شناخت کرم درخت میوه سیب همراه با زمان و راه های دفع و کنترل آن

شناخت کرم درخت میوه سیب همراه با زمان و راه های دفع و کنترل آن

کرم درخت میوه سیب چیست؟

کرم درخت میوه سیب یکی از آفات بسیار مخربی است که توسط مهاجران از اروپا معرفی شده است. این حشره موذی موجود در میوه سیب است. گرچه می تواند به میوه های مختلف حمله کند، اما در درجه اول به سیب آسیب می رساند. این یک آفت کلیدی سیب است که نیاز به مدیریت در هر باغ دارد.

کرم های میوه سیب رنگی سفید تا صورتی روشن با سر قهوه ای تیره دارند. آنها یکی از معدود کرم هایی هستند که احتمالاً درون میوه های گلابی یا سیب یافت می شوند.

کرم های درخت میوه سیب که به آنها لارو شب پره یا مگس سیب نیز می گویند، می توانند به میوه آسیب برسانند. کرم های درخت سیب در پوست سیب تخم گذاشته و از میوه تغذیه می کنند. شما می توانید کرم های سیاه یا مایل به سفید در داخل میوه پیدا کنید. همچنین ممکن است این حشرات موذی در حین خوردن میوه در مرحله لارو مانند کرم به نظر برسند.

با دانستن چگونگی تشخیص کرم های سیب و انجام اقدامات لازم می توانید از شر کرم های سیب خلاص شوید. با ما همراه باشید تا با روش های از بین بردن کرم میوه سیب آشنا شوید.

درخت میوه سیب

چگونه از شر کرم درخت میوه سیب خلاص شویم؟

طول شب پره های بالغ تقریباً 1/2 تا 3/4 اینچ با بال های خاکستری خالدار که آنها را مانند چادر بر روی بدن خود نگه داشته اند، می باشد. رنگ ظاهری آنها با پوست درختان ترکیب شده و تشخیص آنها را دشوار می کند. اگر نوع بالغ آن را به دام بیندازید، می توانید شب پره های سیب را از طریق نوار قهوه ای تیره و مسی در انتهای بال هایشان از سایر پروانه ها تشخیص دهید.

لاروها “کرم” های سفید تا صورتی روشن با سر قهوه ای تیره هستند. کرم های نارنجی نیز ممکن است در گردو یافت شوند، اما این ها را می توان از طریق علائم هلالی شکل در قطعه دوم پشت سر کرم نارنجی و بافته شدن بیش از حد در مهره از کرم میوه سیب تشخیص داد.

روش های زیادی از جمله زراعی و شیمیایی وجود دارد تا از شر کرم درخت میوه سیب رهایی یابید. در ادامه با تعدادی از این روش ها آشنا خواهید شد.

کرم درخت میوه سیب چیست؟

چگونه از شر کرم درخت میوه سیب خلاص شویم؟

دفع کرم درخت میوه سیب به روش زراعی:

بسته به محل زندگی شما، انواع حشرات به درختان سیب حمله می کنند. برای جلوگیری از تخریب میوه و سالم نگه داشتن آن می توانید برخی از روش های کنترل طبیعی را به جای روش های شیمیایی به کار گیرید.

برخی از آنها پیشگیری کننده و برخی دیگر ممکن است پس از ورود آفات مورد استفاده قرار گیرند. قبل از پاشیدن سموم دفع آفات شیمیایی، به روش های طبیعی فکر کنید تا حیوانات، کودکان و اکوسیستم محلی خود را از سموم شیمیایی در امان نگه دارید.

از جمله روش های طبیعی عبارتند از:

  • شخم زدن
  • هرس کردن
  • از بین بردن علف های هرز
  • ایجاد محیط مناسب رشد و شرایط نوردهی

روش های زراعی و باغبانی وجود دارد که می توانند کرم درخت میوه سیب را کنترل کرد. در ادامه به تعدادی از این روش ها اشاره خواهد شد:

1.جدا کردن سیب های آلوده از درخت:

تمام میوه های افتاده از درخت را بلافاصله جدا کرده و دور بریزید. میوه افتاده کرم هایی را در خود نگه می دارد که به حشرات پرنده تبدیل می شوند که می توانند تخم های بیشتری را در درختان بگذارند. تا زمانی که شما این چرخه را قطع نکنید، درختان شما همچنان آلوده می شوند.

