انتخاب باغ پسته به عنوان چراگاه گوسفندان در فصل پاییز

انتخاب باغ پسته به عنوان چراگاه گوسفندان در فصل پاییز

پایان برداشت پسته و چراندن گوسفندان در باغ

همزمان با برداشت محصول پسته در فصل پاییز، چراندن گوسفندان در باغ ها شروع می شود. این امر بیشتر در باغ های پسته منطقه رفسنجان، نوق، زرند و کرمان اتفاق می افتد. افرادی که گوسفند دارند، فصل پاییز و زمستان باغ های پسته را به عنوان چراگاه گوسفندان خود انتخاب می کنند. این افراد گوسفندان خود را به منطقه مورد نظر برده یک مکان ثابت برای استراحت و نگهداری در شب انتخاب کرده و هر روز پس از چراندن گوسفندان به این مکان برگشته و استراحت می کنند.

البته باید بدانید برای چراندن گوسفندان در باغ، لازم به کسب اجازه از صاحب باغ می باشد. گاهی اوقات ممکن است این افراد با صاحبان باغ قرارداد ببندند و در عوض چراندن گوسفندان خود هزینه ای به صاحب باغ بپردازند. گاهی اوقات تمام افراد یک منطقه از باغ های پسته (تلنبه 6 دانگی) تمام باغ های خود را به افراد گله دار اجاره می دهند و در عوض از آن ها هزینه ای دریافت می کنند، این هزینه صرف تعمیر موتور آب کشی، هزینه برق، لوله کشی آب و به کارگیری سیستم های جدید کشاورزی می شود.

در اینجا سوال است که آیا باغ خود را در اختیار گله داران قرار دهیم؟ آیا گوسفندان به درختان آسیب وارد می کنند؟ مزایای چراندن گوسفند در باغ پسته چیست؟

پاسخ:

از بین بردن علف های هرز کاملا طبیعی و بدون هزینه!

یکی از مهمترین مزایای چراندن گوسفندان در باغ از بین بردن علف های هرز است، کشاورزان به این فکر افتادند که گوسفندان می توانند باعث کاهش رشد علف های هرز شوند، امروزه در کشورهایی مانند آلمان، سوئیس، اسکاتلند این روش مرسوم شده است. تعداد زیادی از باغ های میوه آمریکا مثل: سیب، گیلاس، انجیر، خرما و انگور و باغ های آجیلی شامل: پسته، گردو و فندق برای کنترل علف های هرز از چراندن گوسفند استفاده می کنند، سطح سبزینگی این باغ ها بستگی به گوسفندان دارد.

هرچه فضای بین ردیف های درختان زیاد باشد برای چراندن گوسفدان مناسب، و هر چه از درختان کوتاه قد (پا کوتاه) استفاده شده باشد برای چرای گوسفندان مناسب نیستند.

از بین بردن علف های هرز کاملا طبیعی و بدون هزینه!

استفاده رایگان کود گوسفندی برای درختان پسته!

با چراندن گوسفندان در باغ پسته می توانید به صورت رایگان از کود گوسفند برای درختان خود استفاده کنید. کود گوسفندی حاوی عناصر:

  1. آهن
  2. منگنز
  3. کلسیم
  4. روی
  5. ازت
  6. پتاسیم گوگرد

از کود گوسفندی برای تولید کود ورمی کمپوست استفاده می شود، زیرا این کود برای تولید، پرورش و رشد کرم ها بسیار موثر می باشد. برای تولید ورمی کمپوست باید مخلوطی از کود گوسفندی و گاوی برای تغذیه کرم ها فراهم کرد زیرا کود گوسفندی به تنهایی باعث مرگ کرم ها می شود. طی تحقیقات انجام شده هر گوسفند به تنهایی طی یک سال می تواند 25 برابر وزن خود کود تولید کند.

هر گوسفند در یک ماه حدود 2 کیلوگرم کود تولید می کند، حال اگر باغ خود را به گله داری که حدود 200 گوسفند دارد اجاره دهید در پایان ماه کود تولید شده از گوسفندان حدود 400 کیلوگرم است.

استفاده رایگان کود گوسفندی برای درختان پسته!

آیا باغ خود را در اختیار گله داران قرار دهیم؟

بعضی از افراد می گویند گوسفندان همانطور که با خوردن علف های هرز به رشد و پرورش درختان کمک می کنند همان طور می توانند باعث آسیب و خسارت به درختان شوند. اما این مشکل قابل حل است شما می توانید با افراد گله دار قرارداد ببندید و از آن ها بخواهید که روزانه تعداد کمی گوسفند به باغ ببرند، زمانی که تعداد گوسفندان چرا کم باشد مهار آن ها به آسانی انجام شده و درنتیجه خسارتی به درختان وارد نمی شود.

همچنین اگر درختان شما کوتاه قد و یا جوان هستند باغ خود را به گله داران اجاره ندهید زیرا گوسفندان از برگ درختان تغذیه می کنند و باعث آسیب به جوانه های سال بعد می شوند که پیشنهاد ما برای این باغ ها خرید کود گوسفندی است.

هشدار: باغ هایی برای چراگاه گوسفندان مناسب هستند که فاصله بین ردیف ها زیاد و درختان بلند قد باشند.

آیا باغ خود را در اختیار گله داران قرار دهیم؟

مزایای چراندن گوسفند در باغ پسته

همانطور که گفتیم انتخاب باغ به عنوان چراگاه گوسفندان مزایای بسیاری دارد از جمله:

  1. از بین بردن طبیعی و رایگان علف های هرز.
  2. ازبین بردن آفاتی که در زیر برگ های ریخته شده و لابه لای علف های هرز به سر می برند.
  3. استفاده رایگان از کود گوسفندی برای درختان.
  4. خوردن برگ های ریخته شده و نخاله های پسته توسط گوسفندان.
  5. دریافت هزینه از گله داران که می تواند صرف مخارج باغداری شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x