انواع انگور در ایران و جهان

انواع انگور در ایران و جهان

ایران با بیش از 290 هزار هکتار زمین انگور کاری، مقام هشتم تولید این میوه در جهان را داراست. متوسط عملکرد انگور در واحد سطح در ایران 12 تن است که نسبت به تولید در کشورهای اروپایی از سطح پایینی برخوردار می‌باشد، بااین‌وجود انواع انگور حتی در سطح صادرات نیز در ایران کاشت می‌شوند.

مهم‌ترین محصولاتی که از این میوه به دست می‌آید عبارت‌اند از: انگور تازه خوری (رومیزی)، کشمش، آب انگور، سرکه، آب‌غوره، شیره انگور، روغن هسته انگور، برگ انگور، رب انگور و … .

اهمیت کاشت انگور در ایران تنها به دلیل سطح زیر کشت بالای این محصول نبوده بلکه اهمیت آن بیشتر به دلیل نقش و جایگاه جهانی تولید انگور ایران در جهان است.

در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان قصد داریم انواع مختلفی از انگورهای ایران و جهان را معرفی کنیم. این اطلاعات به کشاورزان در انتخاب نوع انگور موردنظر برای کاشت کمک می‌کند. حتی اگر کشاورز نیستید مطلب جالبی است که شما را با انواع انگور در جهان آشنا می‌کند که دانستن آن خالی از لطف نیست.

محتوا پنهان

خواص درمانی انواع انگور

قبل از آن که با انواع انگور در ایران و جهان آشنا شوید بهتر است اهمیت پرداختن به این موضوع را بدانید. این میوه از خواص بی‌شماری برخوردار است که کشت آن را توجیه می‌کند.طبیعت انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است:

  • اخلاط بدن(ترکیب چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم) را متعادل می‌کند.
  • بسیار مقوی و مغذی است.
  • خون را تصفیه می‌کند.
  • سینه و ریه را صاف و تمیز می‌کند.
  • برطرف‌کننده یبوست است.
  • انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.
  • در درمان سل ریوی و سیاه‌سرفه مؤثر است.
  • برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می‌شود.
  • برای درمان نقرس بسیار مفید است.
  • رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر نیز مفید است.
  • برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست
  • جلوگیری از سرطان، کاهش رشد سلول‌های توموری و مبارزه با رادیکال‌های آزاد

انواع انگور در ایران

وقتی به انگور می‌اندیشیم، ممکن است تنها رنگ‌بندی‌های بنفش، سبز یا قرمز آن در ذهنمان ظهور کند؛ اما حقیقت این است که طیف گسترده‌ای از انواع انگور در جهان وجود دارد که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

هم در سراسر دنیا و هم در ایران، می‌توان انواع متنوعی از انگور را پیدا کرد. در این متن، ما در ابتدا به بررسی انواع مختلف انگور و ویژگی‌های آن‌ها در ایران خواهیم پرداخت.

انگور بی‌دانه کشمشی

این نوع انگور به فراوانی در ایران وجود دارد و به دو رنگ سفید مایل به زرد و قرمز دیده می‌شود. این نوع انگور هم برای مصرف تازه و هم برای تهیه شیره انگور و کشمش مناسب است.

انگور کشمشی
انگور کشمشی

انگور صاحبی سفید

متوسط رس، دانه‌درشت، رنگ حبه سفید، حبه‌ها درشت، شکل حبه بیضی، وزن خوشه بسیار زیاد، اندازه خوشه بزرگ، شکل خوشه مخروط کامل، ماندگاری کم، نوع مصرف به صورت تازه خوری، قابلیت حمل‌ونقل، نگهداری و بازارپسندی خوب.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه آذربایجان و فارس.

انگور صاحبی قرمز

متوسط رس، دانه‌درشت، رنگ حبه قرمز، حبه درشت، وزن خوشه بسیار زیاد، خوشه مخروط کامل و بزرگ، شکل حبه بیضی درشت، ماندگاری میوه کم، قابلیت حمل‌ونقل خوب، نوع مصرف به تازه خوری، بازارپسندی خوب.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه آذربایجان و فارس.

