همه چیز درباره پرورش شتر مرغ بصورت طبیعی

همه چیز درباره پرورش شتر مرغ بصورت طبیعی

جوجه کشی شتر مرغ بصورت طبیعی

در این مطلب قصد داریم تا جوجه کشی تخم شتر مرغ را مورد بررسی قرار دهیم.اصولا جوجه کشی شتر مرغ به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود.البته اگر شما بخواهید از جوجه کشی شتر مرغ سودی عایدتان شود باید  این کار را بصورت مصنوعی و صنعتی انجام دهید تا بتوانید تعداد جوجه بیشتری بدست آورید.

ولی هستند کسانی که جوجه کشی را به روش طبیعی انجام میدهند و قصد آن ها ایجاد یک مزرعه بزرگ شتر مرغ نیست.و اگر دوست دارید بدانید چگونه یک مزرعه خوب و استاندارد برای شتر مرغ های خود ایجاد کنید پیشنهاد میکنم مطلب چگونه مزرعه مناسب برای پرورش شتر مرغ ایجاد کنیم؟ را که بصورت مفصل در باره این موضوع پرداخته را مورد مطالعه قرار بدهید.

جوجه کشی شتر مرغ بصورت طبیعی

ساخته شدن تخم در بدن شتر مرغ

ساخته شدن تخم در درون بدن شتر مرغ نیاز به ۴۸ ساعت زمان دارد. و این زمان تقریبا دو برابر زمانی است که مرغها معمولی بدان نیاز دارند. شتر مرغ همانند دیگر پرندگان دارای یک عدد تخمدان چپ است. که دارای تخمک و بقیه اجزای تشکیل دهنده دستگاه تولید تخم است.فعالیت تخمکها هیچ گونه رابطه ای با وجود پرنده نر ندارد و ترشح هورمون ها و زمان شروع اولین تخم گذاری بستگی به آب و هوا و یا پرنده نر و تغذیه و محیط اطراف دارد، در موارد استثنایی و خوب می تواند این زمان به کوتاه ترین حد خویش برسد.

تخم شترمرغ دارای چه ویژگی هایی است

تخم شتر مرغ وزنی معادل ۲۰۰۰-۱۶۰۰ گرم دارد و بلندی آن سانتی متر و پهنایش ۱۳-۱۲ سانتی متر است. زرده و پوسته به تنهایی ۳۰۰ گرم وزن دارند و سفیده ۹۰۰ گرم و مجموع پوسته و زرده ۲۰٪ و سفیده ۶۰٪ از تخم را تشکیل می دهند. یک تخم ۱۵۰۰ گرم دارای ۹۶۰ گرم آب، ۱۲۸ گرم پروتئین، ۱۰۰ گرم چربی، ۱۴ گرم مواد معدنی، و۶ گرم کلسترین می باشد.

زمان مناسب برای جوجه کشی شترمرغ

شروع دوره جوجه کشی در شتر مرغ ها بستگی شدید به وجود مواد غذایی کافی دارد. زمان اصلی جوجه کشی در آفریقای جنوبی بین ماه های سپتامبر تا مارس است. اما با وجود این می توان خارج از این زمان تولید مثل شتر مرغ ها را مشاهده کرد. در اروپای مرکزی این زمان مابین ماه های مارس تا سپتامبر است، اما در آنجا نیز می توان خارج از این زمان یاد شده تخم گذاری شتر مرغ ها را دید.

