بهترین بذر گوجه فرنگی برای کاشت

بهترین بذر گوجه فرنگی برای کاشت

 

بهترین ارقام بذر گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از محصولات محبوب و پرمصرف در ایران است که به‌صورت‌های متفاوت مانند تازه خوری و تهیه فرآورده‌های مختلف مانند رب و سس استفاده می‌شود. گوجه فرنگی در ارقام مختلف بسیار زیادی کشت می‌شود که حتی اگر شما کشاورز نیز نباشید تابه‌حال متوجه تفاوت در گوجه فرنگی‌های مختلف شده‌اید. ارقام مختلف گوجه فرنگی ازنظر شکل، اندازه، رنگ و طعم باهم متفاوت هستند. به دلیل اهمیت اقتصادی این گیاه، همه این ارقام ارگانیک نیستند و ارقام ترا ریخته و اصلاح‌شده از گوجه فرنگی تولید می‌شوند. هرکدام از انواع گوجه فرنگی‌ها خصوصیات متنوعی جهت سازگاری با اغلب شرایط آب‌وهوایی و مقاومت به بیماری‌ها دارند که کشاورز را ملزم به انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی می‌کنند. انتخاب ارقام مناسب بذر در تمامی زراعت‌ها اصل اولیه در کشاورزی است. در این مقاله به بررسی بهترین بذر گوجه فرنگی پرداخته‌ایم تا شما را در تولید اقتصادی و سودآور این محصول همراهی کنیم.

 

عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی

انتخاب بذر گوجه فرنگی برای کاشت می‌تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد. حتی می‌توان ارقام تولیدشده میوه گوجه فرنگی را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی و آن‌ها را بررسی کرد. به‌عنوان‌مثال یک دسته‌بندی می‌تواند بر اساس اندازه میوه باشد و دسته‌بندی دیگر بر اساس نوع کاشت گوجه فرنگی مانند فضای سبز و گلخانه‌ای. ازآنجایی‌که تمامی موارد مصرفی در کشاورزی مانند زمین، کود، سم، آب و ادوات کشاورزی بر روی بذر کاشته شده هزینه می‌شوند؛ بنابراین انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی بسیار اهمیت دارد.

عوامل متعددی مانند شرایط آب‌وهوا، شرایط خاک، نوع آبیاری و مقدار آب در دسترس می‌توانند در انتخاب نوع بذر دخیل باشند. علاوه بر آن لازم است که به نیاز و هدف خود نیز توجه داشته باشید؛ زیرا بذرهای گوجه فرنگی به گروه‌هایی مانند بذر گوجه فرنگی تازه خوری و بذر گوجه فرنگی صنعتی تقسیم می‌شوند.

عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی

بهترین بذر گوجه فرنگی برای تازه خوری

گوجه فرنگی خواص و مزایای بسیار فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و پروتئین است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌کند؛ بنابراین گوجه فرنگی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات به‌صورت تازه خوری است.

گوجه فرنگی که به‌عنوان تازه خوری مصرف می‌شود می‌تواند با گوجه فرنگی که در صنعت برای تولید فرآورده‌هایی مانند سس و رب مورداستفاده قرار می‌گیرد متفاوت باشد؛ بنابراین کشاورز باید به انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی تازه خوری اهمیت زیادی بدهد تا محصولات مناسب و باکیفیتی تولید شود.

معرفی بذر گوجه فرنگی تازه خوری

ازجمله بهترین‌ بذرهای گوجه فرنگی برای مصرف تازه خوری عبارت‌اند از:

  • متین: رقم میان‌رس، با عملکرد بالا، میوه تخم‌مرغی شکل با سفتی مناسب، مقاوم به بیماری‌ها و آفات نماتد
  • پریمو: محصول شرکت فلات ایران، رقم میان‌رس، با عملکرد بالا، میوه گرد و جهت کاشت در فضای باز
  • ساکاتا 10857: رقم زودرس، باردهی بالا، میوه تخم‌مرغی شکل با سفتی مناسب، بسیار بازارپسند
  • ثمین: محصول شرکت میلر، رقم زودرس، با باردهی بالا، میوه بلوکی شکل، جهت کشت در فضای باز با سفتی مناسب
  • RFT: رقم زودرس، با عملکرد بالا، میوه بلوکی شکل، مناسب برای کشت در فضای باز
  • جی اس: محصول شرکت سینجنتا، رقم بسیار زودرس، باردهی عالی، مناسب برای کشت در فضای باز
  • فرمونت: رقم میان‌رس، باردهی عالی، مناسب کاشت پاییزه، میوه تخم‌مرغی شکل کشیده، بسیار خوشمزه
  • گلدی: رقم زودرس، میوه‌های گرد، مناسب کشت گلخانه‌ای، مقاوم به بیماری‌های پژمردگی فوزرایوفی، ورتیسلیومی و برخی ویروس‌ها
  • نورا: رقم زودرس، میوه‌های گرد و درشت، با سفتی مناسب، انبارداری طولانی‌مدت، مناسب برای صادرات

