ساخت 10 تله طبیعی و ارگانیک برای آفات مزاحم باغ

ساخت 10 تله طبیعی و ارگانیک برای آفات مزاحم باغ

وقتی صحبت از آفات مزاحم باغ می‌شود، گاهی این طور به نظر می‌رسد که راه حلی پیدا نمی کنید. شما می‌خواهید از شر آفاتی که گیاهان شما را ویران می‌کنند خلاص شوید. اما اکثر مواد و دستگاه های موجود در بازار گران هستند و برای سلامتی شما نیز خطرناک می باشند.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید، این است که خودتان تله‌هایی بسازید که از مواد طبیعی استفاده می‌شوند. این تله‌ها به شما کمک می‌کنند تا از شر مورچه‌ها، مگس‌ها و سایر حشرات مزاحم خلاص شوید. بدون اینکه نگران آسیب مواد شیمیایی به گیاهانتان باشید یا حتی مهم‌تر از آن، سلامتی‌تان به خطر بیافتد.

تله‌های ساخته شده برای آفات، چگونه کار می‌کنند؟

اگر از مشاهده مداوم باغ برای یافتن آفات خسته شده‌اید و همیشه به دنبال نشانه‌هایی از آسیب جدید حشرات هستید، ممکن است زمان آن رسیده که در استراتژی کنترل آفات خود تجدید نظر کنید.

باغبانی ارگانیک ممکن است سخت باشد، به خصوص زمانی که نخواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید. اینجاست که تله‌های آفات به کار می‌آیند. این تله ها تمام کارها را برای شما انجام می‌دهند؛ در حالی که شما می نشینید و از مزایای باغ ارگانیک خود لذت می برید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

چند نوع تله می‌توانید در باغ خود ایجاد کنید که هر کدام به استراتژی متفاوتی برای فریب دادن، کشتن و از بین بردن و یا حتی جلوگیری از آفات متکی هستند.

مثلا تله آفاتی که از نوع جذب‌کننده هستند؛ این آفات در استفاده از نور، غذا، شکل، رنگ یا بو فریب می‌خورند. انواع خاصی از حشرات به محرک‌های خاصی جذب می‌شوند. به عنوان نمونه تله‌ی پروانه ممکن است با استفاده از فرمون‌های جفت‌گیری، گونه‌های مختلفی از پروانه‌ها را به داخل تله‌ها بکشاند، در حالی که یک حشره بدبو ممکن است به یک تله استوانه‌ای تیره که شبیه تنه درخت است، جذب شود.

کنترل آفات به طور طبیعی در باغ شما به درک این موضوع منجر می‌شود که چه چیزی باعث جذابیت گیاهان باغ شما برای انواع خاصی از آفات می‌شود. در زیر به شما ایده‌هایی می‌دهیم که چگونه می‌توانید برای آفات باغ، تله بسازید.

ساخت 10 تله برای آفات مزاحم و زیان‌آور

1. تله ای برای مگس میوه یا مگس سرکه

مگس‌های میوه زمانی که در داخل خانه و یا باغ شما هستند مزاحم و زیان آور می باشند. برای به تله انداختن این مگس‌های میوه می‌توانید از یک بطری پلاستیکی شفاف با دهانه‌ی باریک استفاده کنید. در داخل آن مجموعه‌ای از مواد تشکیل دهنده ای که مگس‌های میوه را جذب می‌کنند، بریزید. مگس‌های میوه به راحتی وارد بطری می‌شوند، اما به سختی از آن خارج می‌شوند.

به سادگی یک سوراخ کوچک در دو طرف بالای بطری ایجاد کنید، یک سیم نازک را از آن سوراخ‌ها عبور دهید، سپس انتهای آن را به یک شاخه درخت به هم وصل کنید. می‌توانید بطری را با طعمه نیز پر کنید و تله را در درختان میوه خود آویزان کنید، چند روز بعد مگس‌های میوه از بین خواهند رفت.

برخی از مواد طعمه‌ای که می‌توانید در این نوع تله‌ها استفاده کنید عبارتند از:
سرکه سیب
آب میوه
شربت
مخلوط کردن یکی از موارد بالا با کمی صابون ظرفشویی، تله شما را موثرتر می‌کند.

2. تله ای شیرین برای حلزون‌ها و راب‌ها

بچه‌های شما ممکن است عاشق بازی با همه حلزون‌ها و راب‌هایی باشند که در باغ پیدا می‌کنند، اما شما نه؟ به خصوص وقتی می‌بینید که آنها با گیاهان شما چه می‌کنند.

