ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هفتم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هفتم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هفتم منتشر شد!

به گزارش روابط عمومی سایت پسته رفسنجان ویژه نامه ی تخصصی کشاورزی با محوریت پسته که توسط تحریریه این سایت تهیه می شود و چهارشنبه آخر هر ماه ضمیمه هفته نامه شایورد منتشر شد. لازم به ذکر است هفتمین ویژه نامه پسته رفسنجان اردیبهشت ماه چاپ و توزیع گردید.

از علاقمندان به این حوزه جهت همکاری با تحریریه ویژه نامه پسته رفسنجان خواهشمند است با شماره 09913898464 تماس حاصل نمایید، یا از طریق ایمیل [email protected] با ما در ارتباط باشید.

جهت دانلود این ویژه نامه کلیک کنید!

ویژه نامه شماره 156

ویژه نامه پسته رفسنجان

گفتگو با دکتر احسان عسکری مدیریت پژوهشکده آریا نهال رفسنجان

در این شماره گفتگوی ویژه نامه پسته رفسنجان را با دکتر احسان عسکری مدیریت پژوهشکده آریا نهال رفسنجان در مورد چگونگی تولید و فعالیت این شرکت و دکتر ایمان جباری مدیر عامل شرکت آریا نهال رفسنجان راخواهید خواند.

در حال حاضر چه فعالیتی در زمینه کشاورزی انجام می دهید؟

سلام خدمت کشاورزان عزیز مخصوصا علاقه مندان به کشت پسته،  ما به طور تخصصی روی پایه های اصلاح شده پسته کار می کنیم. در صد سال اخیر برای احداث باغ پسته بیشتر از پایه های سنتی استفاده شده که سرعت رشد این پایه ها بسیار پایین است.

در سال 1965 آمریکایی ها بنه ی ایرانی آتلانتیکا را به عنوان والد ماده و اینتگریمای چین (پسته چینی) را به عنوان والد نر انتخاب کردند و این دو گونه را تلاقی دادند که هیبریدی تولید شده به نام UCB-1.

UCB-1 اسم خود دانشگاه کالیفرنیا است که مخفف University Of California Berkeley می باشد. قسمت اعظم و عمده پسته آمریکا بر پایه UCB-1 است.

از قابیلت های مهم این پایه باید صنعتی شدن کاشت، داشت و برداشت پسته را نام برد که امروزه کاملا صنعتی و مکانیزه انجام می شود، اما این قابلیت برای پایه های بومی وجود ندارد به واسطه فرمی که پایه های سنتی دارند (پخش شاخه ها) امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد.

مزایای مهم پایه ی UCB-1 را چه می دانید؟

سرعت رشد این پایه ها 3 الی 4 برابر پایه های سنتی است.

شکل درختان به صورت تک تنه و تک ساقه است.

تاج درخت 1 الی 2 متر از زمین فاصله می گیرد.

یک سال پس از کاشت این نهال می توانید عملیات تکثیر و یا پیوند را انجام دهید. پایه  UCB-1 امکان کاشت، داشت و برداشت پسته را به صورت صنعتی فراهم می کند.

بنابراین گونه مادری پایه UCB-1 از بنه ایرانی تشکیل شده و حیف است که در کشور خودمان به کار گرفته نشود.

 این پایه برای اکثر نقاط کشور مناسب است به استثنای مناطقی که هوای بسیار سردی در زمستان دارند.

نهال هیبریدی UCB-1 برای استان های تهران، البرز، قزوین، خراسان (جنوبی و رضوی)، برخی از مناطق استان کرمان، یزد، اصفهان و فارس توصیه می شود.

برای نگهداری و پرورش نهال پسته UCB-1 چه باید کرد؟

به دلیل رشد بالای این پایه مراقبت و نگهداری آن نسبت به پایه سنتی بیشتر است.

تغذیه و آبیاری این پایه باید به خوبی صورت گیرد تا پاسخگوی سرعت رشد باشد. در سال های اول فواصل آبیاری کوتاه و از آب شیرین استفاده شود.

در نتیجه استفاده از پایه های هیبریدی پسته سرعت برداشت اقتصادی را افزایش می دهد و باغ چند سال زودتر از شرایط عادی به ثمر دهی خواهد رسید.

رشد این پایه به قدری حیرت آور است، که یکساله می توانید این پایه را پیوند بزنید.

