کاهش خطر سرطان و دیابت با مصرف چای گل محمدی

کاهش خطر سرطان و دیابت با مصرف چای گل محمدی

با مصرف چای گل محمدی خطر بروز سرطان را کاهش دهید!

گل محمدی با نام Rosa damascena mill L. از خانواده رزاسه می باشد. نام انگلیسی آن پرشیا رز (Persia Rose) است و عموما به داماسک رز معروف است. گل محمدی، گل ملی ایران، بومی خاورمیانه و یکی از فراوانترین گل ها در ایران می باشد و به علت مقاومت به خشکی، به صورت طبیعی و زراعی در بسیاری از نقاط ایران می روید.

مناطق تولید عمده آن در ایران، کاشان، فارس، آذربایجان و کرمان هستند. ترکیبات مختلفی از گل ها، گلبرگ ها و میوه های گل محمدی شامل ترپن ها، گلیکوزیدها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها جدا شده است. این گیاه، همچنین حاوی اسید کربوکسیلیک، میرسن، ویتامین C، کامپفرول و کوئرستین است.

خواص دارویی خانواده رزاسه عمدتا به فراوانی ترکیبات فنولی آن ها نسبت داده می شود. ترکیبات فنولی خواص دارویی زیادی مثل آنتی اکسیدانت، از بین برنده رادیکال های آزاد، ضد التهاب، ضد جهش و ضد افسردگی را دارند. در طب سنتی ایرانی برگ های رز به عنوان صفرابر و ملین استفاده می شوند.

همچنین برای درمان درد قفسه سینه شکمی، تقویت قلب، درمان خونریزی قاعدگی و ناراحتی های گوارشی توصیه می شود. آنتیاکسیدان های گیاهی همچنین در پیشگیری از سرطان و کشندگی انتخابی سلول های سرطانی از طرق مختلف مانند جلوگیری از رگزایی و رشد متاستاتیک سرطان نقش دارند.

در بسیاری از کشورهای دنیا سرطان دومین عامل عمده مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی عروقی است و بخش قابل توجهی از بودجه بهداشت و درمان در همه کشورها برای معالجه سرطان اختصاص یافته است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی عوامل خطرزا، همچون استعمال دخانیات، مصرف الکل، چاقی و کم تحرکی، آلودگی های محیطی و صنعتی، عفونت های ویروسی و عوامل ارثی را شناسایی کرده و توصیه های پیشگرانه ای برای مقابله با سرطان ارائه داده است.

با مصرف چای گل محمدی خطر بروز سرطان را کاهش دهید!

با مصرف چای گل محمدی علاوه بر درمان کردن سرطان از عوارض شیمی درمانی و  پرتو درمانی جلوگیری کنید!

مشکلات اصلی در درمان این بیماری، استفاده از شیمی درمانی، پرتو درمانی و عوارض جانبی متعددی است که برای بیمار ایجاد می شود و همچنین مقاومت سلول های سرطانی به درمان های رایج، سبب شده است محققین به مصرف داروهای جدید با اثر بیشتر و سمیت کمتر توجه کنند. طبیعت منبعی شگفت انگیز از ترکیبات مناسب دارویی جدید با تنوع شیمیایی بسیار زیاد است که در میلیون ها گونه گیاهی، جانوری، جانداران دریایی و میکروارگانیسم ها یافت می شود.

متابولیت های ثانویه موجود در گیاهان از جمله این ترکیبات هستند که بسیاری از آن ها هنوز ناشناخته هستند. ترکیبات گیاهی که خاصیت ضد سرطانی و ضد توموری دارند در گروه های شیمیایی آلدهیدها، آلکالوئیدها، فلاوونوئیدها، گلیگوزیدها، ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی قرار می گیرند. بیش از 60 درصد داروهای رایج ضد سرطان از منابع طبیعی شامل گیاهان، جانداران دریایی و میکروارگانیسم ها مشتق شده اند.

در یک تحقیق انجام شده در سال 2013 دانشمندان گزارش کردند که چای گل محمدی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتوسیانین می تواند از جهش های ژنتیکی و در نتیجه بروز سرطان جلوگیری کند. همچنین وجود آنتی اکسیدان های EGCG، کاتچین و پلیفنول ها در چای گل محمدی، بدن را در مقابل رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند محافظت می کند و حتی قدرت از بین بردن سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم را دارا هستند.

با مصرف چای گل محمدی سرطان معده را از بین ببرید!

در یک بررسی انجام شده در مورد تاثیر غلظت های متفاوت عصاره گل محمدی بر درمان سرطان معده، نتایج نشان داد که این عصاره باعث کاهش بقای سلول، مهار تکثیر آن و همچنین القای مرگ در سلول سرطانی معده انسان شده است. در این بررسی مشخص گردید که عصاره، اثر مهار کنندگی بیشتری بر روی سلول سرطانی نسبت به سلول های طبیعی دارد.

