ویژه نامه پسته رفسنجان شماره چهارم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره چهارم

شماره چهارم ویژه نامه پسته رفسنجان منتشر شد!

به گزارش روابط عمومی سایت پسته رفسنجان ویژه نامه ی تخصصی کشاورزی با محوریت پسته که توسط تحریریه این سایت تهیه می شود و چهارشنبه آخر هرماه ضمیمه هفته نامه شایورد منتشر شد. لازم به ذکر است چهارمین ویژه نامه پسته رفسنجان 30 آذر چاپ و توزیع گردید.

از علاقمندان به این حوزه جهت همکاری با تحریریه ویژه نامه پسته رفسنجان خواهشمند است با شماره 09913898464 تماس حاصل نمایید، یا از طریق ایمیل [email protected] با ما در ارتباط باشید.

جهت دانلود این ویژه نامه کلیک کنید!

ویژه نامه پسته رفسنجان

متن ویژه نامه پسته رفسنجان شماره چهارم

گفتگو با مهندس حاج عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان:

میزان برداشت محصول پسته امسال در شهرستان رفسنجان چه مقدار بود؟

باتوجه به این که شهرستان رفسنجان در سال 97 فاقد محصول و سال 98 محصول کمی داشت، انتظار می رفت که در سال 99 محصول بسیار خوبی داشته باشیم، اما متاسفانه بر اثر نوسانات جوی و گرمازدگی پیش آمده در مرداد ماه مقدار محصولی که شهرستان ما داشت کمتر از مقداری بود که پیشبینی شده بود. همچنین سرمازدگی غیر منتظره مهر ماه که برای اولین بار به محصول قابل برداشت خسارت زد، از جمله عواملی بود که باعث کاهش محصول پسته شهر ما شد، اما ناگفته نماند سال آینده هم باغ ها دارای محصول هستند.

نظر شما درباره قیمت پسته چیست؟ چرا با افزایش نهاده ها قیمت پسته تغییر چشمگیری نداشته است؟

با وجود افزایش هزینه ها (پرورش، نگهداری و برداشت) در سال های اخیر، قیمت پسته چندان افزایش پیدا نکرده، همچنین مشکلاتی مانند تحریم باعث شده که این محصول صادرات خوبی نداشته باشد. زمانی که صادرات پسته به خوبی صورت نگیرد قطعا قیمت پسته افزایش پیدا نمی کند.

نظر شما درباره سرمازدگی اخیرا باغ های پسته و خسارت آن چیست؟ چه راه کارهایی برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می کنید؟

همانطور که در جریان هستید به دلیل سرمای زود رس در مهرماه محصول 20 هزار هکتار از باغ های شهر رفسنجان دچار سرمازدگی و خسارت شد. این سرما بر کیفیت محصول تاثیر شدیدی گذاشته و باعث شده که پسته بازار پسندی عرضه نشود. ما به کشاورزان عزیز پیشنهاد می کنیم که در سال های آینده عملیات برداشت را سریع تر انجام دهند تا با مشکلات و نوسانات جوی رو به رو نشوند.

آیا سیستم تحت فشار به صورت کلی باید اجرا شود و یا هر کشاورز به صورت جداگانه هم می تواند داشته باشد؟

سیستم آبیاری تحت فشار نیاز به استخر، سیستم مرکزی و وسایل دارد که هزینه این امکانات سنگین می باشد، اما هرچه مالکیت بیشتر باشد اجرای این سیستم به صرفه خواهد بود، مالکیت های پایین هم می تواند از این سیستم استفاده کند.

توصیه کلی شما به کشاورزان چیست؟

من به کشاورزان عزیز دو توصیه کلی دارم، یکی استفاده از سیستم های آبیاری نوین تحت فشار به ویژه سیستم آبیاری زیر سطحی، کشاورزانی که مالکیت آن ها پایین و یا دسترسی به برق ندارند می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه کنند و از امکانات بلاعوضی که دولت برای این سیستم در نظر گرفته است استفاده کنند.

دوم بحث تغذیه درختان است کشاورزان اگر می خواهند از کودهای آلی (حیوانی) استفاده کنند باید دو تا سه ماه این کود را بپوسانند و بعد استفاده کنند که این عمل باعث افزایش راندمان کود و تغذیه بهتر دام می شود. جهت پوساندن هم می توانند از کود های زیستی استفاده کنند.

کلام آخر:

از کشاورزان تقاضا دارم تا حد امکان از سموم کشاورزی پر خطر استفاده نکنند. بحث تغذیه درختان در زمستان و محلول پاشی های بهار را جدی بگیرند تا انشالله شاهد افزایش راندمان درختان و محصول دهی باشیم.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای کشاورزان.

صفحه 1

 

چرا کوددهی درختان و گیاهان فصل پاییز و زمستان است؟

همانطور که می دانید درختان و گیاهان موجوداتی زنده و احتایج به آبیاری و تغذیه دارند. از مهمترین مراحل رشد و پرورش گیاهان تغذیه است، اگر کشاورز در امر تغذیه درختان خود به خوبی عمل کند بی شک درختانی شاداب و بهترین محصول را خواهد داشت. پس باید به تغذیه گیاهان و درختان اهمیت داد تا در امر کشاورزی موفق شوید.

