بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای درختان میوه

برداشت میوه‌های خوشمزه و کاملاً رسیده مستلزم شناخت بهترین سم برای درختان میوه می‌باشد. برداشت میوه اغلب برای باغدار و کشاورز یک تجربه عالی و رضایت‌بخش را به ارمغان می‌آورد. بااین‌حال، بسیاری از حشرات و آفات از طعم و عطر این میوه‌های تازه به‌اندازه انسان لذت برده و فعالیت آن‌ها بر روی این میوه‌ها منجر به ایجاد خسارت در باغ و محصول تولیدشده می‌شود.

کنترل این حشرات در اطمینان از موفقیت برنامه باغ بسیار مهم و ضروری است. این آفات در هر نقطه از جهان بر روی درختان میوه می‌توانند خسارت ایجاد کنند. سمپاشی درختان میوه بهترین راه برای جلوگیری از بروز این‌گونه مشکلات است. درصورتی‌که سمپاشی در زمان مناسب و با روش‌های اصولی انجام گیرد، می‌توان بهترین محصول را از باغ میوه برداشت کرد.

اهمیت انتخاب سم مناسب برای درختان میوه

اهمیت انتخاب بهترین سم برای درختان میوه را نمی‌توان نادیده گرفت. در اینجا برخی از دلایل اصلی ذکرشده است:

  • سلامت درخت: انتخاب یک سم مناسب برای اطمینان از سلامت و طول عمر درختان میوه شما بسیار مهم است. سموم مختلف آفات مختلفی را هدف قرار می‌دهند و انتخاب صحیح آن می‌تواند به معنای تفاوت بین درخت سالم و قوی و درختی باشد که در حال مبارزه است.
  • کیفیت میوه: سم مناسب نه‌تنها از درخت محافظت می‌کند، بلکه از کیفیت میوه‌ای که تولید می‌کند نیز محافظت می‌کند. آفات می‌توانند باعث ایجاد لکه، بیماری و آسیب به میوه شوند و از زیبایی و طعم آن کاسته شود. مدیریت صحیح آفات به تضمین برداشت سالم و فراوان کمک می‌کند.
  • اثرات زیست‌محیطی: سموم مختلف اثرات زیست‌محیطی متفاوتی دارند. برخی ممکن است برای حشرات مفید، پرندگان یا سایر جانداران حیات‌وحش مضر باشند. بنابرین در صورت عدم استفاده مسئولانه ممکن است در آلودگی آب‌های زیرزمینی نقش داشته باشند. مهم است که سمی را انتخاب کنید که در برابر آفات مؤثر باشد اما آسیب به اکوسیستم اطراف را به حداقل برساند.
  • ایمنی برای مصرف: اگر درختان میوه را برای مصرف پرورش می‌دهید، نوع سمی که استفاده می‌کنید حیاتی‌تر می‌شود. برخی از سموم می‌توانند بر روی میوه‌ها باقی بمانند یا حتی جذب درخت شوند و مصرف آن‌ها را با خطر مواجه کند. استفاده از محصول مناسب و استفاده صحیح از آن می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.
  • مقرون‌به‌صرفه بودن: استفاده از بهترین سم برای درختان میوه فواید اقتصادی نیز دارد. مقرون‌به‌صرفه است زیرا مشکل را با دقت هدف قرار می‌دهد و نیاز به کاربردهای متعدد یا احتمال آسیب پرهزینه به درخت را کاهش می‌دهد.
  • انطباق با مقررات: برخی از مناطق دارای محدودیت یا دستورالعمل‌هایی در مورد نوع آفت‌کش‌هایی هستند که می‌توان استفاده کرد. انتخاب و بکاربردن سم مناسب مستلزم اطمینان از مطابقت آن با قوانین محلی است.
سمپاشی درختان میوه
سمپاشی درختان میوه

بهترین سم برای درختان میوه

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی کشاورزان و باغداران در سمپاشی، انتخاب نوع سم و بهترین سم برای درختان میوه می‌باشد. به‌طورکلی برای هر درخت و هر بیماری و آفتی، سم و آفت‌کش متفاوتی وجود دارد.

یک باغبان باتجربه و ماهر به‌محض مشاهده آفت و حشره آن را شناسایی کرده و روش های مبارزه را انتخاب و سم مخصوص آن را تهیه می‌کند.

گاهی اوقات نیز باید چندین محصول را با هم مخلوط کرده تا کنترل و مبارزه با آفت به‌خوبی انجام شود. در ادامه به‌طورکلی به بررسی آفات و بیماری‌های درختان میوه و بهترین سم برای مقابله با آن‌ها پرداخته‌ایم.

