از خواص ذرت برای بدن چه می دانید؟

از خواص ذرت برای بدن چه می دانید؟

ذرت یا بلال از نظر گیاه شناسی چگونه است؟

ذرت به فارسی «بلال»، «ذرت»، «جاورس هندی» و در کتب طب سنتی با نام ذره نامبرده می شود.

به انگلیسی به آن INdian corn و Corn و Maize گویند. گیاهی است از خانواده غلات Gramineae و با نام علمی .Zea mays L می باشد.  واریته ای از آنکه برای بو دادن و تهیه ذرت بو داده به کار می رود و در حین بو دادن شکفته می شود به نام Zea mays var everta است.

گیاهی است یکساله که ارتفاع آن تا 3/5 متر می رسد. ساقه آن استوانه ای قایم، پر از مغزهای شیرین که به صورت گره های درخشان هستند.

برگ های آن متناوب، موجدار باریک و دراز ساقه آغوش.

گیاه یک پایه است که گل نر آن به شکل خوشه ای مرکب از سنبله ای قرمز روشن در انتهای ساقه و گل های ماده آن متشکل از 4-2 گل در هر پایه در کنار برگ بین برگ و ساقه و در آغوش قاعده برگ واقع است.

گل های کوچک متعدد و فشرده به هم در اطراف یک محور ضخیم و محکم که آن را رافل گویند، یعنی چوب محور مرکزی بلال، قرار دارند. هر یک از آنها دارای دو تخمدان است که معمولا یکی از آنها بارور می شود. میله ها یا خامه های تخمدان دراز است که پس از بارور شدن و رسیدن به رنگ تیره ای در می آیند.

ذرت یا بلال چگونه گیاهی است؟

مشخصات میوه یا دانه های ذرت

بلال پوشیده از یک غشای برگی سبز است. میوه یا دانه های ذرت در اطراف محور مرکزی بلال در 12-8 ردیف واقع هستند و به رنگ های زرد یا قهوه ای تیره می باشند هرکدام از این دانه های سخت و کروی منتهی می شوند به یک خامه دراز که مجموع این خامه ها به صورت یک دسته دراز تار ابریشمی از داخل غشایی که بلال را پوشانیده بیرون ریخته و آویزان است و به آن کاکل ذرت می گویند.

از نظر طبی قسمت مهم و قابل توجه ذرت، خامه های گیاه یا به اصطلاح کاکل ذرت است.

موطن اصلی ذرت آمریکای مرکزی و مکزیک است ولی در حال حاضر عملا در اکثر قریب به اتفاق مناطق دنیا کاشته می شود.

تکثیر آن از طریق کشت دانه آن است که در اوایل بهار در مناطق معتدله صورت می گیرد و بین 150-120 روز طول عمر گیاه برای برداشت دانه ها می باشد.

ذرت یا بلال چگونه گیاهی است؟

آیا می دانید چه ترکیبات شیمیایی در بلال وجود دارد؟

در هر یک صد گرم ذرت ساده در حدود 30 میلی گرم آرسنیک وجود دارد و در ذرت اکسالیک اسید یافت می شود. از کاکل ذرت روغنی گرفته می شود که در آن سیتوسترول و مقدار کمی بتائین وجود دارد.

از ذرت زرد انواعی از کاروتنویید می گیرند. روغن دانه ذرت برای بیماری های قلبی مصرف می شود. رژیم خوردن روغن ذرت (در حدود 2 اونس در روز) و کاهش مصرف چربی حیوانی به صورت محسوسی مقدار سرم کلسترول را در دراز مدت پایین می آورد.

بررسی های شیمیایی دیگری نشان می دهد که در کاکل ذرت مواد گالاکتان، کسیلان، دکستروز و سایر مواد از جمله مقدار قابل ملاحظه ای در حدود 2/6 درصد پتاسیم وجود دارد و در دانه های ذرت مقدار قابل ملاحظه ای قند، زآکسانتین، پروتئین، اینوزیت، هکزا فسفریک اسید و مایزنیک اسید، قند و دو رزین، روغن ثابت املاح معدنی، کلسیم و پتاسیم یافت می شود.

تجزیه های شیمیایی نشان می دهد که در هر یک صد گرم دانه ذرت معمولی خام به طور متوسط مواد زیر موجود است (که البته در ارقام مختلف متفاوت است):

آب 13/8-12 گرم، پروتئین 8/9 گرم، چربی 3/9 گرم، هیدرات های کربن 72 گرم، خاکستر 1/2 گرم، کلسیم 22 میلی گرم، فسفر 268 میلی گرم، آهن 2/1 میلی گرم، سدیم 1 میلی گرم، پتاسیم 284 میلی گرم، ویتامین آ 490 واحد بین الملل، تیامین 0/37 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/12 میلی گرم، نیاسین 2/2 میلی گرم، ویتامین سی 0 میلی گرم، انرژی 348 کالری و لوسین(از اسیدهای آمینه).

خوردن ذرت چه خواصی برای سلامتی دارد؟

ذرت از نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است. در مورد خواص آن معتقدند که اسهال را بند می آورد و خشک کننده است و ضماد اعضای مختلف آن خنک کننده و خشک کننده است.

به تجربه رسیده است که کاکل ذرت به حالت سبز مدر است (در اثر مقدار زیاد پتاسیم موجود در آن) و برای استسقا مفید است (در استسقاهای قلبی یا کلیوی).

همچنین اصولا مادگی گل که هنوز رشد نیافته نیز مدر است.