چگونه لانه مناسب برای تخم گذاری  شترمرغ ایجاد کنیم؟

لانه قطری به شعاع ۱٫۸-۱٫۵ متر دارد و عمقی ۳۰-۲۰ سانتی متری دارا می باشد. پرنده نر با چنگال هایش گودی درون زمین حفر می کند و هر مرغ ما در حدود ۱۲-۱۰ تخم درون آن می گذارد و بدین ترتیب در درون لانه ها توسط مرغ های اصلی و فرعی مادر بین ۳۰-۲۰ تخم گذارده می شود. بعضی اوقات این تعداد به ۵۰ عدد نیز می رسد، که از مجموع این تخم ها حدود ۲۰ عدد آن جوجه می شود. تخم های مرغ اصلی درست در مرکز لانه قرار دارند. و بدین ترتیب پرنده اهمیت زیادی برای

حفظ و نگهداری از تخم هایش قائل است. معمولا زمان خوابیدن بر روی تخم ها بعد از پانزده روز از شروع تخم گذاری آغاز می گردد. روزها شتر مرغ مادر به واسطه وجود رنگ پرهایش که سبب استتار کامل لانه می گردد مسئولیت نگهداری و خوابیدن بر روی تخم ها را به عهده می گیرد و شب ها پرنده نر بر روی تخم ها می خوابد. معمولا شترمرغ نر ۶۰٪ مسئولیت نگهداری را به عهده دارد.

چگونه لانه مناسب برای تخم گذاری  شترمرغ ایجاد کنیم؟

شرایط نگهدار تخم شترمرغ 

درصد آسیب وارد آمدن به تخمها به علت عدم نگهداری یکسان و دشمنان خارجی در حد بالایی قرار دارد. تخم ها زیاد حساس نیستند ولی در طول روز می بایستی از تابش نور مستقیم آفتاب و گرمای زیاد محافظت شوند.

زمان خوابیدن بر روی تخمها ۴۲ روز است. میزان باروری تخم ها حدود ۱۰۰-۲۵٪ است. میزان در آمدن جوجه ها از تخم در آفریقای شمالی ۴۰-۳۰٪ است. جوجه کشی طبیعی در شرایط آب و هوایی اروپای مرکزی نیز میسر است.

بسیاری از دامداران در آلمان سوئیس و اتریش با خاتمه دادن به برداشتن تخم های شتر مرغ ها و در اختیار گذاشتن تعدادی از تخم هایشان به خودشان به دوره تخم گذاری آنها پایان می دهند. معمولا شتر مرغ ها بیش از حد مورد نیازشان تخم گذاری می کنند.

کنترل دوره تخم گذاری شتر مرغ ها

کنترل دوره تخم گذاری شتر مرغ ها دارای چند خاصیت است، یکی این که از نظر فیزیکی شتر مرغ مادر تحت فشار قرار نمی گیرد و حدود ۶۰-۴۰ عدد از تخم هایش دارای کیفیت و مرغوبیت بالاتری هستند و کلیه ویتامین های مورد نیاز جوجه ها در این تخم ها موجود است. و بدین صورت از یک تخم مرغوب جوجه ای سالم بیرون خواهد آمد و دیگر اینکه درجه مرگ و میر جوجه ها به خصوص آنهایی که در نیمه دوم سال به دنیا می آیند پایین خواهد آمد.

توصیه:

در آفریقا در هنگام جوجه کشی طبیعی لانه شترمرغ با سقفی به فرم A مورد حمایت قرار می گیرد و این کار سبب محافظت لانه از تابش آفتاب و باران می گردد. این سقف معمولا از چوب بوده و حدود ۳ متر بلندی دارد و در مورد شتر مرغ های نژاد زیمباوه ای می بایستی سقف آن ۳٫۵ متر ارتفاع داشته باشد.

شرایط مناسب لانه شترمرغ برای جوجه کشی

شرایط حاکم در درون لانه دما ۳۶ درجه سانتی گراد است میزان رطوبت از ۵۲-۳۲ گرداندن تخم ها ۱۴-۲ بار روزانه. وزن از دست داده شده ۱۴٪ دمای انتقال داده شده به تخم برخلاف ماشین جوجه کشی، به صورت انتقال مستقیم دما توسط پوست سینه شتر مرغ صورت می گیرد. این دما در حدود ۳۸ درجه سانتیگراد سایه بان است که بر روی پوسته به ۳۷ درجه و در درون مرکز تخم به ۳۳ درجه و در زیر تخم به ۳۱ درجه می رسد. در طول می بایستی تخم ها از حرارت مستقیم آفتاب در امان باشند چرا که حرارت مابین ۴۵-۴۲ درجه سانتی گراد برای جنین کشنده است.

