گل محمدی و بهترین راهکارها برای پرورش مطلوب آن

گل محمدی و بهترین راهکارها برای پرورش مطلوب آن

بهترین راه پرورش گل محمدی 

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید اطلاعاتی در مورد شناخت گیاه گل محمدی داشته باشیم تا بتوانیم این گل معطر و خوش بو را به بهترین شکل آن رشد و پرورش دهیم. گل محمدی یکی از گونه های جنس Rosa و با نام علمی Rosa damascena می باشد. گل محمدی را در دسته ی رزهای قدیمی و غیربالارونده نیز قرار داده اند.

گل محمدی و بهترین راهکارها برای پرورش آن

این گل معطر و زیبا از نظر شکل ظاهری به شکل درختچه است و ارتفاعی در حدود یک تا دو متر دارد. ساقه درختچه گل محمدی دارای انشعابات بوده و خاردار که این خارها به رنگ قهوه ای تا قرمز می باشند. برگهای بوته گل محمدی مرکب بوده و دارای 5 تا 9 برگچه دندانه دار و براق  می باشند. دمبرگ برگ ها در بوته گل محمدی دارای خارهای بسیار کوچک و کرکدار می باشند.

گلها که مهمترین اجزا یک بوته گل محمدی می باشند از یک کاسبرگ 5 عددی و گلبرگ های 16 تا 32 عددی به رنگ صورتی تا صورتی ملایم تشکیل شده اند. برخی از گونه ها و واریته های گل محمدی دارای ساقه و برگ معطر نیز می باشند. در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی  تنها گل محمدی رشد کرده در شهرستان کاشان دارای برگهایی با عطر و بوی ملایم می باشد.

گل محمدی و بهترین راهکارها برای پرورش آن

بقاء و سازگاری گل محمدی با شرایط خشکی

به طور کلی گل های محمدی به دلیل اینکه به صورت درختچه هستند سازگاری بیشتری با شرایط محیط رشد خود از جمله شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارند.

بررسی ها و تحقیقات در این زمینه نشان داده است که در مناطقی که بارندگی بیشتر از 230-250 میلی متر بوده است کاشت گل محمدی به صورت دیم امکان پذیر شده است. وجود گل محمدی و رشد و توسعه آن در مناطق گرم و خشک ایران از جمله کاشان، فارس و کرمان نشان دهنده همین موضوع مهم و ارزشمند است.

گل محمدی را در هر ارتفاعی می توان پرورش داد اما رشد آن در ارتفاعات باعث می شود که تولید گل هایی با کیفیت بالاتر و بهتر داشته باشیم که با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شده است که دلیل آن ناشی از رفع نیاز سرمایی گل محمدی می باشد.

در کاشت گل محمدی باید توجه داشت که گل های گل محمدی به بادهای گرم و خشک حساس هستند و عملکرد تولید گل را کاهش می دهد و برای گل محمدی که برای به دست آوردن گل آن  کاشته می شود بسیار حائز اهمیت است.

بقاء و سازگاری گل محمدی با شرایط خشکی

آبیاری بوته های گل محمدی با بیشترین راندمان

همانطور که می دانیم و در بررسی های انجام گرفته به دست آمده است که درختچه های گل محمدی در سال در حدود 3000 تا 8000 متر مکعب در هکتار به آب نیاز دارند که این میزان بسته به نوع خاک، روش آبیاری و شرایط آب و هوایی منطقه رشدی گیاه متفاوت و متغیر می باشد.

آبیاری بوته های گل محمدی با بیشترین راندمان

آبیاری در باغات تولید کننده گل محمدی معمولا به روش های آبیاری سطحی و آبیاری غرقابی انجام می شود اما باید توجه داشت که آبیاری با روش قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، بهترین و مناسب ترین روش آبیاری بوده که باعث می شود عملکرد تولید گل در آن منطقه بالا نیز بالا برود.

