اصول آبیاری درختان در تابستان و اهمیت ویژه آن در ایران

اصول آبیاری درختان در تابستان و اهمیت ویژه آن در ایران

آبیاری اصولی مخصوصا در تابستان اهمیت ویژه ای دارد!

تابستان به طور کلی به معنای مقابله با گرمای شدید و دوره های خشکسالی است که می تواند درختان شما را دچار مشکل کند. به همین دلیل درختان و کلا گیاهان در تابستان در معرض خطر دائمی هستند و لازم است که این نکته را در نظر داشته و اقدامات صحیحی را برای مبارزه با آن دنبال کنید. عدم نگهداری صحیح درختان برای محافظت در برابر هوای تابستان اشتباهی است که می تواند منجر به خسارت و در نهایت مرگ درختان شود، بنابراین توجه ویژه به این بازه زمانی ضروری است. دانستن اینکه چه موقع و چگونه باید درختان خود را آبیاری کنید و چه مقدار آب به آنها بدهید، برای بقا و رشد درختان بسیار مهم است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

آبیاری اصولی مخصوصا در تابستان اهمیت ویژه ای دارد

بهترین زمان آبیاری درختان در طول روز چه زمانی است؟

اکنون که تابستان ها طولانی تر و گرم تر هستند، آبیاری مناسب درختان یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن و اجتناب و جلوگیری از ورود تنش به درختان است. با توجه به اینکه بیشتر مناطق ایران در حال حاضر در شرایط خشکسالی قرار دارند، آبیاری درست و با برنامه کلید اصلی داشتن باغی خوب با درختان شاد است. اما آیا می دانید رایج ترین اشتباه در آبیاری استفاده نادرست و بی برنامه گی در آبیاری است؟

اگر این آبیاری زیاد یا کم باشد، و این عمل بدون داشتن اطلاعات کامل انجام شود، آبیاری ممکن است مشکل ایجاد کند. برای اطمینان از طراوت و سالم ماندن درختان در تابستان، این راهنما را دنبال کنید:

گیاهانی مثل درختان چند ساله به دلیل داشتن ریشه عمیق به آبیاری عمقی نیاز دارند تا سیستم ریشه ای سالم و گسترده داشته باشند.

به میزان تبخیر آب توجه کنید

در طول یک بعد از ظهر تابستان، می توان تا نیمی از آب را به دلیل تبخیر از دست داد. زمین و هوا هر دو در صبح خنک ترند و این به معنای تبخیر کمتر نسبت به آبیاری در گرمای زیاد است. این بدان معنی است که آبیاری درختان شما در اوایل صبح بهتر است زیرا حداکثر مقدار آب به جای تبخیر، به ریشه ها راه پیدا می کند. اگر نمی توانید صبح زود آبیاری خود را انجام دهید، بهترین انتظار زمان عصر است که هوا به سمت خنک شدن میرود و به اندازه وسط روز گرم نیست. آبیاری باید به اندازه کافی زود انجام شود تا برگ ها قبل از شب خشک شوند زیرا در غیر این صورت، درختان می توانند به قارچ های مختلف حساس و آلوده شوند.

متأسفانه، هیچ برنامه جادویی برای آبیاری درختان وجود ندارد. اینکه هر چند وقت یکبار باید درخت را آبیاری کنید، به شرایط خاک و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. درختان تازه کاشته شده آب بیشتری نسبت به درختان مستقر نیاز دارند. بهترین راه برای تعیین زمان نیاز درختان به آب، بررسی خاک است. آنچه برای شما اهمیت دارد خاک مرطوب است. در صورت عدم بارندگی یا رطوبت، رطوبت خاک را تا عمق 5 سانتی متری بررسی کنید. اگر خاک خشک باشد، درخت شما به آب احتیاج دارد.

