کدام قسمت از ساختمان برای پرورش گل و گیاه مناسب است؟

کدام قسمت از ساختمان برای پرورش گل و گیاه مناسب است؟

بعضی از افراد علاقه زیادی به گل و گیاه دارند و می خواهند آن ها را در ساختمان (محل کار یا خانه) پرورش دهند. اما قبل از هرچیز آن ها باید با اصول پرورش گیاهان آپارتمانی آشنایی کامل را داشته باشند، مثلا چه خاکی برای پرورش گیاه مناسب است؟ چه مقدار نور طبیعی یا مصنوعی نیاز دارد؟ چه بیماری ها و آفاتی آن را تهدید می کند؟ بهترین فضا برای نگهداری گیاهان کدام قسمت از ساختمان است؟ نیاز آبی گیاه هر چند روز یکبار است؟

چه خاکی برای پرورش گل و گیاه آپارتمانی مناسب است؟

از مهمترین عامل در انتخاب خاک گلدان، وجود بذر علف هرز می باشد، شما باید خاکی را انتخاب کنید دارای عناصر معدنی و مغذی و بدون بذر علف هرز باشد. عناصر معدنی و مغذی نقش بسیار مهمی در رشد و پرورش گیاهان دارند، می توانید از مخلوط ماسه با کودهای حیوانی و گیاهی برای کاشت گیاه در گلدان استفاده کرد. اما بهترین خاک گلدان برای کاشت گیاهان آپارتمانی خاک گلدان ارگانیک است.

خاک گلدان ارگانیک تاثیر بسیاری بر رشد و پرورش گیاه دارد و تمامی عناصر غذایی آن را تامین می کند و همچنین میزان آبی را در خود نگه داشته که پاسخ گوی نیاز گیاه بوده که حتی این عمل باعث شسته شدن عناصر غذایی نمی شود.

برای خرید خاک گلدان به فروشگاه ما مراجعه کنید!

چه خاکی برای پرورش گل و گیاه آپارتمانی مناسب است؟

نور طبیعی یا مصنوعی مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

همانطور که می دانید گیاهان برای رشد و پرورش علاوه بر تغذیه و آبیاری نیاز به نور هم دارند تا عمل فتوسنتز به خوبی صورت گیرد و گیاهانی سبز و شاداب داشته باشیم، اما مقدار نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی چه قدر است؟ میزان نور گیاهان آپارتمانی بستگی به شدت نور دارد، گیاهان آپارتمانی به طور معمول بین 10 تا 15 ساعت نور طبیعی و یا مصنوعی نیاز دارند، البته نور طبیعی به طور غیر مستیقم!

برخی از گیاهان آپارتمانی در پشت پنجره با نور آفتاب به خوبی رشد می کنند اما برخی از آن ها در این شدت نور پژمرده می شوند و در سایه شاداب و رشد خوبی دارند، برای تامین نور گیاه خود باید توجه داشته باشید که گیاهتان کدام نور را می پسندد (نور مستقیم پشت شیشه یا سایه روشن).

فضا یا اتاقی از ساختمان که سقف و دیوارهایی با رنگ روشن دارد که باعث بازتاب نور می شود می تواند نور گیاه را تامین کند. اگر گیاه خود را پشت پنجره اتاق پرورش می دهید و متوجه شدید که آن به سمت شیشه رشد کرده، برای رشد منظم گیاه خود هر چند گاهی گلدان را بچرخانید.

نکته: اگر گیاه شما گل می دهد نباید آن را به جای تاریک تر برد، زیرا گلدهی گیاه بر اساس نور و شدت نور انجام می شود.

در زمستان به دلیل این که آفتاب مایل است، باید گیاهان را به پنجره اتاق نزدیک کرد تا به خوبی نوردهی صورت گیرد، گیاهان را به سرعت جابه جا نکنید ممکن است به آن فضا عادت کرده باشند، این کار را کم کم انجام دهید تا گیاه به آن فضا عادت کند.

