کنترل علف های هرز مزارع پیاز

کنترل علف های هرز مزارع پیاز

چگونگی مدیریت و کنترل علف های هرز پیاز

برای کنترل علف های هرز پیاز باید بدانید با توجه به اینکه کانون های اولیه شیوع آلودگی علف های هرز در مزرعه، از طریق بذر یا اندام های رویشی قابل تکثیر می باشد، بنابراین به منظور جلوگیری از ورود آلودگی های اولیه راهکارهایی توصیه شده است که هدف آنها ممانعت از توسعه ی علف های هرز توسط بذر یا اندام های رویشی است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اقدامات پیشگیرانه در کنترل علف های هرز پیاز

برای این منظور بایستی به اقدامات پیشگیرانه ذیل توجه داشت:

  1. استفاده از بذر های بوجاری شده و فاقد هر گونه بذر علف هرز
  2. استفاده از کودهای دامی پوسیده (بذر بسیاری از علف های هرز مشکل آفرین، ممکن است همراه با دانه هایی که برای تغذیه ی دام ها خریداری شده اند وارد مزرعه شود)
  3. کنترل علف های هرز در کانال ها و مسیر های آبیاری، در حاشیه مزارع، در اطراف جوی ها و کانال های آبیاری به دلیل وجود رطوبت فراوان علف های هرز بسیاری رشد می کند؛ این کانال ها به راحتی می توانند منبع عمده ای برای گسترش علف های هرز به داخل مزرعه باشند
  4. کنترل علف های هرز در زمان آیش (هدف جلوگیری از به گل نشستن و تولید بذر علف های هرز موجود می باشد).
  5. رعایت مسأیل قرنطینه ای
  6. بازدید و تمیز کردن ادوات کشاورزی قبل از ورود به مزرعه (قبل از شروع عملیات با ادوات و ماشین های کشاورزی برای اجتناب از آلوده شدن مزارع غیر الوده باید همه قسمت هایی را که احتمال وجود بذر در آن ها وجود دارد تمیز نمود.)
  7. در هنگام حمل بذر توسط کامیون ها از پوشش لازم استفاده شود، تا از پراکندگی بذر در زمان جابجایی جلوگیری شود.
  8. از ورود دام هایی که از مناطق آلوده تغذیه کرده اند به مزرعه جلوگیری شود.
  9. از تغذیه علوفه آلوده به دام جلوگیری شود، زیرا کود های حاصل از آن بعدها منبع آلودگی می گردد.

انواع روش های کنترل علف های هرز پیاز

  1. کنترل مکانیکی
  2. کنترل زراعی
  3. کنترل شیمیایی
  4. کنترل بیولوژیکی

با توجه به اینکه علف های هرز مقاومت بیشتری دارند، برای اینکه کنترل آنها موثر واقع شود، باید از کلیه ی روش های موجود به صورت تلفیقی استفاده کرد، به همین دلیل هزینه ی کنترل علف های هرز بالاست ولی در عوض محصول مزارع به نسبت قابل توجهی در بعضی موارد تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

جهت موفقیت در اجرای عملیات کنترل بایستی موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  1. راه های انتشار علف های هرز را بدانیم.
  2. از ورود علف های هرز به مرحله ی گلدهی و دانه بندی جلوگیری کنیم.
  3. از توسعه و گسترش علف های هرز چند ساله که از طریق رویشی تکثیر پیدا می کنند جلوگیری کنیم.

کنترل فیزیکی یا مکانیکی علف های هرز

کنترل مکانیکی قدیمی ترین و پرطرفدارترین روش کنترل علف های هرز محسوب می شود و قدمت آن با کشاورزی برابر است. این روش در مدیریت علف های هرز اهمیت زیادی دارد که باعث از بین بردن اندامهای هوایی و زیر زمینی می گردد.

کنترل مکانیکی می توان از طریق شخم، دیسک ها، پنجه غازی ، هرس، کولتیواتور، روتیواتور در زمان آیش و قبل از کاشت به منظور تهیه بستر مناسب کاشت و کنترل علف های هرز در حاشیه مزرعه در طی زمان داشت می تواند انجام شود، همچنین کاربرد شعله افکن جهت کنترل علف های هرز در حاشیه مزرعه و مسیر های آبیاری اهمیت دارد.

