتن مزایایی مثل افزایش ماده‌ی آلی خاک، بهبود جذب عناصر غذایی، افزایش تهویه خاک، تجزیه مواد آلی از روش‌های مناسب در نحوه پوساندن کود دامی است.

همچنین استفاده از کودهای زیستی به دلیل جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست هزینه کم و کاهش نیاز به کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی سالم و باکیفیت تأثیرگذارند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

https://mahchin.net/blog/processing-animal-manure-for-

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.2 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسلامی
اسلامی
8 ماه قبل

با سلام. ممنونم از مقاله خوبتون در مورد کو دامی

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  اسلامی
8 ماه قبل

سلام
ممنون از لطف‌تون

کامیار آزادی
کامیار آزادی
6 ماه قبل

سلام در مورد کود کبوتر که مورد نیاز من هست توضیحات کافی نبود. من کود کبوتر وحشی به مقدار زیاد دارم که میخام برای باغچه استفاده کنم. فقط همین که با خاک اره مخلوط کنم و توی گودال زمین یا توی ظرف بریزم کافیه؟ چیز دیگه ای نمیخاد؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  کامیار آزادی
6 ماه قبل

درود
اهمیت پوساندن کود کبوتر به اندازه کود های دامی دیگر و کود مرغی نیست.
ولی به خاطر داشتن ازت بالای آن، بهتر است به صورت کمپوست داده شود تا گیاهسوزی ندهد.
می تونید برای تهیه کمپوست با خاک اره مخلوط کنید رطوبت کود متعادل کنید، چند روز زمان بدبد و توده کود رو هوادهی کنید تا تجزیه بشه بعد از اون داخل چاله بریزید.

حامد
حامد
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر در مورد پوساندن کود گوسفنی با هوکر و اوره وقتی دما بالا میره به میکرو اورگانیسم های هوکر تا ثیر منفی نمیذارن

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  حامد
5 ماه قبل

سلام
باید دما داخل توده کودی کنترل کنید و با انجام هوادهی و تامین رطوبت لازم از بالا رفتن دمای توده کود به بیش از 60 تا 70 درجه سانتی گراد جلوگیری کرده و مانع سوختن کود و از بین رفتن موجودات ذره بینی و باکتری های مفید آن شد.

وحید
وحید
3 ماه قبل

سلام ایا میتوان کود اوره و هوکر را داخل تانکر باهم قاطی و بعد به کود دامی بپاشیم؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  وحید
3 ماه قبل

درود
بله، موردی ندارد.

8
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x