علائم کمبود ازت در درختان پسته

علائم کمبود ازت در درختان پسته

کمبود ازت در درختان پسته

کاهش میزان ازت برگ باعث کاهش محصول، تاخیر در برگ دادن و گلدهی، کاهش رشد طولی و قطره‍ای شاخ‍ه ها، قرمز شدن پوست درخت، کوچک و زرد شدن برگ‍ ها، قرمز شدن رگبرگ‍ ها و دمبرگ‍ ها و ریزش برگ قبل از پاییز و خصوصاً زمان رسیدن محصول در درختان پر محصول به صورت توام یا مستقل مشاهده می شود.

ازت یا نیتروژن یکی از عناصر اصلی می باشد که چگونگی رشد و باردهی درختان پسته به ‌آن بستگی دارد. ازت  عنصری غذایی است که کمبود آن رشد باروری و تولید محصول را محدود می سازد. اکثر توصیه های کودی نیز براساس همین عنصر پایه گذاری شده است.

کمبود ازت در پسته

 

مقدار مصرف ازت برای تولید پسته

برای تولید هر 300 کیلوگرم محصول پسته خشک در هکتار، بیش از 5/6 کیلوگرم ازت مصرف می شود. ازت همانند فسفر و پتاسیم دارای نقش ساختاری بوده و همچنین اعمال تنظیمی گیاه به عهده آن ها می باشد. اگر نصف کود ازته مورد نیاز، هنگام گل دادن یعنی تقریباً اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه (سال‍ های عادی ) و نصف دیگر زمان مغز گرفتن و پر کردن دانه، اواخر خرداد تا اوایل تیرماه مصرف گردد علاوه بر افزایش میزان محصول، از ریزش جوانه های گل نیز جلوگیری می نماید.

درختان میوه خزان دار از جمله پسته در زمان خواب زمستانه ازت زیادی جذب نمی کنند، پس دادن کود ازته به زمین بعد از برداشت محصول (شهریور، مهرماه) به علت آغاز دوره خواب گیاه و کند شدن قدرت جذب آن، بازده چندانی ندارد. بهتر است در سال های کم بار(off)  کودهای از ته را تا حدود 30 درصد کمتر از سال های  پربار (on)مصرف نمود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x