اما ممکن است تخم شتر مرغ تحت هیچ یک از عواملی که گفته آسیب نبیند ولی در طبیعت حیوانات دیگری نیز وجود دارند که در فکر خوردن و ازبین بردن تخم شتر مرغ باشند.

فصل مناسب برای جوجه کشی شتر مرغ

جوجه کشی طبیعی حتی در هوای بد تابستان در کشور آلمان در منطقه بادن در تابستان سال ۲۰۰۰ میلادی با توجه به اینکه تابستانی پر باران و هوای بدی مخلوط از باران و رگبار و تگرگ و رعد و برق وجود داشت.

در مزرعه موهو خانواده اوشی براون مشاهده نمودند که شترمرغ نر آنها کارلوس با اشتیاق هرچه تمام، شتر مرغ ماده لوسی را وادار به جفت گیری و تخمگذاری می نماید. کارلوس شروع به کندن و درست کردن لانه نموده و سرانجام موفق شد لوسی را وادار به تخم گذاری کند.

هنوز اندک زمانی از گذارن تخم شماره ۹ نگذشته بود که کارلوس بر روی تخم ها خوابید و مزرعه دار در درون دفتر تقویم روزانه اش با خط قرمز دورتاریخ روز را خط کشید. بالاخره بعد از ۴۲ روز انتظار در روز ۱۳ یونی خانواده کامل بود ۹ جوجه از تخم درآمده بودند و کارلوس سعی بر این داشت که وظیفه خویش را به نحو احسن انجام دهد. حال پدر خانواده با غرور تمام فرزندانش را همراهی می کرد.

مادر آنها نیز آنان را در برابر حمله احتمالی کلاغها و دیگر شتر مرغ ها محافظت می کرد. در این حال هوا تغییر کرد و شب هنگام بارش شدید باران که به ده لیتر در هر متر مربع می رسید آغاز شد. هنوز آنان دو هفته از عمرشان نمی گذشت که میزان ریزش باران به بیست لیتر در هر متر مربع رسید. مزرعه داران همه از این اوضاع ناراحت بودند، و جوجه ها نیز حتی هنگام شب استراحتگاهشان را ترک می کردند و در زیر باران تا ساعت ۱۰ شب به دنبال آذوقه می گشتند.

هر روز رشد آنها بهتر می شد، و هنوز دو ماهه نبودند که در ۱۴ آگوست کنجکاوانه در مرتع کناری پدر و مادر خویش را می دیدند که مجدد نسل جدیدی از جوجه هایشان را پرورش می دادند.در مجموع در طی این دو ماه ۲۱۴ لیتر باران بارید و این رقم رکورد جدیدی را در تابستان ۲۰۰۰ بر جای گذاشت.

چگونه جوجه کشی را با درصد موفقیت بالا انجام دهیم؟

 موفقیت جوجه کشی به دو عامل بستگی دارد یکی به سالم بودن تخم و دیگری محیط خارج از تخم در هنگام جوجه کشی و اثرات احتمالی آن به روی تخم. و کیفیت تخم برای جوجه کشی بستگی به سلامت مرغ مادر سن، سلامتی، قدرت ژنتیکی والدین و کیفیت پوسته تخم در مقابل نفوذ بیماری ها و حمل و وضعیت نگهداری در هنگام جوجه کشی، ماشین های جوجه کشی و تمیز بودن آنها و درجه حرارت و مقدار رطوبت مناسب و اکسیژن لازم و چرخانده شدن تخم دارد.

