انواع زنبورها واطلاعاتی که کندو داران باید درمورد آنها بدانند

انواع زنبورها واطلاعاتی که کندو داران باید درمورد آنها بدانند

10 نوع زنبور که همه کندو داران باید آنها را بشناسند، رنگ همه زنبورها زرد و سیاه نیستند، انواع متفاوتی از زنبورها وجود دارد و همه آنها شکوفه‌ها را گرده افشانی می‌کنند. در دانستن اینکه چه نوع زنبورهایی در باغ شما مشغول کار هستند تحقیق کنید.

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید بیش از 20000 نوع زنبور وجود دارد و طبق گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده، 4000 نوع زنبور در ایالات متحده وجود دارد. زنبورها راه نجاتی برای گیاهانی هستند که برای تولید میوه، گل و سبزیجات به گرده افشانی نیاز دارند.

در حالی که سایر حشرات نیز در گرده افشانی نقش دارند، زنبورها گرده افشان اصلی هستند و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برای برداشت خوب به آنها تکیه می‌کنند. اگرچه بسیاری از انواع زنبورها از نظر اندازه و رنگ مشابه هستند، اما بعضی از زنبورها کاملاً متفاوت هستند، نه تنها در ظاهر بلکه از نظر رفتار نیز تفاوت دارند. پیش از این، با 10 نوع از زنبورهای زیر آشنا شوید و نحوه شناسایی آنها را در باغ بیاموزید.

1.زنبور عسل غربی(Apis mellifera)

زنبور عسل غربی(Apis mellifera )زمانی که به زنبورهای عسل فکر می‌کنید، این نوع زنبور را در ذهن خود به تصویر می‌کشید که «زنبور عسل اروپایی» نیز نامیده می‌شود. زنبورداران، زنبورعسل غربی (Apis mellifera) را برای عسل، گرده زنبور عسل و سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل پرورش می‌دهند. زنبور غربی با داشتن نوارهای قهوه‌ای قابل تشخیص بر روی بدن زرد خردلی است، نه تنها برای تولید عسل، بلکه به دلیل توانایی آن در گرده افشانی محصولات، که باعث افزایش برداشت می‌شود، ارزشمند است.

زنبور عسل غربی حداقل 20 زیرمجموعه زنبورها در سراسر جهان را در بر می‌گیرد که برخی به طور طبیعی و برخی دیگر از ترکیب گونه‌ها توسط زنبورداران به وجود می‌آیند. این زنبورهای عسل در کلنی هایی که دارای یک زنبور ملکه هستند جمع می‌شوند. تخم‌ها هاپلو_دیپلوئید هستند، به این معنی که تخم‌ها می‌توانند ماده یا نر شوند، تخم های بارور نشده به زنبورهای نر تبدیل می‌شوند، در حالی که تخم های بارور شده به زنبورهای کارگر ماده تبدیل می‌شوند.

ملکه زنبور عسل که در مرحله لاروی انتخاب شده و با رژیم غذایی از ژل رویال و شهد تغذیه می‌شود، تنها نوع زنبور ماده‌ای است که تخم می‌گذارد. ماده‌های دیگر اندام زایشی ندارند و تبدیل به زنبورهای کارگر می‌شوند. فقط زنبورهای کارگر می‌توانند نیش بزنند، اما آنها قصد انجام این کار را ندارند.

نکته: آنها فقط برای محافظت از کندو نیش می‌زنند. پس از نیش زنبور کارگر، نیش تیز آن در بدن قربانی باقی می‌ماند و زنبور می‌میرد.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای عسل غربی:

زنبورهای عسل غربی 3.81 تا 3 سانتیمتر طول دارند، راه راه قهوه‌ای و زرد دارند و شکوفه‌های رنگارنگ را جذاب‌تر می‌دانند. این زنبور گرده را بر روی پاهای خود حمل می‌کند و هنگامی که تا جایی که می‌تواند جمع شود به صورت توده‌های بزرگ زرد یا نارنجی ظاهر می‌شود.

2.زنبور بامبُل(Bombus dahlbomii)

بزرگتر از زنبور عسل، زنبور بامبل  (Bombus dahlbomii )می باشد که دارای اندازه‌ای حدود 3سانتیمتر تا 2 سانتیمتر طول است، اگرچه با بیش از 255 گونه زنبور عسل وجود دارد ولی برخی از گونه‌ها به طور قابل توجهی کوچکتر هستند.

