آشنایی با ورمی کولیت، پرلایت، پیت‌ماس و کوکوپیت

آشنایی با ورمی کولیت، پرلایت، پیت‌ماس و کوکوپیت

ورمی کولایت چیست؟

آیا می‌خواهید بین ورمی کولیت، پرلایت، پیت‌ماس و کوکوپیت تصمیم بگیرید و انتخاب کنید؟ شاید می‌دانید که همه آنها به حفظ خاک کمک می‌کنند، اما در مورد اینکه کدام یک برای نیاز خاک‌های باغ و باغچه و حتی گلدان‌های شما مناسب است، سردرگم شده‌اید.
شما نمی‌توانید هر کدام را به جای یکدیگر استفاده کنید. تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد و باید بدانید برای شکوفایی باغ، باغچه و یا حتی در گلدان‌های خود، کدام یک برای نیازهای خاک شما بهتر است.

اگر به دنبال پاسخی سریع هستید، نکته اصلی این است که ورمیکولایت در خاک مخلوط می‌شود تا به گیاه شما در حفظ آب کمک کند. از سوی دیگر، پرلایت به خاکی که با آن مخلوط شده است، زهکشی اضافه می‌کند. پیت‌ماوس و کوکوپیت نیز خواص بسیار خوبی در خاک گلدان، به عنوان یک ماده بهبود دهنده خاک و همچنین برای نهال دارد.

با این‌حال، ویژگی‌های بیشتری در آنها وجود دارند، پس برای تمام آگاهی از جزئیات ضروری به ادامه مطلب بروید.

ورمیکولایت، یک ماده معدنی است که از مواد سیلیکات فشرده به دست آمده از سنگ‌های استخراج‌ شده می‌باشد که شبیه پوسته‌های خشک است و وقتی حرارت داده می‌شود، منبسط و در نهایت منافذ و حفره‌هایی را تشکیل می‌دهد که هوا و آب می‌توانند در آن ذخیره شده و به آرامی آزاد شوند. ورمیکولایت تا دمای بالای 1600 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود.

پوسته‌های حاصل، قابلیت جذب و حالت اسفنجی مانند دارند که به رنگ قهوه‌ای طلایی تا قهوه‌ای تیره است. برخی از انواع زرد، طلایی یا مسی نیز می‌باشند. ورمیکولایت با پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در خاک تعامل دارد. همچنین می‌تواند سطح pH خاک گلدان شما را افزایش دهد، حتی اگر ورمیکولایت دارای pH: 7.0 باشد.

فواید و معایب ورمیکولایت چیست؟

فواید ورمیکولایت:

_ به عنوان جایگزین پیت‌ماوس ارگانیک در باغبانی استفاده می‌شود و در نگهداری آب، بهتر از پرلایت است، اما در حفظ هوا چندان خوب نیست.

_ خواص ورمیکولایت بیشتر شبیه به پیت‌ماوس است. بنابراین، یک راه عالی برای بهبود همیشگی بافت و خواص خاک است.

_ اگر بذر گیاهی را می‌کارید که عاشق آب است، می‌توانید یک پیمانه ورمیکولایت به خاک گلدان خود اضافه کنید؛ زیرا ورمیکولایت 3-4 برابر حجم خود را آب جذب می‌کند و تا زمانی که خاک خشک شود، آب را در خاک نگه می‌دارد.

_ ورمیکولایت یک نرم‌کننده دائمی خاک است. این بدان معناست که برخلاف کمپوست، در خاک شما تجزیه نمی‌شود.

عیب ورمیکولایت:

_ ورمیکولایت یک سنگ طبیعی است؛ بنابراین گرمای مورد نیاز برای گسترش آن در کوره‌ها، یک مشکل زیست محیطی ایجاد می‌کند.

روش‌های استفاده از ورمیکولایت در خاک باغچه و گلدان‌های شما

نمی‌دانید که چگونه از ورمیکولایت در خاک باغچه و گلدان‌های خود استفاده کنید؟ در اینجا چند ایده وجود دارد:

_ برای حفظ رطوبت، از ورمیکولایت در ظروف گلدانی، چمن‌زارها و یا در کمپوست استفاده کنید.

_ ورمیکولایت را به بستر پرورش قارچ، اضافه کنید.

_ ورمیکولایت را در خاک بگنجانید تا تراکم آن کمتر شود.

_ از ورمیکولایت به عنوان یک لایه پوششی برای کمک به جوانه زدن بذرها، استفاده کنید.

_ برای کشت قلمه‌ها در خاک، ورمیکولایت به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند.