وجین کردن (کندن ) با فواصل مشخص

وجین ساده ترین و قدیمی ترین روشی بود که انسان توسط آن به کنترل علف های هرز پرداخت. مٔوثرترین و دقیق ترین روش کنترل علف های هرز یکساله و دو ساله در کشاورزی فشرده و سطح کم، وجین دستی آن ها در بین ردیف های کاشت توسط بیلچه و بیل و در مرحله ی قبل از تولید دانه است، ولی در مورد علف های هرز چند ساله چون قسمتی از اندام های زیر زمینی در خاک باقی مانده و از آن ها پایه های جدید ظاهر می شوند بایستی عمل وجین در دو یا سه نوبت و به فاصله 20 تا 15 روز از هم تکرار گردد.

از جمله ادوات وجین عبارتند از:

  1. ادوات دستی: بیل، بیلچه، فوکا
  2. ادوات موتوری: کولتیواتور، روتیواتور، هرس دندانه فنری

چیدن (مور زنی) برای کنترل علف ها

چیدن (مور زنی) دارای ویژگی های زیر می باشد:

  1. از تولید دانه علف های هرز یکساله و چند ساله قد بلند به طور موثری جلوگیری می کند.
  2. اندوخته های غذایی اندامهای تکثیر رویشی علف های هرز چند ساله را کاهش می دهد.
  3. توانایی رقابتی گیاه زراعی را تقویت می کند.

شخم زدن در کشاورزی مدرن

مهمترین هدف شخم در کشاورزی مدرن کنترل علف های هرز است که از دو طریق زیر حاصل می شود:

  1. قطع کردن و زیر خاک کردن اندام ها
  2. آوردن بذر علف های هرز به سطح خاک که بعد از جوانه زنی می توانند توسط شخم ثانویه کنترل شوند.
  3. از اهداف شخم زنی کاهش جمعیت دانه های علف های هرز در خاک ( بانک بذر)، تهیه بستر کاشت، حذف علف های هرز حاشیه مزرعه می باشد.

کنترل زراعی علف های هرز

آسانترین و ارزانترین روش مدیریت علف های هرز محسوب می شود. در کنترل زراعی علف های هرز از مدیریت زراعی و رقابت استفاده به عمل می آید و مهمترین روش های آن عبارتند از:

الف) آیش: نکاشت گذاشتن زمین برای یک مدت معین را آیش می نامند. مفهوم آیش رها سازی زمین نیست تا علف های هرز در آن بذر تولید کنند بلکه بایستی توجه نمود که در فصل آیش از طریق خراش دادن سطحی خاک توسط کولتیواتور قلمی و کاربرد علف کش ها نسبت به کنترل علف های هرز اقدام نمود.

ب)تناوب زراعی: وقتی که عملیات زراعی مشابهی طی سالیان متمادی در مزرعه ای اجرا شود، علف های هرز وابسته به آن زراعت تمایل زیادی به تکثیر خود نشان می دهند و با گیاهان زراعی با موفقیت رقابت می نمایند. اگر کنترل علف های هرز مد نظر باشد باید آن دسته از گیاهان زراعی را در تناوب زراعی منظور نمود که عادت رشد و نموی آن ها کاملا با گیاه زراعی قبلی متفاوت باشد. تناوب زراعی سبب می شود که علف کش های مصرفی نیز تغییر داده شوند.

ج)مالچینگ (پوشاندن ): یکی از عوامل در رشد و نمو علف های هرز نیاز به نور است. هدف از این روش ممانعت از رسیدن نور به گیاه و جلوگیری از جوانه زنی دانه ها، فتوسنتز و رشد علف های هرز و در نتیجه کاهش قدرت رقابت آنها است.

