گیاه یوکا؛ ایده آل برای کسانی که در آبیاری گیاه فراموشکار هستند!

گیاه یوکا؛ ایده آل برای کسانی که در آبیاری گیاه فراموشکار هستند!

یوکا گیاهی شیک و بادوام است که برای سازمان ها و ادارات بسیار مناسب است. حتی شما می توانید گیاه یوکا را در خانه و آپارتمان خود داشته باشید. این گیاه خیره کننده می تواند به کسالت آورترین خانه ها و اتاق ها گرما و انرژی خاصی ببخشد. این گیاه زیبا از خانواده Asparagaceae است و نام علمی آن Manihot esculenta است. گیاه یوکا دارای برگ های شمشیر شکل بزرگ و سبز است. رشد یوکا معمولاً کند است ولی می تواند تا 90 سانتی متر رشد کند. گیاه یوکا بومی مناطق آب و هوای خشک در قاره های آمریکا و کارائیب است و بیشتر در سراسر مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده یافت می شود.

نکته جالب در مورد این گیاهان این است که بسیار سازگار  هستند. در حالی که آنها در آب و هوای خشک و سرد رشد کرده اند، اما تقریبا در بیشتر شرایط آب و هوایی مانند بیابان ها، علفزارها و حتی مناطق نیمه گرمسیری نیز مقاوم هستند. در نتیجه گیاه یوکا به عنوان یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شود.گیاه یوکا 50 گونه مختلف و گوناگون دارد، هر کدام از این گونه ها تفاوت کمی با هم دارند اما همه آنها به نوعی برگ های سبز بزرگ، بلند و شمشیری متمایزی دارند. برخی از انواع این گیاه که دارای گل های سفید رنگ هستند برای کاشت در باغ یا تراس و برخی دیگر برای نگهداری در آپارتمان و اداره مناسب هستند. البته هر دو گونه را می توان هم در آپارتمان و هم در فضای آزاد نگهداری کرد. در ادامه ما قصد داریم به معرفی انواع گیاه یوکا و نحوه رشد یوکا در محیط داخلی بپردازیم.

6 نکته مهم برای پرورش گیاه یوکا در خانه

1. نور مورد نیاز برای گیاه یوکا

گیاه یوکا به مقدار مناسبی از نور خورشید نیاز دارد. توصیه می شود که برای عملکرد بهتر، گیاه یوکا را کنار پنجره نگهداری کنید. اگرچه گیاه یوکا در یک مکان سایه دار هم از سلامت کافی برخوردار است اما به سرعت رشد نمی کند. اگر متوجه شدید که گیاه شما دچار مشکل شده است آن را نزدیک یک پنجره آفتاب گیر قرار دهید. 

2. نحوه آبیاری گیاه یوکا

این گیاهان مقاوم از مراقبت های مهربانانه لطیف قدردانی می کنند، اما کمی غفلت به آنها صدمه ای نمی زند. آب در برگ های ضخیم و گوشتی ذخیره می شود، که گیاه را قادر می سازد که حتی اگر برای چند هفته یا حتی چند ماه  آبیاری را فراموش کنید یوکا کاملا زنده خواهد ماند. هنگام آبیاری، از تغییر شرایط محیطی که ممکن است یوکای شما را تحت تأثیر قرار دهد، آگاه باشید. وزش باد، بارش، تغییر دما و تغییرات آب و هوای داخلی می تواند بر نیاز آبی معمول گیاه تأثیر بگذارد.

به طور کلی، قبل از آبیاری اجازه دهید تقریباً نیمه بالای خاک خشک شود. نیازهای آبیاری، بیشتر به میزان نوری که گیاه یوکا شما دریافت می کند بستگی دارد. در شرایط کم نور و سرد، گیاه خود را خیلی کم آبیاری کنید.(10 روز یکبار) در شرایط نوری روشن تر و فصل های گرم سال گیاه خود را کمی بیشتر (2 یا 3 روز یکبار ) آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد تنها راه از دست دادن و خشک شدن گیاه یوکا است.