2.اسپری روغن ولک روی درخت میوه سیب:

قبل از بهار روی درختان خود روغن ولک بپاشید تا از تکثیر کرم روی درخت جلوگیری کند. قبل از سمپاشی، گیاهان اطراف را با استفاده از برزنت یا کاور بپوشانید، زیرا روغن می تواند به گل ها و درختچه های حساس آسیب برساند. قبل از شروع جوانه زنی، درخت میوه را کاملاً اسپری کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. درختان خود را در روزی که دمای محیط بیش از 50 درجه فارنهایت می باشد، اسپری کنید.

3.تله های چسبنده فرمون (Phermone) و صید شب پره های سیب:

شب پره های بالغ مونث ماده جذاب جنسی (فرمون) ترشح می کنند تا شب پره های نر را به خود جلب کنند. در باغات از فرمون های مصنوعی در تله ها استفاده می شود تا وجود شب پره های نر را نشان دهند.

این تله ها حاوی ترکیبی از فرمون و مواد فرار گیاه میزبان می باشند که هر دو جنس نر و ماده را به خود جلب می کنند، که برای نظارت بر فعالیت پروانه ها در حین جفت گیری مفید است.

تله های چسبنده فرمونی را آویزان کنید تا حشرات در حال پرواز را شکار کند. کرم میوه سیب پس از بیرون آمدن از نظر ظاهری شبیه لاروهای تونل زن می شوند. هنگامی که آنها به بزرگسالی و بلوغ می رسند، شبیه پروانه های کوچک هستند که رنگ آنها سیاه یا قهوه ای است.

شب پره ها به بوی تله های فرمون جذب می شوند و پس از صید نمی توانند روی سیب تخم بگذارند. چهار تله فرمونی را روی هر درخت سیب بالغ قرار دهید.

از تله های فرمون و دما برای پیش بینی زمان تخم گذاری استفاده می شود. چنین پیش بینی هایی زمان بهتر سمپاشی را امکان پذیر می کند.

4.کاشت علف پروانه (Buterfly Weed) و دفع کرم سیب:

به فاصله چندین سانتی متر از درختان سیب خود علف پروانه (Butterfly weed) بکارید. علف پروانه گیاهی است مقاوم با عمری طولانی متعلق به خانواده آپوسیناسه که بومی شمال، جنوب و شرق آمریکا می باشد. این علف دارای گل های زیبایی بوده که سبب جذب پروانه ها و زنبورها می شود که دلیل نامگذاری آنها نیز همین می باشد.

همچنین گیاهی است که میزبان انگل هایی می باشد که کرم میوه سیب را از بین می برد. ورود این انگل ها به سیب های شما ضرری ندارد، بنابراین آوردن آنها به محیط طبیعی می تواند به از بین بردن حشرات موذی کمک کند و از تخمگذاری آنها جلوگیری کند.

گیاهان کوچک علف پروانه را خریداری کنید، یک سوراخ 9 سانتی متری (شش اینچ) در زمین حفر کنید و گیاه را داخل آن قرار دهید. منطقه اطراف را با خاک بپوشانید، و سپس کاشت علف پروانه بعدی را با فاصله 1.5 تا 3 سانتی متر(یک تا دو فوت) ادامه دهید.

5.تهیه مکان های پیله سازی مصنوعی روی درخت میوه:

از بین بردن مکان های زمستان گذرانی با تراشیدن پوست سست درختان و حفظ بهداشت عمومی باغ ممکن است به کاهش بقای جمعیت های بیش از حد زمستان کمک کند. به همین ترتیب ، تهیه مکان های پیله سازی مصنوعی مانند نوارهای پارچه ای یا مقوایی موجدار که به دور تنه ها پیچیده شده است ، باعث می شود لاروهای زمستان گذران شده به دام بیفتند و از بین بروند اما اگر به درستی انجام نشود می تواند بقای لاروهای زمستان گذران را تقویت کند. این روش ها به طور کلی برای تولید کنندگان تجاری بسیار وقت گیر و گران است.