نور طبیعی یا مصنوعی مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

چه بیماری ها و آفاتی گیاهان آپارتمانی را تهدید می کنند؟

گیاهان آپارتمانی از چند راه می توانند دچار بیماری شوند:

  • آب: آبیاری زیاد و تجمع آب باعث پوسیدگی ریشه می شود باید آبیاری تنظیم و زهکشی خاک صورت گیرد.
  • هوا: بسیاری از بیماری ها و قارچ ها در اثر باد انتقال داده می شوند گیاهان آپارتمانی را در یک فضای تمیز و عاری از آلودگی نگهداری کنید.
  • خاک: انواع باکتری و قارچ ها در خاک به سر می برند پس هنگام انتخاب خاک گلدان کاملا دقت کرده و سعی کنید خاک ضد عفونی انتخاب کنید.
  • بقایای گیاهی: برخی از بیماری ها، نماتدها و باکتری ها در بقایای گیاهان مرده به سر می برند باید هرچه سریع تر آن ها را از گیاهان سالم جدا کرد و از بین برد.
  • گیاه زنده: برخی از بیماری ها مثل سفیدک سطحی در علف های هرز و یا گیاهان زنده به سر می برند باید هرچه سریع تر این گیاهان و علف های هرز را از بین برد.
  • اندام های تکثیر گیاهان مثل قلمه و پیوند: ممکن است برخی از اندام های تکثیری گیاهان دچار بیماری و آلودگی باشند بنابراین سعی کنید از اندام های تکثیری سالم استفاده کنید.

آفات گیاهان آپارتمانی را بشناسید!

از آفات مهم گیاهان آپارتمانی:

  • کرم خاکی: کرم خاکی از بقایای گیاهان مرده در خاک تغذیه می کند و می تواند به گیاه آسیب برساند برای کنترل این آفت می توانید از پاشیدن نمک روی سطح خاک استفاده کرده و یا قرار دادن چند حبه سیر در زیر خاک.
  • کرم های برگ خوار: این کرم ها نوزاد پروانه هستند که رشد کرده و از برگ گیاهان تغذیه می کنند، سپس روی برگ ها تخم ریزی کرده و تعداد آن ها بیشتر شده و باعث مرگ گیاه می شوند. توصیه می شود از خاک باغ ها برای گلدان استفاده نکنید و در صورت مشاهده کرم ها می توانید آن ها را بادست برداشته و از بین ببرید.
  • کرم های ریشه خوار: این کرم از خانواده سوسک ها می باشد و با جویدن ریشه باعث آسیب به گیاه می شود از راه های مبارزه با این آفت ضد عفونی کردن خاک و عدم استفاده از خاک های آلوده است.
  • کنه تار عنکبوت: آفت بسیار ریزی هستند و از شیره گیاه تغذیه کرده که باعث ضعیف شدن گیاه می شوند از راه های مبارزه با این آفت قرار دادن گلدان در محلی سرد و همچنین آبشویی گیاه می باشد.
  • شپشک ها: این آفت از شیره گیاهان تغذیه کرده و باعث ضعف شدید آن ها می شود. کاهش رطوبت و آبپاشی سطح گیاه برای مبارزه با این آفت موثر می باشد.
  • شته ها: مانند شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند از راه های مبارزه با این آفت حذف قسمت آلوده گیاه و استفاده از حشره کش می باشد.
  • تریپس ها: این آفت از شیره گیاه تغذیه کرده و لکه های سفیدی از خود بر سطح گیاه به جای می گذارند روش مبارزه با آن ها سمپاشی حشره کش است.

آفات گیاهان آپارتمانی را بشناسید!

