علائم کمبود پتاسیم در درختان پسته

علائم کمبود پتاسیم در درختان پسته

علائم کمبود پتاسیم در درختان پسته

علائم کمبود پتاسیم عبارتند از: تغییر رنگ برگ‍ ها و پیچیدن حاشیه آن ها به سمت بالا. همچنین لبه برگ در قسمت تاخورده به رنگ‍ های خاکستری یا مسی در می آید. اغلب برگ های مورد بحث در قسمت های وسط شاخه ها قرار دارند و هرچه رشد ادامه یابد، شاخه ها کوتاه، کوچک و چند پهلو می شوند .

علائم کمبود پتاسیم در پسته

 

نقش عنصر پتاسیم در گیاهان

پتاسیم در ساخت پروتئین، آنزیم ها، اعمال تنظیمی و ارتباط آب و گیاه نقش کلیدی را ایفا می کند. پتاسیم باعث تسهیل نفوذ آب در سلول های گیاهی و کنترل کننده عمل باز و بسته شدن روزنه های برگ به هنگام تعرق می باشد. نیاز گیاه به پتاسیم بسیار زیاد است که در صورت وجود به شکل قابل جذب و محلول در فاز مایع، به راحتی می تواند آن را جذب کند.

چون تحرک پتاسیم در خاک بسیار کم است، لذا تغذیه گیاهان ریشه عمیق در خاک های رسی با کودهای پتاسه کار مشکلی نمی باشد. برای کود دهی به باغات فاقد پتاسیم در خاک های دارای بافت سنگین و رسی می باید مقادیر زیادی از آن را درون شیار کودی ریخته و گرنه درختان پاسخ مناسبی به دریافت کود نخواهند داد.

کمبود پتاسیم در باغ های که در اراضی سبک و شنی احداث می شوند، نیز وجود دارد و می توان این گونه باغ ها را با مقدار متوسطی کود پتاسه که هر 2 تا 3 سال به زمین داده می شود، ترمیم  و اصلاح نمود. بهتر است مقدار محاسبه شده کود پتاسه در چند نوبت در پاییز یا زمستان به همراه سایر کودهای زمستانه، اواخر اردیبهشت ماه و قبل از رشد مغز به درختان پسته داده شود.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x