تنومندی درخت شش ساله این پایه به صورتی می باشد که از درخت پانزده ساله معمولی بسیار بزرگ تر است و به همین دلیل نام درخت پسته غول آسای کالیفرنیایی برازنده آن است.

در یک کلام هدف پژوهشکده را چه می دانید؟

هدف پژوهشکده آریا نهال رفسنجان افزایش سطح آگاهی کشاورزان از این نهال میباشد و انشالله به زودی شاهد افزایش سطح زیر کشت با پایه شرکت آریا نهال رفسنجان هستیم.

صفحه 1

 

چرا قیمت نهال های شرکت آریا نهال بیشتر از بقیه شرکت ها در کشور می باشد؟

در ادامه  گفتگو با دکتر احسان عسکری مدیریت پژوهشکده آریا نهال رفسنجان در مورد چگونگی تولید و فعالیت این شرکت و دکتر ایمان جباری مدیر عامل شرکت آریا نهال رفسنجان گپ و گفت کردیم و از او پرسیدیم:

 چرا نهال پسته هیبریدی UCB-1 آریا نهال رفسنجان اصلی است؟

نهال های پسته UCB-1 شرکت آریا نهال رفسنجان،  نهال های اورجینال، تولید شده از بذر  F1 و در عمل اصلی هستند و از نظر کیفیت با نهالی که در آمریکا، اسپانیا و یا استرالیا کشت و تولید می شود، یکسان می باشند.

دلیل یکسان نبودن نهال های هیبریدی تولیدی شرکت ها چیست؟

عوامل بسیار زیادی در تولید نهال با کیفیت به روش کشت بافت موثر هستند، استفاده از محیط کشت مرغوب مواد اولیه درجه یک و از همه مهم تر استفاده از گونه برتر برای تکثیر، لازم به ذکر هست که این گونه نهال از طریق تکثیر بذر هم قابل تکثیر هست که کیفیت نهایی محصول تولید شده با کشت بافت بسیار متفاوت خواهد بود.

ما در مجموعه آریا نهال این ادعا را داریم که بالاترین کیفیت نهال پسته UCB-1 را در ایران تولید می کنیم.

چطور ادعای خود را ثابت می کنید؟

برای اثبات این ادعا می توان از هر کدام از نهال های شرکت آریا نهال رفسنجان، یک عدد خریداری کرده و با کاشتن در کنار نهال های سایر شرکت ها تحت شرایط مساوی و با مشاهدات به این نتیجه برسید.

بسیاری از کارشناسان رسمی جهاد کشاورزی یا کارشناس های بخش خصوصی کاشت این نهال را با توجه به اقلیم ایران توصیه نمی کنند. نظر شما چیست؟

به صورت کلی کارشناسان ترجیح می دهند، روی موارد جدیدی که وارد بازار می شوند موضع منفی یا ممتنع بگیرند، علت آن را باید در دو عامل جستجو کرد:

1- به دلیل استفاده از ارقام نامرغوب این پایه در سالهای گذشته باغدارانی بوده اند که با کاشت این نهال ضررهای هنگفت کرده اند و مجبور شده اند بعد از 5 سال کل درخت های خود را کنده و درخت بومی بکارند.

 طبیعتا این اتفاق تبلیغات منفی گسترده ای را بر روی این نهال به وجود آورده است.

2- عدم آگاهی و شناخت کامل کارشناسان از خصوصیات این پایه و نیازهای خاص این پایه.
دقت داشته باشید وقتی یک گیاه جدید یا پایه جدید تولید می شود نیازهای آن پایه با پایه قدیم بسیار متفاوت است.

 بنابراین شما نمی توانید با همان روشی که نهال سنتی ایران را تغذیه و آبیاری می کردید با این گونه برخورد کنید.

به غیر از شرکت آریا نهال رفسنجان کدام شرکت مورد تایید شما می باشد؟

مجموعه ما تاکنون نهال های متعددی را از سراسر کشور جمع آوری کرده و مورد آزمایش قرار داده و تاکنون هیچ کدام از نظر سرعت رشد قابل قیاس با پایه تولیدی شرکت آریا نهال نبوده اند و در برخی موارد مشاهده کردیم رشد این پایه ها حتی از نهال بومی هم کندتر بوده است!

بنابراین در حال حاضر ما خود را برترین تولید کننده نهال UCB-1 می دانیم.