3. دمای مناسب گیاه یوکا

دمای مطلوب یوکا بین 13 تا 27 درجه سانتیگراد است. برخی از انواع این گیاه در برابر سرما مقاوم هستند، اما با این وجود در زمستان باید آنها را در  دمای 7 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداری کرد (گلخانه های سرد). در تابستان نگهداری از آنها در حیاط یا بالکن ضروری است. این گیاه، به نور مستقیم غیرمستقیم در فضای باز به غیر از نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

4. خاک مناسب گیاه یوکا

خاک مناسب برای یوکا خاک سبک با زهکشی عالی است که مخلوطی از پیت ماس و نارگیل است. برای رشد بهتر گیاه می توانید از خاک کمپوست استفاده کنید.  هنگام تعویض گلدان و  خاک گیاه به نکات زیر توجه کنید:

  • مناسب ترین خاک برای کشت یوکا خاک سبک و ماسه ای حاوی 50٪ ماده آلی است.
  •  این گیاه به گلدان های متوسط ​​تا بزرگ با زهکشی کامل و خاک مرغوب نیاز دارد.
  • تعویض گلدان این گیاه هر دو سال یکبار در بهار توصیه می شود.
  • هنگام تعویض گلدان، اطمینان حاصل کنید که خاک کاملاً  فشرده شده است.

5. کوددهی و تغذیه گیاه یوکا

از آنجا که گیاهان یوکا رشد کندی را در طول سال تجربه می کنند، ممکن است فکر کنید که گیاه شما برای رشد به کمک نیاز دارد. اما معمولاً اینطور نیست. در حالی که گیاهان یوکا لزوماً به کود احتیاج ندارند، اما کودهای زیادی برای تغذیه این گیاه وجود دارد. کود متعادل و کم نیتروژن می تواند به رشد و شکوفایی گیاه یوکا کمک کند. گیاهان جوان یا آنهایی که قبلاً به طور نامناسب کاشته شده بودند، با افزودن کود یا غذای گیاهی، بیشترین بهبود را نشان می دهند. کودهای دانه ای و محلول در آب نیز بسته به نیاز گیاه شما مطمئن هستند. کودهای دانه ای به آرامی حل می شوند و  بلافاصله مواد مغذی را به ریشه گیاه می رسانند.

لقاح سبک هنگام پرورش یوکا در گلدان می تواند به استقرار گیاه کمک کند اما برای گیاهان مستقر حیاتی نیست. همچنین کود دادن به یک گیاه ناسالم توصیه نمی شود، زیرا کود دلیل اصلی بیماری گیاه را برطرف نمی کند.. علاوه بر این کود زیاد ممکن است به یوکا شما آسیب برساند یا حتی آن را از بین ببرد. سوختن کود، دقیقاً مانند آفتاب سوختگی، در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر عناصر غذایی موجود در کود ایجاد می شود. برگ ها سوخته، قهوه ای یا مرده به نظر می رسند. هیچ راهی برای برگشت خسارت ناشی از سوختن کود وجود ندارد، بنابراین هنگام استفاده از آن برای گیاه خود مراقب باشید.

6. زمان مناسب برای هرس گیاه یوکا

مانند اکثر گیاهان، بهترین زمان برای هرس گیاه یوکا درست قبل از شروع رشد گیاه است ( اوایل بهار).  اگرچه زمان ایده آل برای هرس بهار است، اما می توان یوکا را در هر زمان هرس کرد. فقط مطمئن شوید که گیاه یوکا در حین ترمیم نور کافی دریافت می کند.

بیماری هایی که ممکن است یوکا را درگیر کند!

  • برگ های یوکای شما ممکن است در طول زمستان خشک شود که این امر به دلیل گرمای هوا و جو محیط داخلی شماست. بهتر است گل خود را به مکان خنک تری منتقل کنید و آن را اسپری کنید.
  • مشکل دیگری که می تواند رخ دهد پوشش پنبه ای سفید رنگ روی برگ ها است. در صورت مواجهه با چنین وضعیتی، بهتر است با استفاده از حشره کش آنها را از بین ببرید.
  • در صورت آبیاری زیاد، برگ های شاخه ای سیاه می شوند. راه حل این مشکل کاهش میزان آبیاری است. گیاه را تا خشک شدن سطح گلدان آبیاری نکنید و زهکشی گلدان را بررسی کنید.
  • ممکن است لکه های سفید در سطح برگ های یوکا (به خصوص در گلخانه) ایجاد شود، در این صورت از قارچ کش برای از بین بردن این بیماری استفاده کنید.
  • لکه های قهوه ای رنگ در ساقه ها و زیر برگ ها در اثر آفت ایجاد می شود، مالیدن حشره کش با پنبه یک بار در هفته می تواند موثر باشد.
  • اگر برگ های جدید ریشه ندارند، آنها به تغذیه مصنوعی احتیاج دارند. اگر به طور منظم به آنها غذا می دهید، ممکن است به دلیل هوای سرد باشد، شرایط و عواملی را که باعث خرابی شده است را دوباره بررسی کنید.
  • برگ های یوکا ممکن است در صورت نور مستقیم زیاد به خصوص در ظهر رنگ پریده شوند.
  • کپک خاکستری روی برگ ها بوترتیس ایجاد می کند که ناشی از سرما و رطوبت است، گیاه را با اسپری قارچ کش اسپری کنید. آن را به مکان گرم منتقل کنید و آبیاری را کاهش دهید.