_ هنگامی که ورمیکولایت با پیت‌ماوس یا کمپوست ترکیب می‌شود، به رشد سریع‌تر ریشه کمک می‌کند و ثبات بهتری برای ریشه‌های جوان فراهم می‌کند.

پرلایت چیست؟

پرلایت، یک سنگ آتشفشانی است که دارای بافت شیشه‌ای می‌باشد و ترکیبی اسیدی که از تماس سنگ با آب تشکیل می‌شود. این عمل نوعی شیشه آتشفشانی با محتوای آب بالا ایجاد می‌کند. پرلایت سپس تا 1600 درجه سانتیگراد گرم می‌شود، در این مرحله مانند دانه ذرت می‌ریزد و سیزده برابر اندازه اصلی خود منبسط می‌شود.
پرلایت سبک وزن، حمل آن آسان و بی‌بو است. پرلایت در هر فوت مکعب، تنها حدود 3_4 کیلوگرم وزن دارد.

آیا فواید و معایب پرلایت را می‌دانید؟

فواید پرلایت:

_ پرلایت برای حفظ آب و همچنین حفظ هوا مفید است. اغلب همراه با پیت‌ماوس استفاده می‌شود؛ زیرا پیت‌ماوس خواص نگهداری هوای بهتری نسبت به پرلایت دارد.

_ پرلایت برای همیشه نیز ماندگار خواهد بود که یک مزیت اضافی است. پرلایت توانایی ایجاد رطوبت و هوادهی خوب را دارد و در عین حال بافت خاک را در زمانی که خیلی فشرده است، از بین می‌برد.

_ پرلایت نیز مانند ورمیکولایت ارگانیک است، اگرچه در استخراج، از سوخت فسیلی استفاده می‌شود. همچنین مانند پیت‌ماوس بی اثر است؛ به این معنی که می‌تواند مواد مغذی را برای مدت طولانی در خود نگه دارد، اما خود هیچ چیزی را تامین نمی‌کند. همچنین به راحتی در دسترس است، به همین دلیل است که مورد علاقه باغ‌داران در سراسر جهان است.

_ پرلایت اجازه می‌دهد تا آب اضافی به سرعت تخلیه شود؛ زیرا متخلخل است. پرلایت تهویه خاک را بهبود می‌بخشد، خاک را با بهبود زهکشی، سبک می‌کند و دسترسی بیشتری به اکسیژن برای ریشه گیاهان فراهم می‌کند.

معایب پرلایت:

_ نقطه ضعف پرلایت این است که  در حین استفاده از آن، گرد و غبار در هوا پخش می‌کند، بنابراین می‌تواند ریه‌ها و گلو را تحریک کند و شرایط تنفسی موجود را تشدید کند. هنگام کار با آن از محافظ چشم و دهان استفاده کنید.

_ پرلایت از روش‌های مخربی استخراج می‌شود و یک منبع تجدید ناپذیر است.

روش‌های استفاده از پرلایت در خاک گیاه شما چه هستند؟

در اینجا چند راه مفید برای استفاده از خواص آن وجود دارد:

_ پرلایت، دمای خاک را ثابت نگه می‌دارد.

_ پرلایت، باعث بهبود زهکشی می‌شود.

_ پرلایت، اجازه می‌دهد اکسیژن بیشتری به خاک وارد شود.

_ پرلایت، ایده آل برای پرورش کاکتوس و ساکولنت است.

شباهت‌های بین ورمیکولایت و پرلایت چیست؟

قبل از اینکه تفاوت این دو کانی را بررسی کنیم، بیایید شباهت‌های ورمیکولایت و پرلایت را در نظر بگیریم.

_ هر دوی آنها مواد معدنی استخراج شده‌ای هستند که می‌توانند برای عایق‌کاری و تصفیه آب استفاده شوند. آنها هم می‌توانند رطوبت را در خاک حفظ کنند و هم زهکشی را در خاک بهبود بخشند.

_ پرلایت و ورمیکولایت هر دو آب را نگه می‌دارند ولی به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند. شکل ورمیکولایت صاف است و آب را مانند یک اسفنج نگه می‌دارد. به این فکر کنید که چگونه یک اسفنج خشک وقتی آب را روی آن می‌ریزید، چاق می‌شود؛ این همان ورمیکولایت است. از طرف دیگر شکل پرلایت گرد است و آب را از ساختار سبکی عبور می‌دهد. آن توپ‌های کوچک، انواع گوشه‌ها و سوراخ‌هایی دارند که آب را می‌مکند.