پس علت گرانتر بودن نهال تولیدی شما نسبت به سایر تولید کننده ها همین است چون نهال شما سرعت رشد بالاتری دارد آن را گرانتر می فروشید؟

خیر! استفاده از مواد درجه یک در تولید، هزینه تولید را بسیار بالا می برد، دقت کنید کشت بافت عملیاتی بسیار پیچیده و حساس می باشد، زیرا شما بایستی تمامی مراحل رشد یک گیاه را در آزمایشگاه شبیه سازی کنید این کار هم پیچیده است و هم مواد آزمایشگاهی بسیار خاصی را می طلبد، استفاده از مواد آزمایشگاهی درجه یک باعث می شود، هزینه تولید هم بالاتر برود و در نتیجه گیاه ما با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده خواهد رسید که با توجه به کیفیت نهایی نهال تولیدی باید بگوییم این نهال از سایر رقبا بسیار اقتصادی تر است.

صفحه 2

 

احداث باغ پسته یکدست و پرمحصول با نهال پسته هیبریدی (UCB-1)

نهال پسته هیبریدی UCB-1 به دلیل قدرت رشد بالا، بازدهی عالی و همچنین مقاوم بودن در برابر بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی و … در حال حاضر بهترین پایه در برابر دیگر پایه های پسته است.

پایه UCB-1 نتیجه گرده افشانی غیرمستقیم یا کنترل شده گونه های پسته آتلانتیکا ( P. Atlantica) و پسته اینتگریما (P. Integrrima) می باشد. این پایه در سطح وسیعی از باغات پسته کالیفرنیا و آریزونا ایالات متحده آمریکا کاشته شده است و هر ساله درآمد قابل توجهی را برای صنعت پسته این کشور به ارمغان آورده است.

تاثیر عالی نهال پسته UCB-1 بر محصول دهی بالا و سود بیشتر

در طی آزمایشات انجام شده بر روی پایه های مختلف پسته و نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد، تعداد خوشه در هر درخت، تعداد دانه پسته در هر خوشه و اندازه دانه ها نشان داده شد که عملکرد و بازدهی محصول در پایه UCB-1 نسبت به سایر پسته ها بهتر است، زیرا این پایه تعداد خوشه های زیادتری در هر درخت نسبت به سایر پایه ها تولید کرده و سود بیشتری را بدنبال دارد که این هدف و خواسته تمام کشاورزان است.

روش تولید نهال هیبریدی روشی کاملا سالم و علمی

برای تولید نهال هیبریدی از روش کاملا علمی و سالم کشت بافت استفاده می شود که در آن هیچ گونه دستکاری ژنتیکی در درخت و محصول آن صورت نمی گیرد در نتیجه این روش به هیچ عنوان کشاورزی ارگانیک را نقض نمی کند بلکه تنها خصوصیات و مقاومت درختان را نسبت به گونه های عادی افزایش می دهد.

قدرت رشد بسیار بالا و امکان پیوند زدن تا 1 سال بعد از کاشت 

این نهال ها دارای رشد بسیار بالایی بوده و پس از یکسال و حداکثر دو سال (در شرایط نامناسب) قابلیت پیوند خوردن پیدا می کنند، در صورتی که در نهال های معمولی این زمان به بالای سه الی چهار سال افزایش می یابد و پس از آن می توان به نهال پیوند زد. در نتیجه استفاده از پایه های هیبریدی پسته سرعت برداشت اقتصادی را افزایش می دهد و باغ چند سال زودتر از شرایط عادی به ثمر دهی خواهد رسید.

پایه UCB-1 مقاوم ترین پایه پسته در برابر بیماری های رایج مانند گموز و ورتیسیلیوم

بیماری های قارچی گموز و ورتیسیلیوم از رایج ترین بیماری ها در مناطق پسته کاری در ایران و سایر نقاط دنیا می باشد که درختان را درگیر می کنند، هرساله تعداد زیادی از درختان در اثر این بیماری از دست می رود و خسارت زیادی به باغ وارد می شود. پایه های مختلف پسته از جمله پایه های بذری نسبت به این بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند. نهال های هیبریدی UCB-1 نسبت به این بیماری ها بسیار مقاوم هستند و عاری از هر گونه بیماری می باشند که این خبر خوبی برای کشاورزی و اقتصاد است.

