بهترین درخت میوه برای کاشت در خانه

بهترین درخت میوه برای کاشت در خانه

داخل خانه و آپارتمان را می‌توان با استفاده از درختان میوه آپارتمانی، زیبا و دلنشین تر کرد. متأسفانه امروزه زندگی‌های آپارتمانی سبب شده تا این تفکر به وجود بیاید که هرگز نمی‌توان از داشتن درختان میوه در داخل خانه لذت برد.

اما باید گفت که باغبانی گلدانی این امر را میسر کرده و میوه‌هایی وجود دارند که با اندکی مراقبت می‌توان آن‌ها را در گلدان داخل آپارتمان پرورش داد.

کاشت میوه در گلدان هم کار بسیار لذت بخشی به‌حساب می‌آید و هم این‌که دسترسی شما را به میوه موردعلاقه‌تان را آسان‌تر می‌کند. در ادامه با ما باشد تا در ارتباط با کاشت میوه در خانه بیشتر از قبل بدانید.

بهترین درخت میوه برای کاشت در خانه

کاشت میوه در خانه روز به روز محبوب‌تر می‌شود. برخی از ما دوست داریم در گلدان‌های خانه‌مان گیاه یا میوه‌ای داشته باشیم، نه فقط به خاطر زیبایی، بلکه برای لذت بردن از میوه‌های تازه؛ اما نباید فکر کنیم همه میوه‌ها را می‌توان در گلدان کاشت.

بعضی از میوه‌ها نیاز به فضای بیشتری دارند یا مراقبت‌های خاصی می‌خواهند. برای اینکه بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم، باید در موردنیازهای هر گیاه اطلاعاتی داشته باشیم.

در ادامه، با هم به بررسی چند گزینه خوب برای کاشت میوه در گلدان خواهیم پرداخت.

درختانی که زود میوه میدهند

وقتی می‌خواهیم یک درخت میوه را برای کاشت در خانه انتخاب کنیم، یکی از اصول مهم و پایه‌ای که باید به آن توجه کنیم، زمانی است که این درخت به ما میوه می‌دهد.

چراکه بسیاری از ما می‌خواهیم به سرعت نتیجه تلاش خود را ببینیم و از میوه‌های تازه و خوشمزه لذت ببریم.

کاشت میوه در خانه می‌تواند یکی از بهترین تجربیاتی باشد که در طول زندگی به دست می‌آوریم، به شرطی که با دقت و حوصله به انتخاب درخت مناسب پرداخته باشیم.

همچنین، کاشت میوه در گلدان خود دارای محدودیت‌هایی است. فضای گلدان و محیط خانه محدودیت‌های خاص خود را دارد و در این میان، انتخاب یک درخت که به سرعت میوه بدهد، می‌تواند تجربه‌ای شیرین و موفقیت‌آمیز برای ما باشد.

این امر به معنای این است که نه تنها می‌توانیم در زمان کوتاه‌تری از میوه‌ها بهره‌مند شویم، بلکه می‌توانیم به راحتی در مواجهه با محدودیت‌های فضایی کاشت و پرورش را ادامه دهیم.

پس اگر به دنبال تجربه‌ای جذاب در زمینه کاشت میوه در خانه یا گلدان هستید، حتماً به این نکته توجه کنید که درخت انتخابی شما زود میوه دهد.

کاشت میوه در گلدان
برای کاشت میوه در گلدان درختانی که زود میوه میدهند را امتخاب کنید.

درخت های گلدانی

برای بسیاری از افراد، فکر کاشت درخت در گلدان شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باور کنید که این کار ممکن و همچنین بسیار جذاب است.

اگر فکر می‌کنید در گلدان‌ها فقط گل‌ها و گیاهان کوچک قرار می‌گیرند، پس وقت است با دیدی جدید به این موضوع نگاه کنید.

بله در گلدان‌های مختلف می‌توان انواع درختان را کاشت، از جمله درختچه میوه آپارتمانی و درختان زینتی.

کاشت میوه در گلدان، فرایندی است که با استفاده از آن می‌توانید حتی در فضای محدود خانه‌تان، از میوه‌های تازه لذت ببرید.