روش های تکثیر گیاه یوکا

1. تکثیر یوکا از طریق قلمه

  • بهتر است قلمه گیاه یوکا را از یک گیاه بالغ بگیرید تا یک گیاه جوان.
  • بهتر است قلمه ها در  فصل بهار گرفته شوند، اگرچه در صورت نیاز می توان آنها را تابستان نیز گرفت.
  • از قیچی های تیز و تمیز برای برش حداقل 7 سانتی متر از گیاه به عنوان قلمه استفاده کنید.
  • هنگامی که قلمه را برداشتید. برگها را به جز چند برگ بالای آن جدا کنید. این میزان رطوبت از دست رفته گیاه را کاهش می دهد.
  • ،. قلمه گیاه یوکا خود را گرفته و برای چند روز در آن یک مکان خنک و سایه دار قرار دهید.
  • این اجازه می دهد تا برش برخی از آنها خشک شود و باعث ریشه زدن بهتر می شود.
  • سپس قلمه گیاه یوکا را در مقداری خاک گلدان قرار دهید. آن را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم پیدا کند.
  • تکثیر گیاه یوکا زمانی کامل می شود که قلمه ریشه بزند ، که تقریباً طی سه تا چهار هفته اتفاق می افتد.

2. تکثیر یوکا از طریق بذر

  •  ابتدا روی بذر یک زخم ایجاد کنید، تا بهتر نتیجه بگیرید.
  • زخم شدن بذر به این معنی است که شما به آرامی کاغذ سنباده روی بذر بکشید تا پوست دانه کمی برداشته شود.
  • بعد از انجام این کار، در یک گلدان مناسب خاک مرغوب بریزید.
  • بذرها را در عمق خاک (یک تا دو بذر) بکارید.
  • گیاه را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید.
  • خاک را تا زمانی که گیاهچه را ببینید آبیاری کنید (حدود یک تا دو هفته بعد).
  • اگر در این زمان نهال مشاهده نکردید، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و آبیاری آن از سر بگیرید.

با انواع رایج گیاه یوکا آشنا شوید

یوکا موز ( Yucca Banana)

یوکا موز یا یوکا باکاتا، بومی جنوب غربی آمریکا است و به آب بسیار کمی نیاز دارد. به خوبی با شرایط خشک سازگار است. این یوکا با نگهداری کم دارای برگ های خوشه ای است که توانایی رسیدن به 60 تا 90 سانتی متر (بعضی اوقات حتی کمی بیشتر!) را دارد. با این حال، اگر زیاد صبور نیستید، این نوع از یوکا گیاهی نیست که سریع رشد کند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا یوکا موز شکوفا شود و هنگامی که شکوفا شود، غالباً اندکی بعد از بین می رود.

یوکا ستاره درخشان (Bright Star)

یوکا Gloriosa “ستاره روشن” که در مناطق 7 تا 11 یافت می شود، ارتفاع آن فقط به 30 یا 60 سانتی متر می رسد. دارای برگ های راه راه زرد و سبز، همراه با ساقه های گل که جوانه های صورتی تولید می کنند. این یکی از بهترین انواع گیاهان یوکا برای باغداران مناطق خیلی سرد  است، زیرا تا دمای 0 درجه فارنهایت مقاوم است.

یوکا بی مهره (Spineless)

یوکای بدون مهره، اسامی زیادی دارد از جمله یوکا غول پیکر و یوکا الپانتیپ. این یوکا بومی مناطق 9 تا 11 است و وقتی در فضای باز رشد می کند می تواند تا 7 متر رشد کند. اما در فضای داخلی فقط تا 3 متر رشد می کند. این نوع گیاه شاخ و برگ سبز و مجلل با گل های سفید دارد و دارای برگ های نرمی است که برای نگهداری داخل خانه مناسب است.

