صفر تا صد زمان آبیاری درخت انگور

صفر تا صد زمان آبیاری درخت انگور

زمان آبیاری درخت انگور، نقطه‌ی کلیدی در ثمردهی این گیاه دوست‌داشتنی است. اینکه زمان مناسبی برای آبیاری را در نظر بگیریم، تفاوت بین یک باغ انگور درجه یک و باغ انگور بی‌کیفیت را نشان می‌دهد. گرچه ممکن است به نظر برسد که آبیاری یک وظیفه‌ی عادی و ساده است؛ اما در واقعیت، زمان‌بندی مناسب و دقیق آن نیازمند شناخت دقیقی از نیازهای درخت انگور و شرایط زمین و خاک است.

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

این روزها پربار کردن و پرورش درخت انگور به یک هنر تبدیل شده است. شما می‌توانید به روش‌های مختلف درخت خود را به درختی بارور و پربار تبدیل کنید. این پرورش با ارائه محیطی مناسب برای رشد، کوددهی صحیح و آبدهی منظم انجام می‌شود. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، نگران نباشید. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره این موضوع می‌پردازیم:

  • انتخاب مکان مناسب: انگور نیازمند نور فراوان خورشید و آبیاری مناسب است؛ بنابراین باید مکانی انتخاب کرد که در طول روز به طور کامل به نور آفتاب دسترسی داشته باشد.
  • خاک مناسب: خاک این نوع درخت باید به خوبی زهکشی شده و حاوی مواد آلی باشد. این موضوع باعث می‌شود که ریشه‌ها به درستی رشد کنند و به مواد غذایی در خاک دسترسی داشته باشند.
  • کوددهی مناسب: به منظور بهبود خاک، می‌توانید از کودهای مناسب درخت انگور به ویژه کودهای آلی مانند کود مایع ماهی بیواگری استفاده کنید.
  • آبیاری منظم: انگور نیازمند آبیاری منظم و معتدل است. با توجه به زمان آبدهی درخت انگور در فصل رشد، زمین را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک همیشه مرطوب باشد. پس از آن در فصل برداشت میوه، آبیاری را کاهش داده و اجازه دهید خاک کمی خشک شود تا انگورها طعم و مزه بهتری پیدا کنند. همانطور که گفتیم، آبیاری نقش پررنگی در رشد انگور دارد. در ادامه این مطلب به موضوع مهم آبیاری درخت انگور می‌پردازیم.

زمان آبیاری درخت انگور در هر فصل

یکی از راه‌های مطمئن برای تعیین میزان و زمان آبیاری درخت انگور، توجه به فصول مختلف سال است. ناگفته نماند که آبیاری مناسب و بهینه درختان انگور در طول تمام فصل‌های سال بسیار حائز اهمیت است. در هر فصل، نیاز‌ها و شرایط آبیاری درختان انگور متفاوت خواهد بود. در ادامه درباره آبیاری درخت انگور در هر فصل، اطلاعات مفیدی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

زمان آبیاری درخت انگور در بهار

احتمالا شما هم متوجه این موضوع شده باشید که در فصل بهار درختان انگور شروع به جوانه زدن می‌کنند؛ بنابراین در این زمان باید به درخت خود کمک کنید تا روند رشد خود را سریع‌تر طی کند. به گفته کارشناسان، آبدهی به درخت انگور در این زمان معمولا 10 روز یکبار اتفاق می‌افتد. معمولاً، بهتر است در یک آبیاری عمقی، میزان آب مصرفی با توجه به سن درخت، باف خاک، مرحله رشدی درخت، شرایط آب و هوایی و … تعیین کرد.

اولین آبیاری درخت انگور در بهار

اولین مرحله از آبیاری درخت انگور در فصل بهار، دقیقا زمانی است که گیاه شروع به شکفتن می‌کند و در این زمان جوانه‌‌ها نیز با رشد همراه هستند. بهتر است بدانید که این مرحله یکی از مراحل مهم و تعیین‌کننده در رشد این میوه محبوب است.

لازم به ذکر است که این مرحله به عنوان یک مرحله مهم در رشد حبه‌ها و گل‌ها شناخته می‌شود. پس باید به آبیاری در این دوره توجه ویژه‌ای داشته باشید. پیشنهاد ما به شما استفاده از آبیاری قطره‌ای برای درخت انگور است.

آبیاری درخت انگور در فصل تابستان

همانطور که می‌دانید، فصل تابستان یکی از فصل‌های گرم و خشک سال است، به همین دلیل نیاز آبی درخت در این فصل با افزایش همراه می‌شود. بهتر است به شما بگوییم که آبیاری درختان انگور در این فصل گرم بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در این فصل دمای هوا بالا می‌رود و برخی مناطق ممکن است با شرایط خشکی و کم‌آبی شدیدی مواجه شوند.

