خشک کردن گل طبیعی راهی برای افزایش ماندگاری آن!

خشک کردن گل طبیعی راهی برای افزایش ماندگاری آن!
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

خشک کردن گل طبیعی، روشی برای حفظ و نگهداری در دراز مدت!

بسیاری از افراد دوست دارند گل هایی که به عنوان هدیه دریافت کرده اند یا دسته گل های مناسبت های خاص مانند تولد، نامزدی، عقد و عروسی خود را برای یادگاری به مدت طولانی نگهداری کنند. بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت از گل های طبیعی، خشک کردن آن ها می باشد. با خشک کردن گل طبیعی می توانید تمام شکوفه های مورد علاقه خود را تا زمانی که دوست دارید، نگهداری کنید. گل های خشک نه تنها ماندگار هستند، بلکه می توانید از آن ها برای تزئین خانه خود نیز استفاده کنید.

خشک کردن گل ها روشی بسیار ساده و ارزان جهت نگهداری طولانی مدت آن ها است. گل و گیاه خشک تزئینات متمایز داخلی را فراهم می کنند. همچنین چیدمان هایی که از مواد خشک شده ساخته می شوند طولانی مدت هستند و به مراقبت کمی نیاز دارند. علاوه جمع آوری گل، ساقه و برگ در فصل بهار که ممکن است در داخل خانه خشک شود، بسیاری از مواد را می توان در پاییز جمع آوری کرده و خشک کرد. این گیاهان شامل بسیاری از هسته های دانه ای، مخروط ها، دانه ها، علف ها و توت ها هستند که در باغ و همچنین در مزارع و کنار جاده ها یافت می شوند.

خشک کردن گل طبیعی

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه گل ها را خشک کنید تا شکل و رنگ آن ها از بین نرود یا از کجا شروع کنید! در این مقاله شما را در چگونگی خشک کردن گل ها به چهار روش مختلف آشنا خواهیم کرد. در آخر جداول را برای کمک به شما در درک اینکه هر گل چه مدت خشک می شود آورده شده است.

نکات اولیه برای خشک کردن گل طبیعی

گل های طبیعی جهت خشک کردن باید یکسری ویژگی داشته باشند تا به بهترین شکل ممکن خشک شوند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از: 

  1. برداشت گل ها و سایر مواد گیاهی برای خشک کردن باید نزدیک به اوج آن ها باشد. گل هایی که در هوا خشک می شوند با خشک شدن همچنان باز می شوند، بنابراین هنگام چیدن نباید کاملاً باز شوند. هرگز گل های پژمرده را برای خشک کردن انتخاب نکنید.
  2. گل ها یا برگ ها برای خشک کردن ممکن است در هر زمان از فصل رشد، از اوایل بهار تا اواخر پاییز جمع آوری شوند.
  3. همیشه سعی کنید برای خشک کردن فقط از کامل ترین فرم های گل استفاده کنید.
  4. از گیاهان و گل ها بدون آسیب حشرات و بیماری ها استفاده کنید، زیرا آسیب موجود پس از خشک شدن آشکارتر می شود.
  5. ایجاد شکل و انحنا هنگام تهیه تزیینات گل خشک دشوار است. بنابراین، هنگام جمع آوری به دنبال شاخه ها و ساقه ها با منحنی های گسترده باشید. در غیر این صورت می توان با روش های مختلف شکل دادن به شاخه ها یا ساقه ها در حالت خشک، انحناها یا خطوط دیگری ایجاد کرد.

خشک کردن گل طبیعی در منزل

 آشنایی با انواع روش های خشک کردن گل طبیعی در منزل 

گل ها مظهر زیبایی و آرامش هستند. بعضی از آن ها خاطرات زیادی به همراه دارند که می توان با خشک کردن و مومیایی کردن، آن ها برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. همچنین از گل های خشک می توان برای تزئین و برخی کارهای هنری استفاده کرد. گل های خشک می توانند هدیه های مناسبی برای دوستانتان باشند. در ادامه با انواع روش های خشک کردن گل طبیعی آشنا می شوید. با همراه باشید.

