کپک میوه را چگونه از بین ببریم؟

کپک میوه را چگونه از بین ببریم؟

علت پیدایش کپک میوه

 
 پوسیدگی میوه در پسته توسط چندین نوع آسپرژیلوس (Aspergillus)(یک نوع سرده که شامل صدها گونه کپکی یافت شده در اقلیم های متنوع در سرتاسر جهان می‌باشد) ایجاد می شود.
 اما توسط برخی از گونه های Penicillium ،  Stemphylium(پنی‌سیلیوم یک سرده از قارچ ها است ) یا Fusarium(فیوزاریم یک سرده از کپک ها است) نیز ایجاد می شود.
 این بیماری اغلب با ایجاد آلودگی توسط حشرات ، به ویژه زنبور طلایی مغزخوار پسته (Megastigmus pistaciae) و زنبور سیاه مغزخوار پسته (Eurytoma plotnikovi) مرتبط است.
 سوراخ های ایجاد شده توسط این آفات نفوذ قارچ ها را آسان تر می کند.دماهای بالا، شرایط نمناک و مرطوب درطی دوره رسیدن میوه به این بیماری کمک می کند. 
اگرچه آلودگی توسط آسپرژیلوس ممکن است تحت شرایط خشک تر از شرایط عادی رخ دهد. 
تاریکی و کمبود هوادهی نیز عواملی هستند که به شیوع این بیماری کمک می کند. 
کمبود آب در اواخر بهار و اوایل تابستان می تواند باعث افزایش تعداد میوه های شکوفا شود و از این راه به چرخه این بیماری کمک کند. 

علائم پوسیدگی میوه در میوه ها

اگر در طی مدت رسیدن میوه شرایط مرطوب غالب باشد، چندین قارچ می توانند در میوه های پسته باعث ایجاد کلنی و پوسیدگی کنند. این امر عمدتا با رنگ رفتگی پوست میوه و در برخی موارد تولید آفلاتوکسین های(سموم قارچی طبیعی) بی بو و بی رنگ همراه است.

بسته به میزان کلنی ایجاد شده یا نوع قارچ ، رنگ رفتگی و پوسیدگی کم و بیش قابل توجه خواهد بود. معمولاً پوست میوه از رنگ بژی روشن به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می شود. در زیر پوست ها، آثار رشد قارچ ها بر روی پوست میوه ها قابل مشاهده است که امکان دارد لکه دار شوند. میوه های شکوفا و آنهایی که توسط حشرات مورد حمله قرار گرفته اند به طور ویژه تحت تأثیر قرار می گیرند.

در واقع میوه کپک زده دارای علائم زیر است:

  • رنگ رفتگی پوست میوه.
  • پوست میوه از رنگ بژی روشن به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می شود.
  • پوسیدگی میوه ها.

چگونگی درمان و جلوگیری از آفت میوه

کنترل بیولوژیکی کپک میوه

هیچ درمان بیولوژیکی مؤثری برای این بیماری وجود ندارد. با این حال ، قارچ کش های بیولوژیکی مبتنی بر مس زمانی که تحت شرایط آب و هوایی مطلوب استفاده شود کارایی قابل قبولی را از خود نشان داده است.

کنترل شیمیایی کپک میوه

همیشه در صورت امکان رویکردی یکپارچه با اقدامات پیشگیرانه به همراه درمان های بیولوژیکی را در نظر بگیرید. برای کنترل Megastigmus pistaciae( زنبور مغزخوار طلایی پسته) و Eurytoma plotnikovi( زنبور سیاه مغزخوار پسته)از حشره کشها استفاده کنید.

درختان تحت تاثیر قرار گرفته را با محصولات مبتنی بر کلروتالونیل (200 میلی لیتر در 100 لیتر) یا مس درمان کنید. انجام  دادن درمان پس از اتمام برداشت بسیار مؤثر است زیرا این آفت کش ها از خواب زمستانی رفتن این آفات بر روی میوه ها جلوگیری می کند. تاثیر درمانها به زمان بندی به کار بردن، استفاده از دوزهای توصیه شده و سرعت محلول پاشی بستگی دارد.

اقدامات پیشگیرانه در مقابل کپک میوه

  • بر روی پسته کوهی پیوند نزنید زیرا این کار باعث افزایش تعداد میوه هایی که زود هنگام شکوفه می کنند،می شود.
  • اطمینان حاصل پیدا کنید که در اواخر بهار و اوایل تابستان آبیاری به طور مناسب انجام شود زیرا خشکی ممکن است باعث افزایش تعداد میوه های شکوفا شود.
  • از نگهداری پسته برای مدت طولانی در مکان های تاریک و هوادهی ضعیف خودداری کنید.
  • از حملات آفات Megastigmus pistaciae (زنبور مغزخوار طلایی پسته) و Eurytoma plotnikovi ( زنبور سیاه مغزخوار پسته) جلوگیری کنید.
  • از برداشت محصول در اواخر فصل خودداری کنید و وقتی هوا مرطوب و نمناک است،برداشت محصول را انجام ندهید.

منبع: Plantix

گردآوری و ترجمه: تیم ترجمه پسته رفسنجان

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x