انگور صاحبی قرمز
انگور صاحبی قرمز

انگور کلاهداری

از دیگر انواع انگور، کلاهداری است و خصوصیات آن: دیررس، دانه‌دار، شکل حبه بیضی کشیده، اندازه متوسط، خوشه طویل با دم‌کوتاه، بارآوری منظم، رشد خوب، عمده مصرف تازه خوری، خاصیت انبار مانی خوب است.

مناطق توصیه‌شده کشت: مناطق معتدله و نیمه سرد، خراسان شمالی، کشت دیم.

انگور کلاهداری
انگور کلاهداری

انگور لعل سفید

شکل حبه کروی بسیار درشت، دانه‌دار، رنگ حبه قرمز، متوسط رس و نوع مصرف به صورت تازه خوری است. باردهی آن خوب می‌باشد. قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری متوسط دارد.

از مهم‌ترین انگورهای مجلسی ایران است. خوشه آن مخروطی متراکم با میوه آبدار، پوست نازک با رشد شاخه‌های کوتاه، علی‌رغم نازکی پوست میوه می‌توان آن را به صورت آونگ نگه داشت.

مناطق توصیه‌شده کشت: در اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه استان‌های مرکزی و غربی کشور

انگور لعل سفید
انگور لعل سفید

انگور شیرازی

شکل حبه بیضی و دانه‌دار، رنگ حبه سفید مایل به سبز یا قرمز، دیررس و نوع مصرف به صورت تازه خوری می‌باشد. باردهی آن متوسط است.

قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری ضعیف دارد. انگور شیرازی از انواع انگور سیاه در ایران است که بیشتر در آذربایجان کاشته شده و به رنگ سفید نیز وجود دارد. شکل خوشه مخروطی کشیده و رنگ دم برگ آن قرمز است.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه فارس و لرستان.

انگور شیرازی
انگور شیرازی

انگور ملایی

حبه خیلی بزرگ و دانه‌دار، خوشه بزرگ، درصد قند پایین، زمان متوسط گلدهی، شکل حبه بیضی کشیده، قدرت متوسط رشد بوته، پهنک‌برگ خیلی بزرگ، میوه دیررس و مناسب مصرف تازه خوری است.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور قابل‌کشت است.

انگور شاهانی سفید

اندازه خوشه کوچک، حبه‌ها متوسط، شکل حبه گرد مایل به استوانه‌ای، وزن متوسط خوشه، درصد قند شیره خیلی پایین، دارای بذر کامل، میوه تقریباً دیررس و مصرف تازه خوری، شیره و ترشی دارد.

مناطق توصیه‌شده کشت: کشت آن در کشور چندان متداول نیست.

انگور میش پستان

از دیگر انواع انگور میش پستان است که میان‌رس، دانه‌دار، حبه بسیار بزرگ، شکل استوانه‌ای، درصد قند پایین، خوشه کوچک است و مصرف تازه خوری دارد.

مناطق توصیه‌شده کشت: قزوین، آذربایجان، فارس، خراسان

انگور میش پستان
انگور میش پستان

انگور رازقی

دیررس (ماه مهر) و نوع مصرف آن به صورت تازه خوری و شیره‌پزی می‌باشد. باردهی آن متوسط است. گوشت میوه پر از آب و ازنظر حمل‌ونقل و نگهداری ضعیف می‌باشد.

خوشه آن مخروطی و تعداد حبه کم و رشد شاخه‌های آن کوتاه است. حبه‌ها به شکل پهن و به‌اندازه متوسط 2.15*2 سانتی‌متر و سبز مایل به زردرنگ و یکنواخت می‌باشد.

خوشه‌ها با طول تقریبی 15.5 سانتی‌متر با دم‌کوتاه و به تعداد تقریبی 100 حبه در خوشه می‌باشد. طول تقریبی بذر 7.5 میلی‌متر است.

مناطق توصیه‌شده کشت: بیشتر در آذربایجان کشت می‌گردد.

انگور رازقی
انگور رازقی

انگور قزل اوزوم

شکل حبه استوانه‌ای و دانه‌دار، دیررس و نوع مصرف به صورت تازه خوری می‌باشد. باردهی آن کم است. به رنگ‌های سفید، قرمز و ابلق وجود دارد. یکی از انواع انگور مجلسی بوده و به دلیل ضخامت پوست قابلیت نگهداری و حمل‌ونقل آن خوب است. خوشه‌ها افتاده و دم خوشه بلند و رشد شاخه‌ها متوسط است.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه آذربایجان.