نکته بسیار مهم و کلیدی در مورد آبیاری گل محمدی این است که اگر آبیاری باغات گل محمدی در زمانی که غنچه ها رشد می کنند و یا در مرحله گلدهی انجام شود، عملکرد تولید گل و درصد میزان تولید اسانس از گل ها را بالاتر می برد. پس بهترین گزینه روش آبیاری برای پرورش بهترین گل محمدی روش آبیاری قطره ای می باشد.

آبیاری بوته های گل محمدی با بیشترین راندمان

بستر خاک، امن ترین جا برای رشد گل محمدی

مناسب ترین و بهترین نوع خاک برای رشد گل محمدی، خاک لومی عمیق و حاصلخیز است که دارای بافت متوسطی باشد. درختچه های گل محمدی در زمین های سنگین، نیمه سنگین و همچنین بافت متوسط رو به سنگین قادر به رشد هستند و این ویژگی، با ارزش ترین خصوصیت این بوته خوش عطر برای رشد و پرورش در اکثر نقاط ایران می باشد.

این بوته خوش رنگ و بو قادر است در مناطق کوهپایه ای ایران که رشد گیاهان زراعی در آنجا تقریبا غیرممکن است نیز، رشد مطلوبی را از خود نشان دهد. این ویژگی از نظر اقتصادی برای پرورش و رشد بوته های گل محمدی در اکثر نقاط ایران به ویژه مناطق با خاک سخت، دارای اهمیت می باشد و نیاز به توجه ویژه در جهت سرمایه گذاری برای کاشت این گیاه پرفایده دارد.

بستر خاک، امن ترین جا برای رشد گل محمدی

نور و دما دو عنصر جدا نشدنی در پرورش گل محمدی

در بررسی های انجام گرفته در مورد مناسب ترین درجه حرارت برای رشد و گلدهی بوته ها، بیان شده است که درجه حرارت مناسب در حدود 15-20 درجه سانتی گراد می باشد که باید حداقل 3-4 درجه اختلاف دما در شب و روز وجود داشته باشد تا بتواند برای رشد مطلوب گلها و عملکرد آنها مناسب باشد.

با توجه به اهمیت دما در منطقه کاشت گل محمدی، خواب زمستانه برای تولید گل بسیار مهم و ضروری است. برای داشتن گلهایی با عملکرد اسانس بالا بهتر است نور مستقیم خورشید به بوته ها نتابد و بوته ها در سایه رشد کنند چون بررسی ها نشان داده اند که رشد بوته ها درسایه بهتر از رشد بوته ها در نور مستقیم خورشید بوده است.

به طور کلی بادهای خشک و درجه حرارت بالا، دوره گلدهی بوته های گل محمدی را کاهش داده و عملکرد ترکیبات اسانس را نیز کاهش خواهد داد. پس نور و دما هر دو در پرورش گل محمدی با کیفیت و مطلوب که بازارپسندی بالایی داشته باشد لازم و ضروری است.

نور و دما دو عنصر جدانشدنی در پرورش گل محمدی

آماده سازی بستر رشد بوته های معطر گل محمدی

به منظور رشد و پرورش بوته های گل محمدی زمین مورد نظر را به صورت یک گودال و یک کانال آماده می کنند. به این صورت که یک گودال دارای کود دامی به میزان 10 کیلوگرم (گودال کاشت)، و یک کانال به عنوان کانال کود (به میزان 80-100 تن در هکتار) در نظر می گیرند. زمین مورد نظر برای کاشت باید حداقل 6 ماه قبل از کاشت نهال ها توسط کود حیوانی آماده شود.

خاک ورزی هم باید با توجه به بافت خاک منطقه مورد نظر به میزان مناسب انجام شود. سپس زمین آماده کاشت نهال می باشد. فاصله بین ردیف ها باید 2-3 متر باشد و فاصله نهال ها نیز در حدود 1-2 متر در نظر گرفته می شود.

