وضعیت صنعت کاشت پسته در ترکیه

وضعیت صنعت کاشت پسته در ترکیه

حتما شما هم می دانید که طی چند سال اخیر صنعت کاشت پسته در ترکیه رشد چشم گیری داشته است. این صنعت توانسته تا زندگی مردم ترکیه را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. اهمیت این صنعت به قدری بالا رفته که دولت ترکیه به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده پسته است. البته که این پروسه بدون داشتن کمک و حمایت از سایر ملیت ها امکان پذیر نیست. امروز ما قصد داریم تا در مورد کاشت پسته در ترکیه یک سری اطلاعات مهم را به شما ارائه کنیم. اطلاعی که می توانند نظر شما را در مورد صنعت کشاورزی ترکیه تغییر دهند. پس با ما همراه باشید.

معرفی پسته ترکیه

قبل از بررسی دقیق وضعیت کاشت پسته در ترکیه، بیایید تا نگاهی به تعریف دقیق پسته ترکی بیندازیم. مردم ترک اعتقاد دارند که پسته گیاهی جاودانه و مهم است. آنها بر این باور هستند که قدمت پسته ترک به 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. آنها فکر می کنند که پسته ترکی بهترین، با کیفیت ترین و مرغوب ترین پسته در سراسر جهان به حساب می آید که می تواند مزایای زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد.

این محصول که در دسته بندی های متنوعی تولید شده و در بازار عرضه می شود، می تواند قسمت های مختلفی از بدن شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. همین مسئله هم باعث شده تا صنعت کاشت پسته در ترکیه رونق پیدا کند. دولت و مردم ترکیه دست در دست هم به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور خود با صادرات پسته هستند.

معایب پسته ترکیه

شاید پسته ترکیه بر روی کاغذ ویژگی های مثبت زیادی داشته باشد ولی، ویژگی های منفی آن نیز کم نیستند. به علت رشد در یک شرایط آبی و خاکی خاص، کاشت پسته در ترکیه با فرمول خاصی صورت می گیرد. معمولا اندازه هسته پسته های تولید شده در ترکیه خیلی کوچک تر از سایر مدل های پسته می باشد. لازم به ذکر است که ترکیه در حال حاضر سومین تولید کننده بزرگ پسته به حساب می آید. مقام اول برای آمریکا و مقام دوم برای ایران است. نام دیگر این پسته ها، آنتیپ است. پس اگر شما جایی نام پسته های آنتیپ را شنیدید، می توانید مطمئن باشید که منظور پسته ترک می باشد.

 

معرفی پسته ترکی

دلیل افزایش میزان کاشت پسته در ترکیه

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که مهم ترین دلیل افزایش میزان کاشت پسته در ترکیه چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که ترکیه به دنبال کسب رتبه اول از نظر صادرات پسته می باشد. این کشور طبق گزارش فائو یا سازمان خوار و بال کشاورزی ملل متحد هم اکنون در رتبه سوم قرار دارد. همانطور که گفته شد آمریکا در رتبه اول قرار داشته و ایران رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر میزان کاشت پسته در ترکیه افزایش چشم گیری داشته است. در سال گذشته ترکیه 240 هزار تن پسته تولید کرد. این عدد می تواند نشان دهنده فعالیت سنگین دولت و مردم ترکیه در جهت رسیدن به رتبه یک باشد.

لازم به ذکر است که صنعت کاشت پسته در ترکیه باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. ارزی که از طریق صادرات این محصول به ترکیه وارد می شود چشم گیر بوده و همین مسئله توانسته اهمیت پسته ترک را دو چندان کند. امروزه اکثر کشور های اروپایی و برخی از کشور های آسیایی و آمریکایی نیز به عنوان یکی از مهم ترین مشتریان پسته ترکیه شناخته شده اند. لازم به ذکر است که محصولات تولید شده در این کشور می توانند در سطح بالایی از نظر کیفی قرار گیرند.

رقابت ایران و ترکیه برای کاشت پسته

جالب است بدانید که صنعت کاشت پسته در ترکیه همیشه به این صورت نبوده است. در دهه 80 یعنی در حدود 20 سال قبل، ترکیه به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده پسته در سراسر جهان شناخته می شد. این کشور که محصولات و خدماتش را در اختیار مردم سراسر جهان قرار می داد بالاخره توسط ایران مقلوب شد و به جایگاه دوم سقوط کرد. از همان زمان صنعت کاشت پسته در ترکیه کمی نادیده گرفته شد چرا که دولت به دنبال دیگر راه های موجود در جهت کسب درآمد بود. امروزه ایران، ترکیه و آمریکا با همکاری یکدیگر نزدیک به هشتاد و پنج درصد پسته کل دنیا را تامین می کنند. شاید این عدد خیلی کم به نظر برسد ولی وقتی که ما میزان کل پسته های موجود در دنیا را با سهم این سه کشور مقایسه کنیم، بی شک حیرت زده می شویم.