فرض کنید که هندوانه، دانه انبه یا حتی گلابی را در اتاق خود ببینید و از میوه‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

این فکر در واقعیت ممکن است. همچنین، کاشت میوه در خانه، فرصتی است برای آشنایی با مراحل رشد گیاهان و درک بهتر فرایند تولید میوه.

اما نکته مهم این است که باید با دقت به انتخاب گلدان، خاک و شرایط محیطی پرداخت تا درخت مورد نظر به بهترین شکل ممکن رشد کند.

پس با ما همراه باشید تا در ادامه به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخته و به شما نکات مفیدی را ارائه دهیم.

آموزش کاشت میوه در گلدان

کاشت میوه در گلدان یکی از روش‌هایی است که به شما اجازه می‌دهد تا حتی در فضای محدود آپارتمانی نیز از میوه‌های تازه لذت ببرید.

این فرآیند دارای چند مرحله و روش مختلف است، مانند کاشت بذر یا کاشت نهال. ولی قبل از هر چیز، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که روش کاشت هر نوع میوه ممکن است از دیگری متفاوت باشد.

  1. انتخاب خاک مناسب: بسته به نوع میوه‌ای که می‌خواهید کار کنید، خاکی با خصوصیات خاص و غذائی مناسب برای آن میوه نیاز دارید.
  2. انتخاب گلدان: گلدان باید با اندازه و جنس مناسب برای نهال یا بذر و همچنین با توجه به اندازه نهایی درختچه انتخاب شود.
  3. ایجاد حفره: بسته به اینکه قصد دارید بذر یا نهال بکارید، حفره‌ای با عمق مناسب ایجاد کنید.
  4. کاشت بذر یا نهال: نهال یا بذر مورد نظر را در حفره قرار داده و سپس با خاک پوشانده و محکم کنید.
  5. آبیاری: مطمئن شوید که آبیاری در زمان‌های مناسب و با مقدار مناسب انجام شود.
  6. کود دهی: استفاده از کودهای مناسب برای تغذیه درختچه‌های شما می‌تواند به رشد بهتر و سریع‌تر آن‌ها کمک کند.

نکته مهم این است که به زمان مناسب برای کاشت میوه در گلدان توجه داشته باشید. این زمان می‌تواند بسته به نوع میوه، فصل و شرایط اقلیمی متفاوت باشد.

کاشت هندوانه در خانه

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که بسیاری از ما از طعم شیرین و خنک آن لذت می‌بریم؛ اما آیا تصور کرده‌اید که می‌توانید هندوانه را در خانه خود بکارید؟

هندوانه یک گزینه عالی برایی کاشت میوه در گلدان به شمار می‌رود. با استفاده از روش‌های مناسب، کاشت هندوانه در خانه نه تنها ممکن است، بلکه یک فعالیت سرگرم‌کننده نیز می‌تواند باشد.

هندوانه به خاک مناسب و آبیاری منظم نیاز دارد. ازآنجاکه ریشه‌های این گیاه طولانی است، باید از یک گلدان با عمق مناسب استفاده کرد.

اولین مرحله، انتخاب بذر مناسب است. با توجه به فضای محدود خانه، بهتر است از انواع هندوانه‌های کوچک تر استفاده کنید.

هنگام کاشت بذر، بهتر است دمای محیط حداقل 19 درجه سانتی‌گراد باشد. به هر بذر فضای کافی برای رشد داده و از آبیاری زیادی خودداری کنید، زیرا این می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود.

پس از چند هفته، نهال‌ها شروع به رشد می‌کنند. این نهال‌ها نیاز به نور آفتاب مستقیم دارند، بنابراین گلدان را در نزدیکی پنجره‌ای قرار دهید که حداقل 6 ساعت نور آفتاب دریافت کند. با توجه و مراقبت مناسب، شما می‌توانید از میوه‌های خوشمزه و خود لذت ببرید.

بلوبری یا زغال اخته آبی

این میوه بومی آمریکای شمالی بوده و در برابر آفات و بیماری ها بسیار مقاوم است و می‌تواند تا ۲۰ سال تولید میوه نماید. بوته‌های حاصله از این گیاه، علاوه بر تولید میوه، چشم‌انداز جذاب و دیدنی نیز ایجاد می‌کنند.