اولین نکته مهم در تغذیه درختان خصوصیات خاک می باشد، یک کشاورز باید خاک مزرعه یا باغ خود را به خوبی شناخته و نسبت به مقدار شوری و قلیایی یا اسیدی به تغذیه و یا کاشت نهال اقدام کند. بهتر است هر 3 سال یکبار در پاییز (آبان ماه) آزمایش خاک صورت گیرد تا با خصوصیات آن آشنا شده و عملیات تغذیه به خوبی صورت گیرد.

بهترین فصل آزمایش خاک آبان ماه است زیرا در تابستان (تیر و مرداد) به دلیل تبخیر و تعرق زیاد باعث تجمع نمک در منطقه ریشه می شود بنابراین نمونه برداری در اواخر پاییز مشخص می کند که آیا آبیاری اضافی جهت کنترل نمک های تجمع یافته، در زمستان لازم است یا خیر.

بعد از آزمایش خاک نوبت به انتخاب کود می رسد بهترین کود برای گیاهان و درختان کودهای آلی  نظیر کود حیوانی (گاوی، گوسفندی و مرغی) اما در کنار آن استفاده از کودهای شیمیایی ضروری می باشد.

کودهای آلی (کود حیوانی) حتما باید به صورت چالکود مصرف شوند در غیر این صورت هیچ تاثیری بر رشد درختان ندارند، مصرف کودهای شیمیایی به صورت سرپاش رایج است که اکثر کشاورزان از این روش استفاده می کنند اما بهترین روش مصرف این کودها به همراه کودهای حیوانی به صورت چالکود است.

چرا باید در فصل خواب درختان اقدام به کوددهی کرد؟ 

کوددهی درختان باید درفصل پاییز یا زمستان صورت گیرد زیرا قسمت بالایی درختان (تنه و شاخه) در فصل خواب فعال نبوده و تنها قسمت ریشه آن ها فعال می باشد و زمانی که تغذیه در این فصل صورت می گیرد ریشه درختان به سرعت مواد غذایی را جذب و هنگام بهار و سبز شدن درختان از این مواد غذایی به خوبی تغذیه کرده که باعث افزایش محصول و رشد جوانه ها می شود.

نکته: اگر کوددهی درختان به صورت خاکی صورت نگیرد محلول پاشی شما هیچ تاثیری بر درختان ندارد!

برخی از کشاورزان می گویند باید در فصل پاییز یا زمستان اقدام به تغذیه درختان نمود زیرا با این عمل درختان دوران خواب را در زمستان به راحتی سپری کرده و هنگام بیداری احتیاج به تغذیه دارند که در اینجا از ذخیره مواد غذایی در زمستان استفاده می کنند. بعد از تغذیه به صورت خاکی در فصل خواب، می توانید اواخر زمستان از کودهای محلول پاشی به عنوان مکمل استفاده کنید، استفاده از کودهای خاکی و محلول پاشی برای درختان بسیار تاثیر گذار است.

اصلاح خاک درختان در فصل زمستان

بهترین فصل برای اصلاح خاک فصل زمستان است. بعضی از کشاورزان کود دامی را روی خاک می ریزند و آن را با هفت بیل تا عمق 20 سانتیمتری مخلوط می کنند اما این عمل هیچ تاثیری در اصلاح خاک و رشد درختان ندارد زیرا در عمق 20 سانتیمتری هیچ ریشه ای وجود ندارد باید گفت بهترین راه اصلاح خاک و کوددهی حفر چالکود یا کانال کود است.

برای کوددهی و اصلاح خاک یک لایه کود دامی پوسیده داخل چاله بریزید و آن را با خاک چاله مخلوط نموده و سپس چاله را پر کنید عمق چالکود معمولا 40 تا 50 سانتیمتر درنظر گرفته می شود، شما می توانید به همراه مصرف کودهای حیوانی از کود شیمیایی هم استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه کود دامی شما پوسیده تر باشد عملکرد بهتری دارد، پس بهتر است کود پوسیده تهیه کنید و یا 3 ماه قبل از کوددهی آن را خریداری کرده و در محوطه باغ در مجاورت آفتاب و هوا بپوسانید.

یکی از روش های اصلاح خاک درختان، کندن زمین و زیر رو کردن خاک است، عملیات شخم در زمستان برای اصلاح خاک و درختان بسیار تاثیر گذار بوده و بهترین زمان کندن زمین در زمستان بعد از اولین یخبندان می باشد. برای عملیات شخم و یا کندن زمین می توانید از انواع دستگاه های رتیواتور استفاده کنید.

مهمترین عملیات کشاورزی در زمستان

همانطور که گفته شد کوددهی و یا تغذیه جزء عملیات مهم کشاورزی در زمستان می باشد اما علاوه بر این، عملیاتی مانند هرس، آبیاری، تامین نیاز سرمایی درختان و محلولپاشی از فعالیت های مهم کشاورزی در فصل زمستان است.

