بهترین چاله کن، بررسی انواع و کاربرد آنها در کشاورزی

بهترین چاله کن، بررسی انواع و کاربرد آنها در کشاورزی

آیا میدانید برای احداث باغ و حفر چاله برای کاشت نهال، کوددهی به درختان و حتی ایجاد یک حصار چگونه چاله هایی را باید حفر کنیم؟  با یک حفره کم عمق و نامناسب حصار ما مستحکم است؟ اگر چاله ما نامناسب باشد نهال کاشته شده به خوبی رشد می کند؟ برای جواب دادن به این سوالات باید بدانیم ما به چه نوع چاله ای نیاز داریم؟ عمق مورد نیاز با کمترین صرف وقت را چگونه باید ایجاد نمود و مهمترین گزینه اینکه بهترین چاله کن کدام نوع آن است؟

با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با کاربردهای چاله کن ها با انواع و بهترین نوع چاله کن نیز آشنا شویم.

احداث باغ (حفرچاله برای کاشت نهال) یا نهال کاری بین درختی

احداث باغات تقریبا همیشه نیازمند هزینه اولیه بالایی است. ما میتوانیم با مدیریت وتوجه به روند کارها و الویت بندی کارهای ضروری از به وجود آمدن برخی هزینه ها جلوگیری کنیم. اما آیا همیشه کم کردن هزینه ها به نفع ماست؟ گاهی برخی کشاورزان برای کم کردن هزینه ها بعضی از اصول اولیه احداث باغ را نادیده میگیرند، ولی حتما  باید در نظر گرفت که آیا این کار در آینده مشکلی ایجاد خواهد کرد یا نه؟

برای مثال اگر برای کاشت نهال از بهترین چاله کن استفاده نکنیم و چاله ای نامناسب حفر شود، نهال ما از بین می رود و یا در روند رشدی ریشه به مشکل برخورده و خشک میشود. (ریشه نهال، به خوبی در چاله پخش نشده ).

بنابراین هزینه نهال، ابیاری، کوددهی اولیه و چاله همگی به هدر می رود. در ضمن برای احداث باغ بعد از انجام تحقیقات اولیه در مورد فاصله بین درختان، اب و هوای منطقه ،نقشه باغ و….نیازمند بستر یا همان خاک مناسب برای رشد نهال هستیم. در زمین هایی که خاک مرغوب و مناسبی برای درختان و نهال ها دارند به نسبت زمین های دارای خاک نامرغوب برای گیاه هزینه کمتری باغدار می پردازد .

برای کم کردن هزینه تا حد بسیار زیادی می توان درسال های اول بستر مناسبی حتی در خاک های نامرغوب برای نهال ایجاد کرد و در سالهای بعد خاک زمین را با روش های مختلف تقویت کرد تا حاصلخیزی خاک بالا رود.

برای کاشت نهال چه باید کرد؟

برای ایجاد بستر اولیه نهال باید گودال (دارای عمق و قطر مناسب) حفر کنیم مقداری خاک مناسب همان نهال به همراه مواد آلی (کود پوسیده دامی) در گودال بریزیم و نهالمان را بکاریم به این ترتیب نهال ما برای مدتی دارای خاک مناسب و مواد آلی برای رشد است.

کود دهی باغات  

برای کودهی باغات از دو روش زیر استفاده می شود:

چالکود

در این روش یک چاله در باغات زیر سایه انداز درخت با استفاده از نهر کن (یکی از بهترین چاله کن های خطی ) ایجاد کرده کود پوسیده و مواد آلی را داخل چاله کود ریخته و روی آن را با خاک می پوشاند. برای پوشاندن کود هم می توان با استفاده از گریدرهای پشت تراکتوری (کدول) خاک را بر روی چاله ریخته و صاف کنیم.

کودهی باغات به روش سطحی

در این روش کود و مواد آلی را بر روی سطح زمین زیر سایه انداز درخت یا نزدیک نهال پخش کرده و سپس با کندن خاک و زیر و رو کردن آن را با خاک مخلوط میکنند و سپس آن را آبیاری می کنند.

می توان از روش دستی برای پخش کردن کود بر روی زمین استفاده کرد و یا حتی از تریلی مجهز به کود پاش استفاده کرد و بعد از پاشش یکنواخت کود، زمین را با گاو آهن یا بیل دوار زیر رو کرد.