کم یا زیاد بودن مواد موجود در تخم مانند ویتامین ها، چربی ها، مواد آلی و غیره و اثرات نامطلوبی بر روی کیفیت تخم و نهایتا جوجه ها خواهد گذاشت و شناسایی چنین تخم هایی کاری بس دشوار است.چنانچه در چندین مورد جوجه های ضعیف دیده شوند می بایستی والدین آنها با ویتامین ها و مواد آلی تغذیه گردند.

مرغ های مادری که کمبود ویتامین در آنها دیده می شود و دارای پارازیت نیز می باشند، آنتی بادی های کمتری در درون تخم هایشان وجود دارد. این امر در مورد پرندگانی که در فصل تخم گذاری به مکان جدیدی آورده شده اند نیز صدق می کند. شتر مرغ ها بعد از جابه جایی به چند هفته وقت نیاز دارند تا بتوانند. خویش را با محیط جدیدشان وقف بدهند.

چگونه جوجه کشی را با درصد موفقیت بالا انجام دهیم؟

نکات بهداشتی که باید در هنگام جوجه کشی شتر مرغ رعایت کنیم

هنوز مدرکی دال بر انتقال بیماری به خصوصی از مرغ مادر به تخم هایش که سبب نارسایی در امر باروری کمتر تخم ها و یا مردن جوجه ها بعد از تولد باشد در دست نیست. به این نکته نیز می توان نیز اشاره کرد که فقط ضدعفونی نبودن تخم ها سبب بروز بیماری و یا خللی در عدم باروری و تولد جوجه ها از آنها می گردد.

در مورد شتر مرغها همانند دیگر پرندگان نیز می بایستی قوانین سخت بهداشتی از قبیل جلوگیری از ورود افراد متفرقه و یا تماس مستقیم بازدیدکنندگان با پرندگان و با ورود پرنده ای جدیدی به جمع جدا جلوگیری کرد.

تاثیر تغذیه شتر مرغ بر کیفیت تخم آن ها

در هنگام بیرون آمدن جوجه ها از تخم می بایستی تمامی مشاهدات به دقت یاداشت گردد. معمولا میزان مرگ و میرها در جوجه ها در فاصله هشت روز اول زندگی آنان است. سخت شدن و یا نازک شدن پوسته تخم بستگی به میزان بالا بودن و یا کم بودن کلسیم و فسفات درون بدن مرغ مادر است،

حتی بالا بودن دمای هوا سبب کمبود اکسیژن در خون و نازک شدن پوسته تخم می گردد. توصیه به طور کلی دادن غذای خوب در طول سال و به خصوص در دوران تخم گذاری باعث بالا رفتن کیفیت تخم ها می گردد.

افرادی که در دوران تخم گذاری مرغ ها را با غذاهایی با کیفیت پایین تغذیه می کنند، موقعیت جوجه کشی و جوجه های خویش را در آینده به خطر می اندازند. بیماری های مرغ مادر یا به وجود آمدن استرس در مرغ های تخم – گذار سبب می گردد که پوسته تخم آنها صاف و صیقلی نباشد و این امر سبب می گردد که این گونه تخمها برعکس و یا سریع و یا کند بچرخند.

در مورد دستگاه تولید تخم در مرغ ها اطلاعات چندانی در دست نیست اما در مرغ هایی که اصلا تخم گذاری نکرده اند و بعد از مرگشان شکم آنان را باز نموده اند، در بدن آنها دستگاه تولید تخم به طور کامل دیده شده است.

محل جوجه کشی شتر مرغ باید چگونه باشد

شاید دوست داشته باشد نکاتی هم درباره جوجه کشی شتر مرغ بصورت طبیعی بدانید، چنانچه بخواهید یک اتاق جوجه کشی از هر نظر مدرن و کامل داشته باشید، بستگی به مقدار هزینه ای دارد که ما برای آن صرف می کنیم.