شاخ و برگ بوته‌های بلوبری در فصل پاییز، به رنگ قرمز مایل به زرد در آمده و در بهار نیز با تولید گل‌های سفید زیبایی خانه و آپارتمان را دو چندان می‌کند.

برای کاشت میوه در گلدان، به گلدانی با عرض ۵۰ و عمق ۴۵ سانتی‌متر احتیاج است. خاک مورداستفاده برای کاشت این میوه نیز باید یک خاک سبک با زهکشی مناسب باشد.

بلوبری در گلدان
بوته‌های گیاه بلوبری، هم میوه‌های خوشمزه‌ای می‌دهند و هم چشم‌انداز زیبایی ایجاد می‌کنند.

توت فرنگی، رایج ترین توت زینتی

توت فرنگی یک گیاه بسیار مناسب برای کاشت میوه در گلدان می‌باشد. یکی از بهترین و مهم‌ترین مزیت‌های میوه توت فرنگی در باغبانی گلدانی این است که دو بار در سال می‌توان از میوه آن برداشت کرد.

برداشت میوه توت فرنگی دو بار در سال یکی در خردادماه و دیگری در اواخر تابستان صورت می‌پذیرد.

برای کاشت توت فرنگی بهتر است از یک گلدان با عرض ۴۵ سانتی‌متر که می‌تواند چندین بوته توت فرنگی را در بر بگیرد استفاده کرد. بهترین خاک برای این میوه خاک باغچه به همراه کود دامی می‌باشد.

توت فرنگی در گلدان
یکی از بهترین و مهم‌ترین مزیت‌های میوه توت فرنگی در باغبانی گلدانی این است که دو بار در سال می‌توان از میوه آن برداشت کرد.

گوجه فرنگی گیلاسی، گوجه مینیاتوری

گوجه فرنگی را به عنوان کاشت میوه در خانه در نظر بگیرید. کاشت و پرورش گوجه فرنگی در داخل آپارتمان این امکان را فراهم می‌سازد تا حتی در طول ماه‌های سرد سال هم گوجه‌فرنگی‌های خوش‌طعم و تازه داشته باشید.

به‌طورکلی گوجه فرنگی یک نوع میوه محسوب می‌شود که می‌توان به راحتی آن را درون گلدان کاشت و پرورش داد.

برای کاشت گوجه فرنگی در داخل گلدان باید تا حد امکان از گلدانی با فضای بزرگ و کافی استفاده نمود تا آن‌ها فضای کافی برای رشد و میوه دهی داشته باشند.

کامکوات، پرتقال زینتی

پرتقال زینتی یا کامکوات یکی دیگر از درختان میوه مناسب برای کاشت میوه در گلدان می‌باشد. این میوه از خانواده مرکبات بوده و ظاهری همچون پرتقال اما اندازه بسیار کوچکتری دارد.

مزه آن ترش و شیرین است و می‌توان گفت که دارای یک مزه و طعم جدید و خارق‌العاده می‌باشد. برای کاشت میوه در خانه می‌توانید از نهال‌های موجود در بازار استفاده نمایید.

این درخت علاوه بر زیبایی، طراوت و شادابی خاصی را نیز به محیط خانه و آپارتمان هدیه می‌دهد.

گلابی تمساح، معروف به آووکادو

یکی دیگر از درختان میوه آپارتمانی که قابلیت کشت و پرورش در داخل گلدان و آپارتمان را داراست میوه آووکادو می‌باشد.

روش کاشت هسته آووکادو به این صورت است که در ابتدا جوانه آن را آماده می‌کنیم. برای کاشت میوه در خانه می‌توان ۴ عدد خلال دندان را در هسته آووکادو فرو کرده و آن را روی یک لیوان آب معلق نگه داشت.

آب درون لیوان باید به‌اندازه‌ای باشد که ۲.۵ سانتی‌متر از هسته را بپوشاند. سپس لیوان را در یک مکان گرم به دور از نور خورشید نگهداری کنید تا ریشه بزند. این کار ممکن است به مدت ۶-۲ هفته زمان ببرد.