تفاوت بین ورمیکولایت و پرلایت چیست؟

زمانی‌که صحبت از ورمیکولایت و پرلایت به میان می‌آید، تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد؛ بنابراین شما باید برای نیازهای گیاه خود، نوع مناسب را انتخاب کنید. این تفاوت‌ها چه هستند؟ بیایید آنها را بررسی کنیم.

زهکشی

ورمیکولایت با خاک مخلوط می‌شود و به حفظ آب کمک می‌کند. از سوی دیگر، پرلایت به خاک خاصیت زهکشی اضافه می‌کند تا میزان آب موجود در خاک را کاهش دهد.
بسیاری از باغبانان پرلایت را ترجیح می‌دهند؛ زیرا این گلوله‌های کوچک سفید به زهکشی سریع‌تر و بهتر خاک نسبت به ورمیکولایت کمک می‌کنند.
باغبانان اغلب ورمیکولایت را به مخلوط‌های خاک اولیه کشت بذر خود اضافه می‌کنند؛ زیرا از نهال‌ها در برابر عوامل‌ بیماری‌زایی مانند قارچ‌ها محافظت می‌کند. از سوی دیگر، پرلایت می‌تواند برای کمک به شروع رشد نهال‌ها خصوصا زمانی که نهال‌ها را به گلدان‌های بزرگتر منتقل می‌کنید، استفاده شود تا به زهکشی اضافی کمک کند.

pH

سطح pH پرلایت بین 7.0 تا 7.5 است. اگر از پرلایت بیش از حد استفاده کنید، می‌تواند باعث مشکلات جزئی مواد مغذی شود.

ورمیکولایت دارای سطح pH بین 6.5 تا 7.2 است که باعث می‌شود افزودنی خنثی‌تری به خاک شما باشد و بنابراین برای برخی گیاهان بهتر است.

طول عمر

بر عکس ورمیکولایت، پرلایت طول عمر بیشتری دارد؛ زیرا خراب نمی‌شود. تمیز، بی‌بو، غیر‌سمی و استریل است و هرگز کپک نمی‌زند و نمی‌پوسد.

هوادهی

ورمیکولایت هوادهی ضعیفی برای خاک است؛ زیرا آب بسیار بیشتری را جذب می‌کند. همچنین ورمیکولایت برای برخی از گیاهان ایده آل نیست؛ زیرا ممکن است باعث پوسیدگی ریشه در گیاهانی شود که ریشه‌های مرطوب را دوست ندارند. پرلایت با آزاد کردن مقادیر اضافی آب باعث افزایش هوادهی می‌شود.

احتباس آب

ورمیکولایت مقدار زیادی آب را در خود نگه می‌دارد و در صورت اشباع شدن تا 3-4 برابر اندازه خود منبسط می‌شود. پرلایت حفظ آب را بهبود می‌بخشد و همچنین زهکشی و سطح رطوبت اطراف گیاهان را افزایش می‌دهد.
با این حال، پرلایت اجازه می‌دهد تا آب خیلی سریع تخلیه شود، بنابراین برای بذرها یا نهال‌هایی که به خاک مرطوب نیاز دارند، ایده آل نیست.

ورمیکولایت یا پرلایت: در چه زمانی باید کدام را انتخاب کرد؟

اکنون که شباهت‌ها و تفاوت‌های ورمیکولایت و پرلایت را می‌دانید؛ با این حال چگونه می‌دانید در چه زمانی باید یکی را انتخاب کنید؟ به یاد داشته باشید که هر کدام هدفی را در باغ انجام می‌دهند، بنابراین یکی لزوما بد نیست. این فقط یک موضوع ارزیابی اهداف و نیازهای گیاه شماست.

زمان‌هایی که باید از پرلایت استفاده کنید:

_ شما گیاهانی دارید که باید بین دو آبیاری خشک شوند.
_ هنگامی که نهال‌های جوان در یک گلدان را به گلدان‌های جداگانه‌ای منتقل می‌کنید.
_ شما باید خاک رسی در باغ خود را سبک کنید.
_ خاک باغچه شما خیلی اسیدی است و می‌خواهید سطح pH را به سطح قلیایی نزدیک کنید.
_ اگر در یک منطقه بارانی زندگی می‌کنید که به خاکی نیاز دارید تا سریع خشک شود.

زمان‌هایی که باید از ورمیکولایت در موارد زیر استفاده کنید:

_ شما گیاهانی دارید که باید مرطوب نگه داشته شوند.
_ شما گیاهانی دارید که در سینی‌های کشت و یا در گلدان‌ها، رشد کرده‌اند و می‌خواهید آنها را به نهال‌های قوی تبدیل کنید.
_ اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید تا به خاک خود در حفظ رطوبت کمک کنید.