انگور قزل اوزوم
انگور قزل اوزوم

انگور بی‌دانه سفید

میان‌رس، بی‌دانه، شکل گرد، اندازه حبه کوچک، رنگ سبز-مایل به زرد تا قهوه‌ای روشن، پوست نسبتاً ضخیم، گوشت سفید، بی‌رنگ، فاقد مزه مشخص، خوشه‌ها متوسط تا بزرگ، طویل با دم‌کوتاه، تراکم خوشه متوسط، قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری متوسط، تحمل سرمای نسبتاً خوب. عمده مصرف تازه خوری و کشمش، سایر مصارف تهیه شیره، آب انگور.

مناطق توصیه‌شده کشت: متداول‌ترین رقم انگور ایران در سراسر مناطق انگور خیز کشور.

انگور بی‌دانه سفید

انگور بی‌دانه قرمز

میان‌رس، بی‌دانه، شکل حبه گرد، اندازه کوچک، رنگ حبه قرمز، پوست نسبتاً ضخیم، گوشت سفت، بی‌رنگ، فاقد مزه مشخص، خوشه‌ها متوسط تا بزرگ، خوشه طویل با دم‌کوتاه، تراکم خوشه متوسط، قابلیت حمل‌ونقل متوسط، نگهداری متوسط، تحمل سرمای نسبتاً خوب. مصرف عمده تازه خوری و کشمش، سایر مصارف شیره و آب انگور.

مناطق توصیه‌شده کشت: سراسر مناطق انگور خیز کشور.

انگور بی‌دانه قرمز

انگور ریش‌بابا قرمز

شکل حبه بیضی کشیده، درشت و هسته‌دار، رنگ حبه قرمز، دیررس، قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری خوب، شکل خوشه کوتاه و متراکم، بیشتر مصرف تازه خوری دارد.

به علت ضخامت پوست حبه قابل نگهداری بوده و از انواع انگور است که معمولاً به صورت آونگ برای زمستان نگه‌داشته می‌شود.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناط معتدل و نیمه سرد، فارس، قزوین، خراسان، ارومیه.

انگور ریش بابا قرمز
انگور ریش بابا قرمز

انگور ریش‌بابا سفید

دیررس، دانه‌دار، شکل حبه بیضی کشیده، اندازه درشت، رنگ حبه سفید کمرنگ مایل به سبز یا زرد، پوست ضخیم، خوشه کوتاه و متراکم، بیشتر مصرف تازه خوری دارد. قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری خوب به علت ضخامت پوست حبه، معمولاً به صورت آونگ برای زمستان نگه‌داشته می‌شود.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق معتدله و نیمه سرد فارس، قزوین، خراسان، ارومیه.

انگور ریش‌بابا سفید

انگور پیکانی

میان‌رس، بی‌دانه، اندازه حبه متوسط، شکل حبه بیضی پهن، رنگ پوست سبز-زرد، مناسب تهیه کشمش.

مناطق توصیه‌شده کشت: بیشتر مناطق خراسان، به‌ویژه کاشمر.

انگور پیکانی
انگور پیکانی

انگور عسگری

از انواع انگور میان‌رس، بی‌دانه (بذر ناقص)، پوست نازک، شکل حبه تخم‌مرغی، اندازه حبه کوچک تا متوسط، رنگ سبز مایل به زرد، گوشت حبه بی‌رنگ، فاقد مزه خاص، میوه مناسب تازه خوری، غوره، آب‌میوه، شیره، قابلیت حمل‌ونقل ضعیف، نگهداری ضعیف.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور.

انگور عسگری
انگور عسگری

انگور فخری

دیررس، دانه‌دار، شکل حبه بیضی، اندازه درشت، پوست حبه نسبتاً ضخیم، رنگ حبه زرد مایل به کهربایی، شکل خوشه مخروطی کشیده، قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری خوب، نوع مصرف مناسب تازه خوری و مجلسی در ایران، مویز، شیره، مناسب عرضه خارج از فصل.

مناطق توصیه‌شده کشت: آذربایجان، قزوین، شاهرود و بجنورد.