شش ویژگی برتر نهال پسته هیبریدی UCB-1 نسبت به نهال های بذری 

نهال پسته هیبریدی UCB-1) ) یک گیاه کشت بافتی است که رشد شگفت انگیزی نسبت به سایر نهال های مشابه دارد. برخی از ویژگی های این نهال به شرح زیر می باشد:

  1. قدرت رشد بسیار بالا در مناطق مستعد
  2. رشد تک پایه و عظیم، مانند باغ های پسته آمریکا و اسپانیا
  3. امکان پیوند زنی سریعتر نسبت به نهال های معمولی و رسیدن سریعتر به محصول دهی
  4. مقاومت بیشتر در برابر انواع بیماری ها مانند نماتد، شیره سیاه و گموز
  5. محصول دهی بیشتر نسبت به نهال های معمولی

 شرایط مناسب آب و هوایی جهت کاشت نهال پسته هیبریدی

برای کاشت نهال پسته هیبریدی باید بعضی نکات را رعایت کنید:

زمستان: 700 الی 1000 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دارا باشد تا نیاز سرمایی درخت برطرف شود.

بهار: بالا نبودن رطوبت به دلیل جلوگیری از گرد افشانی (بارندگی پیاپی نیز باعث جلوگیری از گرد افشانی می شود)، کاهش دمای ناگهانی (دمای زیر صفر) باعث سرمازدگی جوانه های تازه رویشی می شود.

تابستان: حداکثر دمای قابل تحمل 45-40 درجه سانتی گراد.

شرایط مناسب آب و خاک جهت کاشت نهال پسته هیبریدی UCB-1

نهال پسته هیبریدی UCB-1  یک گیاه سازگار با انواع شرایط آب و هوایی است اما موقع کاشت باید به این نکات ضروری توجه داشته باشید:

آب: این گیاه تا Ec حدود 3000 بیشترین رشد را خواهد داشت و حداکثر تا شوری (7000 EC) را تحمل خواهد کرد.

خاک: بهترین بافت برای کاشت نهال شن و ماسه مخلوط.

ابعاد کاشت: حداقل فاصله کاشت هر نهال با نهال بعدی 3 متر و فاصله ردیف ها 6 متر.

تعداد کاشت: تعداد استاندارد نهال قابل کشت در هر هکتار 500 اصله در هر هکتار است.

 

شما می توانید برای اطلاع از قیمت این محصول و خرید به وب سایت پسته رفسنجان کنید. 

www.PesteRafsanjan.com

شماره تماس پشتیبانی : 03434243000

مهندس علوی : 09916924189

 

صفحه 3

افزایش ۳.۵ درصدی مصرف سالانه هورمون های رشد گیاهی در جهان

 فؤاد مرادی عضو هیات مدیره بخش فیزیولوژی کشاورزی 

عضو هیأت علمی بخش فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: مصرف جهانی هورمون ها و تنظیم کننده‌های رشد گیاهی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ سالانه با ۳.۶۵ درصد رشد همراه بوده است.

گزارش پسته رفسنجان به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، فؤاد مرادی با تشریح وضعیت هورمون‌ها و تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی در ایران و جهان گفت: تنظیم کننده‌های رشد گیاهی (PGRs) به موادی گفته می‌شود که در مقادیر بسیار کم، تأثیرات بسیار بزرگی بر رشد و نمو گیاهان می‌گذارند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی (مواد سنتتیک آلی یا غیرآلی) باشند که فرم طبیعی آن را هورمون‌های گیاهی می‌نامند. بعضی از این ترکیبات، ده‌ها سال است که شناخته شده و نوع و میزان واکنش گیاهان به آنها نیز مشخص است در حالی که بسیاری از آنها در سال‌های اخیر شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: برخی از تنظیم کننده‌های رشد به دلیل تأثیرات مستقیمی که بر رشد، نمو و حتی کیفیت محصولات زراعی و باغی دارند در بعضی از کشورها کاربردهای تجاری بسیاری یافته و سالانه بر میزان مصرف آنها افزوده می‌شود، با این حال بسیاری از آنها همچنان مراحل تحقیقاتی خود را سپری می‌کنند.