دارای بدن ای گرد فازی با قهوه‌ای تیره یا سیاه همراه با راه راه های زرد یا نارنجی روشن است. این نوع زنبور در سراسر جهان یافت می‌شود و معمولاً لانه‌های خود را در نزدیکی زمین، در تونل‌های رها شده جوندگان، در پایه سازه‌ها یا حتی در انبوهی از اندام های مرده می‌سازند.

زنبور بامبل ذاتاً اجتماعی است و در کلنی‌هایی با 50 تا 500 عضو زندگی می‌کند. مانند زنبورهای عسل، ملکه ای را انتخاب می‌کنند که بر کلنی حکومت می‌کند. فقط ملکه تخم می‌گذارد و زنبورهای دیگر گرده و شهد شکوفه‌ها را برای تغذیه خود و ملکه جمع آوری می‌کنند. برخلاف زنبورهای عسل، نیش این زنبور صاف است، بنابراین وقتی زنبور نیش می‌زند از بین نمی‌رود و زنبور می‌تواند چندین بار نیش بزند.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای عسل بامبل:

این نوع زنبور دارای بدنی گرد و بزرگ با نوارهای قهوه‌ای تیره یا سیاه هستند که با رنگ‌های زرد یا نارنجی روشن پراکنده شده اند. آنها مبهم به نظر می‌رسند و صدای وزوز بلندی را منتشر می‌کنند که مردم می‌توانند از راه دور بشنوند. آنها به دنبال شکوفه‌های رنگارنگ برای گرده افشانی و جمع آوری گرده و شهد هستند.

3.زنبورهای نجار(Xylocopa spp)

 زنبورهای نجار (Xylocopa spp )گاهی اوقات با زنبورهای بامبل اشتباه می‌شوند، اندازه‌ای از حدود 3سانتی متر تا نزدیک به 2.54سانتی‌متر دارند و سیاه و زرد هستند. با این حال، تفاوت این است که زنبورهای نجار به جای نوارهای راه راه، انتهای دم سیاه و قسمت بالایی بدن زرد دارند. در حالی که زنبورهای نجار به دلیل توانایی آنها در گرده افشانی گیاهان، که آنها را برای باغبانان و پرورش دهندگان خانگی مفید هستند و ارزش زیادی دارند، همچنین از شهرت ماندن در سایه برخوردار هستند.

زنبورهای نجار در چوب لانه می‌کنند، تنه درختان را سوراخ می‌کنند، مانند: درختان مرده، حصارهای چوبی، عرشه‌ها و حتی قطعات ساختاری چوبی که برای ساخت خانه‌ها استفاده می‌شود، تونل ایجاد می‌کنند. در نگاه اول،تونل‌هایی که حفر می‌کنند ممکن است نسبتاً کم عمق و تنها یک یا دو اینچ عمق داشته باشند.

در حقیقت، تونل‌ها می‌توانند تا 3 مترطول داشته باشند. زنبورهای نجار نر و ماده هر دو تونل را برای لانه ساختن تنه درختان سوراخ می‌کنند، اما فقط زنبور ماده نیش می‌زند. در عوض، زنبورهای نجار نر رفتار تهاجمی و بمباران غواصی از خود نشان می‌دهند تا شکارچیان را از لانه خود دور نگه دارند.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای نجار:

زنبورهای نجار تقریباً 3سانتیمتر تا کمتر از 2 سانتیمتر طول دارند، انتهای دم سیاه و قسمت بالایی بدن زرد دارند. آنها تونل های طولانی را در چوب سوراخ می‌کنند تا لانه ایجاد کنند.

4.زنبورهای عرق (Halictidae )

زنبور عرق (Halictidae )که به دلیل جذب عرق نامیده می‌شود، زنبور کوچکی است که دارای سایه‌های فلزی رنگارنگ سبز و آبی است، اگرچه برخی از این گونه بیش از 500 گونه قهوه‌ای و سیاه هستند. برخی از زنبورهای عرق دارای نوارهای رنگی هستند و همه آنها به دلیل سهم‌شان در گرده افشانی گیاهان ارزشمند هستند.