درصورتی‌که درخت موردنظر شما در این لیست حضور ندارد می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و یا با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید.

درختان گردو

  • آفات و بیماری‌های درخت گردو: کرم گردو، کنه قرمز، بلایت گردو، پروانه فری، باکتریوز، آنتراکنوز (لکه سیاه گردو)
  • بهترین سم درخت گردو: محلول بردو، دیازینون، قارچ کش سیستمیک، اکسی کلرور مس، اتیون، روغن های امولسیون شونده (ولک)، کوپراویت

درختان پسته

  • آفات و بیماری‌های درخت پسته: پسیل پسته، پروانه چوبخوار، پروانه میوه خوار، شپشک، سوسک سرشاخه خوار، زنبور مغز خوار و بیماری‌های پسته شامل پوسیدگی ریشه و طوقه درخت، بیماری گموز، نماتد ریشه درخت پسته و قارچ ورتیسیلیومی
  • بهترین سم درخت پسته: فوزالن، مچ، آمیتراز، کنسالت، دارتون، کنیفیدور، کلودی، الیت، انویدور، دیازینون، اتیون و سم آندوسولفان

درختان انگور

  • آفات و بیماری‌های درخت انگور: کرم خوشه خوار، گال طوقه درخت، زنجره مو، سفیدک پودری مو، پوسیدگی ریشه مو، سفیدک داخلی مو، شپشک آردآلود
  • بهترین سم برای درختان میوه انگور: قارچ کش مسی (مخلوط بردو)، کاپتان، مالاتیون، ترکیبات گوگردی، کلرپیریفوس، کاراتان، لوفوکس، کنفیدور، اکسی کلرور مس، زینب، متالاکسیل

درختان بادام

  • آفات و بیماری‌های درخت بادام: شته سبز بادام، شپشک آردی، سپردار آسیایی، شپشک نخودی، سوسک پوستخوار و کرم طوقه و ریشه، بیماری لکه آجری بادام،
  • بهترین سم درخت بادام: گرانول دیازینون، دورسبان، کوپروایت، روغن ولک، متاسیتوکس

درختان هلو

  • آفات و بیماری‌های درخت هلو: پوسیدگی فیتوفترایی، پیچیدگی برگ هلو، بیماری غربالی، شانکر باکتریایی، کرم هلو، سفیدک پودری هلو و شته
  • بهترین سم برای درختان میوه هلو: ترکیبات مسی( اکسی کلرور مس)، بنومیل، کاپتان، ترکیب بردو، دینوکاپ، دورسبان، روغن ولک، دیازینون

درختان شلیل

  • آفات و بیماری‌های درخت شلیل: شپشک ها، شته، پوسیدگی قهوه ای، شانکر باکتریایی، سفیدک پودری، بیماری‌های قارچی و بیماری‌های باکتریایی
  •  بهترین سم برای درختان میوه شلیل: دیازینون، روغن ولک، دورسبان، آدمیرال، کاپتان، دینوکاپ، سولفور، و اکسی کلرور مس

درختان انجیر

  • آفات و بیماری‌های درخت انجیر: بید انجیر، شپشک سبز، کنه تارتن، مگس میوه انجیر و برخی از بیماری‌های قارچی و گال
  • بهترین سم برای درختان میوه انجیر: دیازینون، فلورامایت، آمبوش، دیفلوبنوزورون و …

درختان سیب

  • آفات و بیماری‌های درخت سیب: کرم سیب، لیسه سیب، سفیدک پودری سیب،لکه سیاه سیب و …
  • بهترین سم دخت سیب: روغن ولک، بنومیل، نوآریمول، دینوکاپ، اتیون، دورسبان و دیازینون، فوزالون، مالاتیون، دودین،

درختان زرد آلو

درختان آلو

  • آفات و بیماری‌های درخت آلو: بیماری‌های باکتریایی، شانکر، ویروس آبله، پوسیدگی قهوه ای رنگ برگ ها و گرده سیاه
  • بهترین سم درخت آلو: سموم دیازینون و ترکیبات مسی و فوزالن

درختان گیلاس

  • آفات درخت گیلاس: مگس گیلاس، کنه قرمز، پروانه فری، کرم سفید، لیسه، شپشک
  • بهترین سم درخت گیلاس: فن والریت، دیازینون، کلرپیریفوس، زولون