راب‌ها به سمت ماده گلوتن دار کشیده می‌شوند. می‌توانید با ریختن مقداری نوشیدنی انگور در ظرف کم عمق و قرار دادن آن در باغ، یک تله درست کنید. کمی نان، شکر یا آرد به آن اضافه کنید تا تله موثرتر شود. حلزون‌ها و راب‌ها به داخل طعمه خزیده و غرق می‌شوند و قادر به بازگرداندن خود نیستند. این تله‌ها وقتی در میان گیاهانی مانند توت‌ فرنگی، کاهو و سایر گیاهانی که راب‌ها، حلزون‌ها و سایر آفات خزنده را جذب می‌کنند، کارآمدتر هستند.

3. تله توپی برای شب پره سیب (کرم سیب)

اگر در باغ خود در حال پرورش درختان سیب هستید، احتمالاً از قبل می‌دانید که مقابله با شب پره سیب چقدر می‌تواند سخت باشد. خوشبختانه می‌توانید با آویزان کردن تله‌های فریبنده در درختان میوه خود از شر آنها خلاص شوید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک توپ تنیس قرمز یا سبز و یا هر توپ کوچکی که در دسترس دارید را با مقداری مواد چسبنده مانند وازلین بپوشانید. آن را بر روی شاخه‌های درختان خود آویزان کنید و شب پره‌ها جذب توپ خواهند شد و فکر می‌کنند که میوه‌ای آبدار است. آنها در ماده چسبنده به دام می‌افتند و بعداً می‌توانید آنها را بردارید.

4. تله ای چسبناک برای شته ها

این تله‌ای است که به خوبی برای شته‌ها همراه با سایر حشرات کوچک مانند کک و مگس سفید کار می‌کند. از یک کارت زرد که با یک ماده چسبنده مانند وازلین پوشیده شده است، یک تله چسبناک درست کنید.

تله‌های چسبنده را در میان آسیب پذیرترین گیاهان خود قرار دهید و متوجه خواهید شد که چه نوع آفاتی باغ شما را ویران می‌کنند. شته‌ها مانند مگس‌ها، سوسک‌های خیار و سوسک‌های کک، بیشتر جذب رنگ زرد می‌شوند. از طرف دیگر تریپس، رنگ آبی را دوست دارد. هنگامی که تعداد زیادی حشره را گرفتار کردید، می‌توانید با خالی کردن تله‌ها در سطل‌های دارای آب صابون، آنها را دور بیندازید.

5. تله خوردنی برای ماهی نقره‌ای ها

ماهی نقره‌ای معمولاً از گیاهان زنده تغذیه نمی‌کند، به جای آن حشرات یا قارچ‌های مرده را می‌خورد. جمعیت بیش از حد آنها می‌تواند نشان‌دهنده عدم تعادل مواد مغذی یا مواد آلی در باغ شما باشد، اگر ماهی نقره‌ای بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است گیاهان آسیب‌پذیر شما را هدف قرار دهند.

خوشبختانه چند راه وجود دارد که می‌توانید از شر آنها خلاص شوید. ساده‌ترین کار ساخت یک تله با استفاده از تخته‌های چسب یا کارت‌های چسبنده است. از مقداری چسب نواری از طرف چسبندگی به سمت بالا روی یک تکه مقوا استفاده کنید و آن را در هر انتها تا کنید. مقداری طعمه، مانند کره بادام زمینی، در مرکز کارت قرار دهید تا ماهی نقره‌ای را وسوسه کند تا روی آن بخزد و آن را گیر بیندازید.

6. تله ای زرد برای جذب سوسک خیار 

همانطور که قبلا ذکر کردیم، سوسک‌های خیار رنگ زرد را دوست دارند. برای خلاص شدن از شر این آفات، تله‌های بطری با سوراخ‌های ورودی که به اندازه دقیق سوسک خیار است، درست کنید. به این ترتیب، لازم نیست نگران شکار زنبورها یا سایر حشرات مفید باشید.

می‌توانید از سوراخ‌های کاغذی برای ایجاد سوراخ‌های کوچک استفاده کنید و مواد جذاب یا طعمه‌هایی مانند پوست خیار اضافه کنید تا سوسک‌های خیار را جذب کنید. ممکن است مجبور شوید مدت زیادی منتظر بمانید تا اثرات این تله‌ها را ببینید. قبل از اینکه به سراغ تله دیگری بروید، آنها را حدود یک یا دو هفته زیر نظر بگیرید.

