آیا کاشت سبزیجات در آپارتمان امکان پذیر است؟

آیا کاشت سبزیجات در آپارتمان امکان پذیر است؟

تجربه کاشت سبزیجات در آپارتمان

کاشت گیاه و سبزی در محوطه باز و حیاط بسیار دلچسب است، اما آپارتمان نشینی هم مزایای خوبی دارد. زیرا در آپارتمان باغچه ای نیست که نیاز به چمن زنی یا حذف علف های هرز باشد. اگر به کاشت سبزیجات علاقه دارید و در آپارتمان زندگی می کنید، اصلا نگران نباشید. فقط کافیست یک فضای داخلی مانند یک بالکن کوچک یا فضای کافی در پشت بام و همچنین خاک و کود مناسب داشته باشید. در این صورت خواهید دید که تعداد زیادی ایده کاشت سبزیجات متناسب با آپارتمان شما وجود خواهد داشت. کاشت و پرورش سبزیجات در آپارتمان نیازی به انتظار برای شروع فصل مناسب ندارد و هر آنچه که رشد می کند ارگانیک و تازه است. در این مقاله به نحوه کاشت سبزیجات در آپارتمان اشاره شده است. با ما همراه باشید.

تجربه کاشت سبزیجات در آپارتمان

1.کاشت سبزیجات در آپارتمان به صورت مخزن

کاشت بذر سبزیجات و صیفی جات در ظروف و بطری های پلاستیکی و یا چوبی یک گزینه عالی برای پرورش سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، گوجه بوته ای، لوبیا کوهی، سبزیجات ریشه دار و کاهو است. این ظروف در اشکال و اندازه های مختلف قرار دارند. بهترین مزیت در مورد کاشت سبزیجات در ظروف این است که اگر بیرون بروید یا نقل مکان کنید، می توانید محصول خود را با خود ببرید. می توانید از ایده های زیر برای کاشت سبزی در آپارتمان استفاده کنید.

گلدان های چوبی: شما می توانید در خانه با استفاده از پالت های چوبی و قدیمی، گلدان چوبی بسازید. کاشت سبزیجات در گلدان های چوبی بسیار ایده خوب و اقتصادی می باشد.

گلدان های پلاستیکی: گلدان های پلاستیکی بسیار ارزان هستند و می توانید به راحتی از فروشگاه های باغبانی تهیه کنید. همچنین شما می توانید از بطری های پلاستیکی قدیمی برای کاشت سبزیجات در آپارتمان استفاده نمایید. بطری های پلاستیکی بازیافتی را طوری برش دهید تا امکان کاشت و برداشت سبزی وجود داشته باشد.

گلدان های سفالی و سرامیکی: انواع گلدان های سرامیکی یا سفالی برای کاشت مناسب هستند. این گلدان ها به خصوص برای مواردی مانند مرکبات و زیتون بسیار زیبا به نظر می رسند، اما مراقب باشید که ممکن است کمی سنگین شوند.

گلدان های هوشمند: گلدان های هوشمند ساخته شده از مواد سبک و متخلخل هستند که باعث زهکشی و رشد ریشه می شوند و در صورت عدم نیاز می توانند شسته و جمع شوند. این گلدان ها حالت پارچه ای داشته اما نفوذناپذیر بوده و آب را به بیرون هدایت نمی کنند.

گلدان های هوشمند برای کاشت سبزیجات در آپارتمان

گلدان های هوشمند برای کاشت سبزیجات در آپارتمان

2.استفاده از قوطی های کنسرو

از قوطی های حلبی و یا از قوطی های کنسرو برای کاشت بذر سبزیجات و نگهداری از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید گیاهان دیگر را نیز کشت کنید. اگرچه آن ها سبزیجات نیستند، اما برای رشد در خانه و فضای باز آپارتمان بسیار مناسب خواهند بود.