گیاه منقار یوکا (Beaked Yucca Plant)

یوکا منقار که به عنوان یوکا بزرگ خم یا یوکا روستراتا نیز نامیده می شود، دارای یک تنه و یک پوم پوم کاملاً قابل تشخیص است که بالای آن برگ های تیز آبی قرار دارد.
گیاه یوکا منقار، کاملاً شکوفا می شود و گل های نارنجی یا زرد دارد. این نوع اغلب در باغ های شنی و مدیترانه ای استفاده می شود و به عنوان یکی از جذاب ترین انواع یوکا شناخته می شود.

 گیاه یوکا تامپسون (Thompson’s Yucca Plant)

یوکا تامپسونینا یا یوکا تامپسون یک تنه دارد، بنابراین اغلب با گیاه یوکا منقار اشتباه گرفته می شود. با این حال، تفاوت اصلی این دو در این است که گیاه یوکا تامپسون می تواند به جای فقط یک تنه، دو تنه داشته باشد. این گیاه همچنین دارای شاخ و برگ پوم پوم است، اما رشد کلی آن بسیار کندتر و کوچکتر از رشد یوکا منقار خواهد بود. در واقع، یوکا تامپسون فقط به حدود 1 متر  قد می رسد.

یوکا قرمز ( Yucca Red)

گیاه یوکا قرمز (Hesperaloe parviflora) بومی آمریکای مرکزی است و گزینه مناسبی برای یک باغ زینتی در فضای باز است. با رنگ های چشمگیر می تواند زیبایی خاصی در باغ شما ایجاد کند. گل های صورتی را در بالای خوشه های بلند و لاغر تولید می کند. این گیاه مانند علف های هرز رشد می کند و به میزان قابل توجهی مقاوم در برابر خشکسالی هستند و در تمام طول سال شکوفا می شود به شرطی که نور آفتاب زیادی برای آن فراهم کنید.

کاربردهای شگفت انگیز گیاه یوکا!

اگر در حال پرورش یوکا هستید، پس لازم است بدانید که این گیاه علاوه بر زیبایی استفاده و کاربردهای زیادی نیز دارد که برخی از آنها در اینجا ذکر شده است:

 هوا را تمیز می کند

مطالعات هوای پاک ناسا نشان داد که برخی از گیاهان داخلی می توانند سموم مضر را از هوا خارج کنند. حتما شما خوشحال خواهید شد اگر بدانید که یوکا یکی از گیاهان با کیفیت بالا برای تمیز کردن هوا است. این گیاهان خانگی، جذابیت بصری به تنظیمات فضای داخل خانه می دهند.

 مصرف خوراکی یوکا!

بسیاری از گیاهان یوکا علاوه بر ظاهر زیبا، خوراکی نیز هستند. از این جمله می توان به یوکای موز و یوکای گیاه صابون اشاره کرد که دارای گل و میوه ای هستند که حیوانات و انسان می توانند از آن استفاده کنند. گفته می شود که ریشه و برگ های این گیاه یک ماده ضد التهاب دارند. میوه خوراکی این گیاه طعم انجیر می دهد که می توانید به راحتی آن را بپزید یا خشک و آسیاب کنید و به عنوان یک شیرین کننده استفاده کنید.

 یوکا یک ماده تمیز کننده است

این گیاه یک عنصر اصلی در شامپوهای طبیعی است. بومیان آمریکا از ساپونین های ریشه و ساقه گیاه یوکا به عنوان صابون برای تمیز کردن لباس و شستشوی مو استفاده می کردند.

 برای پوست مفید است

بومیان آمریکا همچنین از شیره یوکا به عنوان ضماد، برای درمان مشکلات پوستی مانند بریدگی و خراش استفاده می کردند. همچنین اعتقاد داشتند که میوه این گیاه به عنوان یک ملین عمل می کند.

 می توانید از آن طناب درست کنید

در قبایل و فرهنگ های مختلف از الیاف یوکا طناب محکمی درست می کردند که کاربردهای زیادی داشت از جمله ایجاد تله برای حیوانات و ساخت صندل. علاوه بر این از برگ های بلند و باریک گونه های مختلف یوکا در سبدبافی استفاده می کردند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x