طول حشرات بالغ از 3.5 تا8.6 سانتی‌متر است و بیشتر گونه‌ها در انتهای کوچکتر مقیاس قرار دارند. زنبورهای عرق در همه کشورها زندگی می‌کنند، اما آنها مناطق معتدل را بیشتر دوست دارند. آنها در زیر زمین در مستعمرات لانه می‌سازند و گرده و شهد جمع آوری می‌کنند تا کلنی و خود را تغذیه کنند.

فقط زنبورهای عرق ماده نیش می‌زنند و زمانی که نیش می‌زنند، به پمپاژ سم به قربانیان خود ادامه می‌دهند تا زمانی که آنها از بین بروند.

نکته: برای به حداقل رساندن درد ناشی از نیش عرق زنبور، به محض نیش زدن زنبور را با مسواک پاک کنید.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای عرق :

با بیش از 500 گونه و رنگ های متعدد، شناسایی زنبورهای عرق دشوار است، اگرچه بسیاری از آنها درخشندگی فلزی دارند و نسبتاً کوچک هستند. آنها همچنین جذب عرق می‌شوند.

5.زنبورهای کدو حلوایی (Peponapis pruinosa)

زنبور کدو حلوایی (Peponapis pruinosa )یک زنبور زیباست. برای پرورش دهندگان انواع خاصی از سبزیجات و انگور، این زنبور سودمند سحر خیز و بسیار هوشیار است و درست بعد از سحر می‌توان آن را در باغ سبزیجات پیدا کرد. زنبور کدو در درجه اول گرده افشانی شکوفه‌های سبزیجات در خانواده گیاهان (Cucurbita)از جمله کدو، کدو تنبل و انواع کدو را انجام می‌دهد.

هر 13 گونه از زنبورهای کدو حلوایی شبیه زنبورهای عسل با رنگ طلایی و سیاه هستند، اما آنها معمولا کمی بزرگتر هستند، و زنبور کدو ماده دارای پاهای عقبی مبهم است، در حالی که زنبور عسل دارای پاهای صاف است. صورت زنبور کدو حلوایی نیز گردتر است، اما این تفاوت‌ها بسیار ناچیز است، اکثرا زنبور کدو را با زنبور عسل اشتباه می‌گیرند.

زنبورهای کدو در مستعمرات زیر زمین لانه می‌کنند، اغلب نزدیک گیاهانی که گرده افشانی می‌کنند لانه می‌سازند. در حالی که زنبورهای عسل گیاهان کدو را گرده افشانی می‌کنند، زنبورهای کدو گیاهان گونه‌های دیگر را گرده افشانی نمی‌کنند. هر زنبور کدوی ماده به جای ملکه، لانه مخصوص به خود را دارد و تخم می‌گذارد. فقط زنبور ماده نیش می‌زند و فقط در صورت تحریک.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای کدو حلوایی:

زنبورهای کدو حلوایی از نظر شکل و رنگ بسیار شبیه زنبورهای عسل هستند، اما زنبور ماده دارای پاهای پشتی مبهم است در حالی که زنبور عسل چنین نیست و این زنبورها زیر زمین لانه می‌کنند.

6.زنبور سنگ تراش (میسون بی)

زنبور سنگ تراش (میسون بی) به دلیل سرعت گرده افشانی خود که از بیشتر زنبورهای دیگر بالاتر است، این نوع زنبور بسیار ارزشمند است. بر خلاف بسیاری از زنبورها که موجودات اجتماعی هستند، زنبورهای سنگ تراش منفرد هستند، زنبور ماده از گل لانه‌های لوله مانندی می‌سازد که در آنجا تخم می‌گذارد و هم به عنوان ملکه خود و هم به عنوان زنبور کارگر عمل می‌کند.

زنبورهای سنگ‌تراش به جای جمع‌آوری گرده روی پاهای خود، آن را در تمام قسمت‌های بدن خود جمع‌آوری می‌کنند و پس از فرود گرده به گل‌های دیگر منتقل می‌شوند.

زنبور سنگی در باغات و نزدیک به پرورش دهندگان میوه و گلخانه سبزیجات تجاری بسیار مطلوب است. زنبورداران می‌توانند آنها را در یک خانه زنبور سنگی منحصر به فرد با ده‌ها لوله که زنبور ماده را جذب می‌کند، نگهداری کنند.