درختان گلابی

  • آفات و بیماری‌های درخت گلابی: پسیل گلابی، شانکر گلابی، سفیدک سطحی، لکه برگی و پوسیدگی طوقه و همچنین آفاتی مثل کرم گلابی، شته، سوسک شاخدار و کنه سبز
  • ببهترین سم برای درختان میوه گلابی: آکتارا، موسیپلان و دیازینون، فن پیروکسی میت، دیفلوبنزرون، اکسی کلرورمس

درختان توت

  • آفات و بیماری‌های درخت توت: شپشک سفید، شپشک آردی، نماتد مولد غده در ریشه، بیماری‌های باکتریایی و قارچی
  •  بهترین سم برای درختان میوه توت: قارچ کش ها و سمومی مثل کاپتان، دیازینون، بنومیل، متام سدیم

درختان گوجه سبز

  • آفات و بیماری‌های درخت گوجه سبز: کرم آلو، شته سبز و شته آردی و بیماری های قارچی و باکتریایی
  • بهترین سم درخت گوجه سبز: دیازینون، کاپتان، فتوفنتامین و استفاده از سموم مسی

درختان به

  • آفات و بیماری‌های درخت به: بیماری پوسیدگی قهوه ای، زخم برگ ها، آتشک برگ ها، تاج گال، کپک پودری، پروانه میوه،
  • بهترین سم برای درختان میوه به: کائولین، دیازینون، آمیتراز، روغن ولک و مخلوط بردو ترکیبات مسی
سم برای درختان میوه
سم برای درختان میوه

بهترین سم برای کرم درختان میوه

یکی از مهم‌ترین آفاتی که اغلب درختان میوه را درگیر می‌کند کرم است. این آفت عمدتاً بر روی درختان سیب و گلابی خسارت زیادی وارد می‌کند اما در درختان به، آلو، گردو، بادام، انار و … نیز وجود دارد.

ازآنجایی‌که کرم‌ها اغلب از میوه درختان تغذیه می‌کنند بیشترین آسیب را به محصولات یک باغ وارد می‌کنند.

بهترین سم برای درختان میوه برای مبارزه شیمیایی با کرم ها، سموم فوزالون، دیازینون، موسیپلان و کنفیدور پیشنهاد می‌شوند.

بهترین سم برای شته درختان میوه

گونه‌های مختلفی از شته می‌توانند بر درختان میوه تأثیر بگذارند. این حشرات کوچک، به‌وسیله یک عضو مکنده، از شیره درختان تغذیه می‌کنند.

برخی از این‌گونه‌ها تنها بر یک دسته یا یک نوع خاص از گیاهان حمله می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر قادر به تهاجم به انواع متنوعی از گیاهان و آسیب رساندن به آن‌ها هستند.

شته‌ها با مصرف مواد مغذی گیاه، قدرت آن را کاهش داده و توسعه برگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

علاوه بر این، با ترشح یک ماده چسبنده و شبیه به عسل، شته‌ها باعث چسبیدگی برگ‌ها و رشد قارچ‌های سیاه‌رنگ می‌شوند و درنتیجه، توانایی فتوسنتز گیاه را کاهش می‌دهند.

بهترین سم برای درختان میوه و مقابله در بهترین زمان با شته، شامل موسپیلان (استامی پراید)، کنفیدور، افوریا، آکتارا و … می‌باشد.

جایگزین‌های ارگانیک برای سموم درختان میوه

برای کسانی که به دنبال جایگزین‌های سازگار با محیط‌زیست برای سموم شیمیایی هستند، روش‌های کنترل آفات ارگانیک می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

هدف این روش‌ها کنترل آفات بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی، کاهش خطر باقی‌مانده‌های سم بر روی میوه‌ها و آسیب‌های احتمالی محیطی است.

مروری بر روش‌های ارگانیک کنترل آفات

علاوه بر استفاده از بهترین سم برای درختان میوه می توان از روش های ارگانیک نیز برای کنترل آفات بهره برد:

  • کنترل بیولوژیکی: این روش شامل معرفی دشمنان طبیعی آفات مانند شکارچیان، انگل‌ها یا موجودات عامل بیماری برای کاهش جمعیت آفات است. به‌عنوان‌مثال برای کنترل شته‌ها می‌توان کفشدوزک و بال توری را معرفی کرد.
  • حشره‌کش‌های گیاهی: این‌ها موادی هستند که از گیاهان مشتق شده‌اند و می‌توانند آفات را کنترل کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به روغن چریش که چرخه زندگی بسیاری از آفات را مختل می‌کند و پیرتروم، یک حشره کش قوی که از گل‌های داوودی به دست می‌آید، اشاره کرد.
  • کنترل بوسیله روش‌های به‌زراعی: این شامل اقداماتی است که محیط را برای آفات کمتر مساعد می‌کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به هرس مناسب برای جریان هوا برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی، چرخش محصولات زراعی برای برهم زدن چرخه زندگی آفات و حفظ خاک سالم برای رشد قوی گیاه اشاره کرد.
  • کنترل مکانیکی: این شامل استفاده از روش‌های فیزیکی برای کنترل آفات است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به جمع‌آوری آفات از روی گیاهان، استفاده از موانع یا تله‌ها و استفاده از اسپری‌های آب برای حذف و کشتن آفات اشاره کرد.
  • تله‌های فرمونی: این تله‌ها از فرمون‌های جنسی برای فریب دادن و به دام انداختن حشرات آفات استفاده می‌کنند و جفت‌گیری آن‌ها را مختل می‌کنند و جمعیت آن‌ها را کاهش می‌دهند.
بهترین سم شته درختان میوه
شته درختان میوه

بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

برنامه زمان‌بندی سمپاشی درختان میوه معمولاً نسبت به نوع درخت میوه، آفات و بیماری‌ها و سمومی که مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند متفاوت باشد.

اکثر شته‌ها، حشرات و کنه‌ها را می‌توان با سمپاشی روغن ولک در اواخر زمستان یا اوایل بهار کنترل کرد.

همچنین با استفاده از سمپاشی اندوسولفان در اوایل بهار که مستقیماً بر روی شاخه‌ها و تنه‌ها انجام می‌پذیرد، می‌توان از حشرات حمله‌کننده به میوه هلو تا حد زیادی پیشگیری کرد.

به‌طورکلی بهترین فصل برای سمپاشی درختان میوه اواخر خردادماه یا اوایل شهریورماه می‌باشد؛ اما هر زمان که متوجه وجود حفره‌های لاروی جدید و مشاهد خسارت آفت در درختان میوه خود می‌شوید می‌توانید سمپاشی را مجدداً تکرار نمایید.

برای سمپاشی برخی از درختان میوه مانند انگور و یا پسته بهتر است زمان سمپاشی را مطابق با برنامه سازمان جهاد کشاورزی شهرستان خودتان انجام دهید؛ زیرا حمله آفات و بیماری‌ها در هر منطقه با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

در باغات میوه مرکبات نیز باید هرساله قبل از فصل بهار برای کنترل آفات و حشرات همچون کنه و … از کنه کش و روغن ولک استفاده کرد که بهترین سم برای درختان میوه به‌حساب می‌آیند.

به‌طورکلی شروع سمپاشی بایستی قبل از ظهور جوانه‌ها و بعد از پایان سرمای زمستانه انجام شود.

بهترین سم برای درختان میوه در پاییز

با وقوع آسیب‌هایی که بیماری‌های قارچی و باکتریایی هرساله بر باغات وارد می‌کنند، به سموم مسی برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری‌ها نیازمندیم.

برای مقابله با این بیماری‌ها، استفاده از سم‌های مسی در چندمرحله‌ای در سال توصیه می‌شود. اغلب بهترین زمان برای اعمال این سموم فصل پاییز است.

در این دوره، تمام اجزای درخت را با یکی از سموم مسی ازجمله، بردوفیکس، اکسی کلرور مس و نوردوکس پوشش دهید.

بهترین سم زمستانه درختان میوه

سمپاشی درختان میوه در زمستان توسط سم اتیون و روغن ولک در اواخر زمستان و یا اوایل بهار انجام می‌گیرد.

این سمپاشی منجر به یکنواخت‌تر شدن رشد و افزایش کیفیت و کمیت محصول درختان میوه می‌شود که یکی از بهترین سم برای درختان میوه به‌حساب می‌آیند. علاوه بر آن، روغن ولک منجر به تسریع باز شدن جوانه‌های درختان میوه می‌شود.

بهترین سم زمستانه درختان میوه
سمپاشی زمستانه درختان میوه

اسپری روغن ولک برای سمپاشی درختان

برای کنترل حشرات، از اسپری روغن ولک استفاده نمایید. روغن‌های ولک از جمله بهترین سم‌ برای درختان میوه است که باید در اواخر زمستان  قبل از شروع تورم جوانه‌ها مورداستفاده قرار بگیرد.