انگور فخری
انگور فخری

انگور رشه یا خشناو

نسبتاً زودرس، دانه‌دار، حبه کوچک و به شکل بیضی پهن، رنگ پوست حبه قرمز-سورمه ای، رنگ گوشت قرمز، قند متوسط، اندازه خوشه متوسط، شکل خوشه مخروطی و کوتاه، قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری ضعیف، مصرف تازه خوری.

مناطق توصیه‌شده کشت: آذربایجان و کردستان.

انگور رشه
انگور رشه

انگور شاهانی قزوین (شاهانی نفتی)

حبه متوسط و دانه‌دار، خوشه کوچک، درصد قند متوسط، زمان متوسط گلدهی، شکل حبه استوانه‌ای، قدرت متوسط رشد بوته، پهنک‌برگ خیلی کوچک، میوه زودرس، مناسب مصرف تازه خوری و تهیه کشمش است.

انگور خلیلی

از انواع انگور سیاه در ایران و زودرس، به دو رنگ سفید و سیاه، حبه متوسط، درصد قند نسبتاً خوب، وزن خوشه زیاد. حبه‌ها به شکل بیضی و گوشتی می‌باشند. انگور خلیلی از زودرس‌ترین انواع انگور ارومیه می‌باشد و برای تازه خوری استفاده می‌شود.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق نیمه گرمسیر و گرم برای مصرف تازه خوری پیش از فصل، مناسب برای کشت دیم.

انگور خلیلی
انگور خلیلی

انگور حسینی گلین بارماغی یا خاتون بارماغی

شکل حبه استوانه کشیده، دانه‌دار، رنگ حبه سفید مایل به سبز، متوسط رس و نوع مصرف به صورت تازه خوری و شیره می‌باشد. قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری متوسطی دارد.

میوه لطیف و آبدار با طعم مطبوع و شیرین و سبز می‌باشد. بوته آن از ارقام کند رشد تاک محسوب می‌شود.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه آذربایجان

انگور حسینی گلین بارماغی

انگور الحقی سفید و سیاه

از انواع انگور سیاه در ایران، حبه بیضی‌شکل، دانه‌دار، خیلی دیررس و نوع مصرف به صورت تازه خوری می‌باشد. باردهی آن متوسط است.

قابلیت حمل‌ونقل و نگهداری متوسط دارد. انواع انگور الحقی به دو رنگ سفید و سیاه وجود دارد و مرکز عمده کشت آن سردرود تبریز است.

خوشه‌ها نسبتاً کوتاه مخروطی و با تراکم کم، رشد شاخه‌ها متوسط و شاخه‌ها دارای لکه‌های قرمز متمایل به بنفش هستند.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور

انگور الحقی سفید و سیاه

انگور یاقوتی

بسیار زودرس، بی‌دانه، اندازه حبه خیلی کوچک، رنگ قرمز، شکل حبه گرد، درصد قند متوسط، وزن خوشه متوسط، اندازه خوشه کوچک، خوشه بسیار متراکم، مصرف تازه خوری، مناسب عرضه قبل از فصل. با توجه به زودرس بودن، تقریباً  اولین انگوری است که وارد بازار می‌شود.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور، سیستان و بلوچستان، لرستان، قصر شیرین، فارس و خرم‌آباد.

انگور یاقوتی
انگور یاقوتی

انگور یاقوتی سفید

تقریباً زودرس، بذر کامل، اندازه حبه کوچک، شکل حبه گرد، وزن متوسط، خوشه پایین، درصد قند خیلی پایین، اندازه خوشه کوچک، مصرف تازه خوری، شیره و ترشی.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق نیمه گرمسیر.

انگور شاهرودی

دیررس، دانه‌دار، شکل حبه بیضی طویل، اندازه حبه درشت، درصد قند زیاد، خوشه بزرگ، خوشه غیر متراکم، وزن خوشه بالا، زمان شکفتن جوانه متوسط، مناسب تازه خوری و قابلیت نگهداری در سردخانه

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز به‌ویژه مناطق معتدله و نیمه سرد، خراسان، قزوین، شاهرود.