با حداقل 139 گونه از زنبورهای سنگ تراشی، اندازه آنها متفاوت است، اما آنها اغلب شبیه زنبورهای نجار با بدنه سیاه و آبی براق فلزی هستند. شاید بهتر از همه این باشد که زنبور سنگ تراشی تا زمانی که فشرده نشود نیش نمی‌زند، بنابراین هیچ خطری برای کسانی که در کنار زنبورهای باغ کار می‌کنند وجود ندارد.

ویژگی‌های کلیدی زنبوهای سنگ تراش:

زنبورهای سنگ تراش مانند نام خود عمل می‌کنند، زیرا زنبورها لانه‌های لوله‌ای شکل از گل برای تخم‌گذاری می‌سازد. زنبورهای نر و ماده هر دو سیاه و گاهی آبی با درخشش کمانی رنگ هستند و همیشه در حال حرکت به دنبال شکوفه های جدید هستند.

7.زنبور برگ شکن (Megachilidae)

زنبور برگ شکن (Megachilidae ) اعضای یک خانواده بزرگ زنبور عسل با حدود 242 گونه، زنبورهای برگ شکن (Megachilidae ) در سمت کوچک قرار دارند و طول برخی از آنها به 3.8سانتی متر می‌رسد.

آنها شبیه زنبور عسل با رنگ برنزه/طلایی و نوارهای سیاه هستند، اما سر و آرواره‌های بزرگ‌تری دارند که از آن برای جویدن بخش‌های کوچک برگ‌ها استفاده می‌کنند و آنها را برای ردیف کردن لانه‌هایشان که معمولاً سوراخ‌هایی در درختان مرده یا چوب‌های پوسیده هستند، می‌برند.

زنبورهای برگ شکن گرده افشان های بسیار خوبی هستند و گرده‌ها را به جای پاها روی شکم تیره خود جمع می‌کنند. آنها تا زمانی که تهدید نشوند نیش نمی‌زنند و وقتی نیش می‌زنند بسیار خفیف تر از نیش زنبور عسل است.

زنبور برگ شکن ماده پس از جفت گیری لانه خود را می‌سازد، تخم گذاری می‌کند و فرزندان خود را با گرده و شهد تغذیه می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای برگ شکن:

زنبور برگ شکن شبیه زنبور عسل است اما دارای سر و ناحیه فک بزرگتر است که برای جویدن تکه های برگ مورد استفاده برای ساختن لانه آنها ضروری است. زنبور برگ شکن، مگر اینکه تحریک شود، نیش نمی‌زند.

8.زنبور بلوبری (Habropoda laboriosa)

زنبور بلوبری در حالی که این گرده افشان مفید گرده و شهد گل‌های مختلف بهار را جمع آوری می‌کند، زنبور به شدت جذب زغال اخته و چشم خرگوش می‌شود.

و این فرایند خوبی است زیرا این نوع خاص از زغال اخته بومی، که عمدتا در منطقه جنوب شرقی ایالات متحده رشد می‌کند، به گرده افشانی صدای وزوز نیاز دارد، نوع خاصی از گرده گرده افشانی توسط حشره ای که می لرزد و صدای (وزوز) دارد انجام می‌شود.

زنبور بلوبری (Habropoda laboriosa) کارآمدترین گرده افشان زغال اخته و چشم خرگوش است، اگرچه چند نوع زنبور دیگر نیز می‌توانند گرده افشانی انجام دهند. زنبورهای زغال اخته شبیه زنبورهای کوچک با بدن گرد و کوتاه و سر بزرگ هستند. قسمت زیرین زنبور و نیمه پایینی آن قهوه‌ای تیره است، در حالی که قسمت بالایی سر آن به رنگ طلایی تیره است.

مانند سایر زنبورهای منفرد، زنبور بلوبری در کلنی‌ها لانه نمی‌کند. لانه خود را در زمین می‌سازد، نزدیک لانه زنبورهای زنبور ماده بلوبری. مانند بسیاری از زنبورهای منفرد، آنها کلنی برای محافظت ندارند، بنابراین نیش نمی‌زنند مگر اینکه له یا فشرده شوند.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای بلوبری :

زنبورهای بلوبری شبیه زنبوری کوچک با بدنی تیره قهوه‌ای و زرد است. اگر می خواهید یک زنبور بلوبری را ببینید، در اوایل بهار به دنبال آنها بگردید، این تنها زمانی است که آنها بیرون هستند. آنها به احتمال زیاد در حال گرده افشانی بوته‌های زغال اخته چشم خرگوش یا گل‌های شیپور هستند.