کدام یک برای روش کشت هیدروپونیک بهتر است: ورمیکولایت یا پرلایت؟

هم پرلایت و هم ورمیکولایت سال‌هاست که در دنیای هیدروپونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا آنها یک تمجید عالی برای یکدیگر هستند. در هیدروپونیک، یک محیط رشد، جای خاک را می‌گیرد و آب و کود و مواد مغذی را تامین می‌کنند.
پرلایت به ندرت به عنوان تنها محیط رشد در هیدروپونیک استفاده می‌شود که به دلیل وزن سبک آن است. آب در اطراف محیط رشد، جریان دارد و پرلایت قادر به ایستادگی در برابر حرکت نیست.

ورمیکولایت به تنهایی خوب کار نمی‌کند؛ زیرا آب زیادی را در خود نگه می‌دارد. اگر فقط از ورمیکولایت استفاده کنید، تمام آب را نگه می‌دارد و باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود.
در عوض، بیشتر باغبان‌های هیدروپونیک از مخلوطی از این دو استفاده می‌کنند. نسبت 50-50 یک مکان عالی مناسب برای کشت هیدروپونیک و حتی برای شروع کشت اولیه بذر می‌باشد.

ورمیکولایت و پرلایت برای هیدروپونیک به خوبی با هم کار می‌کنند. ورمیکولایت رطوبت را حفظ می‌کند؛ در حالی که پرلایت رطوبت را حفظ نمی‌کند. بنابراین، می‌توان مخلوطی با نسبت 50-50، نوعی سیستم خاکی را ایجاد کرد.
مخلوط 50-50 مقداری از آب را نگه می‌دارد. همچنین برخی از مواد مغذی را حفظ می‌کند و به ریشه‌ها غذای لازم برای رشد و همچنین اکسیژن فراوان را می‌رساند.

پیت‌ماوس چیست و از کجا می‌آید؟

پیت‌ماوس، یک محیط رشد فیبری کاملا طبیعی و ارگانیک است که از نوعی خزه به نام اسفاگنوم که گروهی از گیاهانی که در باتلاق‌های سرد رشد می‌کنند، به دست می‌آید. هیچ فرآیند دگرگونی، هیچ دست انسانی، هیچ فناوری پیشرفته‌ای در ساخت آن وجود ندارد و به سادگی استخراج می‌شود.

پیت‌ماوس از تالاب‌ها یا باتلاق‌ها، به گلدان‌ها یا باغ شما می‌آید.
این ماده تجزیه نشده است؛ به دلیل این که آب روی سطح باتلاق اجازه نمی‌دهد، اکسیژن و هوا در زیر زمین فیلتر شود. بنابراین، الیاف خزه اسفاگنوم تقریبا دست نخورده باقی می‌مانند. اما با این حال وزن آب و خزه زنده روی آن، آن را به سمت پایین فشار می‌دهد و شبکه متراکمی از الیاف را تشکیل می‌دهد که ما آن را پیت‌ماوس می‌نامیم.
به طور متوسط، پیت‌ماوس هر سال تنها 0.5 میلی‌متر رشد می‌کند. بنابراین، این یک فرآیند بسیار کند است.

چگونه از پیت‌ماوس در باغ خود استفاده کنید؟

حتماً کیسه‌های بزرگ پیت‌ماوس را در مراکز باغ دیده‌اید؟ پیت‌ماوس که به عنوان یک محیط رشد در گلدان‌ها، باغ‌های تزئینی و سبزیجات استفاده می‌شود، به دلیل ویژگی‌های عالی آن بسیار محبوب شده است.
پیت‌ماوس را می‌توان به عنوان جزئی از خاک گلدان یا تهیه کمپوست استفاده کرد و حتی می‌تواند خاک شما را بهبود بخشد.

پیت‌ماوس را گاهی اوقات متراکم می‌کنند؛ به همین دلیل است که می‌توانید آن را یا به صورت آجر جامد یا به عنوان ماده فیبری سست پیدا کنید. پس از برداشت از زمین، کیسه می‌شوند و مستقیماً به مراکز توزیع ارسال می‌شود. استخراج پیت‌ماوس، بدون نیاز به حفاری عمیق انجام می‌شود؛ زیرا پیت ماوس درست از زیر سطح باتلاق‌ها می‌آید.

