سمپاشی درخت پسته در زمستان

سمپاشی درخت پسته در زمستان

سمپاشی درخت پسته در زمستان، همچون سایر فصول، از اهمیت بالایی برخوردار است. این فرآیند در فصل سرما نقش کلیدی در کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها برای سال آتی ایفا می‌کند. هرچند که روش‌های غیرشیمیایی نیز وجود دارند، نظیر شخم زمستانه، ایجاد پوشش یخی و هرس شاخه‌های آلوده، اما در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان، تمرکز ما بر روی روش‌های شیمیایی مبارزه با آفات و تکنیک‌های سمپاشی در فصل زمستان است. به ما بپیوندید تا نکات و دانستنی‌های مهم در این زمینه را بررسی کنیم.

سمپاشی زمستانه پسته با سم حشره کش

سمپاشی زمستانه پسته خیلی مهم است. این کار برای از بین بردن تخم‌ها و آفاتی انجام می‌شود که در قسمت‌های مختلف درخت، مثل شاخه‌ها و تنه، زمستان را سپری می‌کنند.

این کار به ما کمک می‌کند تا جمعیت آفات در سال بعد خیلی کمتر شود. آفاتی مثل پسیل، شپشک‌ها، کرم‌های چوب‌خوار، شته و کنه‌ها را می‌توان با این روش کنترل کرد.

با سمپاشی درخت پسته در بهار و تابستان، بعضی سموم روی شپشک‌ها خوب جواب نمی‌دهند. به همین دلیل، سمپاشی در زمستان انجام می‌شود. شپشک‌ها یک پوشش سخت دارند که از آن‌ها در مقابل سم محافظت می‌کند.

اما در زمستان، با استفاده از یک نوع روغن خاص جهت سم‌پاشی به نام ‘روغن ولک‘، این پوشش نرم می‌شود و سم می‌تواند وارد بدن آفت شود. این روغن فقط باید در زمستان استفاده شود، چون در تابستان می‌تواند به درختان آسیب بزند.

قیمت پسته

بهترین سم برای درخت پسته در زمستان

ازجمله سموم حشره کشی که می‌توان در فصل زمستان از آن‌ها استفاده کرد، سموم فسفره‌ی دیازینون، دورسبان و یا اتیون است. البته از روغن ولک نیز در این ترکیب استفاده می‌شود. برای ساخت ترکیب سمپاشی می‌توان از سموم فسفره‌ی دیازینون (با نسبت 1 الی 1.5 لیتر سم در هزار لیتر آب) و یا اتیون به نسبت 2 در هزار (2 لیتر سم در هزار لیتر آب) استفاده کرد.

روغن ولک را نیز به میزان نیم الی دو درصد (5 تا 20  لیتر روغن در هزار لیتر آب) با آن ترکیب نمایید. تمامی شاخه‌ها و تنه‌ی درخت را با استفاده از سمپاش به این ترکیب آغشته نمایید. این یک ترکیب عالی برای سمپاشی زمستانه پسته است.

سم دیازینون

دیازینون جزو سموم فسفره آلی و یک حشره کش است. این نوع سم یک حشره کش غیر سیستمیک با اثر تماسی و گوارشی و تنفسی می‌باشد. سمپاشی این محصول برای مقابله با آفات درخت پسته در زمستان، ازجمله زنجره پسته، پروانه پوست خوار، سر خرطومی پسته، شپشک سرشاخه و شپشک تنه‌ای کاربرد دارد.

میزان توصیه‌شده از سم دیازینون، 1 الی 1.5 لیتر در هر هزار لیتر آب می‌باشد. نحوه اثر دیازینون در بدن جانداران به‌صورت کاهش کولین استراز و اختلال در کار سلول‌های عصبی و درنهایت مرگ حشرات می‌باشد.

سم اتیون

یکی از سموم بسیار مؤثر و مفید در کشاورزی است که دارای اثرات تماسی و گوارشی می‌باشد. از سم اتیون برای از بین بردن طیف وسیعی از حشرات مضر درختان پسته در زمستان استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان برای مقابله با شپشک واوی و سپردار سیاه، از 2 لیتر سم اتیون در هزار لیتر آب همراه با 0.5 تا 1 درصد روغن استفاده نمود.

