آیا می دانید باکتری ها رشد گیاهان را چگونه تحریک می‌کنند؟

آیا می دانید باکتری ها رشد گیاهان را چگونه تحریک می‌کنند؟

متحرک سازی عناصر غذایی با باکتری ها

تحریک رشد گیاهان به وسیله باکتری‌ها (میکروارگانیسمها) ناشی از چند مکانیسم است از جمله نقش باکتری ها در رشد گیاهان. عناصر موجود در خاک های مناسب برای کشاورزی باید دارای تحرک باشند تا گیاهان در زمان رشد تمام عناصر مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت کنند.

در کشاورزی کشور ما با استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی و عملیات خاکورزی غیر اصولی، خاک دچار مشکلات جدی شده و بدنبال آن بالابردن هر ساله کودهای شیمیایی را داشتیم تا ضعف در جابجایی عناصر را با این روش جبران کنیم. میکروارگانیسم ها در خاک با مکانیسم های موثر دارای قدرت آزاد سازی عناصر غذایی هستند.

تولید هورمون های گیاهی و تحریک رشد ریشه

باکتری‌های داخل خاک اگر دارای جمعیت مناسبی باشند و هر ساله با استفاده بیش از حد مواد شیمیایی در خاک باعث از بین رفتن میکروارگانیسم در خاک نشویم، میکروارگانیسم با جمعیت مناسب خود توان تولید هورمون هایی در خاک را دارد که می‌تواند رشد ریشه ها را تحریک کنند، این امر سبب استقرار سریع و بهتر گیاهان می‌شود و در پی آن جذب بالای عناصر آزاد شده خاک را در گیاهان با ریشه های رشد یافته مناسب شاهد هستیم.

ایجاد اثر بازدارندگی بر علیه عوامل کاهنده رشد و آلودگی های قارچی و بیماریزا در خاک

خاک مزارع دارای آلودگی هایی هستند که می‌تواند رشد گیاهان را کاهش داده و از قدرت گیاه در طول فصل رشد بکاهد، میکروارگانیسم های موثر در خاک با ایجاد شرایط مناسب رشد و تکثیر خود باعث از بین رفتن شرایط تکثیر و فعالیت عوامل بیماریزا و کاهنده رشد یا پاتوژن های گیاهی خاک زاد می‌شوند. با از بین رفتن آلودگی و نبود عوامل کاهنده رشد در طول فصل رشد گیاهان با تمام قدرت رشد می کنند و می توانند حداکثر توان عملکردی خود را داشته باشند.

با استفاده از کودهای زیستی با داشتن بالاترین جمعیت باکتریایی می توانیم میزان میکروارگانیسمی خاک را در طول فصل رشد گیاهی در حد نرمال حفظ کرد تا تمام شرایط گفته شده بهینه رشد را داشته باشیم.

نقش باکتری ها در رشد گیاهان

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x