بهترین مدل برای عمق کاشت و ابعاد گودال های کاشت، به طور میانگین 1*1*1 متر می باشد. نکته مهم در مورد بهترین زمان کاشتن گل محمدی با کیفیت، کاشت نهال ها را در اواسط پاییز و یا در اواخر زمستان می باشد.

آماده سازی بستر رشد بوته های معطر گل محمدی

ازدیاد گلهای معطر محمدی در ایران

با توجه به پرورش چندین ساله گلهای محمدی در ایران، آنها را می توان به دو روش مهم و اصلی قلمه زدن و استفاده از پاجوش تکثیر کرد. در بررسی ها مشخص شد که روی هر بوته گل محمدی مولد تعداد متوسط 20 – 60 عدد پاجوش وجود دارد.

این پاجوش ها به سرعت رشد کرده و از سال سوم و چهارم به بعد خود به عنوان مولد پاجوش استفاده می شوند. زمان مناسب برای جداسازی پاجوش ها از مولد خود در آبان ماه تا اسفند ماه می باشند.

در روش قلمه زدن مشخص شد که میزان درصد ریشه زایی گل محمدی بسیار کم و پایین است. در بررسی های انجام گرفته مشخص شده است که قلمه های سخت و سپس قلمه های نیمه سخت میزان ریشه زایی بالاتری را نسبت به قلمه نرم دارند.

برای اینکه شکل بوته ای بوته های گل محمدی حفظ شوند باید از پایین قلمه مورد نظر هرس را انجام داده که در این صورت گل ها حالت بوته ای خود را حفظ خواهند کرد. آبیاری قلمه ها به میزان یک روز در میان صورت می گیرد و باید توجه داشت که قلمه ها را زیاد آب ندهیم چون باعث خرابی ریشه قلمه ها خواهد شد.

راهکار مناسب برای افزایش میزان ریشه زایی و در نتیجه داشتن بوته های گل محمدی بیشتر، استفاده از هورمون های ریشه زای IBA,NAA به میزان مناسب توصیه مفیدی خواهد بود.

 

هرس، تکنیکی برای جوان سازی بوته های گل محمدی

گل های محمدی در بین انسان ها محبوبیت زیادی داشته و افراد کمی هستند که به این گل ها واکنش مثبت نشان ندهند. علیرغم ظاهر ظریف و لطیف آنها، این گیاهان قوی بوده و برای تناسب با فضای محیط ممکن است نیاز به هرس داشته باشند و یا ممکن است نیاز به هرس نداشته باشند، اما چیزی که مسلم است که براحتی زیبا و دل پذیر می شوند.

گل های محمدی برای راندمان گلدهی و بهبود عملکرد نیاز به هرس ندارند تنها در دو مورد حذف شاخه های خشک شده، آفت زده به منظور جوان سازی بوته ها و جلوگیری از به وجود آمدن شاخه های بلند به طوری که مزاحم چیدن گل ها در مراحل برداشت شود، هرس انجام می شود.

هرگاه هرس به صورت اصولی انجام شود و شرایط منطقه نیز در نظر گرفته شود، هرس کردن بوته های گل محمدی باعث تداوم گلدهی بوته ها می شود. همچنین بررسی های انجام گرفته در این زمینه بیان می کند هرس به موقع و صحیح می تواند طول عمر مفید بوته ها را افزایش دهد.

هرس، تکنیکی برای جوان سازی بوته های گل محمدی

تمام تیم متخصص پسته رفسنجان با داشتن سال ها تجربه خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی و ارائه محصولی مطابق با استانداردهای جهانی و جلب اعتماد مشتریان خود در سراسر کشور آماده ارائه بهترین نوع گل محمدی به هموطنان عزیز کشورمان هستند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

ترجمه و تنظیم مقاله گل محمدی و بهترین راهکارها برای پرورش مطلوب آن

حسنی سعدی، سمیه. 1398. کارشناس ارشد گیاهپزشکی. حشره شناسی کشاورزی. عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x