بهترین فضا برای نگهداری گیاهان کدام قسمت از ساختمان است؟

بهترین فضاها برای نگهداری گیاهان آپارتمانی فضاهیی هستند که دارای نور و انعکاس نور هستند مثل پاسیو، پشت پنجره اتاق، گلخانه و غیره این فضاها باید از تهویه مناسبی برخوردار باشند تا به طور مرتب اکسیژن کافی به گیاه برسد. برخی از افراد می خواهند گلدان خود را در قسمتی از ساختمان بگذارند تا علاوه بر رشد و پرورش گیاه باعث زیبایی و جلوه بی نظیر فضا شوند. در این قسمت ما پیشنهاد می کنیم با فضاهایی که برای نگهداری گیاهان مناسب هستند و جلوه زیبایی می بخشند آشنا شوید:

گلدان در راه پله: می توایند گلدان های خود را در راه پله بچنید و زیبایی خاصی به پله و ساختمان خود ببخشید. همچنین می توانید برای نرده های پله جای گلدان درست کرده و گلدان خود را به نرده های پله آویزان کنید. پله خانه به دلیل داشتن نور کافی و تهویه، مکانی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی است.

پرورش گیاهان آپارتمانی در پاسیو

پاسیو به معنی حیاط خلوت است حالا این حیاط خلوت ممکن است با سقف شیشه ای باشد یا بدون سقف. پاسیو یا حیاط خلوت بهترین مکان برای پرورش گیاهان آپارتمانی است. می توانید پاسیو را به خوبی طراحی و تزئین کرده، یک حوض آب در وسط آن قرار داد و یک باغ کوچک از گل و گیاه آپارتمانی در آن پرورش داد. پاسیو بهترین مکان برای استراحت، آرامش و نوشیدن چای و قهوه است، در طراحی ساختمان خود سعی کنید یک فضا برای پاسیو در نظر بگبرید و مکانی برای استراحت و آرامش، پرورش گل و گیاه و پرنده های خانگی داشته باشید.

پرورش گلدان های کوچک در لبه پنجره

لبه پنجره مکانی مناسب و بسیار زیبا برای پرورش گلدان های شما می باشد، لبه پنجره چه از داخل و چه در خارج فضایی دلنشین برای پرورش گل و گیاه اپارتمانی است. می توانید در طراحی حفاظ پنجره، جای گلدان درست کنید و گلدان های خود را در نمای ساختمان به پنجره آویزان کنید.

پرورش گل و گیاه در گلخانه ساختمان

در قدیم یک فضا برای گلخانه ساختمان در نظر می گرفتند و گلدان های خود را در این مکان قرار می دادند. این فضا سقف شیشه ای داشت و معمولا کف آن از کف ساختمان 70 سانتی متر بالاتر بود. جنس دیواره های گلخانه از کاشی و یا سنگ بوده و یک شیر آب و کفشور جهت آبیاری گیاهان در گلخانه تعبیه می شد. هنوزم ساخت این گلخانه ها ادامه دارد و برای پرورش گیاهان آپارتمانی استفاده می شود.

قرار گیری گلدان در ورودی ساختمان

گاهی افراد برای زیبایی ساختمان خود یک یا چند گلدان در ورودی ساختمان قرار می دهند، ورودی مکان مناسبی برای پرورش گیاهان آپارتمانی است، زیرا تهویه هوا و نور کافی گیاه در این مکان به خوبی تامین می شود.

قرار گیری گلدان در ورودی ساختمان

خانه ای پر از شادی و آرامش با پرورش گیاهان آپارتمانی

خانه ای زیبا و همیشه سبز با گیاه آپارتمانی پتوس

گیاه پتوس برای تصفیه هوای داخلی و خارجی بسیار مناسب است، پرورش و نگهداری این گیاه بسیار ساده و آسان می باشد. پتوس زیبایی خاصی دارد و گیاهی بالارونده و گرمسیری می باشد. گیاه پتوس رشد بسیار خوبی داشته و می تواند چند متر رشد کند، به همین دلیل این گیاه را در گلدان آویز پرورش می دهند تا زیبایی خاصی خلق کند.