رقابت ایران و ترکیه برای کاشت پسته

کاشت پسته در ترکیه

جالب است بدانید که کشور عزیز ما یعنی ایران نزدیک به 4 میلیون هکتار زمین برای کشت پسته دارد. البته که ایران با مشکلات خشک سالی مواجه شده است ولی باز هم پسته های تولید شده در کشور عزیز ما یعنی ایران در سطح بالایی از نظر کیفی قرار گرفته اند. خود کشور آمریکا نیز در حال حاضر به دنبال ارتقا وضعیت پسته ها و باغ های پسته خود می باشد. همه این مسائل باعث شده اند تا ترکیه به دنبال ارتقا بیشتر صنعت پسته خود باشد. جالب است بدانید که آمریکا خودش در زمان های قدیم به عنوان یکی از مهم ترین مشتریان پسته ترکیه به حساب می آمد ولی بالاخره توانست خودش به یکی از بزرگترین تولید کنندگان پسته تبدیل شود.

آینده صنعت کاشت پسته در ترکیه

حال که همه مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ آینده صنعت کاشت پسته در ترکیه برویم. همانطور که در قسمت های قبل تر هم گفته شد حکومت و مردم ترکیه سرمایه گذاری های عظیمی را بر روی صنعت کاشت پسته انجام داده اند. آنها به دنبال ارتقا سطح خود در بازار های بین المللی بوده و همین مسئله باعث شده تا موفقیت بیشتری را کسب کنند. جالب است بدانید که آینده کاشت پسته در ترکیه خیلی خوب و روشن پیش بینی می شود. در نتیجه، سرمایه گذاری بر روی این مسئله می تواند نتایج مطلوبی را برای افراد به همراه داشته باشد. جالب است بدانید که در طی یک سال اخیر صنعت کاشت پسته در ترکیه 208 درصد رشد داشته است. این عدد در مقایسه با رشد سایر کشور ها عدد چشم گیری به حساب می آید.

افت شدید صادرات پسته ایران در اردیبهشت

طبق آمار گمرک و محاسبات انجمن پسته ایران در هشتمین ماه از سال تجاری ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (اردیبهشت ماه)، ۲ هزار و ۴۰۰ تن پسته صادر شده است که این رقم حتی از میزان صادرات در فروردین ماه کمتر است. شرایط بازار در اردیبهشت ماه تحت تاثیر سرمازدگی محصول جدید و امید و افزایش نرخ دلار، منجر به کاهش عرضه توسط باغداران و افزایش قابل توجه قیمت ریالی بازار داخل گردید. همچنین، صادرات پسته ایران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به میانگین ۴ سال گذشته در ماه مشابه (نزدیک به ۸ هزار تن)، ۶۹ درصد افت داشته است. در اردیبهشت ماه بازارهای صادرات مجدد (امارات و ترکیه)، مشترک المنافع و شبه قاره هند با فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر بیشترین سهم از صادرات پسته ایرانی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که هر یک از بازارهای شرق دور، اروپا و خاورمیانه، مقصد مقادیری کمتر از ۴۰۰ تن پسته بودند.

افت شدید صادرات پسته ایران در اردیبهشت

میزان صادرات پسته در ایران

از کل پیش بینی ۱۴۰ هزار تومان پسته در دسترس در ابتدای سال تجاری ۱۴۰۱-۱۴۰۰، معادل ۱۰۵ هزار تن پسته تا پایان اردیبهشت ماه مصرف شده که از این مقدار ۱۶ هزار تن برای مصرف داخل برآورد می شود. طبق آمار گمرک ایران، مجموعه وزن صادرات انواع پسته در این مدت ۷۶ هزار تن گزارش شده که با احتساب ۱۳ هزار تن ضایعات مربوط به پوست مغز و مغز سبز صادراتی، در مجموعه ۹۲ هزار تن پسته معادل خشک در پوست به بازارهای مقصد پسته ایران صادر شده است. ماده محصول پسته ایران در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از کسر برآورد مصرف داخل، میزان صادرات و ضایعات پوست مغز و مغز سبز صادراتی، ۳۵ هزار تن تخمین زده می شود.

کاشت پسته در ترکیه

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x