گاو آهن تلسکوپی (مناسب برای کندن زیر درختان)

برای سفارش این محصول اینجا را کلیک کنید

 

 ایجاد حصار زمین های کشاورزی

گاهی برای جدا کردن مرز دو زمین کشاورزی یا خلاص شدن از شر حیوانات و موجوداتی که به زمین کشاورزی یا دامداری آسیب میزنند باید یک حصار امن اطراف آن کشیده شود. به همین منظور برای استحکام این حصار ها باید چاله هایی که برای کاشت تیرهای چوبی یا فلزی در نظر میگیریم  عمق قابل توجهی داشته باشند که درصورت ضربه زدن به این حصارها توسط حیوانات وحشی یا هر عاملی مقاومت کافی را برای نگه داشتن توری یا فنس را داشته باشد وحصار ما تخریب نشود برای این کار بهترین چاله کن ، چاله کنی است که عمق بیشتری را برای کاشت تیرهای حصارمان ایجاد کند.

روش های ایجاد چاله

دستی: در این روش کشاورز یا کارگر با استفاده از بیل و کلنگ اقدام به حفر چاله می کنند که این روش با توجه به شرایط زمین (سخت و سفت بودن) فقط برای حفر تعداد معدودی چاله میتوان استفاده کرد. و زمان طولانی صرف خواهد شد

ماشینی (مکانیزه): این نوع چاله کنی به صورت مکانیزه یا نیمه مکانیزه است بوده و چاله هایی با سرعت و دقت بیشتری برای ما حفر خواهد کرد.

چاله کن موتوری

این نوع چاله کن ها از موتور دو زمانه بنزینی استفاده میشود و چاله ای که توسط این نوع چاله کن ها ایجاد میشود تا 30 سانتیمتر قطر وداری 60 تا 70 سانتیمتر عمق می باشد( در نوع شاسی دار، عمق تا 90 سانتی متر می رسد ). در مناطقی که دارای خاک نرم هستند و همچینین جاهایی که درختان نزدیک به هم هستند چاله کن موتوری، بهترین چاله کن است.

مزایا :

  • هزینه اولیه ارزان
  • قابل استفاده در هر منطقه از زمین (بین دو درخت که فاصله کمی دارند)
  • ایجاد چاله های یکنواخت

معایب:

  • لرزش زیاد
  • ایمنی کمتر بدلیل فاصله کم با اپراتور
  • مصرف سوخت بالا
  • قدرت کمتر نسبت به نوع دیگر

برای خرید این محصول اینجا را کلیک نمایید.                                                       چاله کن دستی

 

چاله کن شاسی دار

                                                                                                                  چاله کن فرغونی

برای خرید این محصول اینجا را کلیک نمایید.                                                            چاله کن پشت تراکتوری

 

چاله کن پشت تراکتوری داری یک شاسی مستحکم است. نیرو محرکه مته از محور تواندهی تراکتور تامین میشود همچنین بالا بردن مته به وسیله بازوهایی که با نیروی هیدرولیک کار می کنند صورت میگیرد. مته زن پشت تراکتوری می تواند چاله هایی از قطر 45 تا 55 سانتی متر و تا عمق 90 سانتی متری حفر کند. این چاله کن که به دلیل داشتن قدرت بالا بهترین چاله کن برای زمین های سخت و محکم است.

مته پشت تراکتوری برای تراکتورهای هولدر و گلدانی

 این نوع چاله کن ازنظر ایمنی بهتری نسبت به نوع بنزینی برخوردار است چرا که هنگام کار با آن فاصله بیشتری دارند.

معایب :

  • هزینه اولیه بالا
  • محدودیت استفاده در مکان های کوچک (فضای بین چندین درخت نزدیک به هم)

مزایا :

  • سوخت کمتر
  • ایجاد بستر مناسب برای رشد گیاه
  • کارکرد بهتر درخاکهای سفت وسخت
  • ایمنی بهتر
  • ایجاد حفره های یکنواخت

مته پشت تراکتوری مناسب برای انواع تراکتور ها 

بهترین چاله کن برای کارهای مختلف را می توان بسته به نوع کاربرد و با دقت انتخاب کرد. به طور مثال بهترین چاله کن برای ایجاد حصار و حتی نصب شاسی گلخانه ، چاله کن پشت تراکتوری است. دلیل این امر داشتن قدرت بالا و همچنین عمق مناسب برای این نوع فعالیت هاست. اما برای کاشت بین نهال ها در سال دوم احداث باغ (نهال های کاشته شده به دلیل بیماری قارچی ، تنش آبی و …خشک می شوند.)

بهترین چاله کن نوع موتوری آن است چرا که تعداد معدودی چاله نیاز داریم.

شما می توانید با توجه به فعالیت و نوع چاله ای که نیاز دارید از بهترین چاله کن های موجود در سایت ما خریداری کنید.

نویسنده : مهندس امین رجبی

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سردارنجم الدینی
سردارنجم الدینی
1 سال قبل

ممنون ازسایت خوبتون ومعرفی راحت کالا به راحتی هرچه نیاز داشته باشی باقیمت مناسب میتوانی پیداکنی خداوند نگهدارتون باشه

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  سردارنجم الدینی
1 سال قبل

سلام سردار جان تشکر از شما

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x