عملیات هرس: هرس زمستانه باید هرساله صورت گیرد تا درختان به خوبی رشد کرده و در نهایت از محصول با کیفیتی برخوردار باشند. دو نوع هرس وجود دارد: هرس فرم دهی و هرس باردهی. هدف از انجام هرس فرم دهی همان طور که از اسمش پیداست ایجاد شکل و فرم مناسب درختان است همچنین از بین بردن شاخه های اضافه، تقویت شاخه و یا اسکلت درخت از مزایای این هرس بوده که در فصل خواب صورت می گیرد. به هرسی که باعث قطع شاخه درختان بارده در فصل زمستان می شود هرس باردهی می گویند، هدف این هرس رشد بهتر شاخه ها و باردهی بهتر درخت می باشد.

جمع آوری شاخه های بریده شده: بعد از عملیات هرس شاخه های بریده شده باید به سرعت جمع آوری و درنهایت سوزانده شوند، زیرا تجمع شاخه های بریده شده در باغ باعث بروز آفت سوسک سرشاخه خوار (سوسکو) شده که به درختان خسارت زیادی وارد می کنند.

تامین نیاز سرمایی درختان: اکثر درختان برای رشد جوانه ها احتیاج به سرمای زمستان دارند، طبق آمار و پیشبینی های هواشناسی نیاز سرمایی درختان باید در دی یا بهمن ماه تکمیل شود، اگر طبق این آمار ثابت شد که نیاز سرمایی درختان تامین نشده، باید در بهمن و اسفند ماه به محلول پاشی روغن جهت تامین نیاز سرمایی اقدام نمود.

صفحه 2

 

پوساندن کود های دامی و مرغی با کود زیستی هوکر

استفاده از کودهای دامی و مرغی که کودهای خام هستند به طور کلی توصیه نمی شود و شما برای داشتن بازدهی بالاتر و برنامه تغذیه یا اصلاح اصولی نیاز به پوساندن این کودها دارید. کود زیستی هوکر یک کود بیولوژیک حاوی باکتری های مفید است که به فرآیند پوساندن کودهای خام کمک می کند و این کار را برای شما آسان تر می کند.

مزایای استفاده از کود زیستی هوکر برای پوساندن کودهای دامی و مرغی:

  1. از بین بردن بذر علف های هرز، نماتد ها و باکتری های مضر برای درختان
  2. رفع مشکلات مربوط به کمبود ازت و زرد شدن برگ ها ناشی از کمبود این عنصر
  3. جلوگیری از بروز بیماری های قارچی
  4. کاهش سطح آمونیاک کود های خام و در نتیجه کاهش بوی نامطبوع کودها
  5. کاهش شوری خاک با استفاده مداوم

کاهش هزینه ها در استفاده از کود های آلی برای باغداران، با استفاده از کود آلی زمستانه

کود آلی زمستانه محصولی حاصل از تجزیه مواد آلی به شکل کمپوست شده به همراه هیومیک اسید و فولویک اسید و سایر عناصر میکرو و ماکرو می باشد. وجود عنصر مولیبدن و درصد بالای ماده آلی در این محصول به همراه هیومات باعث شده تا میزان مصرف این کود نسبت به کودهای خام (دامی و مرغی) و حتی پلیت موجود در بازار بسیار کمتر باشد و در نتیجه هزینه باغدار کاهش می یابد.

تجربه طعم بی نظیر و تازه پسته آجیلی اکبری

پسته اکبری شور شده و شور شده زعفرانی جزء  لوکس و زیباترین پسته های آجیلی به حساب می آیند و بهترین گزینه برای مراسم ها و جشن ها می باشند. نه تنها در ایران بلکه در بین بسیاری از فرهنگ ها و کشورهای مختلف از پسته به عنوان آجیلی بسیار خوش طعم برای جشن ها و لحظات شادی خود استفاده می کنند.

ایجاد نهرهایی با دقت بالا و در سریع ترین زمان با نهر کن های ثابت و کشویی

نهر کن ها ادوات بسیاری کاربردی برای ایجاد نهر به گونه ای بسیار سریع و با دقت بالا می باشند. در واقع این دستگاه سرعت عملیات ایجاد نهر را افزایش می دهد و کیفیت کار نهایی بسیار بالایی را برای شما به ارمغان می آورد. شما می توانید از نهر کن ها بر روی انواع تراکتور های سبک و سنگین بدون هیچ گونه مشکلی برای تراکتور استفاده کنید.

نهرها در زمین های کشاورزی عموماً به دلیل هدایت آب و کنترل و مدیریت آسان تر و بهتر آب ایجاد می شوند. این دستگاه شامل دو خیش گاو آهن برگردان دار است که در یک سمت قسمت پیشانی به یکدیگر متصل می شوند. این تیغه ها به کمک یک تیغه میانی خاک را کنده، برگردان می کنند و به دو سمت می ریزند که باعث ایجاد نهر می شود.

صفحه 3

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x