1.نحوه خشک کردن گل ها به صورت هوا خشک

مواد لازم جهت هوا خشک کردن گل های طبیعی:

  • گل های مورد نظر
  • رشته یا نخ
  • قیچی
  • چوب یا آویز

مرحله اول: مرتب کردن گل ها

برای شروع، شاخ و برگ اضافی را از ساقه های گل جدا کنید. خوب است اگر برگ های سبز را دوست دارید برخی برگ ها را روی ساقه نگه داشته تا آن ها نیز خشک شوند.

مرحله دوم: دسته بندی گل ها

گل ها را به دلخواه دسته بندی کرده و نخ را به دور ساقه ها ببندید. اگر ساقه ها خیلی بلند هستند به دلخواه و سلیقه خود آن ها را کوتاه کنید.

مرحله سوم: اتصال گل ها به آویز

انتهای دیگر نخ را به چوب یا هر نوع آویز دیگری ببندید. صرف نظر از آنچه انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی محکم است و می تواند گل ها را برای مدت طولانی نگه دارد.

مرحله چهارم: آویز کردن گل ها جهت خشک کردن

چوب را در محلی دور از محل رفت و آمد آویزان کنید تا گل ها آسیب نبینند.

گل ها باید در یک محیط تاریک یا مکانی که نور کمتری دارد آویزان شوند. هرگونه نور مستقیم باعث کمرنگ شدن رنگ گل ها می شود.

مرحله پنجم: صبر به مدت 3 تا 4 هفته

همین که گل ها را آویزان کنید، بقیه کارها انجام می شود. طی سه تا چهار هفته باید کاملاً خشک شوند. اگر تصمیم دارید گل های خشک شده را به عنوان دکور به نمایش بگذارید، حتماً گل های خشک را در مکانی که نور مستقیم نمی تابد، نگه دارید.

برای حفظ بکر بودن گل ها، اسپری موی بدون بو را روی گل ها اسپری کنید.

خشک کردن گل طبیعی به روش هوا خشک

2.نحوه خشک کردن گل ها در مایکروویو

مواد لازم جهت خشک کردن گل های طبیعی در ماکروویو:

  • گل های مورد نظر
  • شن سیلیس
  • ظرف ایمن در مایکروویو
  • فنجان آب

مرحله اول: جدا کردن برگ گل ها

هرگونه برگ اضافه را از گل خارج کرده تا در ظرف قرار بگیرد. ظرف ایمن مایکروویو را با یک لایه نازک از ماسه سیلیس پر کنید و گل را روی آن قرار دهید.

مرحله دوم: پوشاندن گل ها با شن سیلیس

گل را کاملاً با شن سیلیس بپوشانید. اگر گل ها کوچک باشند می توانید تعداد زیادی را در یک ظرف قرار دهید، اما مطمئن شوید که کاملاً در ماسه پوشانده شده اند.

مرحله سوم: تنظیم دما و زمان ماکروویو

ظرف را با یک فنجان آب در مایکروویو قرار دهید. دمای ماکروویو را به مدت 30 ثانیه روشن کنید. بسته به تراکم گل، این کار باید دو تا سه دقیقه طول بکشد تا گل ها کاملاً خشک شوند.

مرحله چهارم: نگهداری گل ها در شن سیلیس

پس از خشک شدن گلبرگ های گل، آن را دوباره در شن سیلیس دفن کرده و بگذارید 24 ساعت بماند. با این عمل مطمئن می شوید که گل کاملا خشک شده اند.

