کود آهن و تاثیر فوق العاده آن بر درختان،گیاهان و محصولات

کود آهن و تاثیر فوق العاده آن بر درختان،گیاهان و محصولات

کمبود آهن در گیاه به چه صورت است

ما به عنوان باغبان می دانیم که گیاهان برای رشد مناسب و تولید شکوفه ها و میوه های سالم به نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم و عناصر ریز مغذی مانند آهن، منگنز و منیزیم نیاز دارند.

آهن در کلروفیل سازی و رشد و نمو گیاه نقش اساسی دارد، وجود آهن در کارکرد مناسب زنجیره انتقال الکترون در مراحل مختلفی نقش دارد، همچنین در متابولیسم آنزیم ها و پروتئین ها و انجام تنفس سلولی یک عنصر اساسی به حساب می آید. بنابراین حضور آهن برای داشتن یک گیاه سالم و شاداب و در نهایت رسیدن به یک محصول خوب و با کیفیت ضروری است.

علائم کمبود آهن در گیاهان

علائم کمبود آهن در گیاهان می تواند شامل کوچک و بد شکل شدن شاخ و برگ گیاه، ریزش برگ، جوانه یا میوه باشد. معمولاً علائم بیش از تغییر رنگ شاخ و برگ گیاه پیشرفت نمی کنند و دیگر علائم در مراحل پایانی و کمبود های بسیار شدید دیده می شوند. برگ های دارای کمبود آهن به رنگ سبز رگه دار با رنگ زرد، و رنگ زرد بین رگبرگ ها دیده می شوند. همچنین ممکن است در حاشیه برگ رنگ قهوه ای ایجاد شود. اگر گیاهی دارید که شاخ و برگ آن به این شکل است، باید مقداری آهن به گیاه بدهید.

بعضی از گیاهان بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. انواع خاصی از خاک، مانند خاک رس، گچ، خاک بیش از حد آبیاری شده و یا خاک هایی با PH بالا، می تواند باعث غیر قابل استفاده شدن آهن موجود و یا در دسترس نبودن آن برای گیاهان شود.

علائم کمبود آهن در گیاهان

دلیل استفاده از کود آهن

آهن یونی فلزی است که می تواند با اکسیژن و هیدروکسید واکنش دهد. زمانی که این اتفاق می افتد، آهن برای گیاهان غیر قابل استفاده شده و دیگر وجود آن در محیط برای گیاه فایده ای ندارد، زیرا گیاهان قادر به جذب آهن به این اشکال نیستند. برای اینکه آهن به راحتی در دسترس گیاهان قرار گیرد، از کلاتور برای محافظت از آهن در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از شسته شدن آن از خاک و نگهداری آهن به شکلی که گیاهان می توانند از آن استفاده کنند، استفاده می شود.

بهترین منابع برای از بین بردن کمبود آهن در درختان میوه کودهای کلات آهن و سولفات آهن می باشند که با مصرف به موقع آنها از عوارض کمبود آهن مانند کم شدن باردهی جلوگیری می شود.

کلات آهن چیست و به چه صورت هایی از آن استفاده می شود

کلاتورها مولکول های کوچکی هستند که به یون های فلز متصل می شوند و ریز مغذی هایی مانند آهن را به راحتی در دسترس گیاهان قرار می دهند، کلات ها عناصر آلی هستند که مانند یک پنجه آهن را به هم متصل می کنند، کلمه “chelate” از کلمه لاتین “chele” آمده است که به معنی پنجه خرچنگ است. مولکول های کلاتور مانند یک پنجه محکم بسته شده در اطراف یونهای فلزی قرار می گیرند، بنابراین آهن در محلول موجود می ماند و بنابراین در دسترس گیاه قرار می گیرد. یک گیاه فقط می تواند مواد مغذی را که در آب حل می شوند جذب کند. کود کلات آهن کودی مناسب برای رساندن آهن مورد نیاز به گیاه است. این بدان دلیل است که آهن در تماس با عناصر دیگر به راحتی رسوب می کند. با افزودن آهن به محلول از طریق کلات ها از تشکیل این رسوبات جلوگیری می شود.

استفاده از آهن بدون کلاتور می تواند باعث اتلاف وقت و هزینه شود زیرا ممکن است گیاهان قادر به جذب آهن کافی قبل از اکسید شدن یا شسته شدن از خاک نباشند. Fe-DTPA ،Fe-EDDHA ،Fe-EDTA ،Fe-EDDHMA و Fe-HEDTA همه انواع متداول کلات آهن هستند که ممکن است در برچسب های کود مشاهده کنید. کودهای آهن کلاته به صورت گلوله ای، گرانول یا پودر موجود است. از اشکال گرانول و پودر می توان به عنوان کودهای محلول در آب یا در محلول پاشی استفاده کرد. در روزهای گرم و آفتابی نباید کلات ها را به صورت محلولپاشی بر روی گیاهان پاشید.