7. تله اسید بوریک برای مورچه های مزاحم

برای از بین بردن مورچه‌ها می‌توانید اسید بوریک را با کمی عسل یا آب قند مخلوط کنید و آن را در ظرفی کم‌عمق در محلی قرار دهید که مورچه‌ها در باغ شما مشکل‌ ساز هستند. این می‌تواند یک راه موثر برای از بین بردن مورچه‌های موجود در اطراف گیاهان شما باشد.

هشدار: اگر حیوانات خانگی یا کودکانی در اطراف خود دارید، نباید از این تله برای آفات مورچه استفاده کنید. اسید بوریک ماده ای سمی می باشد.

8. محافظت از گیاهان در برابر لارو ساقه خوار

لاروهای ساقه خوار، لارو پروانه‌هایی هستند که در طول روز در زیر بستر یا خاک پنهان می‌شوند و در تاریکی بیرون می‌آیند تا از گیاهان تغذیه کنند. یک لارو معمولاً به اولین قسمت گیاهی که با آن برخورد می‌کند یعنی ساقه یا اغلب نهال، حمله می‌کند و در نتیجه آن را قطع می‌کند. از این رو به نام cutworm مشهور است. لاروهای ساقه خوار از جمله آفاتی هستند که کشاورزان باید با آن‌ها مقابله کنیم.

از آنجایی که لاروهای ساقه خوار در طول روز در زمین پنهان می‌شوند، یافتن آنها دشوار است. با این حال، یک تله آسان که می‌توانید بسازید؛ شامل قرار دادن یک تکه لوله مقوایی مانند یک لوله کاغذ توالت در اطراف ساقه است. به سادگی لوله مقوایی را چند سانتی‌متر به زمین فشار دهید و نهال را تا زمانی که کمی بزرگ‌تر شده و کمتر در معرض شکار لاروهای ساقه خوار باشد، محافظت کنید.

9. تله کاغذی برای کرم های ابریشم یا کرم پیله‌ساز

کرم ابریشم، از جمله آفاتی است که روی درختان می‌تواند خساراتی را ایجاد کند. شما می‌توانید به راحتی با بستن تکه‌های مقوا و پلاستیک دور تنه در ارتفاع درخت، تله کرم ابریشم برای درختان خود درست کنید.

همانطور که کرم ابریشم به دنبال مکان‌های مخفی می‌گردد، در داخل تله به دام می‌افتد. می‌توانید با دولا کردن مقوا، این تله‌ها را مفیدتر کنید تا حالت دامنی درست شود تا کرم‌های ابریشم را احاطه کند. این تله‌ها کرم‌ها را نمی‌کشند. باید تله‌ها را خالی کنید و در سطل‌ دارای آب صابون بیندازید تا آنها کشته شوند.

10. تله شپشک آردآلود و حشره پولک‌دار

هم حشرات پولک‌دار و هم شپشک‌های آردآلود، آفات رایجی هستند که هم در گیاهان داخل خانه و هم در گیاهان بیرون خانه یافت می‌شوند. این حشرات کوچک تا متوسط، به دنبال انواع گیاهان آپارتمانی، گیاهان زینتی و سبزیجات خواهند بود.

می‌توانید از نوار چسب دو طرفه، یک تله آفات طبیعی درست کنید و حشرات را در حین حرکت روی گیاهان خود جمع‌آوری کنید، سپس می‌توانید نوار را پس از پر شدن از حشرات دور بیندازید و از شر آنها نیز خلاص شوید.

چرا برای نابودی آفات، از تله استفاده می کنید؟ 

آفات بدترین کابوس باغبان‌ها هستند. آنها می‌توانند به سرعت گیاهان شما را نابود کنند و تمام کار سختی را که برای پرورش گیاهی زیبا برای خود یا دیگران انجام می دهید، از بین ببرند. راه‌های زیادی برای خلاص شدن از شر آفات وجود دارد.

ساختن آنها آسان و سریع است و اغلب هزینه کمتری نسبت به محصولات بازاری و گران دارند. بهترین چیز در مورد این تله‌های دست ساز این است که کاملاً طبیعی هستند. این تله‌ها با موادی ساخته می‌شوند که از قبل در خانه دارید و همچنین می‌توانید در داخل یا خارج از خانه از آنها استفاده کنید.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x