بهترین بذر گوجه فرنگی برای تازه خوری

بهترین بذر گوجه فرنگی صنعتی

تولید گوجه فرنگی یک صنعت جهانی برای تولید فرآورده‌های مختلف با تنوع زیاد است. مناطق معتدل با دوره‌های طولانی تابستان و بارش زمستانه مناسب، مناطق اصلی تولید گوجه فرنگی هستند که باید برای تولید گوجه فرنگی صنعتی از بذر مناسب آن در این مناطق استفاده شود. ازجمله محصولات فرآوری شده گوجه فرنگی می‌توان به رب، سس، ترشی، میوه خشک، پودر گوجه فرنگی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

معرفی بذر گوجه فرنگی صنعتی

ارقام گوجه فرنگی که برای فرآوری کاشته می‌شوند عادات رشدی متفاوتی با ارقامی که برای مصرف تازه خوری هستند دارند. برخی از بهترین بذرهای گوجه فرنگی صنعتی عبارت‌اند از:

  • سوپراوربانا: رقم متوسط تا دیررس، عملکرد عالی، میوه گرد و گوشتی و سفت، مناسب کشت در فضای باز، سازگار با مناطق گرم و معتدل، مقاوم در برابر تنش‌های محیطی و آفات و بیماری‌ها
  • رد وسترن: رقم دیررس، با عملکرد بالا، باردهی عالی، مناسب مناطق معتدل سرد، مقاوم به سرمای پاییزه، ترش‌مزه و گوشتی
  • ژینو ایتالیا: رقم زودرس، پربار، دوره باردهی طولانی، مناسب برای کشت در فضای باز، توانایی تشکیل میوه در شرایط گرم و سرد
  • مارول: رقم میان‌رس، مناسب کشت در بهار و پاییز در جنوب کشور، باردهی بالا، مقاوم به گرما و آفتاب‌سوختگی، میوه بلوکی شکل
  • لئوناردو: رقم میان‌رس، بسیار پر محصول، میوه بلوکی شکل و سفت، مناسب کشت در بهار و پاییز، مقاوم به گرما و آفتاب‌سوختگی
  • مارکنی: رقم زودرس، میوه بلوکی شکل، مخصوص کشت در فضای باز، خوش‌رنگ و یکدست، مقاوم به گرمای شدید

بهترین بذر گوجه فرنگی صنعتی

ویژگی‌های بذر گوجه فرنگی صادراتی

گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که در ایران امکان صادرات آن وجود دارد. هرساله بیش از یک‌میلیون تن گوجه و رب گوجه به کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، روسیه، امارات، افغانستان، قزاقستان و عمان صادر می‌شود؛ بنابراین برخی کشاورزان به دنبال بهترین بذر گوجه فرنگی برای صادرات هستند؛ اما مهم‌ترین ویژگی گوجه فرنگی مرغوب برای صادرات چیست؟

گوجه فرنگی باید ازنظر شکل ظاهری و طعم، بهترین کیفیت را داشته باشد تا مناسب برای صادرات باشد. گوجه فرنگی‌های صادراتی نباید دارای لکه یا آسیب‌دیدگی باشند. بهترین بذر گوجه فرنگی صادراتی بافت بسیار سفتی دارد و به دلیل رطوبت بسیار کم، نگهداری و حمل‌ونقل آسانی خواهد داشت. علاوه بر آن این نوع بذر باید از یکنواختی سایز بسیار بالایی برخوردار باشد.

کاشت بذر گوجه فرنگی در فضای باز

دسته‌بندی دیگری که می‌توان بهترین بذر گوجه فرنگی را انتخاب کرد، بر اساس نوع کاشت است که در فضای باز و گلخانه انجام می‌شود. درصورتی‌که کشاورز نداند که برحسب نوع کشت خود کدام رقم بذر مناسب است، نهایتاً نتیجه موفقیت‌آمیزی نخواهد دید. درواقع می‌توان گفت نوع بذر انتخابی یک اصل پایه در تمام زراعت‌ها است.

