تفاوت بین برداشت دستی و برداشت مکانیکی پسته

تفاوت بین برداشت دستی و برداشت مکانیکی پسته

آیا روش های متفاوتی برای برداشت پسته وجود دارد؟

بسیاری بر این تصور هستند که برداشت پسته کار دشوار و زمان بری است و هزینه زیادی را بر کشاورز تحمیل می کند. در این مقاله انواع روش برداشت پسته را برایتان تشریح خواهیم نمود. بطور معمول درختان پسته در ۱۲ تا ۱۳ سالگی حداکثر تولید خود را خواهند داشت. با توجه به این توضیح می توان به این موضوع پی برد که درختان پسته دیر بازده بوده و حداکثر تولید آنان بیش از ۲ سال نمی شود.

روش های برداشت پسته در آمریکا و ترکیه به چه شکل می باشد؟

دو روش برای برداشت پسته در آمریکا و ترکیه انجام می شود: روش صندوقی، روش فله ای.

روش صندوقی برداشت پسته:

این روش به صورت مکانیکی انجام می شود یک طرف درختان دستگاه تکان دهنده یا لرزان و طرف دیگر درختان ماشین جمع آوری پسته وجود دارد. دستگاه تکان دهنده یا لرزان به صورت هیدرولیکی تنه درختان را  می لرزاند و پسته ها بر روی یک پارچه بزرگ ریخته که به ماشین جمع آوری منتقل می شوند، سپس پسته ها جمع آوری شده به صندوقچه های 90*120*120 سانتیمتری ریخته شده و این صندوق ها توسط ماشین های حمل منتقل می شوند.

روش فله ای برداشت پسته:

این روش هم همانند روش صندوقی است اما با این تفاوت که به جای صندوق از تریلرهای بزرگ استفاده می شود بار تریلرها به داخل واگن های بزرگ تخلیه می شود و سپس واگن ها بار خود را به تریلرهای بزرگ تخلیه می کنند و بعد پسته ها به ترمینال حمل می شوند.

روش های برداشت پسته در آمریکا و ترکیه به چه شکل می باشد؟

با شیوه برداشت پسته در ایران آشنا شوید!

برداشت پسته در ایران توسط کارگران پسته چین انجام می شود و به 3 شیوه کار می کنند: روزمزدی، کیلویی و مقاطعه ای، به این صورت است که گروهی از کارگران ماهر پسته چین انتخاب می شوند و این کارگران توسط چادرشب (پارچه دو رو) و به صورت دستی پسته ها را می چینند. ابتدا چادرشب را زیر درخت پهن کرده و با دست خوشه های پسته را جدا می کنند و داخل چادرشب می ریزند، سپس بار چادرشب را در ماشین های حمل مثل تریلر تراکتور و غیره خالی می کنند.

از مزیت های روش برداشت پسته توسط کارگر یا برداشت دستی، این است که پسته ها به دقت چیده می شوند و پسته ای به درخت باقی نمی ماند. اما از معایب این روش طول کشیدن زمان برداشت می باشد.

روش روز مزدی پسته چینی به چه شکل می باشد؟

در این روش همانطور که از اسمش پیداست کارگاران روزانه 8 ساعت کار یا پسته می چینند و حقوقی روزانه بابت این 8 ساعت دریافت می کنند. اما این روش دارای محدودیت هایی می باشد:

  1. ساعت کاری این پسته چینی کم می باشد (8 ساعت در طول روز).
  2. راندمان پایین پسته چینی.
  3. حتما باید سرکارگر یا باغدار در باغ حاظر باشد تا بر پسته چین ها نظارت کند.

روش کیلویی برداشت پسته 

در روش کیلویی کارگران به گروه های 4 یا 6 نفره تقسیم می شوند و در پایان پسته برداشت شده توسط هر گروه وزن می شود و معادل آن دست مزد دریافت می شود. در روش کیلویی از قبل با کارگان هر گروه قرارداد بسته می شود که بابت هر کیلو پسته ای که برداشت می کنند چه مقدار دستمزد دریافت کنند و در آخر پسته هر گروه توسط ترازو وزن می شود در قدیم از ترازوهای قدیمی استفاده می شد اما امروزه از ترازو های دیجیتال استفاده می شود.

مهمترین مزایای روش پسته چینی کیلویی به شرح زیر می باشد:

  1. ساعت کاری کارگران نامحدود می شود.
  2. راندمان برداشت بالا می رود.
  3. نیازی به نطارت باغدار و یا سرکارگر نمی باشد.