کلات آهن

از هر کلات آهن در چه مواردی استفاده کنیم

کلات ها می توانند رشد محصول شما را تحریک کرده و افزایش دهند. انتخاب کلات به روش کاربرد شما بستگی دارد. برای محلول پاشی می توانید بین فرم های EDTA و IDHA یکی را انتخاب کنید. همچنین می توان از EDTA برای افزایش محصول در زمین های کشاورزی در صورت وجود خاک تا PH 6 استفاده کرد. برای کود دهی در زمین کشاورزی با خاک های قلیایی می توانید EDDHA و HBED را انتخاب کنید. برای استفاده کلات در گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با تکنولوژی بالا ، DTPA بهترین انتخاب شما است.

EDDHA یک کلاته است که از آهن در برابر رسوب تا pH 9 محافظت می کند. پایدار بودن کلات در Ph های بالا به ترکیب نوع کلات بستگی دارد هرچه پیوند ها قوی تر باشد کلات پایدارتر خواهد بود.

از کودهای کلاته در تمامی فصل کشت و مراحل رشد گیاه، وخصوصا زمانی که نشانه های کمبود آهن در گیاه مشخص شود می توان استفاده کرد. توصیه می شود با انجان آزمایش گیاه ا میزان آهن موجود در شاخ و برگ گیاهتان اطلاع پیدا کنید.

کلات آهن

سولفات آهن چیست و چه تاثیراتی بر گیاه دارد

معمولا از کود سولفات آهن برای درمان کلروز و زردی گیاه استفاده می شود. سولفات آهن (FeSO4) حدود 20٪ آهن دارد. این کود ارزان قیمت است و عمدتا برای محلول پاشی استفاده می شود. زمانی که این کود در خاک استفاده شود و اغلب بخصوص در pH بالای 7.0 کم اثر است، زیرا در این Ph آهن آن به سرعت به فرم غیر قابل دسترس +Fe3 تبدیل شده و به عنوان یکی از اکسیدهای آهن رسوب می کند.

سولفات آهن چه زمانی و چگونه استفاده می شود

در صنایع کشاورزی از سولفات آهن هم به عنوان کود برای از بین بردن کمبود آهن زمین های با فقر آهن استفاده می شود، هم برای تولید کودهای کشاورزی  دیگر مثل کودهای ماکرو و میکرو مختلف به عنوان ماده اولیه این کودها. درختان پسته که در مناطق شوره زار می باشند بیشترین میزان مصرف سولفات آهن را دارند.

  • مصرف سولفات آهن بصورت خاکی

در مصرف خاکی سولفات آهن را بنابر محاسبه بر اساس سن درخت با ماده آلی مخلوط کرده و بصورت چالکود برای هر درخت در قسمت سایه انداز آن استفاده می کنند.

  • مصرف سولفات آهن بصورت محلولپاشی

اگر درون خاک آهک فعال باشد به منظور جلوگیری از رسوب آهن و غیر قابل استفاده شدن آن برای گیاه برای از بین بردن زردی برگ ناشی از کمبود آهن در گیاه در طول فصل رشد دو تا چند بار محلولپاشی سولفات آهن را بر روی گیاه انجام می دهند. اولین محلولپاشی برای درختان میوه معمولا سه تا چهار هفته پس از گلدهی انجام می شود.

سولفات آهن چیست و چه تاثیراتی بر گیاه دارد

تاثیر کود آهن در پسته و نقش آن در گیاه

غلظت مطلوب آهن برای رشد درختان پسته 100-120 ppm است. علائم کمبود آهن در پسته مانند دیگر گیاهان به صورت زرد شدن برگها در حدفاصل بین رگبرگها می باشد و باغ به طور کلی رنگ پریده به نظر می رسد، در خوشه پسته تعداد دانه کاهش پیدا می کند و دانه ها کوچک و یا پوک می شوند.

اغلب باغات پسته دنیا، مخصوصا در ایران بیشتر در مناطقی قرار دارند که میزان آهک آنها در خاک بسیار زیاد است و این موضوع همراه با بالا بودن Ph خاک در اکثر این مناطق باعث می شود که آهن موجود در خاک رسوب کرده و برای درخت پسته غیر قابل استفاده شود بنابراین اغلب مناطق پسته کاری ایران با مشکل کمبود آهن روبرو هستند. در این موارد بیشتر از محلولپاشی کودهای کلات آهن و سولفات آهن استفاده می شود که علاوه بر این که روشی مقرون به صرفه است باعث از بین رفتن سریع تر علائم کمبود آهن در گیاه می شوند. مصرف خاکی این کودها مخصوصا کلات های آهن مناسب با شرایط خاک نیز برای گیاه و میزان محصول نهایی درخت مفید خواهد بود.

تاثیر کود آهن در پسته و نقش آن در گیاه

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x