مرحله پنجم: جدا کردن گل ها از شن سیلیس

گل ها را از ظرف شن سیلیس بردارید و هر دانه اضافی را که به گلبرگ ها چسبیده با مسواک جدا نمایید. گل ها را با اسپری موی بدون بو اسپری کنید تا بکر بمانند. مانند روش خشک شدن در هوا، گل ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا از کمرنگ شدن رنگ آن ها جلوگیری شود.

خشک کردن گل طبیعی با ماکروویو

هنگام خشک کردن گل ها در مایکروویو، مدت زمان آن بسته به تراکم گل ها متفاوت است. جدول زیر مدت زمان لازم برای خشک کردن هر گل را در ماکروویو نشان می دهد:

اندازه گل  نام گل  زمان لازم برای خشک کردن در ماکروویو
گل های کوچک و باز شده 1.سرخس

2.گل آلاله

3.گل مینا

4.علف جارو

5.ژیپسوفیلا

6.گل بنفشه

1 تا 2 دقیقه
گل های متوسط و چند شاخه ای 1.گل آزالیا

2.گل مینا چشم گاوی

3.گل همیشه بهار

4.گل زبان در قفا

5.گل آستر ستاره ای

6.گل انگشتانه

7.گل گندم

2 تا 3 دقیقه
گل های بزرگ و متراکم 1.گل میخک

2.گل داوودی

3.گل سنبل

4.گل ارکیده

5.گل رز

6.گل شب بو

7.گل میمون

8.گل ادریسی

9.گل گاردنیا

3 تا 3.5 دقیقه

3.نحوه خشک کردن گل ها در شن سیلیس بدون ماکروویو

اگر وقت دارید و می خواهید اطمینان حاصل کنید که گل های شما به رنگ بکر حفظ می شوند، می توانید بدون قرار دادن گل ها در مایکروویو، گل ها را در شن سیلیس خشک کنید. این روش به شما این امکان را می دهد که از ظرف بزرگ تری برای ساقه های بلند استفاده کنید. به سادگی گل ها را درون ظرف قرار داده و با شن سیلیس بپوشانید.

خشک کردن گل طبیعی در شن سیلیس

جدول زیر زمان مورد نیاز هر گل برای خشک کردن در سیلیس را نشان می دهد:

     نام گل زمان لازم برای خشک کردن در شن سیلیس 
سرخس

گل آستر

گل اقاقیا

گل شقایق

گل آفتابگردان

گل انگشتانه

گل بنفشه

مریم گلی

گل یاس

2 تا 3 روز
گل آزالیا

گل داوودی

گل میخک

گل نرگس

اسطوخودوس

گل ژیپسوفیلا

گل گندم

گل ناقوسی

گل استکانی

گل گلایل

 

3 تا 4 روز
گل همیشه بهار

گل کوکب

گل رز

گل کاملیا ژاپنی

گل گادنیا

گل آلاله

گل آهار

4 تا 5 روز
گل بگونیا

گل سنبل

گل ارکیده

5 تا 6 روز
شمعدانی برگ پیچ

برگ بو

7 روز

4.نحوه خشک کردن گل ها در نمک خوراکی

خشک کردن گل ها با حفظ رنگ و شکل ظاهری نکته اساسی است. یکی دیگر از روش های نگهداری طولانی مدت گل خشک کردن با نمک خوراکی است، زیرا نمک در تمام مراحل خشک شدن رنگ های جذاب گل را حفظ می کند. فقط با مقداری نمک و چند ماده اساسی دیگر، می توانید گل ها را در اوج زیبایی خشک کنید.

مواد لازم برای خشک کردن گل با نمک:

  • گل های مورد نظر
  • پودر بوراکس (بورات سدیم سفید)
  • آرد ذرت
  • نمک غیر ید دار
  • ظرف به اندازه گل ها

نحوه خشک کردن گل

مرحله 1:گل های خود را از نظر وجود هر گونه برگ آسیب دیده بررسی کرده و به آرامی آن ها را جدا کنید.

