بهترین کودهای معدنی و آلی برای بهبود رشد و پرورش گیاهان و سبزیجات کدام اند؟

بهترین کودهای معدنی و آلی برای بهبود رشد و پرورش گیاهان و سبزیجات کدام اند؟

به منظور رشد و نمو مناسب گیاهان، آنها به مواد مغذی خاصی نیاز دارند که به طور طبیعی در خاک هستند. با این حال، با گذشت زمان، سطح مواد مغذی کاهش می‌یابد و رشد گیاهان متوقف می‌شود مگر اینکه مواد مغذی خاک توسط کودها دوباره تامین شود.

بنابراین، از کودها برای بازگرداندن مواد مغذی در خاک و برای جلوگیری از کمبود آن‌ها استفاده می‌شود. هر ماده مغذی نقش ویژه ای در رشد گیاهان دارد.

به طور مثال فسفر برای رشد قوی ریشه ضروری است.

محتوا پنهان

فسفر ، یک  کود آلی(ارگانیک) درشت مغذی برای گیاهان وباغات

فسفر(P)، پتاسیم(K)، نیتروژن (N) یکی از سه مغذی اصلی گیاهی محسوب می شود.

از آنجا که آنها نقش بسیار مهمی در رشد گیاهان دارند، سطح آنها به سرعت از خاک باغ تخلیه می‌شود، و در نتیجه نیاز به کود دارد.

فسفر علاوه بر نقش آن در رشد مناسب ریشه گیاهان، برای رشد میوه، گل و دانه و همچنین برای فتوسنتز و تقسیم سلولی مورد نیاز است.

یک ریشه سالم برای گیاه لازم است تا سایر مواد مغذی را نیز جذب کند، و بنابراین، برای سلامت و سرزندگی کلی گیاه بسیار مهم است. کودهای غنی از فسفر برای تقویت رشد ریشه و استفاده بیش از حد از نییتروژن می‌تواند به ریشه گیاه صدمه بزند.

کودهای غنی شده از فسفر نیز برای اصلاح مشکلات ریشه ناشی از تراکم و خشکی استفاده می‌شوند.

 

منابع کودهای آلی (ارگانیک) فسفر برای گیاهان آپارتمانی

چندین منبع آلی یا طبیعی از کودهای فسفر در دسترس باغبانان خانگی است. کود دامی منبع خوبی از فسفر ارگانیک محسوب می‌شود.

انواع کمپوست دارای غلظت فسفر بیشتری هستند. به دنبال کود کمپوست یا کود پخته شده با بوی خاک باشید که نشان می‌دهد، کاملاً آماده است.

فسفر موجود در کودهای آلی  و ورمی کمپوست – نوعی کود غنی از فضولات کرم – به آرامی در خاک آزاد می‌شود و بعد از سه تا شش ماه در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

سایر منابع کودهای آلی فسفر شامل سنگ فسفات و پودر استخوان است.

 

کودهای فسفر مصنوعی برای باغات کشاورزی و مدت زمان جوابدهی آن برای درختان

کودهای مصنوعی حاوی فسفر همان مواد مغذی لازم را برای رشد قوی ریشه به عنوان منابع آلی تأمین می‌کنند.

با این حال، آنها ساخته شده یا شیمیایی مشتق شده‌اند. مزیت کودهای مصنوعی این است که آنها می‌توانند فسفر را برای گیاهان در حال رشد بسیار سریعتر از منابع آلی تأمین کنند. این عامل آنها را برای گیاهانی که از کمبود فسفر رنج می‌برند ایده آل می‌کند.

علاوه بر این، کودهای ساده با رهایش کنترل شده، انتشار فسفر پایدار را در خاک به مدت سه تا هشت ماه فراهم می‌کنند و نیاز به استفاده مجدد از کود را نادیده می‌گیرند. هنگام انتخاب کود فسفر مصنوعی  به دنبال فرمولاسیونی مانند 0-20-10 ، 10-34-0 یا 0-46-0 باشید. عدد میانی نشان دهنده درصد تضمین شده فسفر است.

از دیگر کاربرد‌های کودهای آلی (ارگانیک) و مصنوعی دارای فسفر برای استفاده کشاورزان

یک قانون کلی خوب قبل از استفاده از هر کود، آزمایش خاک است.

نتایج آزمایش اطلاعات دقیقی از سطوح فعلی مواد مغذی خاک ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد کودهای مورد نیاز خاک را تعیین کنید.

از آنجا که برخی از محصولات ارگانیک قبل از اینکه فسفر آنها در دسترس گیاهان قرار گیرد تا شش ماه زمان نیاز دارند، کودهایی مانند کودهای آلی  و ورمی کمپوست را در پاییز قبل از کاشت استفاده کنید. فسفر به سرعت به خاک متصل می‌شود و تحرک بسیار محدودی دارد.