انگور شاهرودی
انگور شاهرودی

انگور یزدان دایی (گزندایی)

از انواع انگور زودرس، دانه‌دار، اندازه حبه بزرگ، شکل حبه طویل، وزن متوسط خوشه پایین، درصد قند متوسط، اندازه خوشه کوچک، میوه مصرف تازه خوری تا حدودی متحمل به خشکی.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق معتدله و نیمه سرد.

انگور شصت عروس

بسیار دیررس، دانه‌دار، حبه خیلی بزرگ، شکل حبه استوانه‌ای کشیده، درصد قند بالا، وزن خوشه زیاد، خوشه خیلی بزرگ، مصرف تازه خوری، قدرت انبار مانی بالا، مناسب جهت عرضه در خارج از فصل

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق معتدله، قزوین، آذربایجان (ارومیه، تبریز)

انگور شصت عروس

انگور کررویه سفید

از انواع انگور دیررس، دانه‌دار، حبه‌های متوسط، شکل گرد، درصد قند متوسط، اندازه خوشه کوچک، وزن خوشه کم، مناسب تازه خوری، تهیه شیره و ترشی.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق معتدله و نیمه سرد، قزوین، فارس

انگور کررویه قرمز

از انواع انگور دیررس، دانه‌دار، اندازه حبه متوسط، شکل گرد، وزن خوشه کم، درصد قند متوسط، اندازه خوشه کوچک، مصارف تازه خوری، تواید شیره و تهیه ترشی.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه مناطق معتدله و نیمه سرد، قزوین و فارس.

انگور کر رویه قرمز
انگور کر رویه قرمز

انگور مثقالی

اندازه حبه بزرگ، خوشه متوسط، درصد قند خیلی پایین، زمان متوسط گلدهی، حبه گرد و دانه‌دار، قدرت رشد بوته خیلی قوی، پهنک‌برگ بزرگ، میوه دیررس، مناسب تازه خوری و تهیه شیره است.

مناطق توصیه‌شده کشت: اکثر مناطق انگور خیز کشور به‌ویژه قزوین، فارس، آذربایجان.

بهترین نوع انگور برای کاشت

در ادامه این مقاله، قصد داریم لیستی از بهترین انواع انگور برای کاشت را برای شما آماده کنیم.

این انتخاب‌ها با توجه به کیفیت، میزان مقاومت، نیازهای آبی و خاک و خصوصیات دیگر مثل طعم و رنگ منتخب شده‌اند.

با ما همراه شوید تا از میان آن‌ها انگوری را پیدا کنید که بهترین مطابقت را با شرایط کاشت شما دارد.

  • انگور مکیاج
  • انگور رد گلوب
  • انگور لعل
  • انگور رد کارنت
  • انگور موسکات
  • انگور صاحبی
  • انگور خلیلی
  • انگور ترکمن
  • انگور یاقوتی
  • انگور بلک سیدلس
  • انگور عسگری

گران ترین انگور ایران

گرانترین رقم انگور که در ایران به چشم می‌خورد، رقم “ردکارنت” Ribes rubrum است. این نوع از انگورها که به انگور فرنگی نیز شهرت دارند، جزو گونه‌های لوکس و لاکچری انگور محسوب می‌شوند.

انگور ردکارنت می‌تواند در مناطق معتدل تا سردسیر رشد کند و برخلاف بسیاری از انگورها، دارای دانه‌های کوچک بی هسته است.

ویژگی منحصربه‌فرد دیگری که این انگور را جدا می‌کند این است که هیچ‌چیز برای پنهان کردن وجود ندارد – مثل الماس، همه‌چیز در داخل آن نمایان است.

بااینکه قیمت نهال این رقم انگور بیشتر از سایر انگورهاست، اما خرید آن اقتصادی و سود ده، به‌حساب می‌آید.

گران ترین رقم انگور
گران ترین رقم انگور : رد کارنت

انواع انگور در جهان

در ادامه این مقاله، قصد داریم 13 نوع از انگورهای منتخب جهانی را با شما معرفی کنیم. این میوه‌های خوشمزه و متنوع در نقاط مختلف دنیا رشد می‌کنند و هرکدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند. با ما همراه شوید.

انگور Cabernet Sauvignon

به این نوع انگور معمولاً انگور تنبل گفته می‌شود. دلیل این امر این است که کاشت و نگهداری از آن به هیچ تلاشی احتیاج ندارد و رشد آن در هر آب‌وهوایی امکان‌پذیر است.