پیت‌ماوس از چه چیزی ساخته شده است؟

پیت‌ماوس از لایه‌های زیادی از گیاهان مرده نیمه تجزیه شده تشکیل شده است که می‌تواند علف‌ها، خزه‌ها و نی‌ها باشد. بنابراین، این ماده کاملاً تجزیه نشده است. این خصوصیت می‌تواند بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا تخلخل الیافی را که این گیاهان دارند، حفظ می‌کند. این بدان معنی است که می تواند آب را جذب کند و حتی دارای حفره‌هایی از هوا باشد که به ریشه‌ها اجازه تنفس می‌دهد.
از نظر شیمیایی، پیت‌ماوس دارای نسبت کربن: نیتروژن 58:1 است، به این معنی که به ازای هر گرم نیتروژن در پیت‌ماوس، 58 گرم کربن وجود دارد.
این باعث می‌شود که پیت‌ماوس منبع عالی کربن در کمپوست، خاک گلدان یا مخلوط با سایر انواع خاک باشد.

تفاوت بین خزه اسفاگنوم و پیت‌ماوس چیست؟

پیت‌ماوس را با ماوس اسفاگنوم اشتباه نگیرید. آنها از گیاهان مشابهی می‌آیند، هر دو از رده اسفگنوپسیدا هستند؛ اما دقیقاً یکسان نیستند. پیت‌ماوس چیزی است که در زیر آب این گیاهان به دست می‌آید، در حالی‌که خزه اسفاگنوم از قسمت‌های شناور هنوز زنده گیاه، جمع‌آوری می‌شود.

تفاوت کاربرد خزه اسفاگنوم و پیت‌ماوس:

_ پیت‌ماوس به عنوان خاک گلدان یا برای بهبود خاک و مصارف مشابه استفاده می‌شود؛ در حالی‌که خزه اسفاگنوم به عنوان پوشش زمین و همچنین برای بافتن سبد و مبلمان مینیاتوری استفاده می‌شود. در واقع شما آن را در صنایع دستی، فروشگاه‌ها و همچنین باغ نیز استفاده می‌کنید.

_ پیت‌ماوس کمی اسیدی است، در حالی که خزه اسفاگنوم خنثی است.

_ هر دو از اسفاگنوم می‌آیند؛ پیت‌ماوس به دلیل توانایی در تغییر بافت خاک و خواص نگهداری آب و به دلیل اینکه PH پایین آن می‌تواند برای اصلاح اسیدیته خاک به کار رود، برای اصلاح خاک استفاده می‌شود.

_ از طرف دیگر، خزه اسفاگنوم فقط به عنوان مالچ یا برای اهداف تزئینی در باغبانی استفاده می‌شود.

فواید پیت‌ماوس چیست؟

در باغبانی، خواص خاک یا محیط رشدی که استفاده می‌کنید، فاکتور بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. پیت‌ماوس دارای ویژگی‌های بسیار مهمی است که آن را مورد علاقه کشاورزان، باغ‌داران، پرورش‌دهندگان در سراسر جهان قرار داده است.

_ پیت‌ماوس مواد مغذی را نگه می‌دارد: در زمان کوددهی یا تغذیه خاک، الیاف پیت‌ماوس آنها را جذب کرده و سپس به آرامی به ریشه گیاهانتان رها می‌کنند.

_ پیت‌ماوس آب را نگه می‌دارد: چون یک ماده آلی فیبری است، می‌تواند 20 برابر وزن خود را در آب نگه دارد. این کیفیت و همچنین توانایی آن در حفظ مواد مغذی، اگر خاک شما شنی باشد مفید است.

_ پیت‌ماوس می‌تواند هوا را حفظ کند: ریشه‌ها به تنفس و همچنین تغذیه و جذب مواد‌ غذایی نیاز دارند و در منافذ و فضاهای درون الیاف پیت‌ماوس، هوا می‌تواند مکان خوبی برای پنهان شدن پیدا کند.

_ پیت‌ماوس دارای pH کمی اسیدی است: این باعث می‌شود که یک اصلاح کننده اسیدیته خوب باشد، به خصوص در مورد گیاهانی که تحمل نمی‌کنند و در خاک قلیایی هستند.

_ پیت‌ماوس به بافت خاک کمک می‌کند. قرار دادن مواد آلی در خاک باعث تغییر بافت خاک، امکان هوادهی، تغذیه و حفظ رطوبت بهتر را برای خاک فراهم کند. از آنجایی که الیاف پیت‌ماوس به آرامی جدا می‌شوند، در میان باغبانانی که می‌خواهند بافت خاک رسی را اصلاح کنند، محبوب شده است.

_ پیت‌ماوس استریل است: از آنجایی که در یک محیط بی‌هوازی تشکیل شده است و بسیاری از باکتری‌ها برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند، عاری از عوامل بیماری‌زاست که می‌تواند به ریشه گیاهان شما آسیب برساند.