9.زنبور آفریقایی (زنبور دفاعی)

زنبور آفریقایی یک زنبور بسیار دفاعی، که نام آن زنبور آفریقایی شده که گاهی اوقات “زنبور قاتل” نیز نامیده می‌شود، از ترکیب زنبور عسل غربی و زنبور عسل دشت شرق زنبور آفریقایی به وجود می‌آید. در حالی که زنبور عسل معمولی منطقه‌ای است و از کلنی خود محافظت می‌کند.

هشدار: زنبور آفریقایی بسیار تهاجمی‌تر است و به انسان‌ها حمله می‌کند. زنبورهای آفریقایی بیش از 1000 نفر را کشته اند.

این زنبور تهاجمی در دهه 1950 در برزیل رها شد و به تدریج در حال مهاجرت به سمت شمال است، اکنون می‌توان آن را در جنوب ایالات متحده یافت. در حالی که این زنبور به گرده افشانی کمک می‌کند، یک گونه مهاجم در نظر گرفته می‌شود و گرده افشان مناسبی نیست.

تشخیص این زنبور اغلب از طریق دید دشوار است. شبیه زنبور عسل اروپایی است اما کمی کوچکتر است.

یکی از نشانه‌هایی که ممکن است به یک زنبور آفریقایی نگاه کنید رفتار آن است. پس از هیجان زده شدن، تا نیم ساعت به پرخاشگری خود ادامه می‌دهد.

نیش زنبور آفریقایی دردناک تر از زنبور عسل معمولی نیست، اما زنبورهای آفریقایی در دسته های بزرگ حرکت می‌کنند و نیش می‌زنند، بنابراین قربانی ممکن است دوز کشنده‌ای از سم دریافت کند.

ویژگی‌های کلیدی زنبورهای آفریقایی:

برای شناسایی یک زنبور آفریقایی به رفتار آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حالی که به نظر می‌رسد تقریباً شبیه زنبور عسل اروپایی است، اما تهاجمی‌تر است، بیشتر بدون تحریک نیش می‌زند، و به احتمال زیاد با گروه زیادی از زنبورهای آفریقایی دیگر سفر می‌کند.

10.هاورفلای (مگس شناور )

زنبورمگس شناور اگرچه آنها شبیه مگس ها یا زنبورها هستند، زنبور مگس شناور  (Syrphidae) نیش نمی‌زند. اندازه آنها از کوچک و باریک تا بزرگ مانند زنبور عسل متغیر است و بدن راه راه سیاه و زرد دارند.

به آنها مگس گل نیز می‌گویند، مانند زنبور عسل عمل می‌کند و به خوردن گرده معروف است و به عنوان گرده افشان مفید است.

تفاوت آشکار آن سر آن است که شبیه سر مگس معمولی است. علاوه بر این،زنبور مگس‌های شناور، مانند همه مگس‌ها فقط یک جفت بال دارند، در حالی که زنبورها دو جفت بال دارند. به جای لانه سازی مانند زنبورها، مگس شناور به سادگی تخم ها را روی آب یا سطوح چوبی مرطوب قرار می‌دهد و زمانی که لاروها از تخم بیرون می‌آیند، شروع به تغذیه از شته‌ها یا حمله به لانه مورچه‌ها برای یافتن انبارهای غذا می‌کنند.

زنبور مگس‌های شناور بالغ نیز از شته‌ها تغذیه می‌کنند و آنها را به منبع طبیعی کنترل شته در صنعت پرورش گل رز تبدیل می‌کند. حدود 6000 گونه از مگس‌های هوادار وجود دارد که طیف وسیعی از اندازه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

ویژگی‌های کلیدی زنبور مگس شناور :

زنبور مگس شناور که در نگاه اول بسیار شبیه زنبور عسل است، بدنی زرد و سیاه مانند زنبور دارد، اما سر مانند مگس معمولی شباهت دارد. علاوه بر این، این مگس رنگارنگ تنها یک جفت بال دارد.