3.کاشت سبزی در چرخ دستی و بدون حفاری

کاشت سبزیجات در آپارتمان در یک چرخ دستی در ابعاد کوچک یک روش خارق العاده و البته متحرک است که می توانید با جابجا کردن، آن را دربرابر آفتاب قرار دهید. روش کاشت سبزیجات در آپارتمان بدون حفاری یا به صورت لایه لایه بسیار مفید خواهد بود، زیرا با حداقل تلاش برای حفظ و نگهداری، حداکثر مواد مغذی را فراهم می کند.

کاشت سبزیجات در آپارتمان بدون خاک

کشاورزی بدون خاک در خانه راهی لذت بخش برای کاشت سبزیجات در آپارتمان و لذت بردن از آن در طول سال است. برای شروع کشت سبزیجات در آب، به نام کشت هیدروپونیک، باید سیستم های لازم را تهیه کرده و تجهیزات مورد نیاز را تنظیم و آماده نمایید. در حالی که بسیاری از سیستم های مقیاس بزرگ برای راه اندازی و نگهداری گران و پر هزینه هستند، اما شما می توانید با یک سیستم ساده و ارزان قیمت کاشت سبزیجات در آپارتمان را شروع کنید.

کاشت سبزیجات در آپارتمان بدون خاک

پرورش سبزیجات در آب در منزل

باغبانی هیدروپونیک را می توان با استفاده از یک سیستم هیدروپونیک فعال یا منفعل راه اندازی کرد. سیستم های هیدروپونیک فعال برای راه اندازی سیستم به پمپ یا هوادهی نیاز دارند. این سیستم ها همان سیستمی است که بیشتر کشاورزان تجاری هیدروپونیک از آن استفاده می کنند و سیستم ها معمولاً پیچیده و گران هستند.

یک سیستم هیدروپونیک منفعل از توانایی گیاه در انتقال آب از ریشه های خود بهره می برد. این سیستم برای تنظیم و راه اندازی ساده و مقرون به صرفه است. اگر کاشت بدون خاک در خانه را به تازگی شروع کرده اید، این نوع سیستم آسان ترین کار برای شروع است.

سیستم های هیدروپونیک منفعل برای کاهو (Lactuca sativa) و سایر سبزیجاتی که می توان در طی چند هفته برداشت کرد بسیار خوب عمل می کنند. اگر می خواهید گیاهان دیگری مانند خیار (Cucumis sativus) یا گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum) پرورش دهید، ممکن است لازم باشد سیستم هیدروپونیک فعال پیچیده تری را در نظر بگیرید. دلیل این امر آن است که نیازهای غذایی گیاهان در طول فرایند رشد تغییر می کند که مدیریت آن با سیستم هیدروپونیک غیرفعال بسیار دشوارتر است.

کاشت سبزی در آپارتمان

تنظیم سیستم هیدروپونیک جهت کاشت سبزیجات

می توانید یک سیستم هیدروپونیک خریداری کنید و برای راه اندازی آن دستورالعمل های ارائه شده را دنبال کنید. با این حال، ساخت سیستم خود یک گزینه آسان و مقرون به صرفه است. ظرفی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن درب، از ماده ای ساخته شده باشد که برای غذا بی خطر باشد. به عنوان مثال از پلاستیک هایی که ممکن است مواد شیمیایی به داخل آب وارد شود خودداری کنید. اندازه ظرف بسته به اندازه گیاهانی که پرورش می دهید متفاوت است. همچنین می توانید ظروف مخصوص به کشت بدون خاک (هیدروپونیک) را خریداری کنید.

بعد از تهیه ظرف، به درب ظرف ها نیاز دارید. تعدادی سوراخ روی درب ها ایجاد کنید تا ریشه ها از آن عبور کنند. این همان چیزی است که از گیاهان پشتیبانی می کند در حالی که اجازه می دهد ریشه ها در آب قرار گیرند. اگر ظرف درب مناسبی ندارد، می توانید از یک ورق پلی استایرن استفاده کنید، که یک لایه نازک از کف است و اغلب برای عایق بندی استفاده می شود. ورق را به اندازه مناسب ببرید و سوراخ هایی را برای گلدان و نگهدارنده گیاهان برش دهید.