جوشانده چوب وسط بلال را معمولا برای معالجه ترشح زاید بر معمول خون قاعدگی و برای بند آوردن خونریزی از بینی می خورند.

از جوشانده غشای برگی که بلال را پوشانیده است با پوست انار برای بند آوردن اسهال اطفال استفاده می شود.

جوشانده ریشه و برگ های ذرت برای ناراحتی های ترشح ادرار و مثانه مانند قطره قطره ادرار کردن یا استرانگوری و وجود سنگ مثانه تجویز می شود و ریشه ذرت به تنهایی برای معالجه ترشحات زیاد سطوح مخاطی بخصوص ترشحات سوزاکی مهبل یا به اصطلاح پزشکی
بلنورآ و سوزش مجرای ادرار تجویز می شود.

از جوشانده مغز محور چوبی وسط بلال برای رفع درد معده و شکم استفاده می شود.

روغن ذرت چه موارد مصرفی دارد؟

روغن ذرت در استعمال داخلی اگر مدت طولانی مصرف آن ادامه یابد برای رفع اگزما و بیماری های جلدی بخصوص در مورد اطفال و بیماری های جلدی با خارش بسیار مؤثر است.

در استعمال داخلی کاکل ذرت، از عصاره آبی کاکل ذرت 2-1 گرم یا کمی بیشتر در یک شربت خوش طعم مخلوط و خورده می شود و جوشانده کاکل ذرت را از 30 گرم کاکل ذرت خشک در هزار گرم آب تهیه می نمایند.

روغن ذرت چه موارد مصرفی دارد؟

برای تهیه دمکرده کاکل ذرت: کاکل ذرت 10 گرم در هزار گرم آبجوش دمکرده صاف می کنند. مقدار کاکل ذرت را بیشتر حتی 60-50 گرم نیز می توان مصرف کرد، زیرا بی ضرر است.

برای تهیه عصاره الکلی کاکل ذرت: کاکل ذرت 1 واحد، الکل 60 درجه 6 واحد و آب مقطر 1 واحد.

کاکل ذرت را با الکل در ظرف داروسازی (دپلاسمان) ریخته و محصول را در حمام ماریه برای اینکه الکل آن گرفته شود تقطیر می کنند و آنچه که باقی می ماند با آب مقطر که سرد باشد مخلوط نموده مدت 12 ساعت می گذارند بماند و گاهی به هم می زنند بعد صاف کرده در حد غلظت عصاره تبخیر می کنند و حفظ می نمایند.

مقدار خوراکی از این عصاره 20-5 گرم است.

روغن ذرت چه موارد مصرفی دارد؟

شربت کاکل ذرت: عصاره کاکل ذرت 30 واحد، شربت ساده 1000 واحد و آب 30 واحد، عصاره را در آب ممزوج کرده و بعد با شربت مخلوط می نمایند و صاف می نمایند.

مقدار خوراکی از این شربت 200-60 گرم است.

روغن ذرت چه موارد مصرفی دارد؟

نگاهی به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی ذرت

ذرت مانند سایر دانه های گیاهی دارای مواد شیمیایی معروف به مهارکننده های پروتئاز می باشد و آزمایش هایی نشان داده است که رژیم خوراک ذرت در شماری از جانوران آزمایشگاهی برای پیشگیری سرطان مؤثر بوده است.

در یک تحقیق علمی گسترده بین المللی که گزارش آن را در سال 1981 پلیو کورآ از مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا منتشر کرده است، متذکر شده که دانشمندان دریافته اند که رژیم غذایی ذرت شیرین نظیر سایر دانه ها، مانند برنج و حبوبات در کاهش نرخ مرگ و میر در اثر سرطان کولون، سرطان پستان و سرطان پروستات بسیار مؤثر است.

در تحقیق دیگر که در 47 کشور انجام گردیده نشان داده شده است در مناطقی که از نظر مواد نشاسته ای بیشتر از ذرت استفاده می کنند تا گندم و برنج، و ذرت قوت غالب آنها می باشد نرخ مبتلا شدن به کرم خوردگی دندان خیلی کمتر است.

از 40-30 سال قبل روغن ذرت به عنوان ماده کاهش دهنده کلسترول شناخته شده ولی نکته اینجاست که روغن ذرت هر دو جزء بد و خوب کلسترول یعنی LDL و HDL را کاهش می دهد یعنی به اصطلاح کلسترول توتال را کاهش می دهد در حالی که HDL جزء مفید کلسترول است و بهتر است کاهش داده نشود.

نگاهی به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی ذرت

احتیاط در مصرف روغن ذرت

در آزمایش هایی که کنت کارول در دانشگاه آنتاریو غربی انجام داده نشان داده شده است که روغن ذرت در برخی جانوران آزمایشگاهی ایجاد سرطان نموده است و به این دلیل عده ای از کارشناسان مصرف روغن ذرت را در هر روز کمتر از ده درصد مصرف چربی روزانه تجویز می کنند.

در مطالعات جدید دیگری در موش های آزمایشگاهی مصرف دراز مدت روغن ذرت دفاع بدن آنها را در مبارزه با عفونت ها و سرطان کاهش داده است.

برای خرید انواع گیاهان دارویی به فروشگاه ما مراجعه کنید!!

احتیاط در مصرف روغن ذرت

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منبع مورد استفاده در نوشته:

-میرحیدر، حسین. معارف گیاهی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 597 صفحه.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x