مرحله 2: قسمت های مساوی بوراکس و آرد ذرت را در یک کاسه مخلوط کرده و به ازای هر یک چهارم مخلوط، 1 تا 2 قاشق غذاخوری نمک غیر یددار به آن اضافه کنید.

مرحله 3: از ظرفی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد و همه گل ها را در خود نگه دارد و حدود 2.5 سانتی متر (1 اینچ) مخلوط نمک را در پایین آن بریزید. گل ها را به صورت افقی روی مخلوط قرار دهید. گل هایی که دارای خوشه هستند، مانند گل میمون، باید در کنار یکدیگر به صورت افقی قرار گیرند. اطمینان حاصل کنید که گل ها با یکدیگر تماس نداشته باشند.

مرحله 4: قسمت های رویی و کناری گل ها را با مخلوط مورد نظر بپوشانید تا کاملاً محصور شوند. این ظرف را در یک مکان خشک و گرم بگذارید. هر دو روز یکبار گل ها را بررسی کنید و ببینید که شکوفه ها ترد و خشک شده اند یا نه. بسته به انواع گل ها، زمان خشک شدن از پنج روز تا سه هفته طول می کشد.

شما می توانید گل طبیعی را فقط با نمک خوراکی (بدون مواد دیگر) خشک نمایید.

5.نحوه خشک کردن گل طبیعی به صورت فشرده شدن

روش متداول دیگر برای خشک کردن گل ها، فشردن آنهاست. بسته به آنچه در دسترس دارید و مدت زمان شما می توانید گل ها را به چندین روش مختلف فشرده کنید. روش های فشردن شامل فشردن گل با کتاب، دستگاه پرس گل، اتو و یا مایکروویو است.

1.خشک کردن گل طبیعی به روش فشرده کردن با استفاده از کتاب

مواد لازم برای فشرده کردن گل بین کتاب:

  • گل های مورد نظر
  • کتاب سنگین و قطور
  • کاغذ جاذب وروغنی (کاغذ شیرینی پزی، فیلترهای قهوه)

مرحله 1: با تهیه گل خود شروع کنید. برگ های اضافه را برداشته و صاف روی کاغذ روغنی بگذارید.

مرحله 2: کتاب را باز کنید و کاغذ روغنی را در صفحات کتاب قرار دهید. کتاب های بزرگ، حجیم و قطور بهترین نتیجه را دارند، زیرا سنگین هستند و صفحات زیادی دارند که می توانید استفاده کنید.

هشدار: این احتمال وجود دارد که آب حاصل از گل باعث چروک شدن صفحات کتاب شود.

مرحله 3: شکوفه ها را به صورت برعکس روی کاغذ روغنی قرار دهید. با دقت کتاب را ببندید و اطمینان حاصل کنید که گل ها جابجا نشوند.

مرحله 4: کتاب های بیشتر یا سایر اشیا سنگین را روی کتاب قرار دهید. در جایی نگهداری کنید که دور از دسترس باشد و احتمال برخورد ضربه به آن کم باشد.

مرحله 5: اجازه دهید گل ها بین 3 تا 4 هفته بمانند. هرچه گل ها را بیشترفشرده کنید، آب کمتری در آن ها باقی می ماند. در صورتی که کاغذ مرطوب شده، کاغذ روغنی را عوض کنید و بگذارید بیشتر بمانند.

فشرده کردن گل طبیعی با کتاب

2.خشک کردن گل طبیعی به روش فشرده کردن با استفاده از تخته های چوبی

تخته چوب هایی جهت فشردن و خشک کردن گل طراحی شده اند. آن ها از لایه های کاغذی تشکیل شده اند که بین دو تخته محکم تر نگه داشته می شوند و توسط پیچ و مهره ها به هم چسبیده اند.

مواد لازم برای فشرده کردن گل با تخته های چوبی:

  • گل های مورد نظر
  • تخته های مخصوص فشردن گل
  • کاغذ روغنی

مرحله 1: گل های خود را با از بین بردن هرگونه برگ اضافه و ناخواسته آماده کنید.