اگر تابستان در شهر شما همچنان با بارندگی همراه است، می‌توانید انواع درخت انگور خود را هر 7 تا 10 روز یکبار درخت خود را سیراب کنید. درختان انگور در تابستان‌های گرم و خشک به آب بیشتری نیاز دارند و بازه زمانی 5 روز یکبار برای آبدهی به درخت انگور کافی است.

نکته مهم: هنگام آبیاری درخت انگور، آب باید به عمق 30 سانتی‌متری درخت نفوذ کند.

زمان آبیاری درخت انگور در تابستان
زمان آبیاری درخت انگور در فصل‌های مختلف متفاوت است

زمان آبیاری درخت انگور در پاییز

فصل پاییز مرحله پس از برداشت محصول است و اگر به زمان آبیاری درخت انگور خود توجه ویژه‌ای کرده باشید، قطعا محصولات پرباری را برداشت کرده‌اید و به مرحله آبیاری پس از برداشت می‌رسید. چند نکته کلیدی برای آبدهی به درخت انگور در پاییز را در ادامه این مطلب بخوانید:

  • کاهش میزان آبیاری: با کاهش دمای هوا در پاییز، نیاز به آبیاری درخت انگور کمتر می‌شود؛ همچنین درختان انگور در این فصل به تدریج به استراحت رفته و به رطوبت کمتری نیاز دارند. شما می‌توانید بازه زمانی 15 تا 20 روز را برای آبیاری درختان خود انتخاب کنید.
  • آبیاری عمیق: به جای آبیاری مکرر و کم مقدار، بهتر است آبیاری‌های عمیق‌تر؛ اما کمتری را انجام دهید. این موضوع کمک می‌کند تا آب به ریشه‌های درختان در خاک نفوذ کرده و رطوبت بهتری را نگه دارند.
  • رسیدگی به ریشه‌ها: در پاییز، رشد غالب درختان به سمت ریشه‌هاست و آنها برای استراحت زمستانی آماده می‌شوند. از این رو، تمرکز بیشتر بر روی مراقبت از ریشه‌ها و اطمینان از بهینه‌سازی محیط خاک مهم است.
  • مراقبت از آبیاری بعد از بارش‌ها: اگر در پاییز بارش‌های زیادی رخ داده، ممکن است نیاز به آبیاری مجدد درختان نباشد. در این صورت، منتظر بمانید تا خاک به‌طور طبیعی آبیاری شود.

زمان آبیاری درخت انگور در فصل زمستان

فصل زمستان به عنوان فصل خواب درختان انگور شناخته می‌شود. در این فصل نیاز آبی درختان به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. شما می‌توانید در این فصل حداقل یک تا دوبار به آبیاری درخت انگور بپردازید. بهتر است آبیاری را در روزهایی که بارش و باران نیست، انجام دهید. این کار خطر یخ‌زدگی روی خاک را به حداقل می‌رساند.

فصل‌های مختلفمیزان آبدهی بر اساس فصل(حدودی)
بهار10 روز یک‌بار
تابستان5 تا 7 روز یک‌بار
پاییز15 تا 20 روز یک‌بار
زمستان1 تا 2 بار در طول فصل
جدول زمان آبیاری درخت انگور در فصل‌های مختلف

زمان گلدهی درخت انگور

اقلیم منطقه‌ای که درخت انگور در آن کاشته می‌شود، تأثیر زیادی بر زمان گلدهی دارد. دما، میزان بارندگی و فصول مختلف در سال، از جمله عوامل اقلیمی هستند که بر زمان گلدهی تأثیر گذارند. در ایران معمولا زمان گلدهی درخت انگور به شدت به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع گونه انگوری که در آن منطقه کاشته شده است، بستگی دارد. به طور کلی، گلدهی درخت انگور معمولاً در بهار رخ می‌دهد.

آبدهی انگور در زمان گلدهی

برخی افراد بر این باورند که نباید در دوره گلدهی، به درختان آب دهند. آنها معتقدند که در زمان آبیاری، اکسیژن موجود در خاک کم شده و دی‌اکسید کربن جایگزین آن خواهد شد. این موضوع باعث ریزش گل‌های درختان و در نهایت میوه ندادن درخت انگور می‌شود.