استفاده از این‌ روغن تا حد زیادی به شرایط آب‌وهوایی منطقه بستگی دارد. به گونه‌ای که اگر دمای هوا زیر 4 درجه سانتی‌گراد باشد، آسیب زیادی به درختان خواهد رساند.

اکثر درختان میوه تنها به روغن‌های مخصوص محلول پاشی ازجمله ولک احتیاج دارند که باید هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز درختان اقدام به سمپاشی و اسپری این روغن در باغ میوه کرد.

باید مراقب بود که در هنگام باز شدن شکوفه‌های درختان میوه هرگز از هیچ نوع اسپری برای آن‌ها استفاده نکرد؛ زیرا این امر منجر به آسیب و خسارت به عمل گرده افشانی و زنبورهای گرده‌افشان شده و تشکیل و رشد میوه‌ها را مختل خواهد کرد.

نکات کلیدی در مورد سمپاشی درختان میوه

  • قبل از آغاز سمپاشی باید شناخت کامل و کافی از نوع بهترین سم برای درختان میوه، مدت‌زمان لازم برای اثرگذاری آن، فرمولاسیون سم، میزان استفاده از سم، تأثیرات آن بر روی انسان، نحوه اثرگذاری و … داشته باشید. دانستن این اطلاعات اولین قدمی است که باغدار و کشاورز باید انجام دهند. این اطلاعات علاوه بر افزایش کارایی سم، خطرات زیست‌محیطی و آسیب‌های واردشده به سلامتی انسان را به حداقل می‌رساند.
  • زمان سمپاشی درختان بسیار مهم است. به‌طور مثال اگر دیرتر از زمان موعد اقدام به سمپاشی نمایید باید دوز بالاتری از سم را مصرف کنید. علاوه بر تأثیرات منفی مصرف سم بر روی گیاه، این عمل مقاومت آفات و بیماری‌ها را به سموم مصرف‌شده افزایش خواهد داد. در صورت مقاوم شدن حشرات و آفات به سموم، کشاورز مجبور است هر بار از سموم قوی‌تر و دوز مصرفی بیشتر در دفعات بیشتری استفاده نماید؛ که این کار خسارات اکولوژی زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.
  •  بهترین سم برای درختان میوه که مورداستفاده قرار می‌گیرد باید با نوع آفت و همچنین نوع گیاه تطابق داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی بر روی کارایی سم و محافظت از درخت تأثیر می‌گذارد. برای مثال ممکن است که برخی آفات و عوامل بیماری زا به داخل گیاه نفوذ کرده باشند و برای کنترل و مبارزه با آن‌ها استفاده از سموم سیستمیک لازم باشد. هر گونه انتخاب و استفاده از سموم سیستمیک سر خود منجر به مرگ گیاه خواهد شد. ازاین‌رو باید با مشورت یک فرد متخصص از سم موردنیاز استفاده نمود.
  • ادواتی که برای سمپاشی درختان میوه مورداستفاده قرار می‌گیرند تا حد زیادی بر روی کیفیت کار و عملکرد نهایی سم تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است در زمان خرید ادوات، به سراغ ادواتی متناسب با نوع گیاه و درختان موردنظر خود بروید.

 عدم سمپاشی درختان میوه در روزهای بارانی و بادی 

علاوه بر انتخاب بهترین سم برای درختان میوه، بررسی وضعیت آب‌وهوا قبل از شروع سمپاشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تا چندین ساعت پس از سمپاشی نباید به‌هیچ‌وجه بارندگی رخ دهد، زیرا در اثر بارندگی اثر سم از بین خواهد رفت. ازاین‌رو باید در ابتدا وضعیت آب‌وهوایی را بررسی کنید و سپس اقدام به سمپاشی نمایید.

همچنین به‌هیچ‌وجه نباید در روزهای بادی اقدام به سمپاشی درختان میوه نمایید. در غیر این صورت باد بُردگی اتفاق خواهد افتاد.

این اتفاق علاوه بر کاهش کارایی سمپاشی عوارض دیگری نیز با خود به همراه خواهد داشت. به‌طور مثال باد بردگی سم منجر به بروز مشکلات تنفسی شده و با تأثیر بر روی گیاهان مجاور منجر به سوختگی آن‌ها خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید:

واحد فروش: 09916924189-09916924189

پشتیبانی: 03434243000

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرج اله نادعلی پور
فرج اله نادعلی پور
10 ماه قبل

عالی بود

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x