مطمئن باشید اتاقی که سیستم خود را در آن راه اندازی کرده اید دارای نور کافی برای سالم نگه داشتن گیاهان است. در ماه های تابستان به ویژه در آپارتمان، می توانید از سیستم هیدروپونیک در فضای بسته استفاده کنید. گیاهان حتی در اتاق با نور طبیعی نیز می توانند به رشد خود ادامه دهند، اما برخی سبزیجات که برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارند به احتمال زیاد به نورهای اضافی در داخل خانه احتیاج دارند. از این رو چراغ های LED گران ترند، اما ماندگاری آن ها بیشتر است و گرمای کمتری نسبت به لامپ های فلورسنت تولید می کنند.

تنظیم سیستم هیدروپونیک جهت کاشت سبزیجات

انتخاب گیاهان مناسب و شروع کشت بدون خاک

با استفاده از سیستم هیدروپونیک می توانید هر نوع سبزی را پرورش دهید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از آن ها به مراقبت بیشتری احتیاج داشته باشند یا برای سیستم کوچکی هزینه بردارند. به عنوان مثال، اگر می خواهید در زمستان گوجه فرنگی پرورش دهید، هزینه شما می تواند به سرعت افزایش یابد. زیرا شما باید فضای اتاق را گرم کرده و روشن کنید، تا گیاهان محیط لازم برای رشد و تولید میوه را فراهم شود. سبزیجات برگ دار، گیاهان خوبی برای رشد در طول سال هستند و اگر اولین بار است که بدون خاک در خانه کشاورزی می کنید، گزینه بسیار خوبی را انتخاب کرده اید.

قبل از انتقال نهال به سیستم بدون خاک یا هیدروپونیک، ابتدا باید بذر را کشت کنید. به گفته دانشگاه مینه سوتا، شما می توانید آن ها را در خاک کشت کنید. شما می توانید سینی های کشت را خریداری کرده و بذر ها را داخل آن ها کشت نمایید.

پس از آماده شدن نهال ها، آن ها را باید در گلدان هایی که سوراخ کردید، قرار دهید. ابتدا ریشه بذرهایی را که در خاک کشت کردید را بشویید. سپس آن ها را داخل گلدان هایی که در درب آن ها سوراخ ایجاد کرده اید، قرار دهید. مطمئن شوید که در قسمت بالایی ریشه ها شکافی برای هوا وجود داشته باشد.

مدیریت تغذیه گیاهان در کشت هیدروپونیک

آبی را که در آن گیاهان را پرورش می دهید آماده کنید. در بسیاری از موارد ، ممکن است بتوانید از آب لوله کشی شروع کنید. با این حال در برخی موارد، شما باید آب فیلتر شده با اسمز معکوس را برای سیستم خود خریداری کنید. اگر آب سخت دارید، آب احتمالاً قلیایی زیادی دارد و ممکن است برای گیاهان شما مناسب نباشد.

مواد مغذی را به محلول اضافه کنید. علاوه بر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، شما باید سایر مواد مغذی لازم از جمله بور، کلسیم، کلر، مس، آهن، منیزیم، منگنز، مولیبدن، نیکل، گوگرد و روی را اضافه کنید. بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز گیاهان خرید کود هیدروپونیک است که برای محصول مورد نظر خود تهیه کرده و دستورالعمل های بسته را دنبال کنید.

pH آب را با استفاده از نوارهای تست pH آزمایش کنید. اکثر گیاهان هنگامی رشد می کنند که pH بین 5.4 تا 7 باشد. هر چند هفته آب را آزمایش کنید. در صورت نیاز به تنظیم PH، بدانید که جوش شیرین باعث افزایش PH می شود و اسید سولفوریک، سیتریک یا فسفریک باعث کاهش PH می شود.