روش مقاطعه ای برداشت پسته

این روش همانطور که از اسمش پیداست در یک مقطع مکانی یا در مقدار و وزن صورت می گیرد. مثلا مقطع مکانی این است که کارگان وظیفه دارند در روز یک فاصله معینی از باغات، پسته بچینند که بر حسب هکتار می باشد. مثلا از قبل تعیین شده است که کارگران روزی 3 هکتار پسته بچینند.

در مقاطعه وزنی مثلا کارگان باید روزی یک ماشین حمل پر از پسته آماده کنند حالا این ماشین می تواند تریلی 25 تنی یا کمپرسی 10 تنی  باشد که بستگی به تعداد کارگر دارد.

روش مقاطعه ای برداشت پسته

زمان برداشت پسته در شهرستان رفسنجان منبع اصلی تولید کننده پسته جهان

انواع پسته در رفسنجان و دیگر شهرها کاشته می شود که مهمترین نکته در برداشت آن ها، توجه به زمان به موقع برداشت می باشد. زمان برداشت پسته یک پارامتر مهم و اساسی است که باید به آن توجه داشت و برای هر نوع پسته ای متفاوت است.

به عبارت دیگر از آن جایی که پسته در شهرهای مختلف نیز کاشته می شود، با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی و نیز حتی خاک و نوع درختان ممکن است حتی برای یک رقم در دو شهر متفاوت، اندکی تفاوت چند روزه وجود داشته باشد.

اما در بین انواع پسته های مختلف استان کرمان، خصوصا رفسنجان ترتیب برداشت پسته های مختلف به صورت زیر است:

  1. فندقی
  2. کله قوچی
  3. احمد آقایی
  4. اکبری

طبق نامبرده های بالا پسته فندقی زودتر از سایر پسته ها می رسد و بنابراین برداشت آن تقریبا از اوایل شهریور آغاز می شود، و نیز پسته اکبری دیرتر از پسته های دیگر رسیده می شود و برداشت آن در مهرماه انجام می شود.

به طوری کلی این چهار نوع پسته اصلی به همراه سایر گونه ها در طی دو ماه در ماه آخر تابستان و ماه اول پاییز انجام می شود. پسته پس از برداشت باید سریعا به ترمینال ها انتقال داده شود و پوست گیری و مراحل شستشو و خشک انجام شود.

نکته: باید برداشت تمامی پسته ها به موقع انجام شود تا کیفیت پسته از بین نرود.

زمان برداشت پسته در شهرستان رفسنجان منبع اصلی تولید کننده پسته جهان

آیا با عملکرد ماشین برداشت پسته(Shaker) آشنا هستید؟ 

پسته معمولا به صورت دستی برداشت می شود. اما امروزه برداشت پسته در آمریکا و ترکیه به صورت ماشینی می باشد که توسط یک دستگاه لرزاننده (شیکر) این عمل صورت می گیرد. 2 نوع دستگاه شیکر وجود دارد شیکرهای شاخه ای، شیکرهای تنه ای.

شیکرها هیدرولیکی هستند و اجزای آن ها به شرح زیر می باشند:

  1. پمپ هیدرولیکی.
  2. موتور هیدولیکی.
  3. سیلندر هیدرولیکی.
  4. مخزن.
  5. سوپاپ کنترل جریان.
  6. سوپاپ کنترل جهت.
  7. قاب لوله ای افقی نگهدارنده شیکر.

هرشاخه محکم به گیره متصل می شود که توسط سیستم هیدرولیک شاخه به لرزه در می آید. سرعت لرزش توسط دستگاه قابل تنظیم می باشد، شیکرها می توانند شاخه هایی با ضخامت بالای 180 میلیمتر برداشت کنند. بازوی شیکر به طول 3/34 متر است.

آیا با عملکرد ماشین برداشت پسته(Shaker) آشنا هستید؟ 

مقایسه بین برداشت دستی و برداشت مکانیکی 

برداشت دستی و مکانیکی بوسیله تعداد درختان برداشت شده در ساعت (ساعت / درخت) مقایسه شدند. زمان برداشت یک کیلو گرم پسته (min/kg)، زمان برداشت بوسیله یک نفر برای برداشت یک کیلو گرم پسته (min/kg-person).

برای مقایسه ظاهری بازده محصول یک درخت (میوه تازه) و تعدای درختان در یک هکتار فرض شد که به ترتیب ۳۰-۲۵ کیلو گرم بر درخت و ۱۰۰ درخت در هکتار باشد. بیشترین میزان برداشت با برداشت مکانیکی بدست آمد. زمان متوسط که برای برداشت یک درخت مورد نیاز بود 4/82 دقیقه بود. برای برداشت مکانیکی یک کیلو گرم پسته توسط نیروی کارگری 1/56 دقیقه مورد نیاز است.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x