_ پیت‌ماوس زمان تجزیه طولانی دارد: الیاف پیت‌ماوس به آرامی تجزیه می‌شوند.

_ پیت‌ماوس کاملاً ارگانیک است: تا اینجا می‌دانید که پیت‌ماوس از باتلاق‌ها تهیه می‌شود و کاملاً طبیعی است. با این حال، استخراج و حمل و نقل، سوخت های فسیلی زیادی را می سوزاند.

نکته مهم : پیت‌ماوس در حفظ آب بسیار خوب است، اما در هوا بسیار کمتر است.

معایب پیت‌ماوس چیست؟

پیت‌ماوس یک ماده محبوبی است که مورد توجه قرار گرفته و همچنین به عنوان یک محیط رشد یا اصلاح کننده خاک، مفید است؛ اما در حقیقت به هیچ وجه کامل نیست.

_ پیت‌ماوس پایدار نیست: 500 سال طول می‌کشد تا طبیعت، 25 سانتی‌متر پیت ماوس بسازد. این موضوع در دنیای باغبانی و به ویژه در جامعه ارگانیک و در میان باغبانانی که به پایداری واقف هستند، محوری شده است.

_ پیت‌ماوس گران است: بسیار فراتر از قیمت قابل مقایسه با کوکوپیت است.

_ پیت‌ماوس به مرور زمان متراکم می‌شود: پیت‌ماوس تحت فشار آب، فشرده و غلیظ می‌شود که به معنی این است که خاصیت هوادهی دارد و جذب خود را از دست می‌دهد. این مشکل با مخلوط کردن آن با سایر مواد به خصوص پرلایت برطرف می‌شود.

_ پیت‌ماوس از نظر مواد مغذی فقیر است: این ماده تجزیه نمی‌شود، به این معنی که می‌توانید از آن برای تغییر بافت و خواص خاک خود استفاده کنید. برای مثال، کرم‌های خاکی و همچنین بسیاری از میکروارگانیسم‌ها جذب پیت‌ماوس نمی‌شوند.

_ اسیدیته پیت‌ماوس برای همه گیاهان مناسب نیست: همانطور که می‌دانید بیشتر گیاهان، خاک خنثی تا قلیایی را دوست دارند و پیت‌ماوس اسیدی است.

با پنج کاربرد اصلی پیت‌ماوس در باغبانی آشنا شوید

1: پیت‌ماوس به عنوان خاک گلدان

پیت‌ماوس در مخلوط خاک گلدان بسیار رایج است. از این جهت دارای چند ویژگی مهم است:

_ رطوبت را حفظ می‌کند.
_ پس از تغذیه گیاهان خود، مواد مغذی را به آرامی آزاد می‌کند.
_ بافت خاک گلدان را بهبود می‌بخشد.
_ بذر علف‌های هرز را ندارد.
_ استریل است.
_ برای گیاهان اسید دوست مانند آزالیا، کاملیا، تمشک و گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند، مفید است.

پیت‌ماوس معمولاً با سایر مواد مانند پرلایت مخلوط می‌شود؛ زیرا پرلایت هوادهی مخلوط خاک را بهبود می‌بخشد. در مواردی که گیاه رطوبت بالایی را دوست دارد، کمتر از ورمیکولایت استفاده می‌شود.

مواد دیگری که در مخلوط پیت‌ماوس رایج است، پوست و برگ‌های خشک و حتی ماسه است که برای بهبود زهکشی بسیار مفید است؛ زیرا پیت‌ماوس ممکن است رطوبت بیش از حد را برای بسیاری از گیاهان، در خود نگه دارد.

2: پیت‌ماوس برای کشت اولیه قلمه گیاهان 

هنگامی که از گل، سبزیجات یا سایر گیاهان، قلمه گرفته می‌شود، ریشه‌ها برای استقرار، به محیطی دلپذیر نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر خاک خیلی سفت باشد، به ویژه گیاهانی که خاک شکننده و اسیدی را دوست دارند، رشد گیاه خود را محدود می‌کنند.
بنابراین، درختچه‌ها و گیاهان رودودندرون ها و حتی گیاهان مشابه، باغبانان به اضافه کردن پیت‌ماوس به خاک روی آورده‌اند که دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

_ پیت‌ماوس، قوام و بافت خاک را از بین می‌برد، به خصوص اگر خاک رس باشد.
_ پیت‌ماوس، اسیدیته خاک را اصلاح می‌کند.
_ پیت‌ماوس پس از کوددهی، باعث کاهش ترشح مواد مغذی می‌شود.
_ پیت‌ماوس، رطوبت را بالا نگه می‌دارد تا زمانی که گلدان گیاهان عوض شود، ضروری است.
_ پیت‌ماوس، شکاف‌هایی را فراهم می‌کند که ریشه‌های جدید و لطیف در آن رشد کنند.