فصل جابه‌جای جمعیت زنبورها عسل چه زمانی هست:

چگونه می‌توانید به ایمن نگه داشتن این گرده افشان‌های(جمعیت) مهم کمک کنید. در بهار و اوایل تابستان، کلنی‌های زنبورها کندو را ترک می‌کنند تا مکان‌های لانه سازی جدید را پیدا کنند. کشف انبوهی از زنبورهای عسل در حیاط خانه شما، قابل درک است که می‌تواند نگران کننده باشد.

یک گروه از صدها یا حتی هزاران زنبور عسل تشکیل شده است که به دنبال مکان جدیدی برای کندو خود هستند. این اتفاق اغلب بین اردیبهشت و تیر ماه رخ می‌دهد و زمانی رخ می‌دهد که یک کلنی کندو موجود خود را گسترش دهد. اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما اگر با احتیاط رفتار شود، جمعییت زنبورها خطرناک نیست.

کاهش جمعیت زنبور عسل

زنبورهای عسل بخشی ضروری از سیستم غذایی ما هستند. در کنار سایر حشرات و حیات وحش، زنبورهای عسل نزدیک به 75 درصد از محصولات میوه و دانه جهان را برای مصرف انسان گرده افشانی می‌کنند.

این فرآیند طبیعی از تولید 87 محصول غذایی پیشرو در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. با این حال، متأسفانه، سالانه کاهش قابل توجهی در کلنی‌های زنبور عسل وجود داشته است.

برای محافظت از جمعیت زنبورهای محلی، کاهش استفاده از آفت کش‌ها و فراهم کردن مکان‌های امن برای جمعیت زنبورها و لانه سازی برای زنبورها مهم است.

جمعیت زنبور عسل چیست؟

جمعیت زنبورها بخشی ضروری از فرآیند تولیدمثل کلنی زنبور عسل است. زمانی اتفاق می‌افتد که یک کلنی برای کندوی موجود خود بیش از حد بزرگ می‌شود و باعث می‌شود گروهی از زنبورها ترک کنند و به دنبال محل لانه‌سازی جدید باشند.

از طرف دیگر، کل مستعمره زنبورها ممکن است یک محل تودرتو را ترک کند، اگر آنها فکر کنند که کندو برای آنها جای امنی نیست.

این فرآیند معمولاً در بهار و اوایل تابستان انجام می‌شود. جمعیت ‌زنبورها از یک ملکه و گروهی از زنبورهای کارگر شامل تعدادی زنبور پیشرو تشکیل شده‌اند. جمعیت این زنبورهای پیشرو را برای یافتن یک مکان ایده‌آل برای لانه سازی می‌فرستد.

هنگامی که پیشاهنگان در مورد محل لانه سازی به توافق برسند، جمعیت زنبورها به آنجا پرواز کرده و ساکن می‌شوند تا شروع به تولید لانه زنبوری و جمع آوری گرده کنند.

آیا جمعیت زنبورها خطرناک هستند؟

در حالی که پیدا کردن یک دسته زنبور عسل در محل زندگی شما قطعاً می‌تواند هشدار دهنده باشد، معمولاً جمعیت زنبورها برای انسان خطری ندارند مگر اینکه زنبورها تحریک شوند. هنگام حمله جمعیت زنبورها، زنبورها از ذخایر عسل خود محافظت نمی‌کنند.

این بدان معنی است که تا زمانی که فاصله خود را حفظ کنید و مزاحم آنها نشوید، تحریک کردن جمعیت زنبورها باعث به خطر انداختن جان خود می‌شود، جمعیت زنبورهای عسل خطرناک نیست. جمعییت زنبورها نیز به سرعت حرکت می‌کنند و به مدت یک ساعت یا چند روز در یک مکان می‌مانند.

جابجایی جمعیت زنبورها از محل زندگی شما

پس از کشف یک دسته زنبور عسل، ایمن ترین کار این است که آن را به حال خود رها کنید. با خیال راحت این اتفاق را از فاصله‌ای امن مشاهده کنید. با این حال، اگر جمعیت زنبورها در یک منطقه پرترافیک یا دردسرساز مستقر شد، به فکر جابجایی آن باشید.

نکته: می‌توانید برای عملیات جابه‌جای جمعیت زنبورها از یک متخصص دارای مهارت این کار کمک بگیرید خودتان این کار را انجام ندهید احتمال تحریک شدن جمعیت زنبورها بسیار زیاد است و جان خود را به خطر بیاندازید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x