مرحله 2: پیچ و مهره ها را از تخته های چوبی باز کنید. قسمت رویی را بردارید تا کاغذ روغنی بین آن قرار دهید.

مرحله 3: گل های خود را روی کاغذ روغنی قرار دهید. یک لایه دیگر کاغذ روی گل ها بگذارید. صفحه دوم چوبی را روی کاغذ گذاشته و با پیچ و مهره آن ها را محکم نمایید.

مرحله 4: بگذارید 3 تا 4 هفته بماند. برای جلوگیری از قهوه ای شدن، در آن زمان چند بار کاغذ روغنی را تعویض کنید. پس از خشک شدن کامل، می توان گل ها را از پرس جدا کرد و برای تزئین استفاده کرد.

فشرده کردن گل طبیعی

3.خشک کردن طبیعی گل به روش فشرده کردن با استفاده از ماکروویو

پرس و فشرده کردن گل ها با استفاده از مایکروویو عملکردی مشابه با تخته های چوبی دارد. این روند سریع تر است و باعث ایجاد یک گل خشک در عرض چند دقیقه (نه چند روز) می شود.

مواد لازم برای فشردن گل در ماکروویو:

  • گل های مورد نظر
  • صفحه قابل جابجایی برای ماکروویو
  • کاغذ روغنی

مرحله 1: گل های خود را به صورت وارونه روی یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید. یک قطعه دیگر کاغذ روغنی روی گل ها بگذارید.

مرحله 2: کاغذ روغنی و گل ها را روی سینی مایکروویو خود قرار دهید. یک عدد  بشقاب را روی آن قرار دهید.

مرحله 3: مایکروویو را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه روشن کنید. سپس گل ها را بررسی کنید. در صورت خشک نشدن این کار را تکرار کنید تا گل ها کاملاً خشک شوند.

هشدار: صفحه نباید خیلی داغ شود، اما قبل از شروع کار حتما صفحه را لمس کنید تا مطمئن شوید صفحه زیاد گرم نیست.

4.خشک کردن گل طبیعی به روش فشرده کردن با استفاده از اتو

مواد لازم برای فشرده کردن گل با اتو:

  • گل های مورد ظر
  • کاغذ روغنی
  • اتو
  • کتاب

مرحله 1: گل های خود را بین دو تکه کاغذ روغنی قرار دهید. یک کتاب روی آن قرار دهید تا گل ها صاف شوند و اتو کردن آنها راحت تر شود.

مرحله 2: اتو را با درجه ملایم روشن کنید. اطمینان حاصل کنید که از آب و بخار اتو استفاده نکنید.

مرحله 3: وقتی اتو گرم شد، کتاب را از روی کاغذ روغنی برداشته و اتو را روی کاغذ و گل ها بکشید.

مرحله 4: اتو را روی کاغذ برای حدود 15 ثانیه فشار دهید. آن را بردارید تا دوباره کاغذ خنک شود (حدود 15 ثانیه). این کار را تکرار کنید تا گل کاملاً خشک شود.

فشرده کردن گل طبیعی با اتو

گل جاودان یا جاوید، ایده ای جدید و جذاب برای نگهداری طولانی مدت گل های طبیعی

یکی دیگر از روش های نگهداری گل های طبیعی برای مدت زمان طولانی، جاودان کردن گل ها می باشد. معمولاً از گل های رز برای جاودان کردن استفاده می شود، اما می توان سایر گل ها را نیز به این روش ماندگار کرد. گل جاودان امروزه به عنوان تزئین و یا یک هدیه ویژه به مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

گل رز نماد عشق و رز جاودان نماد عشقی جاودان می باشد. ایده گل جاودان از انیمیشن قدیمی دیو و دلبر گرفته شده است. گل مورد نظر برای تهیه گل جاودان نه تنها مصنوعی نیست، بلکه گل طبیعی با انواع روش های شیمیایی کردن، مومیایی کردن و دهیدراته کردن به صورت جاوید تهیه می شود.