بنابراین، برای استفاده از فسفر باید این ماده درشت مغذی به خوبی با خاک ترکیب شود یا به عنوان نوارهایی در فاصله چند اینچ از ساقه اصلی گیاه اعمال شود تا ریشه های گیاه از فسفر استفاده کنند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

بهترین کود که بیشترین مواد مغذی را به سبزبجات می‌دهد کدام اند؟

آب، نور خورشید و خاک حاصلخیز از اجزای ضروری برای یک باغ سبزیجات موفق هستند.

خاک سالم، به ویژه، برای رشد گیاهان جوان حیاتی است زیرا امکان آبیاری خوب را فراهم می‌کند و مواد مغذی ضروری را در مراحل اولیه رشد سبزیجات تأمین می‌کند.

درک مواد مغذی اولیه و تعیین محتوای خاک اولین قدم است. آنها به شما کمک می‌کنند تا بهترین کود را برای اطمینان از گیاهان سالم قوی و میوه‌های فراوان انتخاب کنید.

مواد مغذی ضروری برای گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات چیست ؟

برای رشد سالم گیاهان و میوه‌ها، سبزیجات به مقادیر متفاوتی از ۱۴ ماده مغذی نیاز دارند که از خاک باغچه توسط ریشه گیاه جوان گرفته می‌شود.

مخصوصا سه ماده مغذی که نیاز «غذا» برای سبزیجات هستند شامل نیتروژن(N)، فسفر (P) و پتاسیم (K)می‌باشند، گاهی اوقات به عنوان مواد مغذی اولیه یا درشت مغذی‌ها شناخته می‌شوند. به دنبال این موارد، کلسیم، منیزیم و گوگرد گروه مواد مغذی ثانویه را تشکیل می‌دهند. آخرین آن‌ها ریز مغذی‌ها هستند.

آن‌ها در سطوح بالا مانند عناصر اولیه و ثانویه مورد نیاز نیستند، اما کمبود آنها می‌تواند منجر به مشکلات رشد و مقاومت کمتر در برابر بیماری‌ها و آفات شود. گروه ریز مغذی‌ها شامل بور، روی، آهن، کلر، مس، منگنز، مولیبدن و نیکل است.

تعیین محتوای مغذی خاک باغچه و باغ های کشاورزی

نمی‌توان محتوای مغذی خاک را فقط با نگاه کردن به آن تعیین کرد. بلکه نمونه‌های خاک باید برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال شوند.

کیت‌های آزمایش خاک در مراکز باغ فروخته می‌شوند یا می‌توانند توسط دفاتر محلی تهیه شوند.

صفحه نمایش کیت‌ها مواد اضافی خطرناک و بقایای آفت کش‌ها را علاوه بر سطوح فعلی مواد مغذی اندازه گیری می‌کند. هرگونه کمبود مواد مغذی ذکر شده در تجزیه و تحلیل محتوای خاک را می‌توان با افزودن کود، چه از محصولات مصنوعی و چه از منابع طبیعی، برطرف کرد.

 

اساس تغذیه سبزیجات کاشته شده از خاک به چه صورت است؟

خاک باغی که قبلاً برای پرورش سبزیجات استفاده می‌شد تقریباً نیاز به افزایش نیتروژن دارد زیرا محصولات اولیه ذخایر خاک را کاهش داده و گیاهان در حال رشد جدید به مقدار زیاد به این ماده مغذی نیاز خواهند داشت. نتایج آزمایش خاک همچنین ممکن است کمبود فسفر یا پتاسیم را نشان دهد. سه عنصر درشت مغذی را می‌توان با استفاده از یک محصول تجاری کامل در نسبت‌های مختلف مانند ۱۰-۸-۶ یا ۲۰-۱۰-۱۰ اضافه کرد.

این اعداد نشان دهنده درصد تضمین شده نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در کود مطابق قانون است.

کود را دو تا چهار هفته قبل از کاشت سبزیجات جوان در خاک مخلوط کنید. پس از کاشت، کودهای اضافی را هر سه یا چهار هفته تا برداشت سبزیجات بکار ببرید.

 

به نظر شما برای سبزیجات گیاهی کود های آلی بهتر است یا کود های معدنی ؟ (ارگانیگ یا غیر ارگانیگ)

سبزیجات گیاهی بدون در نظر گرفتن این که ارگانیک هستند یا شیمیایی(غیر ارگانیک)، به کودها  پاسخ یکسان می‌دهند.

با این حال، هر دو نوع کود دارای مزایای خاص خود هستند، که می‌تواند تعیین کند کدام یک یا ترکیبی از این دو برای نیازهای باغ سبزیجات شما مناسب است. به عنوان مثال، مواد مغذی موجود در کودهای معدنی بلافاصله در دسترس گیاهان در حال رشد است.