دسته‌ دیگر از افراد بر این باور هستند که نباید آبیاری درخت انگور در این دوره را به کل قطع کرد؛ بلکه آبیاری باید با احتیاط بیشتری انجام شود. بهترین زمان برای آبیاری درخت انگور در زمان گلدهی، صبح و یا عصر است. در این زمان‌ها دمای هوا پایین‌تر بوده و آب نمی‌تواند به سرعت تبخیر شود؛ بنابراین گیاه بیشتر از آب استفاده می‌کند.

کوددهی به درخت انگور

عوامل مختلفی در رشد انگور تاثیرگذار هستند. در کنار توجه به زمان آبیاری درخت انگور، وجود خاک مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انگور برای رشد به ویژه در فصل میوه‌دهی به مواد مغذی دریافتی از سمت خاک، نیاز بیشتری پیدا می‌کند. همین موضوع، کشاورزان را به انجام کوددهی ترغیب کرده است.

این موضوع را در نظر بگیرید که بهترین کوددهی زمانی انجام می‌شود که درخت در فاز رشد قرار دارد. به طور معمول، کوددهی در بهار (قبل از شروع فصل رشد) و پاییز (پس از برداشت محصول) انجام می‌شود. انگور به مواد مختلفی نیاز دارد که باید در زمان کوددهی مورد توجه قرار بگیرند. از جمله عناصر مورد نیاز درخت انگور، نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca) و منیزیم (Mg) هستند.

نکته: بهتر است در زمان خرید بهترین کود برای درخت انگور، به درصد عناصر NPK توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهترین حالت تعادل کامل بین این عناصر با اعداد 20-20-20 است.

عناصر مورد نیاز درخت انگور
رشد درخت انگور به عناصر مختلفی مانند نیتروژن، فسفر و موارد دیگر وابسته است

کود مناسب برای درخت انگور

اگر احساس می‌کنید که درخت انگور شما به کود نیاز دارد تا با رشد بهتر و سریع‌تری همراه شود، ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه اطلاعاتی از بهترین کودها برای درخت انگور را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پس با ما همراه باشید.

کود نیتروژنی (N)

این نوع کودها برای رشد بخش سبزه درخت انگور بسیار مهم است. نیتروژن کمک می‌کند تا برگ‌ها بزرگ شوند و فرایندهای فتوسنتز انجام شود. کودهای اوره، نیترات، سولفات آمونیوم و نیتریت منابع خوب نیتروژنی برای درخت انگور هستند.

کود فسفری (P)

فسفر به ریشه‌ها کمک می‌کند و در تشکیل میوه و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها نقش دارد. لازم به ذکر است که سوپرفسفات یا کودهای فسفری طبیعی از منابع خوب برای ارائه فسفر به درخت انگور هستند.

کود پتاسیمی (K)

 پتاسیم در انتقال آب و عناصر معدنی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. کلرید پتاسیم یا سولفات پتاسیم منابع مناسب برای کوددهی پتاسیم به انگور هستند.

کود کلسیم (Ca) و منیزیم  (Mg)

این دو عنصر نیز برای رشد صحیح ریشه و حفظ تعادل در گیاه انگور ضروری هستند. سولفات منیزیم یا نیترات منیزیم می‌توانند برای کوددهی مناسب باشند.

نکته: مهم است که مقدار کود و زمان‌بندی کوددهی را با توجه به وضعیت خاک و نیازهای درخت انگور انتخاب کنید. پیروی از دستورالعمل تولید کننده کود و مشاوره گرفتن از کارشناسان کشاورزی نیز بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورد.

کود مناسب درخت انگورمزایای کود
کود نیتروژنی (N)کمک به فرایند فتوسنتز
کود فسفری (P)افزایش مقاومت نسبت به بیماری‌ها
کود پتاسیمی (K)انتقال آب و عناصر معدنی
کود کلسیم (Ca) و منیزیم  (Mg)رشد صحیح گیاه
جدول مزایای کودهای درخت انگور

کود حیوانی برای درخت انگور

همانطور که تابه‌حال متوجه شدید، نیتروژن یکی از مهم‌ترین عناصر  مورد نیاز برای درخت انگور است. حالا می‌خواهیم به شما بگوییم که کودهای حیوانی یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت نیتروژن هستند.

کود حیوانی معمولاً از منابع مختلفی مانند کود دامی، کود مرغی، کود ماهی و … به دست می‌آید. برای استفاده در باغ انگور، بهتر است کود حیوانی سازگار با این گیاه باشد و در نظر بگیرید که هر نوع کود حیوانی مقادیر و نسبت‌های مختلفی از عناصر غذایی دارد.