بعد از ریشه زدن هسته، باید جوانه را به صورتی که نیمی از آن خارج از خاک باشد بکارید. همان‌طور که گفته شد بهترین زمان برای کاشت آووکادو در گلدان فصل بهار می‌باشد.

متأسفانه یکی از معایب این درخت این است که برای میوه دادن این درخت باید ۱۳-۵ سال صبر کنید تا بتوانید از میوه حاصل از مراقبت‌های خود استفاده کنید.

آووکادو در گلدان
بهترین زمان برای کاشت آووکادو در گلدان فصل بهار می‌باشد.

آناناس، میوه استوایی

بر خلاف بسیاری از افراد که تصور می‌کنند کاشت و پرورش آناناس در آپارتمان داخل گلدان امری محال و سخت است باید گفت کاشت و پرورش آناناس در گلدان چندان هم سخت نیست.

برای این کار تنها لازم است تاج یک آناناس را بردارید. در ادامه آن را به مدت ۲-۱ روز در آب خیس کنید. سپس آن را درون یک گلدان بزرگ بکارید و در مقابل نور خورشید قرار دهید.

تمشک، میوه‌ای شبیه شاه توت

تمشک نیز در دو نوع تابستانه و پاییزه وجود دارد. اگر گلدانی با فضای زیاد در اختیار ندارید بهتر است از واریته های تابستانه این میوه استفاده کنید؛ زیرا این نوع واریته از تمشک، دارای پراکندگی زیادی نمی‌باشد.

برای کاشت میوه در گلدان کافی است ۳ واریته تابستانه از آن را در یک گلدان ۳۰ سانتی‌متری قرار دهید و سپس گلدان را در یک مکان تا حدودی آفتابی بگذارید.

کاشت میوه در گلدان
برای کاشت تمشک در گلدان کافی است ۳ واریته تابستانه از آن را در یک گلدان ۳۰ سانتی‌متری قرار دهید.

نکات طلایی برای پرورش درختان میوه در گلدان

  • اولین نکته برای کاشت میوه در گلدان این است که حتماً باید زهکشی به خوبی انجام شود. در غیر این صورت باغبانی موفقی نخواهید داشت.
  • برخی تصور می‌کنند به علت این‌که این درختان در داخل گلدان کاشته می‌شوند نیاز به نور خورشید ندارند. این فرضیه کاملاً اشتباه بوده و این گیاهان به نور خورشید احتیاج دارند. برخی از واریته ها و ارقام بیشتر و برخی کمتر به نور احتیاج دارند.
  • ازآنجایی‌که گیاهان گلدانی به مواد مغذی دسترسی ندارند باید هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار آن‌ها را با یک کود مناسب و موردنیاز به‌طور کامل تغذیه کرد.
  • گیاهانی که رشد بیشتر و انبوه دارند نیاز به فضای بیشتری داشته و باید گلدان بزرگ‌تری برای پرورش آن‌ها انتخاب کرد.
  • بهتر است گلدان را زیاد شلوغ نکنید! حضور یک گیاه داخل گلدان میوه بیشتری تولید می‌کند تا چند گیاه در یک گلدان.
  • برای گلدان درختان میوه آپارتمانی تا حد امکان از بهترین ترکیب خاک استفاده نمایید.
  • گیاهان مختلف دارای نیاز آبی متفاوتی می‌باشند. بهتر است قبل از کاشت درختان میوه حتماً اطلاعاتی را در مورد میوه مورد نظر برای کاشت کسب نمایید.
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کشاورز
کشاورز
10 ماه قبل

درود بر شما عزیزان نهال میوه های آپارتمانی را از کجا میتوان تهیه کرد ادرس فروشگاه کجاست لطفآ آدر تلگرام خود را بفرمائید باسپاس کشاورز شیراز.

مرتضی عسکری
پاسخ به  کشاورز
7 ماه قبل

سلام دوست گرامی
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت پسته رفسنجان و انتخاب دسته بندی نهال میوه محصول موردنظر خود را خریداری کنید.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x