بنابراین، اگر کمبود مواد مغذی تشخیص داده شود، کود معدنی انتخاب بهتری خواهد بود. اگرچه تجزیه کودهای آلی در خاک بیشتر طول می‌کشد، اما مواد آلی لازم را به خاک اضافه می‌کنند که باعث بهبود زهکشی و سلامت کلی خاک می‌شود.

کدام کود گیاهی بهترین کار را می کند: خریداری شده در فروشگاه یا خانگی؟

کودها تغذیه اضافه تری برای گیاهان شما ایجاد می‌کنند، کمبود خاک را جبران می‌کنند و به گیاهان شما کمک می‌کنند تا قوی و شکوفا شوند.

نوع کود مورد نیاز شما بستگی به کمبودهای تغذیه‌ای در خاک شما دارد. در حالی که هر دو کودهای خانگی و خریداری شده از فروشگاه می‌توانند محتوای تغذیه‌ای خاک شما را افزایش دهند.

نیازهای خاص شما تعیین می‌کند که کدام بهترین است.

کودهای خانگی، برخلاف کودهای خریداری شده از فروشگاه، باید کودهای ارگانیک باشند.

 

 

 

تهیه کود در خانه و یا خریداری شده (کود آلی و معدنی)

دو نوع اصلی کود، ارگانیک یا معدنی وجود دارد. کودهای آلی و معدنی را می‌توان در مراکز باغ خریداری کرد، اما فقط کودهای آلی را می توان در خانه تهیه کرد.

کودهای معدنی، همچنین به عنوان کودهای تجاری یا مصنوعی شناخته می‌شوند، از مواد معدنی فرآوری شده ساخته می‌شوند.

فرآیند به این معنی است که مواد مغذی آنها به راحتی در دسترس است. کودهای آلی از مواد حیوانی یا گیاهی زنده تولید می‌شوند و شامل گزینه‌هایی مانند کود، کمپوست، استخوان یا پودر ماهی می‌شوند.

ایا تهیه کودهای خانگی در منزل را بلدید ؟

در صورت تهیه کود در خانه، محدودیت موجودی اقلام را دارید.

بیشتر افرادی که کود خود را تولید می کنند به کمپوست اشاره می کنند که وقتی به خاک اضافه شود، محتوای تغذیه‌ای آن را اصلاح می‌کند.

تهیه کمپوست خودتان زمان بر است و ممکن است دشوار باشد، زیرا شما باید تعادل مناسب نیتروژن و کربن را در ترکیب خود ایجاد کنید.

همچنین برای ساختن کمپوست خود به فضا احتیاج دارید. اگر نمی‌توانید کمپوست خود را بسازید اما همچنان می‌خواهید از مزایای کودهای ارگانیک استفاده کنید، خرید خون یا پودر ماهی، کود یا حتی کمپوست فروشگاهی را در نظر بگیرید.

 

مواد مغذی در کود های معدنی (ارگانیک)، در دسترس بودن و کاربرد کودها ارگانیک

کودهای معدنی از سه عنصر اصلی – نیتروژن ، پتاسیم و فسفر تشکیل شده است. در برخی موارد، گوگرد نیز وجود دارد. این مواد مغذی، در کودهای معدنی، به آسانی در دسترس گیاهان هستند.

ااین مواد مغذی  به سرعت از بین می‌روند (در طول آبیاری یا بارندگی شسته می‌شوند) و بنابراین باید چندین بار در طول فصل رشد استفاده شوند.

کودهای آلی همچنین حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، اما به آسانی در دسترس نیستند. آنها همچنین حاوی مواد مغذی هستند که در مقادیر کمتر مورد نیاز است.

این مواد مغذی در کودهای معدنی موجود نیست. از آنجا که مواد مغذی در مدت زمان بیشتری آزاد می‌شوند، نیازی به استفاده مکرر از آنها نیست.

 طول عمر و تعیین دقیق میزان کودآلی و کودهای محلول

سعی کنید محتوای ارگانیک خاک خود را برای باغ‌های گل و سبزی 4 تا 5 درصد در سال افزایش دهید.

در این مورد، از کودهای شیمیایی یا کود آلی دیگر برای اصلاح خاک خود استفاده کنید، زیرا عجله ای وجود ندارد.

کمپوست نه تنها ترکیب خاک را بهبود می‌بخشد، بلکه ساختار خاک را نیز بهبود می‌بخشد. با اصلاح معمول خاک خود در شروع هر فصل رشد، می‌توانید محتوای تغذیه‌ای خاک خود را بهبود بخشید. با این کارنیازهای کوددهی در طول دوره رشد به حداقل برسد.

اگر از کود در طول فصل رشد استفاده می‌کنید، ممکن است کود معدنی بهترین باشد. تعیین دقیق مقدار کود آلی برای گیاهان شما در کاربردهای مختلف دشوار است. و استفاده از کود آلی برای گیاهان تازه کاشته شده بهتر است.

کودهای معدنی بسیار محلول هستند و می‌توان به سادگی آنها را در صورت نیاز اسپری کرد.

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x