این گیاه دارای برگ های مومی و قلبی شکل است که به تنش های محیطی و شرایط آب هوایی حساسیتی ندارد و می توان آن را در مکان هایی مثل آشپزخانه پرورش داد. بیشتر ویژگی های گیاه بتوس را اینجا بخوانید!

با گیاه آپارتمانی بامبو آشنا شوید (گیاه خوشبختی و شانس)

یکی از معروفترین گیاهان آپارتمانی گیاه بامبو بوده که طرفدار زیادی به خود اختصاص داده است. این گیاه به عنوان گیاه شانس و یا خوشبختی در بین مردم شناخته شده است، برخی از فراد معتقد هستند که این گیاه انرژی مثبت را جذب می کند و آن را در خانه به شما هدیه می دهد. همچنین این گیاه در مکان هایی که رنگ های روشن و شاد دارد رشد بسیار خوبی داشته و گویا به موسیقی واکنش نشان داده و برگ هایش شاداب تر می شود.

انواع گیاه بامبو:

  • بامبو جوانه
  • بامبو طلایی
  • بامبو سیلور (ابلق)
  • بامبو برگ سبز

برای آشنایی بیشتر با گیاه بامبو اینجا کلیک کنید!

خلق فضایی زیبا در ساختمان با پرورش گیاه ساکولنت (گیاه شبیه به کاکتوس)

ساکولنت ها انواع و گونه های مختلفی دارند که هرکدام یک بافت و رنگ مخصوص به خود را دارا می باشند. ساکولنت به مدت زیادی می تواند آب و مواد غذایی را در ساقه و برگ خود ذخیره کند به همین خاطر شبیه به گیاه کاکتوس است. برگ های این گیاه ضخیم و یا گوشتی بوده و می تواند آب را در خود ذخیره کند اما رطوبت زیادی را دوست ندارد به همین دلیل به کم آبی و خشکسالی مقاوم می باشد.

این گیاه از ویژگی های ظاهری بسیار زیبایی برخوردار است که همین علت باعث محبوبیت آن شده، برگ های متورم، وجود ساقه و بالشتک باعث چشم نوازی گیاه ساکولنت می شود. از این گیاهان می توان در تهیه تراریوم، دیش گاردن، باغ عمودی و دیوار ساکولنت استفاده کرد. همچنین این گیاهان نماد وفاداری و مقاومت بوده که امروزه در بیشتر گلخانه ها به میزان زیادی یافت می شوند و برای هدیه دادن بسیار مناسبند.

تنفس هوایی پاک با نگهداری گیاه سانسوریا در ساختمان 

یکی از مقاومترین گیاهان آپارتمانی سانسوریا است که از خانوداه ساکولنت ها می باشد، این گیاه از رشد خوبی برخوردار است و تا ارتفاع 3/5 متر رشد می کند. از مزیت های گیاه سانسوریا این است که می توانید چندین نهال آن را در یک گلدان پرورش دهید. وجود گلدان های گیاه سانسوریا باعث تصفیه هوای خانه می شود.

یکی از گیاهانی که می توانید در اتاق خواب خود پرورش دهید گیاه سانسوریا است، زیرا این گیاه در طول شب اکسیژن فراوانی تولید می کند که باعث آرامش خواب می شود. با قرار دادن گلدان سانسوریا در اتاق خواب، هم فضایی زیبا خلق کردید و هم خواب راحتی دارید.

11 گونه گیاه سانسوریا عبارتند از:

  1. شمشیری
  2. پاکوتاه
  3. مهتابی
  4. ستاره دریایی
  5. لوله ای
  6. گراسیلیس
  7. کانالیکولاتا
  8. پتنس
  9. فیشری
  10. ماسونی
  11. کوتوله

بیشتر ویژگی های گیاه سانسوریا را در این قسمت بخوانید!

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x