کشاورزی در شوره زار ها!

کشاورزی در شوره زار ها!

آیا می دانید میتوان در اکثر مناطق شوره زار کشاورزی کرد؟!

شاید تعجب کرده باشید که چنین چیزی امکان ندارد اما باید بدانید که در اکثر مناطقی که شما فکر می کنید شوره زار هستند و یا به علت بارش کم و خشکسالی تبدیل به بیابان شده است و شوره و نمک روی سطح خاک نمایان شده به راحتی می توان کشاورزی کرد.

در مناطق شمالی و مرکزی ایران حدود ۳۰ میلیون هکتار دشت شوره زار وجود دارد که از قزوین تا کویر لوت را در بر می گیرد. این مناطق نمک روی سطح خاک نمایان است و از اکثر این مناطق هیچ استفاده ای نشده است.

در صورتی که این نمک و شوره روی سطح خاک نشانه وجود آب در عمق کم است که به دلیل وجود خاک رسی آب نفوذ نکرده است و به سطح آمده و تبدیل به نمک شده است.

خب حالا چطور می توان در این شوره زار های پر از آب کشاورزی کرد؟

به آسانی و هزینه نسبتا کم، با حفر گودال و ایجاد زهکش ( ایجاد رودخانه ای به عمق ۱۰ متر که آب در آن روانه شود) در طول این زهکش به تدریج از شوری آب کاسته می شود و EC آب کاهش یافته و مناسب برای کشاورزی می شود سپس خاک را اصلاح کرده و می توان از این آب برای درختکاری استفاده کنید.

با این روش می توان بیابان ها را تبدیل به جنگل کرد.

برای اولین بار آقای مسعود اسدی این ایده را خلق کردند و طی چند سال چندین هکتار زمین را در دشت آبیک قزوین که صد درصد شور بودند را تبدیل به زمین های شیرین و جنگل کردند و درختان مرغوبی از پسته، انار، سنجد و… به ثمر رسانده است.

ایشان در زمینی که ۱۰۰ درصد شور بوده از طریق ۱۰ کیلومتر زهکشی شوری آب را بسیار پایین رساندند و قابل استفاده برای کشاورزی کردند. همچنین در آب این زهکش ها می توان پرورش ماهی هم انجام داد که این نیز سبب اشتغال و بهره اقتصادی می شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x