پیشنهاد ما به شما استفاده از کود ماهی بیواگری در باغ انگورتان است. این نوع از کود آلی از ماهی‌های کامل دریایی به دست آمده است و شما می‌توانید برای رشد درخت انگور خود روی این کود مفید، سرمایه‌گذاری کنید. بهتر است بدانید که این کود به عنوان یک کود مایع تولید شده است تا در انواع سیستم‌های آبیاری قابلیت استفاده را داشته باشد. از طرفی دیگر، این کود به راحتی و در کمترین زمان جذب گیاه خواهد شد.

شما می‌توانید از کودهای دیگری از جمله کود مرغی نیز برای افزایش کیفیت درخت انگور و خاک آن استفاده کنید. کود مرغی علاوه بر این که منبعی طبیعی از عناصر غذایی برای درخت انگور است به کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و بهبود ساختار خاک نیز کمک می‌کند.

 لازم به ذکر است که کودهای مفید در این زمینه به همینجا ختم نمی‌شود و کودهای بیشتری در این زمینه وجود دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب کود مناسب درخت انگور مراجعه کنید.

نکات مهم درباره زمان آبیاری درخت انگور

در این مطلب مهم‌ترین موضوعات زمان آبیاری درخت انگور را بررسی کردیم؛ اما لازم است تا به منظور بهره‌وری بیشتر از درختان خود، به نکات مهم دیگری نیز توجه کنیم که در ادامه آنها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

  • بهتر است آبیاری را در ساعات مناسب انجام دهید. آبیاری صبحگاهی (صبح هنگام) و یا عصرگاهی (بعد از غروب) توصیه می‌شود.
  • سیستم‌های آبیاری قطره‌ای یا پاششی کمک می‌کنند تا آب به طور مستقیم به نقاط مورد نیاز گیاهان برسد و از هدر رفت زیاد آب نیز جلوگیری شود.
  • نگهداری و مراقبت مناسب از خاک می‌تواند تاثیر بزرگی بر زمان آبیاری داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که خاک همیشه به مقدار کافی مرطوب است.
  • مقدار استفاده‌ی کود باید بسته به نیازهای درخت انگور و وضعیت خاک متناسب باشد. استفاده از مقدار زیاد کود ممکن است به خاک و ریشه‌ها آسیب برساند.
  • بعد از اعمال کود، باید آبیاری مناسبی انجام شود تا مواد مغذی موجود در کود به خاک و گیاهان منتقل شوند.
نکات مهم آبیاری درخت انگور
هنگام آبدهی درخت انگور باید به ساعت آبیاری، نوع خاک و سیستم آبیاری نیز توجه کنید

کلام پایانی

زمان آبیاری درخت انگور یکی از جنبه‌های حیاتی در مراقبت‌های کشاورزی است که تأثیر قابل توجهی بر رشد و توسعه این گیاه می‌گذارد. استفاده از زمان‌بندی مناسب آبیاری می‌تواند به تعادل رطوبتی خاک کمک کند، محصولات با کیفیت‌تری را تولید کرده و در نهایت مصرف آب را بهینه کند.

مراقبت از خاک و نظارت مستمر بر وضعیت رطوبت خاک به بهبود زمان آبیاری و تأمین نیازهای آبیاری مناسب برای درخت انگور کمک می‌کند. با رعایت این نکات و اعمال آبیاری مناسب، می‌توان به بهره‌وری بالاتر، رشد سالم و تولید محصولات با کیفیت‌تر از درخت انگور دست یافت.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.9 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جمشیدنژاد
جمشیدنژاد
8 ماه قبل

سلام, از گوگرد برای انگور چیزی تگفتید!

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  جمشیدنژاد
8 ماه قبل

درود
این مقاله به بررسی نکات کلی در مورد آبیاری و مروری بر عناصر اصلی تغذیه ای داشته.
تاثیر گوگرد بر انگور به خاطر اهمیت و فواید آن نیاز به یک مقاله اختصاصی در این زمینه دارد، که حتما در این مورد هم مطلب گذاشته می شود.

حسن
حسن
8 ماه قبل

از شما مچکرم

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  حسن
8 ماه قبل

درود و سپاس

محمد کریمی
محمد کریمی
8 ماه قبل

با سلام و درود خدمت شما، آیا فایل این مقاله قابل دانلود است. لطفا راهنمایی بفرمایید.

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  محمد کریمی
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر
به صورت فابل خیر اما این مقاله همیشه در دسترس هست و میتوانید مطالعه کنید.

سید حسن مقدسی
سید حسن مقدسی
7 ماه قبل

متشکرم از شما خیلی زیبا تمیز و مفید بود انشالله موفق باشید

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  سید حسن مقدسی
7 ماه قبل

سلام
سپاسگزار از لطف شما

8
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x