مدیریت تغذیه گیاهان در کشت هیدروپونیک

مدیریت آفات و بیماری ها در سیستم کشت هیدروپونیک

از آنجا که طراحی سیستم های هیدروپونیک گرم و مرطوب هستند، بنابراین محیط ایده آل برای رشد بسیاری از عوامل بیماری زا نیز هستند. سطح آب مواد مغذی را مرتباً بررسی کرده و در صورت لزوم آن ها را بالا ببرید. به گفته دانشگاه مینه سوتا، محصولات زراعی کوتاه که فقط حدود شش یا هفت هفته تا برداشت نیاز دارند، مانند کاهو، نیازی به تغییر آب ندارند. با این حال، در صورتی که می خواهید یک یا دو بار محلول غذایی را برای محصولات مانند گوجه فرنگی تغییر دهید، قبل از افزودن محلول جدید، ظرف را با صابون خوب بشویید.

با کاشت سبزیجات در آپارتمان بعید است با حشرات مشکلی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که فقط گیاهان سالم را به سیستم معرفی می کنید. در حالی که بیماری های مبتنی بر خاک نگران کننده نیستند، اما گیاهان شما هنوز در معرض خطر عفونت ها، مانند کپک پودری قرار دارند. گیاهان را از نزدیک تحت نظر داشته و بلافاصله گیاهان آلوده را از بین ببرید. قبل از کاشت مجدد ظروف را تمیز و استریل کنید.

کاشت سبزیجات در آپارتمان بدون نور

آیا به خاطر دارید که در مدرسه به شما آموزش داده شد که گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند؟ موضوع در واقع درست نیست! گیاهان از نور برای ذخیره انرژی با استفاده از فتوسنتز استفاده می کنند. آن ها از نور خورشید برای تبدیل دی اکسید کربن از هوا به شکل ذخیره شده انرژی مانند قندها استفاده می کند. در صورتی که نور از بین برود، گیاه با استفاده از این ذخیره انرژی می تواند به رشد خود ادامه دهد. به همین دلیل بذرها در خاک و قبل از رسیدن به سطح، می توانند جوانه زده و از دل خاک بیرون آیند.

پوشاندن گیاه یا آوردن آن در فضای بدون نور کافی با دمای گرم تر به معنای تحریک رشد جدید در ماه های سرد سال است. نور کافی این مزیت را دارد که طعم محصول را بهتر می کند، زیرا حذف نور از تشکیل کلروفیل جلوگیری می کند که می تواند عامل طعم تلخ محصول باشد.

کاشت سبزیجات در آپارتمان بدون نور

بهترین عملکرد گیاه در نور کافی

این یک واقعیت است که اکثر گیاهان اگر در مکانی آفتابی رشد کنند بهترین عملکرد را دارند. این امر خصوصاً در مورد سبزیجات بیشتر است. اکثر گونه های سبزیجات خوراکی برای تولید در سطوح مطلوب حداقل به 6 ساعت آفتاب روزانه نیاز دارند.

سبزیجاتی که هدف رشد میوه یا ریشه آن ها است، مانند گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، کدو، سیب زمینی یا هویج، به آفتاب کامل احتیاج دارند. این به این معنی است که سبزی  روزانه حداقل شش ساعت آفتاب مستقیم دریافت کند. سبزیجاتی که هدف اصلی رشد برگ ها، ساقه ها یا جوانه ها می باشد، اغلب بدون آفتاب کامل نیز خوب عمل کرده و رشد می کنند. تعداد زیادی از سبزیجات می توانند با سه تا شش ساعت تابش نور خورشید در روز یا با نور ثابت خورشید برای کل روز به خوبی رشد نمایند.

اگرچه به خاطر داشته باشید که هیچ سبزی نمی تواند در سایه کامل رشد کند. در حالی که باغبانان زینتی گزینه هایی برای رشد کامل گیاهان در سایه دارند. شما می توانید با 17 نوع سبزیجات مهم آشنا شده و کشت نمایید.

امیدوارم این مطلب مفید واقع شده باشد و از خواندن از این مقاله لذت برده باشید.

کاشت سبزیجات در آپارتمان

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.airtasker.com

www.thespruce.com

www.growveg.com

www.homeguides.sfgate.com

مترجم: مهدیه السادات علوی

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x