معرفی بذر گوجه فرنگی فضای باز

معمولاً در فضای باز و مزارع کشت افقی یا رونده برای استفاده حداکثری از سطح انجام می‌شود. بهترین بذر گوجه فرنگی برای فضای باز را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • رقم 8320: پرطرفدارترین رقم در چند سال اخیر، رقم میان‌رس، بسیار پربار، گرد و صادراتی، سفتی مناسب، مقاوم به آفات و بیماری‌ها
  • بریویو: محصول شرکت سمینیس، رقم زودرس، باردهی بالا، مقاوم نسبت به بیماری‌های ویروسی، میوه بلوکی شکل با سفتی خوب، حساس به شوری
  • سانسید 6189: رقم میان‌رس، پربازده، میوه تخم‌مرغی شکل، مقاومت بالا به گرما و شوری خاک، مقاوم به آفات و بیماری‌ها
  • سما: رقم میان‌رس، عملکرد بالا، میوه بلوکی شکل، سفتی بالا، انبارداری بلندمدت
  • سرین: رقم میان‌رس، باردهی بالا، میوه گرد و با سفتی بالا، انبارداری بلندمدت، بوته‌های قوی مقاوم به بیماری‌‌ها و آفات
  • باسیمو: رقم زودرس، پربار، میوه‌های گرد متمایل به کشیده، سفتی بالا، مقاوم به گرما و شوری
  • روگراند: رقم دیررس، عملکرد بالا، میوه تخم‌مرغی شکل، سفتی بالا مناسب انبارداری طولانی‌مدت، مقاوم به گرما و شوری
  • ویلمورین: رقم زودرس، بازارپسندی بالا، دارای سفتی مناسب، میوه تخم‌مرغی شکل
  • برنتا: نسبتاً زودرس، عملکرد بسیار بالا، میوه بلوکی شکل، بوته بزرگ و بسیار قوی، نسبتاً سفت

کاشت بذر گوجه فرنگی در فضای باز

کاشت بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای

نمونه دیگری از انواع کشت گوجه فرنگی کشت گلخانه‌ای است. شرایط در این نوع کشت بسیار متفاوت با کاشت در فضای باز است. ازآنجایی‌که کشت در فضای باز با حساسیت‌های زیادی همراه است، کاشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی رو به افزایش است. به‌عنوان‌مثال گوجه حساسیت بسیار زیادی به رطوبت و هوای سرد دارد. همچنین در فضای باز احتمال ابتلا به آفات و بیماری‌ها بیشتر است. علاوه بر آن پس از بارش باران لکه‌هایی روی گوجه فرنگی ایجادشده و باعث خراب شدن آن و ضرر زدن به کشاورز می‌شوند.

البته کاشت گلخانه‌ای نیز زمانی به موفقیت می‌رسد که شما بهترین بذر گوجه فرنگی را برای کاشت انتخاب کرده باشید. ارقام مختلفی از بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای وجود دارد که لازم است طبق شرایط اقدام به انتخاب آن‌ها شود. در غیر این صورت ممکن است جوانه‌زنی، رشد و یا باردهی گوجه فرنگی در حد مطلوب نباشد.

معرفی بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای

برخی از بهترین بذرهای گوجه فرنگی گلخانه‌ای عبارت‌اند از:

  • فسا: عملکرد بالا، میوه گرد با خوشه‌بندی خوب، هر میوه به‌اندازه 180 تا 200 گرم، مقاوم به بیماری‌های مختلف
  • دافنیس: رقم زودرس، میوه گرد و قرمز با وزن 220 گرم، سفتی مناسب و انبارداری طولانی‌مدت، مناسب صادرات
  • روبی: رقم زودرس، میوه گرد با وزن 80 تا 100 گرم، سفتی مناسب و انبارداری بلندمدت، مقاوم نسبت به بیماری‌ها
  • نمارین: عملکرد بالا، میوه گرد و درشت به وزن 200 گرم، انبارداری بلندمدت، مقاوم به ویروس‌ها و قارچ‌ها
  • نیوتن: رقم زودرس، مقاوم به سرما، عملکرد عالی، مناسب کاشت گلخانه‌ای، گرد و خوش‌رنگ
  • رسیلویانا: رقم میان‌رس، مناسب کشت گلخانه‌ای، میوه گرد با سفتی مناسب و خوش‌رنگ، مناسب برای صادرات
  • جگوار: رقم زودرس، مناسب کشت گلخانه‌ای، میوه تخم‌مرغی شکل و سفتی مناسب، مقاوم به ترک‌خوردگی

کاشت بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای

اهمیت انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی

معمولاً هدف اصلی تمام کشاورزان افزایش کیفیت و کمیت محصولات برای رسیدن به سود اقتصادی است. به این منظور آن‌ها بهترین زمین و خاک را برای کشت آماده کرده، بهترین کودها را تهیه می‌کنند و به آبیاری بسیار اهمیت می‌دهند؛ اما اصلی‌ترین موضوع برای رسیدن به سود اقتصادی بالا، انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی طبق شرایط موجود برای هر کشاورز است.