اهمیت این یافته از این جهت است که اثر اختصاصی داروها بر سلول های سرطانی یک مزیت برای آن ها محسوب می شود. شاید ترکیباتی که در عصاره گیاه گل محمدی حضور دارند به طور اختصاصی مهارکننده آنزیم ها و پروتئین هایی هستند که در سلول سرطانی فعالیت غیرعادی دارند و تکثیر بی رویه آن را موجب می شوند.

گل محمدی دارای خواص ضد تومور و ضد کارسینوژن (عامل سرطان زا) و همچنین فعالیت های ضد سمیت علیه سلول های سرطانی است. گرانیول موجود در گل محمدی از طریق مکانیسم های متعددی عمل می کند که یکی از این مکانیسم ها آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول است که در واقع این مکانیسم منجر به از بین رفتن سلول های سرطانی می شود. بخش از این مکانسیم از طریق توقف چرخه تقسیم سلولی در در فاز G0 و G1 و کاهش فعالیت آنزیم cdk2 که نقش مهمی در چرخه سلول دارد، انجام می شود.

با مصرف چای گل محمدی سرطان معده را از بین ببرید!

کاهش وزن با دمنوش معطر خانگی گل محمدی

Rosa در لاتین به معنای گل سرخ می باشد. گل سرخ میراث بزرگی از افسانه و تاریخ را به همراه دارد. این درختچه زیبا، میلیون ها سال قبل از به وجود آمدن بشر در روی زمین، زیسته و زیبایی و عطر خود را در همه جا گسترده است. فسیل هایی که از شکوفه های گل سرخ در آرگون و کولورادو به دست آمده، احتمالا به 35 تا 70 میلیون سال قبل، مربوط بوده است.

رزهای خشکیده ای از 300 سال قبل از میلاد از گورهای مصریان به دست آمده تصور می شود که نشان اولین آشنایی مصریان با گل سرخ باشد. تحقیقات نشان داده که این گل بومی مصر نبوده، بلکه از آسیای صغیر به آنجا آورده شده است. گل محمدی از هر حیث گونه ای متعلق به ایران است. تولید و کاربرد این محصول از زمان های دور و قبل از اسلام و در اقصی نقاط کشور رواج داشته است به نحوی که همواره بخش بزرگی از پزشکی بومی ایران بوده است.

ترکیبات گل محمدی شامل تانن، روغن چرب و اسید های چرب، ماده رنگی، گالیک اسید است. بوی مطبوع گل محمدی به علت ترکیب شیمیایی ژرانیول است. ترکیبات شیمیایی موجود در سلول های اپیدرم گلبرگ باعث به وجود آمدن خواص مختلف این گل شده است.

این ترکیبات ازدو قسمت تشکیل شده اند:

  1.  قسمت جامد با نام استئاروپتن که جسمی کریستالی، بدون بو با نقطه ذوب 33 درجه سانتی گراد است.
  2.  قسمت مایع که دارای بوئی معطر و قوی، مزه ای کمی شیرین می باشد و اولئوپتن نامیده می شود.

دمنوش گل محمدی، از محبوب ترین دمنوش های خاورمیانه!

این دمنوش از گل کامل یا تنها گلبرگ های گل تهیه می شود که بعد از خشک شدن مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از دمنوش های محبوب در خاورمیانه است اما در سراسر دنیا از نوشیدن آن لذت می برند. چای گل محمدی خواص زیادی دارد که نتیجه غلظت بالای ویتامین C، پلی فنول ها، ویتامین A، مواد معدنی مختلف و همچنین میرسن، کوئرستین و سایر آنتی اکسیدان ها است.

افراد زیادی در نقاط مختلف دنیا با مشکل اضافه وزن رو به رو هستند و سعی می کنند با روش های مختلفی همچون رژیم های غذایی مختلف، یوگا و روزه داری وزن خود را کاهش دهند. در یک بررسی انجام شده در سال 2011 نتایج نشان داده که تنها یک نفر، از شش نفری که موفق به کاهش وزن شده می تواند وزن کاهش یافته خود را ثابت نگه دارد.

نتایج نشان داده مصرف دمنوش گل محمدی با سوزاندن چربی های اضافی در بدن به کاهش وزن کمک کرده، برای سلامتی بدن مفید باشد و باعث افزایش انرژی در طول روز می شود. در واقع مصرف دمنوش گل محمدی از طریق بهبود هضم، از بین بردن سموم، کمک به سلامتی معده و کم کالری بودن می تواند به کاهش وزن کمک کند.

دمنوش گل محمدی، از محبوب ترین دمنوش های خاورمیانه!

نوشیدن چای گل محمدی برابر با هضم غذا و کاهش وزن

بهبود هضم:

برگ های گل سرخ حاوی اسیدهای آلی هستند که سیستم گوارش را بهبود بخشیده و همچنین به هضم غذا کمک می کنند. بنابراین، باکتری های بد موجود در معده را از بین برده و از عفونت جلوگیری می کند.
دفع سموم:

چای گل محمدی دارای خاصیت ادرارآور است که سموم بدن را از بین می برد و در نتیجه به سوزاندن چربی بدن کمک می کند. در واقع چای گل محمدی با سم زدایی بدن را سالم نگه می دارد.