همچنین، Cabernet Sauvignon در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم است، بنابراین لازم نیست به فکر سمپاشی درخت انگور برای آن باشید.

علاوه بر این، تاریخچه این رقم انگور ما را به سیصد سال پیش می‌برد.

گفته می‌شود که این انگور صلیبی از بوردو و سووینیون سفید است. علاوه بر این، این انگور یکی از معروف‌ترین انواع انگور است که برای تهیه آبمیوه استفاده می‌شود.

انگور Cabernet Sauvignon
انگور Cabernet Sauvignon

انگور PINOT NOIR

Pinot Noir یکی از انواع انگور در جهان است. این انگور قرمز از گونه Vitis vinifera و 1000 سال مسن‌تر از Cabernet Sauvignon است.

جدا از ایالات‌متحده آمریکا و فرانسه، این نوع انگور به‌طور گسترده‌ای در آلمان رشد می‌کند.

از خصوصیات این انگور پوست نازک و بدنی با اندازه متوسط ​​است و انگور جوان رایحه‌ای شبیه توت از خود ساطع می‌کند.

انواع انگور در جهان
انواع انگور در جهان

انگورهای CONCORD

انگور کنکورد در میان انواع انگور که از گونه Vitis labrusca گرفته‌شده است، در اصل در آمریکای شرقی حدود قرن نوزدهم پرورش داده می‌شد.

اکنون، این انگورهای شیرین در سراسر جهان گسترش‌یافته‌اند.

همچنین، این نوع انگور اغلب به‌عنوان ماده اصلی تشکیل‌دهنده آب‌میوه استفاده می‌شود. انگور کنکورد نیز تمام ویژگی‌های موجود در انگور قرمز و سفید را داراست.

محصولات فرآوری شده این انگورها مربا، ژله، آب‌میوه، طعم‌دهنده غذا، کیک، شیرینی و موارد دیگر است.

انگورهای CONCORD
انگورهای CONCORD

انگورهای MUSCADINE

انگور موسکادین از گونه Vitis rotundifolia می‌آید. انگور موسکادین به‌راحتی در ایالات‌متحده، به‌ویژه در فلوریدا و تگزاس یافت می‌شود. بعلاوه، این انگور از قرن 16 شناخته‌شده است.

انگور موسکادین در آب‌وهوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند رشد کند. پوست میوه آن ضخیم و کاملاً سفت است؛ بنابراین، وقتی این نوع انگور را می‌خورید، طعم و بافت آن تقریباً شبیه آلو است.

انگورهای MUSCADINE
انگورهای MUSCADINE

انگورهای کیوهو

این انگور، یکی از انواع انگور برای کاشت در ژاپن است. انگور کیوهو به دلیل رنگ بنفش سیاه آن شناخته‌شده است.

پوست آن نازک است و به‌راحتی برداشته می‌شود. این نوع انگور طعمی آبدار و سبک نیز دارد.

جذابیت اصلی این انگور درواقع در اندازه میوه آن است. انگور کیوهو حتی می‌تواند به‌اندازه یک آلو برسد.

بنابراین، در کشور بومی خود، این میوه ملقب به پادشاه انگورها بوده است.

انگورهای کیوهو
انگورهای کیوهو

انگور MERLOT

انگور مرلوت یکی از انواع انگورهایی است که به‌راحتی در منطقه بوردو یافت می‌شود.

این نوع انگور میوه‌ای به رنگ آبی تیره دارد. همچنین، انگور Merlot هنگام رسیدن بسیار آبدار و شیرین است.

نام Merlot خود از اصطلاح فرانسوی merle گرفته‌شده است که به معنی پرنده سیاه است و اشاره به رنگ این رقم انگور دارد.

انگور MERLOT
انگور MERLOT

Moon drops

قطره ماه از انواع انگور است که به‌طور خاص رشد می‌کند تا هیچ دانه‌ای نداشته باشد و طعم شیرینی نیز دارد. جذابیت دیگر این انگور شکل منحصربه‌فرد آن است.

برای اینکه بتوانید از این رقم انگور لذت ببرید باید بین 20 آگوست تا 15 نوامبر منتظر فصل برداشت آن باشید.