به‌عنوان‌مثال اگر کشت در مناطقی انجام می‌شود که خطر ابتلا به آفات و بیماری‌ها زیاد است کشاورز ملزم به انتخاب بذری است که قبل از همه خصوصیات حتی عملکرد بالا، مقاوم به آفات و بیماری‌ها باشد؛ بنابراین برای انتخاب بذر به دنبال رقمی باشید که در کنار عملکرد خوب، بازارپسندی فوق‌العاده و همچنین هزینه‌های جاری کمتری را به همراه داشته باشد.

خصوصیات بهترین بذر گوجه فرنگی

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ارقام متعددی از بذر گوجه فرنگی به بازار عرضه می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی دارند. ازجمله این خصوصیات می‌توان به طول دوره رسیدن، سازگاری با شرایط محیطی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، عملکرد بذر، خصوصیات ظاهری، همرسی و یکنواختی، مقاومت در برابر صدمات مکانیکی و انبارداری اشاره کرد. انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی بر اساس نحوه مصرف آن انجام می‌گیرد که فاکتورهایی مانند بلوغ، نوع کشت، میوه، قدرت رشد و مقاومت نسبت به شرایط محیطی و آفات و بیماری‌ها نیز در این انتخاب اهمیت دارند.

برای خرید و تهیه بذر مناسب گوجه فرنگی برای کاشت باید به نکاتی مانند زودرس بودن، پربار بودن، دوران باردهی طولانی، توانایی تشکیل میوه در شرایط آب‌وهوایی متفاوت (گرم و سرد) توجه داشته باشید. بذر گوجه فرنگی مرغوب را از معتبرترین فروشگاه‌ها تهیه نمایید تا از انتخاب درست و اصل خود مطمئن باشید.

خصوصیات بهترین بذر گوجه فرنگی

قیمت بذر گوجه فرنگی

قیمت بذرها معمولاً به عوامل زیادی بستگی دارد که ازجمله این عوامل می‌توان به کیفیت بذر، تعداد دانه‌های هر بسته، ویژگی‌ها و خصوصیات، انواع هیبریدی و … را نام برد. بهترین بذر گوجه فرنگی که کیفیت بالاتر و باردهی و عملکرد زیادی دارد معمولاً قیمت بالاتری نسبت به بذر معمولی گوجه فرنگی خواهد داشت. همچنین ویژگی‌هایی مانند زودرس بودن، میزان سفتی، شکل ظاهری و … در افزایش یا کاهش قیمت نهایی بذر تأثیرگذار خواهند بود.

قیمت بذر گوجه فرنگی

سخن پایانی

کاشت گوجه فرنگی به دو روش معمول استفاده از بذر و نشاء انجام می‌شود. برای کاشت از طریق بذر مهم‌ترین مسئله انتخاب بهترین بذر گوجه فرنگی است که به عوامل زیادی بستگی دارد. همان‌طور که در این مقاله از سایت پسته رفسنجان خواندیم انتخاب را می‌توان بر اساس نوع کشت در فضای باز یا گلخانه‌ای، نوع مصرف تازه خوری و صنعتی و صادرات و موارد دیگری مانند شرایط محیطی و هدف از کشت انجام داد.

برخی از بهترین بذرهای گوجه فرنگی را باهم بررسی کردیم و در آخر به یاد داشته باشید که خرید بذر گوجه فرنگی باکیفیت و با توجه به شرایط توسط کشاورزان موضوعی است که باید موردتوجه کافی قرار گیرد. این موضوع به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند تولید محصول تأثیرگذار است. سایت پسته رفسنجان در تلاش است که صنعت کشاورزی آنلاین را در سطح کشور توسعه داده و موجب مدرن سازی کشاورزی در ایران شود. می‌توانید با مراجعه به مجله کشاورزی سایت سته رفسنجان اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف کشاورزی افزایش دهید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x