در ابتدا می بایست فضایی که برای این کار در نظر گرفته شده است عاری از هرگونه گردوخاک بوده و بهتر از به منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی احتمالی دو دستگاه جوجه کشی (ستر) و گرم کننده (هچر) در دو فضای کاملا جدا از هم قرار گیرند

. دستگاه هایی که جدا از هم نیستند بسیار بد هستند و بهتر از در هنگام خرید به این امر توجه کرد که به جای خرید یک دستگاه بزرگ به چند دستگاه کوچک اکتفا کرد و این امر باعث می گردد که ما به فضای بزرگتری نیز نیازمند باشیم.

محل جوجه کشی شتر مرغ باید چگونه باشد

اقدامات محافظتی و بهداشتی برای اتقا جوجه کشی

مگس ها و موش ها عواملی هستند که می توانند بیماری ها را انتقال بدهند. لذا می بایست کلیه اقدامات لازم جهت جلوگیری از ورود مگس ها و موش ها به درون اتاق جوجه کشی به عمل آید:

  • در جلوی درب ورودی می بایستی حوضچه ای برای ضدعفونی کردن پاها و دستشویی برای شستن دست ها تعبیه شود.
  • از ورود افراد متفرقه به درون اتاق جلوگیری به عمل آید.
  •  حتی الامکان می بایستی اتاق ضدعفونی گردد و کف آن با آب و ماده مخصوصضدعفونی شسته شود.
  • از کاربرد هرگونه جاروی برقی بدون فیلتر می بایست اجتناب کرد.
  • اتاق می بایستی دارای هوای تمیز و کافی بوده و از این جهت نصب هواکش امریاست لازم.
  • دارا بودن یک موتور برق در موارد ضروری قطع برق نیز از جمله ضروریات است.

توصیه:

بهتر است که محل استقرار دستگاه های جوجه کشی طوری طراحی شود که حتی الامکان از درب جلوی اتاق وارد و از درب دیگر به محل جمع آوری تخم ها است رفت و در آنجا دگر بار دستها و پاها ضدعفونی و سپس از درب دیگر خارج شد.

مشکلات خروج از تخم شتر مرغ

مشکلات متعددی از جمله نکات زیر می تواند در هنگام بیرون آمدن جوجه از تخم پدیدار گردد.

سر روی شکم در میان پاها قرار گرفته و این امر سبب می گردد که جوجه ها ۴-۳ روز قبل از بیرون آمدن از تخم بمیرند. هنگام قرار گرفتن تخم ها به صورت افقی میزان مرگ و میر یک و نیم برابر بیشتر است.

جهت یابی جوجه به طرف اتاقک هوایی صورت نمی گیرد و بعضی از جوجه ها قادر به شکستن پوسته نیستند که در این حالت می بایستی سریع به جوجه های فوق کمک کرد، در حالت طبیعی شتر مرغ نر به جوجه ها برای بیرون آمدن از تخم کمک می کند.

به وجود آمدن این مشکل، در حالت قرار گرفتن تخم ها به صورت افقی سه برابر بیشتر است. سر به طرف سمت چپ مایل است و این حالت بسیار نادر می باشد و در صورت کمک دادن به موقع به جوجه ها و خروج از تخم زنده می مانند. این نارسایی در حالت قرار گرفتن تخم به سمت راست پدید می آید. جهت یابی به اطراف که این امر به مراتب دیده شده و فقط جوجه های قوی قادر به شکستن پوسته و خروج از آن نمی باشند. هنگام قرار گرفتن تخم ها به صورت افقی این حالت ۵ بار بیشتر از دیگر حالات دیده شده.

پاها بر روی سر قرار گرفته اند و این حال بسیار نادر است و جوجه ها نمی توانند پوسته را بشکنند. برای اطلاع حاصل کردن از طریق کمک کردن و به دنیا آوردن جوجه ها به بخش جوجه کشی مصنوعی مراجعه کنید.

منبع:

پرورش و نگهداری شتر مرغ (مهندس محمد حسین منزهیان،کریستف کیستنر و جرالد رینر)

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x