Moon drops

Lemburger grapes

انگور لمبرگر یکی از انواع انگورهایی است که برای تولید آبمیوه استفاده می‌شود. در اصطلاح آلمانی، به این انگور Blaufrankisch گفته می‌شود.

لمبرگر رسیده دارای یکرنگ بنفش تیره با طعم کمی تند است. این انگور همچنین میوه‌ای چاق و پر از عطر توت مانند دارد. اگر آن را پوست بگیرید، طعم آن از هر انگوری شیرین‌تر است.

Lemburger grapes
Lemburger grapes

انگور Valiant

انگور شجاع به‌عنوان یک انگور سخت شناخته می‌شود زیرا می‌تواند در دمای زیر صفر نیز رشد کند. این انگور آبی‌رنگ میوه‌ای چاق نیز دارد و می‌تواند در شرایط سخت خاک رشد کند.

در مقایسه با سایر انگورها، اندازه Valiant بسیار بزرگ‌تر است. علاوه بر این، پوست آن بسیار آسان کنده می‌شود.

انگور Valiant
انگور Valiant

انگور شامپاین

این نوع انگور را گاهی قرنتس سیاه می‌نامند. اگرچه ریشه اصلی این انگور به آسیا یا یونان می‌رسد اما شامپاین بیشتر در ایالات‌متحده و اروپا کشت می‌شود.

این نوع انگور همچنین طعمی شیرین با بافتی نرم ارائه می‌دهد. اندازه متوسط ​​شامپاین معمولاً به‌اندازه نخودفرنگی است. شامپاین از انواع انگور سیاه در ایران نیز به شمار می‌رود.

انگور شامپاین
انگور شامپاین

انگور بی‌دانه CRIMSON

انگور بدون دانه زرشکی در میان انواع انگور، بین ماه‌های آگوست و نوامبر یک فصل برداشت دارد. Crimson Seedless که بیشتر در کالیفرنیا رشد می‌کند، یکی از رایج‌ترین انگورهای قرمز است که در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود.

این نوع انگور پوستی نسبتاً ضخیم با طعمی فوق‌العاده آبدار و شیرین دارد. رنگ انگور معمولاً آجری قرمز است که گاهی اوقات با خطوط مایل به سبز همراه است.

انگور بی‌دانه CRIMSON
انگور بی‌دانه CRIMSON

انگور GEWURZTRAMINER

Gewurztraminer یکی از انواع انگورها است که طعم شیرینی دارد.

این رقم انگور می‌تواند با آب‌وهوای تمام فصول سازگار باشد. در دوره برداشت آن، می‌توانید آن را بین جولای تا سپتامبر خریداری کنید.

انگور GEWURZTRAMINER

Riesling grapes

انگور گل سرخ، یکی از محبوب‌ترین انواع انگور در آلمان است. Riesling دارای طعمی شیرین است.

اندازه میوه نسبتاً کوچک است و سطح اسیدیته نسبتاً بالایی دارد. همچنین، این رقم انگور عطر و بوی گل را دارد و از آن میوه‌های خشک تهیه می‌شود و خوش‌طعم است.

Riesling grapes
Riesling grapes

کلام آخر

امیدوارم با خواندن این مقاله در مورد انواع انگور اطلاعات مفیدی به دست آورده و با آن‌ها آشنا شده باشید. انگور خواص بسیار زیادی دارد و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان رسوراترول، مصرف آن به‌شدت با ایجاد رادیکال‌های آزاد و سرطان‌زا در بدن مقابله می‌کند.

حتماً مصرف انگور را در رژیم غذایی خود بگنجانید. درصورتی‌که نوع دیگری از انگور را در ایران و جهان می‌شناسید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

کتاب راهنمای جامع تولید و فرآوری انگور نوشته دکتر محمد علی نجاتیان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.9 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رهبری
رهبری
4 ماه قبل

سلام درود اطلاعات عالی بود و اگر نهال انگور هم برای فروش انواع داشتین عالی بود کاش کسانی که ایمیل نداشتن می تونستن نظر بدن

مرتضی عسکری
پاسخ به  رهبری
4 ماه قبل

سلام دوست گرامی
ممنونت از نظر شما
ان شالله در آینده نزدیک نهال انگور هم موجود می‌شود.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x