3: پیت‌ماوس برای بهبود خاک

خاک رس بافتی بسیار سخت و سنگینی دارد، ولی ماسه دقیقاً برعکس است.

پیت‌ماوس دقیقاً دارای ویژگی‌هایی است که خاک رس و شنی فاقد آن هستند:

_ پیت ماوس بافت خاک رس که خیلی فشرده است را می‌شکند. این امر زهکشی را بهتر می‌کند و خاک را سبک‌ و نرم‌تر می‌کند.

_ پیت‌ماوس مواد مغذی و آب را نگه می‌دارد. خاک رس و ماسه، الگوهای بسیار بدی از حفظ و رهاسازی آب و مواد مغذی دارند. خاک رس مقدار زیادی آب را در خود نگه می‌دارد و پیت‌ماوس می‌تواند زهکشی ایجاد کند؛ در حالی که ماسه اصلا آب را در خود نگه نمی‌دارد و در عوض پیت‌ماوس می‌تواند این کار را انجام دهد.

_ پیت‌ماوس اسیدیته خاک رس را تصحیح می‌کند که بسیار قلیایی است، در واقع برای بسیاری از گیاهان بیش از حد قلیایی است. در این موارد نیز پیت‌ماوس به خاک اضافه می‌شود، خاکی که دارید را به طور کامل با پیت‌ماوس جایگزین نکنید.

_ استفاده از پیت‌ماوس برای بهبود شرایط خاک این مزیت را دارد که ماندگاری طولانی مدت دارد؛ بسته به مقداری که اضافه می‌کنید، کیفیت، خاک، محصول و غیره می‌باشد. از طرف دیگر پیت‌ماوس عمدتا اصلاح‌کننده است و احیاکننده نیست. بهترین راه برای تغییر دائمی کیفیت خاک از طریق تکنیک‌های احیا کننده است.

4: پیت‌ماوس برای یک چمن سالم

اگر زمین چمنی دارید و می‌دانید که حفظ آن در حالت خوب، سالم و سبز چقدر سخت است. بخش عمده‌ای از موفقیت به کیفیت خاک بستگی دارد، به خصوص خاک بالای سطح زمین که باید به خوبی هوادهی شود و رطوبت را حفظ کند؛ اما با استفاده از پیت‌ماوس هرگز غرقاب نمی‌شود و ساختار و بافت خوبی پیدا خواهد کرد، نه خیلی فشرده و نه خیلی سست می‌شود.

پیت‌ماوس ویژگی‌های زیادی دارد که می تواند به شما در داشتن بهترین چمن در زمین خانه خود کمک کند:
_ پیت‌ماوس، رطوبت را حفظ می‌کند.
_ پیت‌ماوس، مواد مغذی را حفظ می‌کند.
_ پیت‌ماوس، به ریشه‌های چمن اجازه رشد می‌دهد؛ زیرا بافت خاک بالایی را بهبود می‌بخشد.

دو راه برای اضافه کردن پیت‌ماوس به چمن شما وجود دارد:
_ برای بهبود کیفیت خاک چمن خود، می‌توانید پیت‌ماوس را قبل از کاشت یا همزمان با کاشت چمن به خاک، اضافه کنید.
_ از طرف دیگر، اگر قبلاً یک زمین چمن رشد یافته دارید، می‌توانید پیت‌ماوس را روی سطح بپاشید و آبیاری بعد از آن به آرامی پیت‌ماوس را به داخل زمین می‌برد.

5: پیت‌ماوس برای کمپوست

یکی از راه‌های استفاده از پیت‌ماوس، برای تهیه کمپوست می‌باشد.
کمپوست معمولاً نسبت کربن: نیتروژن 30:1 می‌خواهد و پیت‌ماوس تقریباً دو برابر آن را دارد. بنابراین، می‌توان از آن برای افزایش کربن موجود در کمپوست استفاده کرد.

چند راه برای استفاده از پیت‌ماوس در کمپوست وجود دارد:

_ می‌توانید از پیت‌ماوس به عنوان پایه کربن استفاده کنید. در این صورت، یک لایه پیت‌ماوس پخش کنید و مواد غنی از نیتروژن را روی آن اضافه کنید، سپس با لایه‌های دیگر، کپه کمپوست خود را ادامه دهید.

_ شما می‌توانید پیت‌ماوس را با توده کمپوست مخلوط کنید.