6.آزاد سازی زنبور انگلی جهت کنترل کرم میوه سیب:

یک زنبور انگلی به نام تریکوگراما، که کرم های میوه سیب را در پیله های خود جذب می کند. این زنبور معرفی شده در باغ های تجاری آزاد شده است که نتایج امیدوار کننده ای داشته است. این زنبور به ویژه در کاهش جمعیت زمستان گذران لارو پیله شده مثر است. نماتد انگلی نیز نوید کنترل لاروهای زمستان گذرانده و به عنوان یک محصول تجاری در دسترس است.

7.عفونت لاروها توسط ویروس:

لاروهای شب پره در زمان استرس مستعد ابتلا به عفونت توسط ویروس می شوند. این ویروس ها به عنوان یک محصول تجاری در دسترس است، اما زمان استفاده از آن بسیار مهم است. زیرا لاروها مجبور به بلعیدن ویروس هستند و تنها زمانی که لاروها در معرض ویروس قرار می گیرند این است که از تخم خارج شوند و از طریق سطح یک برگ یا میوه به محل تغذیه راه یابند. از آنجا که لاروها مجبورند ویروس را قبل از آلوده کردن آنها بلع کنند، مجبورند آن را هنگام تغذیه مصرف کنند. زیرا برای از بین بردن آنها کمی صدمه به تغذیه (نیش) ایجاد می شود.

دفع کرم درخت میوه سیب به روش شیمیایی:

از نظر کارشناسان کشاورزی معمولا بهترین زمان برای کنترل شپش ها و آفات زمستان است. سمپاشی باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید زمستان و قبل از ظهور جوانه ها صورت گیرد. سمپاشی در فصل زمستان یا پیش از فصل بهار موجب می شود که درختان در طول فصول بهار و تابستان نیاز به سمپاشی نداشته  باشند. با این وجود برخی گیاهان باید چند بار در سال مورد آفت کشی و سمپاشی قرار گیرند.

در واقع بهتر است درختان میوه را در ماه های بهمن و اسفند (فوریه و مارچ) یعنی به عبارتی قبل از جوانه زدن سمپاشی کرد. بنابراین مناسب ترین زمان برای سمپاشی درخت سیب اسفند ماه همراه با سمومی همچون دیازینون، فوزالن، استامی پراید، آزینفوس متیل و اتریمفوس می باشد.

مبارزه با کرم درخت میوه سیب زمانی موثر است که لارو از تخم خارج شده اما هنوز وارد میوه نشده است. کنترل این کرم در زمان فندقی شدن میوه ها تا زمان برداشت حدود 3 نوبت به سمپاشی نیاز دارد. سموم موثر و پرکاربردی جهت دفع کرم درخت میوه سیب وجود دارد.

دفع کرم درخت میوه سیب به روش شیمیایی:

سمپاشی علیه کرم درخت میوه سیب (نسل اول) در خرداد ماه با یکی از حشره کش های زیر به همراه کود مایع دارای ازت بالا انجام می شود:

  • دیازینون (یک در هزار)
  • فن والریت (0/75 در هزار)
  • استامی پراید (0/5 در هزار)
  • مچ (یک در هزار)
  • کالیپسور (0/2 در هزار)
  • سایپرمترین (0/5 در هزار)
  • زولون (1/5 در هزار)

همچنین سمپاشی علیه کرم درخت میوه سیب (نسل دوم) در مرداد ماه با یکی از حشره کش هایی که در بالا گفته شد به همراه کود مایع دارای ازت بالا (جهت رنگ گیری بهتر میوه سیب) انجام می شود.

بهتر است جزئیات دقیق استفاده از سموم جهت دفع آفات میوه سیب به ویژه کرم درخت میوه سیب را از کارشناسان متخصص جویا شد.

امیدوارم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.

ایام به کام

میوه سیب

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x