بهترین زمان سمپاشی با این سم اوایل اسفندماه است. سمپاشی درخت پسته در زمستان با سم اتیون موجب از بین رفتن تخم‌های شته‌ها و کنه‌ها می‌شود.

سم دورسبان

حشره کش دورسبان نیز جزء سموم فسفره بوده و غیر سیستمیک می‌باشد. کشاورزان از آن برای نابودی آفات به‌ویژه شپشک‌ها استفاده می‌کنند. بهترین زمان سم‌پاشی آن هنگام خواب زمستانه درختان پسته است. درست است که این سم جزء کاربردی‌ترین سموم است اما برای محصول پسته توصیه نمی‌شود.

این سم معایبی همچون از بین بردن حشرات مفید، طغیان و مقاومت پسیل و محدودیت‌های صادراتی را برای محموله‌های پسته به دلیل باقی ماندن این آفت کش را به همراه دارد.

سمپاشی درخت پسته در زمستان

 سمپاشی روغن ولک برای پسته در زمستان

روغن ولک حشره کشی است که می‌تواند حشرات و کنه‌ها را از بین ببرد. این روغن به همراه سموم دیگری که گفته شد مانند اتیون، دیازینون، قارچ کش و باکتری کش بردوفیکس (قبل از باز شدن جوانه‌های درخت)، اثربخشی بهتری دارد.

بهترین زمان برای استفاده از روغن ولک، قبل از باز شدن جوانه‌ها در زمستان است (حدود 4 هفته قبل از باز شدن جوانه ها). می‌توان اوایل تا اواسط بهمن را برای این عملیات انتخاب کرد. در صورت استفاده در زمان و غلظت‌های نامناسب، ممکن است باعث ایجاد سرخشکیدگی و کاهش رشد درختان شود.

پاشش روغن روی حشرات، راه تنفسی آن‌ها را می‌بندد و از این طریق موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود. این موضوع یک عیب اساسی دارد. اینکه متأسفانه این روغن‌ها حشرات مفید و مضر را با هم از بین می‌برند. معمولاً برای کنترل آفاتی مانند شپشک واوی، شپشک تنه و پسیل پسته از روغن ولک کمک می‌گیرند.

میزان مصرف باید طبق شرایط موجود و نظر کارشناس تعیین گردد. توصیه کلی دراین‌ارتباط استفاده از 0.5 تا 2 لیتر در 100 لیتر آب قبل از تورم جوانه‌ها، در زمستان خواهد بود.

نکات کاربردی برای استفاده از روغن ولک زمستانه

برخی نکاتی که لازم است برای استفاده از روغن ولک در سمپاشی درخت پسته در زمستان، رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد، روغن پاشی را انجام دهید. بهترین دما 5 تا 25 درجه است.
  • از استفاده از این روغن در زمان یخبندان خودداری کنید.
  • قبل از پاشش درخت پسته به‌خوبی آبیاری شده باشد و سطح درخت خشک باشد.
  • سمپاشی با روغن ولک نباید با محصولات گوگردی مخلوط گردد و حداقل 30 روز از گوگرد دهی گذشته باشد.
  • تمامی قسمت‌های درخت (تنه و شاخه) و پوسته‌ی آن و شکاف‌ها سمپاشی شود.
سمپاشی روغن ولک برای پسته در زمستان

سمپاشی درخت پسته در زمستان با قارچ کش

در سمپاشی زمستانه پسته علاوه بر استفاده از سموم حشره کش، می‌توان از قارچ کش و باکتری کش نیز بهره برد.

به این منظور یکی از بهترین ترکیبات مورداستفاده، مخلوط بردوفیکس است که برای درختانی که دچار بیماری گموز، سر خشکیدگی و سپتوریا هستند، مصرف می‌شود. از این قارچ کش می‌توان هم به‌صورت محلول‌پاشی و هم به‌صورت لایه محافظ تنه بعد از هرس درختان استفاده نمود.

علاوه بر آن برای کنترل بیماری سرخشکیدگی، قارچ‌کش‌های مسی مانند اکسی کلرور مس نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. بهترین زمان استفاده از این دو، بعد از ریزش 70 درصد برگ‌ها در پاییز و قبل از تورم جوانه‌ها در اسفندماه است. میزان مصرف پیشنهادی محلول بردوفیکس بین 5 تا 10 لیتر در هزار لیتر آب می باشد. همچنین قارچ کش اکسی کلرور مس به صورت دوغاب 5 درصد برای طوقه و تنه درخت استفاده می شود و برای بیماری تنه سرخی و سرخشکیدگی به صورت محلول پاشی 2 در هزار  می‌باشد.