بهترین زمان آبیاری درختان در طول روز چه زمانی است؟

مقدار مناسب آب را مدیریت کنید

بسیار مهم است که هنگام نگهداری درختان در تابستان از مقدار مناسب آب استفاده شود. همیشه و در هر شرایطی آب زیاد علاوه بر اینکه باعث هدر رفت آب می شود، می تواند ریشه درخت را خفه و غرق کند در حالی که کم آبی می تواند باعث پژمردگی و از بین رفتن گیاهان شود. درختانی که به آنها تنش آبی، آب زیاد یا کم داده می شود بیشتر در معرض حمله بیماری ها و آفات دیگر هستند. این یک تعادل ظریف بین آب زیاد و کافی برای درخت است.

در مورد خاک نیز بهتر است که به بافت خاک توجه شود، بافت خاک سنگین و رسی تر به دلیل داشتن خلل و فرج ریزتر آب را مدت زمان بیشتری در خود نگه می دارد و بافت خاک سبک و شنی آب را سریعتر از دست می دهد و خشک می شود.

درختان تازه کاشته شده در برابر درختان قدیمی به آب بیشتری نیاز دارند

در طول آب و هوای تابستان نهال ها و درختان تازه احتیاج به دفعات آبیاری بیشتری دارند. در غیر این صورت، آنها می توانند در معرض خشک شدن ریشه های خود باشند. ریشه ها در طی چند ماه اول پس از کاشت درخت هنوز در حال رشد و بلوغ هستند، بنابراین خاک باید مرطوب نگه داشته شود تا این رشد و بلوغ به درستی ادامه یابد. ممکن است ماهها یا حتی یک یا دو فصل کامل طول بکشد تا درخت کامل مستقر و قوی شود، تا آن زمان بسیار مهم است که رطوبت حفظ شود تا درخت بتواند رشد مناسب خود را ادامه دهد.

ریشه های یک درخت بالغ به عمق بیشتری نفوذ کرده و می تواند رطوبت را از اعماق دریافت کند، بنابر این تا حدی به خشکی مقاوم تر است.

درختان تازه کاشته شده در برابر درختان قدیمی به آب بیشتری نیاز دارند

از تجهیزات صحیح استفاده کنید

مدیریت آبیاری مخصوصا در تابستان بسیار با اهمیت است. یکی از مهمترین این راه های مدیریت، استفاده از ابزارهای آبیاری به روش درست آنها است. استفاده از روش آبیاری غرقابی روشی آسان و کم دردسر است، اما یک روش اشتباه برای آبیاری درختان مخصوصا در تابستان است زیرا درختان در اثر تبخیر مقدار زیادی از آب استفاده شده را از دست می دهند. بهتر است از روش هایی استفاده کنید که آب را به آرامی به خاک وارد می کنند تا در اثر تبخیر آب زیادی از دست نرود.

روش هایی مثل آبیاری قطره ای می توانند یک گزینه موثر باشند زیرا در فشار کم و در حجم آب یکنواخت نیز به خوبی کار می کنند. در این روش برگ ها را خیس نمی کنند، در عوض، آب دقیقاً و مستقیم به محیط ریشه می رود و جذب گیاه می شود. این موضوع یک نکته قوت است زیرا منجر به تبخیر بسیار کم شده، در حالی که همزمان امکان آسیب پذیری در برابر قارچ ها را محدود می کند. استفتده از این سیستم ها پس از راه اندازی آسان بوده و مناسب برای استفاده در فضای باز هستند.

از تجهیزات صحیح استفاده کنید

استفاده درست از مالچ کمک بزرگی به درختان در تابستان

به چند دلیل استفاده از مالچ هنگام آبیاری درختان هوشمندانه و موثر است. مالچ خاک را عایق بندی می کند، این نکته به خاک کمک می کند تا بهتر با دمای بسیار گرم تابستان روبرو شود. مالچ به نگهداری آب در خاک کمک می کند و باعث حفظ رطوبت در خاک و تیخیر کند تر می شود. استفاده از این مواد از رشد و نمو علف های هرز جلوگیری می کند، حذف علف های هرز از رقابت این گیاهان با درختان برای جذب آب جلوگیری می کند. برای اطمینان از وارد نشدن صدمه به درختان به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از مالچ های طبیعی و ارگانیک مثل بقایای گیاهی، کاه و کلش، پوشال و پوسته درختان می تواند بسیار مفید باشد.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x