مرادی با بیان این که هورمون‌های رشد گیاهی، ترکیباتی آلی هستند که در یک قسمت گیاه تولید و سپس به محل دیگر در درون گیاه منتقل شده و باعث ایجاد واکنش‌های فیزیولوژیک در گیاه می‌شوند، درباره تفاوت هورمون‌های گیاهی و جانوری گفت: در جانوران بر خلاف گیاهان، اندام‌های خاصی (غدد درون‌ریز) برای تولید هورمون وجود دارد ولی در گیاهان، هورمون‌ها در برگ، شاخه، گل، میوه، دانه یا ریشه تولید می‌شوند. در گیاهان، اثرات تجمعی دو یا بیش از دو هورمون گیاهی بر رشد و نمو تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه هورمون‌ها تأثیرات زیادی روی عملکرد و کیفیت محصول دارند و استفاده از آنها می‌تواند دستیابی به محصول را تا مقدار بسیار زیادی تضمین کند، گفت: این ترکیبات در مدیریت مزارع و باغات مانند تنظیم زمان برداشت و یا آماده سازی محصول برای تحویل به بازار بسیار مؤثر هستند و با استفاده صحیح و به موقع آنها می‌توان از بروز خسارات سالانه ده‌ها میلیارد تومانی به کشاورزان (به دلیل سرما زدگی) جلوگیری کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: اما ورود ناخواسته هورمون‌های گیاهی به محصولات، خاک و آب‌های زیر زمینی می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. در برخی مطالعات ادعا شده که هورمون‌های گیاهی برای انسان و جانوران سمیت بالقوه دارند و می‌توانند باعث بروز سرطان، اختلال در رشد و تولید مثل و سمیت عصبی و حاد (فقط فنوکسی ها) شوند. البته گزارش‌های بسیار موثقی هم وجود دارد که نشان می‌دهند، بسیاری از هورمون‌های گیاهی خصوصاً آنهایی که در زمان تنش در گیاه تولید می‌شوند، نه تنها تأثیرات منفی ندارند که حتی باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند.

وی تصریح کرد: آمارهای موجود نشان می‌دهد که مصرف جهانی تنظیم کننده‌های رشد طی دوره‌ای ١٠ ساله (٢٠١٢ -٢٠٠٣) بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته و از آن زمان تا سال ٢٠٢٠ مصرف آنها سالانه ۳.۶۵ درصد رشد داشته به طوری که ارزش بازار جهانی این ترکیبات در سال ۲۰۲۰ حدود شش میلیارد دلار برآورد شده است.

مرادی در خصوص قوانین مرتبط با هورمون‌های گیاهی گفت: در قوانین ایالات متحده آمریکا و قوانین اتحادیه اروپا تنظیم کننده‌های گیاهی به عنوان آفتکش ها محسوب می‌شوند. در ایران در بند س از فصل اول آئین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی تمام ترکیبات آلی، معدنی  که به منظور کنترل آفات نباتی، انباری و خانگی به صورت جامد، مایع و گاز به کار برده می‌شوند در فهرست سموم دفع آفات نباتی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به وارداتی بودن هورمون‌های رشد گیاهی مصرفی در ایران، عدم شفافیت در شرح کالا، وجود تعرفه‌های موازی، عدم گروه بندی هورمون‌ها و تنظیم کننده‌های رشد، عدم اولویت واردات (گروه ۱۰)، عدم تخصیص ارز مبادله‌ای و تعرفه بیشتر نسبت به سموم (۱۵ درصد) را از مشکلات گمرکی این واردات عنوان کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: پیامد این مشکلات، عدم تفکیک سم از هورمون، عدم تشخیص میزان تقاضا در داخل کشور، عدم تشخیص ارزش سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و نامشخص بودن نوع و میزان هورمون یا تنظیم کننده رشد وارداتی است که با تعریف تعرفه جدید مخصوص هورمون‌های گیاهی در سال ۱۳۹۸ این مشکلات رفع می‌شود.

مرادی با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به هورمون‌ها و تنظیم کننده‌های رشد با توجه به تأثیری که بر عملکرد، کیفیت و ثبات تولید محصول دارند، اظهار داشت: اصلاح نگرش سیستم نسبت به این ترکیبات که سال‌ها به غلط به عنوان یک کالای لوکس و غیر استراتژیک تلقی می‌شدند و تصحیح قوانین گمرکی که به تازگی صورت گرفته، نویدبخش بهبود وضعیت این ترکیبات در کشور است.

منبع : خبرگزاری مهر

صفحه 4

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x