نکات سمپاشی درخت پسته در زمستان

  • در فصل زمستان اهمیت سمپاشی روی تنه بیشتر از شاخه‌ها می‌باشد.
  • تمامی قسمت‌های تنه را به سم آغشته نمایید.
  • سمپاشی زمستانه را بعد از انجام هرس درختان انجام دهید.
  • ترجیحاً سمپاشی را با سمپاش‌های موتوری انجام دهید.
  • سمپاشی باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که محلول سمی مانند قطرات باران از روی شاخه درختان بچکد.
  • در صورت تورم جوانه‌ها از اختلاط ترکیبات مسی با روغن ولک یا سموم دیگر خودداری نمایید.
  • قبل از مصرف روغن یا سموم، ابتدا آن‌ها را در آب ولرم به‌خوبی حل نمایید و سپس در مخزن سمپاش بریزید.
  • در هوای بارانی و احتمال باد سمپاشی انجام نشود.
  • در هنگام عملیات سمپاشی حتماً از دستکش، کلاه، عینک، لباس کار و … استفاده نمایید.
  • از ریختن باقیمانده مخلوط سمی در آب‌های زیرزمینی و یا آب‌های روان خودداری کنید.
  • پس از پایان سمپاشی مخزن سمپاش‌ها را به‌دقت بشویید.
  • قبل از عملیات سمپاشی درخت پسته در زمستان با کارشناسان مجرب مشورت نمایید.
نکات سمپاشی درخت پسته در زمستان
نکات مهم سمپاشی درخت پسته در زمستان

وقت سمپاشی پسته در زمستان

زمان مناسب برای سمپاشی درختان پسته در زمستان، یک موضوع مهم برای کشاورزان است. اولین قدم، انجام هرس درختان پسته است که این عمل می‌تواند به کنترل آفات کمک کند و برای انجام سمپاشی مؤثر ضروری است.

پس از هرس، بهترین زمان برای سمپاشی معمولاً از اواسط بهمن تا اوایل اسفند است. در این بازه زمانی، شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که اثربخشی سمپاشی به حداکثر می‌رسد و می‌توان اطمینان داشت که آفات به طور مؤثری کنترل خواهند شد.

زمان سمپاشی پسیل پسته

سمپاشی درخت پسته در زمستان گاهی می‌تواند در مبارزه با آفاتی مانند پسیل مؤثر باشد. اما، مهم است که بدانیم بهترین زمان برای کنترل این آفت، دوره‌های حساس درخت است، به‌خصوص زمانی که مغزهای پسته در حال پر شدن هستند. این دوره معمولاً از تیر تا اوایل شهریور ادامه دارد.

در این مواقع، توجه ویژه‌ای به کنترل آفت باید صورت گیرد. علاوه بر انتخاب زمان مناسب برای سمپاشی، شرایط جوی نیز نقش مهمی دارد. بهترین زمان برای این کار، صبح زود و عصر زمانیکه هوا خنک است، زیرا در این ساعات دمای هوا پایین‌تر و تابش نور خورشید ملایم است و سم از سطح برگ به سرعت تبخیر نمی شود درنتیجه اثر دهی بیشتری دارد، که این شرایط برای سمپاشی در باغ‌های پسته بسیار مناسب است. این رویکرد به کشاورزان کمک می‌کند تا با اثربخشی بیشتری با آفت مقابله کنند.

سخن پایانی

با پایان یافتن بحث سمپاشی درختان پسته در زمستان، امیدواریم که این مقاله اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما کشاورزان قرار داده باشد. توجه به جزئیات و زمان‌بندی دقیق در سمپاشی، می‌تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت و میزان تولید محصول شما ایجاد کند. همچنین، به خاطر داشته باشید که استفاده از روش‌های ایمن و پایدار در کشاورزی نه تنها برای محصولات شما بلکه برای محیط زیست و جامعه نیز اهمیت دارد. ما در مجله کشاورزی پسته رفسنجان همواره در کنار شما هستیم تا آخرین دانش و تکنیک‌های کشاورزی را به اشتراک بگذاریم و در راه رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در کشت پسته همراه شما باشیم.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x