_ می‌توانید پیت‌ماوس را به سایر مواد غنی از کربن مانند برگ‌های خشک و غیره اضافه کنید.

_ می‌توانید نسبت کربن به نیتروژن توده کمپوست خود را اصلاح کنید. وقتی توده کمپوست شما بوی زیادی می‌دهد، به این معنی است که نیتروژن زیادی دارد. پیت‌ماوس بافت ظریفی دارد و برای اصلاح آن به راحتی می‌توان آن را با آن مخلوط کرد.

_ می‌توانید پیت‌ماوس را در بالای توده کمپوست خود اضافه کنید و آن را مخلوط کنید. این را می‌توان با شروع تشکیل کمپوست و تجزیه پایه انجام داد.

کوکوپیت چیست؟

کوکو پیت ماده‌ای غیر فیبری، اسفنجی، سبک و چوب پنبه‌ای است که الیاف زغال سنگ را در پوسته نارگیل نگه می‌دارد. پوسته الیافی نارگیل از قبل شسته شده، خشک شده و سپس الک می‌شود و عاری از شن و ماسه و سایر آلودگی‌ها مانند بقایای حیوانات و گیاهان است.

کوکوپیت جایگزین بسیار خوبی برای پیت‌ماوس سنتی و پشم سنگ است. تخلخل پر از هوا و ظرفیت بالای نگهداری آب، آن را به یک محیط رشد ایده آل برای محصولات گیاهی تبدیل می‌کند. کوکوپیت 100٪ ارگانیک و سازگار با محیط زیست است و عاری از عوامل بیماری‌زا و علف‌های هرز است.

کوکوپیت، نسبت کربن به نیتروژن (C/N) 104:1 دارد. دارای pH: 5.7 – 6.5 است، سطح EC <1 mS/cm برای رشد گیاه ایده آل است.

در اوایل دهه 90 بود که استفاده از کوکوپیت در باغبانی کشف شد و از آن زمان تاکنون تقاضای این ماده در حال افزایش است. این ماده در سطح جهانی با نام کوکوپیت و در ایالات متحده به نام کوکوکویر و در خاورمیانه به نام کوکوپیت نیز شناخته می‌شود.

کوکوپیت یک ماده 100٪ ارگانیک، طبیعی و زیست تخریب‌پذیر است که محصول جانبی فرآیند استخراج الیاف نارگیل است.

کاربردهای کوکوپیت در باغبانی چه هستند؟

_ به عنوان بستر یا محیط رشد در گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

_ به عنوان اصلاحیه‌ای برای بهبود بافت خاک، تهویه خاک و ظرفیت حفظ رطوبت می‌باشد.

_ کوکوپیت، پایدار و دوست‌دار محیط زیست است، به عنوان جایگزینی برای پیت‌ماوس استفاده می‌شود؛ زیرا پیت‌ماوس به گرم شدن جهانی کمک می‌کند.

_ کوکوپیت کمپوست شده به عنوان کود آلی استفاده می‌شود.

_ به عنوان یک عنصر در خاک گلدان برای بهبود ظرفیت نگهداری رطوبت و ظرفیت بافر خاک گلدان استفاده می‌شود.

_ در نهالستان‌ها، برای جوانه‌زنی بذر و رشد نهال‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا کوکوپیت می‌تواند رطوبت خاک را حفظ و شرایط ایده‌آل را برای جوانه‌زنی بذر فراهم کند.

چه مزایایی کوکوپیت را برای اهداف باغبانی ایده‌آل می‌کند؟

_ دارای ظرفیت حفظ رطوبت بالا، قادر به حفظ حداکثر 800٪ رطوبت با وزن خشک است.

_ دارای ظرفیت تبادل کاتیونی بالا از 20 تا 30 meq/100g متغیر است.

_ هوادهی خاک را بهبود می‌بخشد و به ریشه‌ها اجازه تنفس می‌دهد.

_ ظرفیت بافر خاک را بهبود می‌بخشد؛ زیرا کوکوپیت عمدتاً به تغییرات pH متحمل است.

_ به لطف طبیعت اسفنجی خود، کوکوپیت می‌تواند مواد مغذی را در صورت نیاز به گیاهان ذخیره و آزاد کند.

_ کوکوپیت تا 5 سال قابل استفاده مجدد است و پس از آن می‌توان از آن برای کمپوست استفاده کرد یا مستقیماً به خاک اضافه کرد.

_ مهم‌تر از همه، کوکوپیت از یک منبع 100% طبیعی و قابل تجدید که از پوسته نارگیل تهیه شده است که آن را بهترین انتخاب به عنوان جایگزینی برای پیت‌ماوس می‌کند.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x