د) نور دهی خاک (آفتاب دهی): یکی از اهداف مهم کنترل علف های هرز، از بین بردن دانه های جوانه نزده علف های هرز در خاک با استفاده از انرژی خورشید می باشد. این روش غیر شیمیایی در سالهای اخیر که موسوم به سولاریزه کردن خاک می باشد توسعه یافته است و تا حدی زیادی جایگزین مواد ضدعفونی کننده خاک مثل برومید متیل که عمده ترین وسیله برای از بین بردن دانه های علف های در خاک است گردیده است با این وجود این روش در سطوح کوچک و پر بازده مقرون به صرفه است و عملا در سطوح وسیع قابل اجرا نیست.

از بین بردن علف های هرز با استفاده از محصولات شیمیایی

اگر تعداد زیادی علف های هرز وجود دارد که امکان حذف آن ها با دست و بیل نیست، می توانید از یک علف کش استفاده کنید و مواد شیمیایی را مستقیماً روی هر علف هرز بپاشید. این روش سازگار با محیط زیست نیست، بنابراین فقط در صورت ضرورت استفاده کنید. برخی از علف کش ها مانند Weed-B-Gon Ortho بسیاری از علف های هرز را از جمله قاصدک، گیاه خرچنگ و شبدر را از بین می برند. این محصول به پوشش گیاهی آسیب نمی زند. یا می توانید کنسانتره را خریداری کرده، آن را با آب مخلوط کنید و سپس در صورت نیاز اسپری کنید.

پس از سمپاشی، می توانید نتایج را در یک روز یا همین حدود مشاهده کنید. بعد از مرگ علف های هرز، آن ها را با دست بردارید و دور بریزید. این روش بسیار آسان تر از کشیدن علف هرز است. نکته منفی این مواد شیمیایی این است که ممکن است علف های هرز را به طور کامل از بین نبرد. این ماده شیمیایی فقط آنچه را لمس می کند از بین می برد و اگر به اندازه کافی پاشیده نشود، احتمال رفع همه علف هرز وجود ندارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام علف ها را به اندازه کافی سمپاشی نمایید.

علف کش های مهم  پیاز

مهمترین علف کش هایی که در کشت پیاز می توان توصیه کرد عبارتند از:

علف کش های پهن برگ:

علفکش اکسی فلورفن 24% Ec ( گل) در پیاز نشایی به میزان 1 لیتر در هکتار در مرحله 4-1 برگی علف هرز به صورت پس رویشی، در پیاز کشت مستقیم 0/2 لیتر در هکتار (نصف در دو برگی پیاز و نصف دیگر در 29 روز بعد یا دوز کامل در 1 برگی پیاز) اکسی فلورفن علفکش سیستمیک از ترکیبات دی فنیل اترها است، که با دوام طولانی در خاک، طیف وسیعی از علف های هرز پهن برگ و باریک برگ را به صورت پس رویشی در مزارع پیاز کنترل می کند.

اکسی فلورفن از طریق برگها جذب گیاه می شود. دوام آن در خاک حدود 35 روز است، که طول این مدت به شدت نور، درجه حرارت و نوع خاک بستگی دارد. برای دوام بیشتر این علفکش، نور کم و دمای پایین الزم است. برای اخذ نتیجه بهتر، اکسی فلورفن را در مراحل اولیه رویش علف های هرز مصرف نمایید. رطوبت خاک برای تاثیر اکسی فلورفن الزم است. بنابراین آبیاری به موقع یا باران برای این منظور مورد نیاز خواهد بود. علف کش ایوکسینیل 22.5% Ec (توتریل) به میزان 3-1 لیتر در هکتار در زمان 0 -3 برگی علف هرز به صورت پس رویشی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدیق افغان
صدیق افغان
3 سال قبل

واقیعن زحماتان قابل قدر هست ممنون از تان

مهندس نادر زینلی
پاسخ به  صدیق افغان
3 سال قبل

سپاس از لطف شما دوست عزیز

Ali
Ali
1 سال قبل

با سلام:
سپاس و قدردانی از شما عزیزان زحمت کش،
راستی دلیل اینکه برومید متیل در سطوح بزرگ جوابگو نیست چیه.
آیا برومید متیل همان سم زرد به زبان ما (ترکی)هست؟ که 5 الی 9 سال متوالی در زمین استفاده شده از سم زرد هیچ محصولی رشد نمی کند. ماندگاریش در خاک چقدره؟

3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x