چگونه یک گل جاودان در منزل بسازیم؟

گل ها به طور معمول 1 الی 2 هفته بدون خاک و آب عمر می کنند و علت پژمرده شدن آن ها خروج بخار آب از ساقه و گلبرگ ها و همچنین وجود اکسیژن است. شما می توانید گل های مورد علاقه خود را برای مدت طولانی در منزل جاودان و ماندگار کنید.

چگونه یک گل جاودان در منزل بسازیم؟

مواد لازم برای تهیه گل جاودان:

  • یک شاخه گل
  • پارافین کریستال جامد
  • یک جعبه شیشه ای بدون منفذ
  • یک قوطی فلزی به ارتفاع گل مورد نظر (قوطی کنسرو)
  • آب جوش
  • وسیله برای تزئین (به دلخواه)

1.خرد و ذوب کردن پارافین جامد

پارافین باید کل گل را پوشش دهد، بنابراین به مقدار لازم پارافین خرد کنید. برای جلوگیری از گلوله شدن پارافین، آن ها را در اندازه های کوچک خرد نمایید. ذوب شدن پارافین باید به آرامی انجام شود، پس پارافین ها را درون قوطی فلزی ریخته و قوطی را داخل آب در حال جوش قرار دهید تا با حرارت غیر مستقیم و سرعت کم ذوب شوند.

2.آماده کردن گل برای جاودان شدن

برگ ها و گلبرگ های اضافه و پژمرده گل را جدا کنید. گلبرگ های پژمرده و خراب علاوه بر شکل ظاهری بدی که دارند، باعث کوتاه شدن عمر گل می شوند.

3.آغشته کردن گل در پارافین ذوب شده

دقت کنید که پارافین زیاد داغ نباشد، در غیر این صورت به گل آسیب می رساند. ابتدا گل را از طرف گلبرگ ها وارد پارافین آغشته کرده و خوب بچرخانید تا تمام قسمت های گل پارافینی شود. سپس گل را سریع  خارج کنید و چند لحظه برعکس نگه دارید تا پارافین اضافه خارج شود.

بعد از گلبرگ ها نوبت به آغشته کردن ساقه و برگ ها به پارافین می باشد. مطمئن شوید که پارافین به تمام نقاط گل رسیده باشد، زیرا این کار از خروج بخار آب از گل جلوگیری می کند. بعد از اینکه گل کاملاً به پارافین آغشته شد، چند روز صبر کنید تا پارافین خشک شود. در نهایت گل را همراه با سایر تزئینات دلخواه داخل شیشه بگذارید.

شرایط نگهداری گل جاودان       

گل جاودان را می توان برای زمان طولانی نگه داشت، به شرط اینکه شرایط نگهداری آن را رعایت کرد. در این قسمت نکاتی که برای حفظ و نگهداری گل جاوید وجود دارد، بیان شده است.

  • گل جاودان را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • گل ها را آبیاری نکنید.
  • گل جاودان را در جای خشک، بدون رطوبت و با درجه حرارت کم نگهداری نمایید.
  • هیچ نوع مایع، روغن و آبی به گل ها نپاشید.
  • ظرف شیشه ای را باز نکنید، زیرا اکسیژن گل را خراب می کند.

شرایط نگهداری گل جاودان       

حال که روش های مختلف خشک کردن گل طبیعی را یاد گرفتید، می توانید بجای خرید گل های مصنوعی، گل های طبیعی تهیه کرده و بدون نگرانی از خراب شدن، آن ها را خشک کرده و مورد استفاده قرار دهید. امیدوارم مطالعه این مطلب مفید واقع شده باشد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.ftd.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x