گیاه آپارتمانی پوتوس طلایی و شرایط نگهداری آن

گیاه آپارتمانی پوتوس طلایی و شرایط نگهداری آن

پوتوس طلایی

پوتوس طلایی در بریتانیا به عنوان پیچک شیطان شناخته می شود. این یک گونه بالا رونده است که با مراقبت درست در داخل خانه به خوبی رشد می کند.

این گیاه سرسبز در اکثر محیط ها قابلیت نگهداری دارد و به پرورش دهندگان فرصتی برای لذت بردن از این گیاه را می دهد که تقریبا در هر جای دنیا پیدا می شود.

مشخصات

مبدا

استرالیا، اندونزی، چین، ژاپن و هند

نام متداول

پوتوس طلایی یا پیچک شیطان

نام علمی

Epipremnum aureum

حداکثر رشد

۱۸۰ سانتی متر

این گیاه، بومی استرالیا، اندونزی، چین، ژاپن و هند است.

با وجود دامنه وسیع آن باز هم از نقاط مختلف جهان وارد و صادر می شود.

اگرچه این گیاه به عنوان یک گیاه خانگی شگفت انگیز است، اما در بعضی از جاها، پرورش آن در خارج از منزل غیر قانونی است، زیرا به عنوان یک گونه مهاجم اعلام شده است.

نام های معمول برای Epipremnum aureum، پوتوس طلایی، پیچک شیطان، گیاه پول، تاک نقره ای و بسیاری نام های دیگر است. پوتوس هنگامی که در طبیعت وحشی رشد می کند، می تواند خود را به شاخه ها یا درختان دیگر از طریق ریشه های هوایی متصل کند.

پس از آن، انشعابات ساقه های خود را به پایین می فرستد تا به خاک برسند، جایی که ساقه ها ریشه می شوند و شروع به رشد در سراسر زمین می کنند. در طبیعت وحشی این گیاه به ارتفاع ۲۰ متر هم می رسد.

مشخصات ظاهری پوتوس طلایی

زیبایی این گیاه در برگ های آن است. برگ های به شکل پیکان با برگ های کوچک اطراف آن جایگزین می شود. این برگ ها در کنار هم به طول ۱۰۰ سانتی متر و تا عرض ۴۵ سانتی متر رشد می نمایند.

حتی در گیاهان جوان، برگ ها دقیقا مانند برگ گیاهان بالغ هستند، فقط نسخه هایی کوچکتر از آنها. این ویژگی باعث می شود که پوتوس در هر سنی زیبا باشد.

برگ های پوتوس به صورت یک ترکیب زرد و سبز با طرحی سنگ مرمری زیبا می باشند که طرح هر برگ برای خود منحصر بفرد است. شما می توانید ساقه ها را به هر سمت و سویی که می خواهید هدایت کنید تا مسیر رشد و شکل دهی آن در کنترل شما باشد.

گلدهی پوتوس طلایی

 گلدهی این گیاه در طبیعت است و در محیط خانه به ندرت گل می دهد. زیبایی پوتوس در برگ های آن است، نه در گل هایش.

میزان سمی بودن:

هر قسمت از این گیاه برای حیوانات خانگی و همچنین انسانها سمی است. در صورت داشتن حیوانات خانگی یا بچه های کوچک، از پرورش این گیاه در خانه خود اجتناب کنید.

شرایط نگهداری پوتوس طلایی

دما

دمای ایده آل برای پوتوس بین ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد و نباید از ۱۰ درجه کمتر شود زیرا منجر به مرگ گیاه می گردد

نور

قرار گرفتن در سایه آفتاب بهترین حالت نوردهی به این گیاه است. نور مستقیم باعث سوختن برگ ها می شود.

آب

پوتوس وقتی نیاز به آبیاری دارد که یک چهارم خاک قسمت بالای گلدانش شروع به خشک شدن کرده باشد. آبیاری بیش از حد موجب گندیدن ریشه ها می شود. آبیاری کم مشکلی برای این گیاه ایجاد نمی کند. در پاییز و زمستان بگذارید تا یک چهارم خاک بالای گلدان کاملا خشک گردد و بعد از آن آبیاری کنید.

خاک

خاک مخلوط گلدانی مخصوص کاکتوس ها برای زهکشی بهتر استفاده کنید. ریختن مقداری شن یا سنگریزه در کف گلدان، زهکشی را موثرتر می کند.

تعویض گلدان

هنگامی که پوتوس از زندگی در گلدانش خسته شد می توانید ریشه های هوایی آن را در خاک جدید قرار دهید یا گلدان فعلی را بشکنید و با گلدان جدید جایگزین نمایید.

کود

در صورت دلخواه می توانید یک هفته در میان با یک کود متعادل آن را تغذیه کنید. اگر کیفیت خاک ضعیف باشد، استفاده از کود لازم است.

رطوبت

این گیاه رطوبت متعادل خانه را در فصل تابستان ترجیح می دهد. اگر در زمستان رطوبت خانه شما کم باشد باید یک روز در میان آب روی برگ های آن اسپری کنید.

تکثیر

انتشار پوتوس معمولا از طریق قلمه زدن انجام می شود. به سادگی بخشی از ساقه گیاه را ببرید و انتهای محل برش را در آب قرار دهید. پس از دو هفته ریشه می کند و می توان آن را به گلدان منتقل نمایید.

 

برای مشاهده اخبار روز صنعت پسته و مطالب مفید کشاورزی و پسته به کانال پسته رفسنجان بپیوندید 

برای عضویت در کانال بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x