پرکردن معده:

چای گل سرخ حاوی آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و فیبرهایی است که معده را به مدت طولانی پر می کند. به گونه ای که اشتیاق به غذاهای مضر و چرب ندارید. بنابراین کالری اضافی وارد بدن شما نمی کند.
کالری کم:

چای گل محمدی کالری کمی دارد؛ بنابراین باعث کاهش چربی بدن و جلوگیری از تجمع آن می شود. به این ترتیب چربی بدن می سوزد.
در واقع می توان گفت مصرف روزانه دمنوش گل محمدی به جای نوشیدنی های کافئین دار همچون چای و قهوه روش مناسبی است که در طولانی مدت می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

مصرف یک فنجان دمنوش گل محمدی بین و عده های غذایی موجب رفع گرسنگی شده و اگر در رژیم غذایی قرار گیرد باعث بهبود هضم چربی ها و کلسترول می گردد. گفته شده پکتین موجود در گل محمدی به چربی و کلسترول متصل شده و مانع از جذب شدن آن ها در خون می گردد. دمنوش گل محمدی طبیعی بوده و بدون عوارض جانبی به کاهش وزن کمک می کند.

دیابت خود را با نوشیدن چای گل محمدی کاهش دهید!

گل محمدی یک گیاه گلدار از خانواده Rosaceae است. درختچه ای پر پشت، دارای خارهای ریز، زیاد و فشرده، پهن، قلابی شکل و یکنواخت است. گل های آن صورتی تا سرخ رنگ، پرپر و معطر می باشد.

گل محمدی احتمالا اولین گلی است که در ایران در قرن دهم میلادی از آن اسانس با روش تقطیر به دست آمده و از دیرباز در متون طب ایرانی به عنوان نشاط افزا، ضد افسردگی و ضد اضطراب و در آروماتراپی به عنوان یک ضد افسردگی ملایم اما قدرتمند و یک اسانس عالی در مراقبت از پوست مطرح بوده است.

قبل از کشف انسولین و همچنین داروهای ضد دیابت رایج، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمان های سنتی معالجه می شدند. تاکنون تاثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون و یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است. دیابت شیرین یک اختلال متابولیک می باشد.

دیابت خود را با نوشیدن چای گل محمدی کاهش دهید!

با تاثیرات مهم بیماری دیابت در بدن آشنا شوید!

در این بیماری، توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیسم های مختلف است. اختلال در عملکرد انسولین باعث ازدیاد قند خون به صورت مزمن همراه با بی نظمی در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین می شود.

به دنبال پیشرفت بیماری، آسیب های بافتی و عروقی منجر به انواع عوارض جانبی شامل اختلال در بینایی کلیه، قلب و عروق، عصب و ایجاد انواع زخم ها می شود. دیابت شیرین را می توان به چند نوع طبقه بندی کرد اما دو نوع اصلی آن شامل دیابت نوع 1 و 2 می باشد. دیابت نوع 1 معمولا در بیمارانی ایجاد می شود که قدرت ترشح انسولین درون زاد در آن ها بسیار کم است و یا اصلا وجود ندارد. این افراد برای زنده ماندن به انسولین نیاز دارند.

مهمترین تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2

در دیابت نوع 1 و 2 نشانه ها شبیه به یکدیگر بوده و تفاوت عمدتاً در شدت بروز نشانه ها می باشد. در دیابت نوع 1 نشانه های بیماری به سرعت بروز می کند. این نشانه ها شامل تکرر و ازدیاد ادرار، عطش، اشت های زیاد، کاهش وزن و خستگی می باشد. در بیشتر موارد تشخیص بیماری به صورت اتفاقی و یا به واسطه بروز عوارض جانبی می باشد.

دیابت شیرین نوع 2 غالبا منجر به انواع بیماری های عروقی وابسته به افزایش فشار خون، لیپید و چاقی می شود. دیابت نوع 2، یک بیماری قابل پیشگیری می باشد. مطالعات انجام شده در استرالیا، نشان داده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که شیوه زندگی خود را به حالت سنتی تغییر داده اند، متابولیسم لیپید و کربوهیدرات بهبود یافته است.

همچنین نتایج مطالعات دیگر در چین نشان می دهند، رژیم غذایی و ورزش به تنهایی و یا توأم، روند پیشرفت بیماری را بعد از 6 سال تا 40 درصد کاهش می دهد. مطالعات مشابه در سوئد نشان می دهند تغییر شیوه زندگی در مهار بیماری دیابت مؤثر است.

مهمترین تفاوت بین دیابت نوع 1 و نوع 2

درمان دیابت با نوشیدن چای گل محمدی

هدف از درمان در درجه اول، حفظ زندگی و تقلیل نشانه های بیماری است. دومین هدف، جلوگیری از بروز عوارض جانبی در طولانی مدت، از طریق حذف انواع عوامل خطرآفرین، جهت افزایش طول عمر می باشد. دستیابی به هدف اول مشکل نیست و در بیشتر بیماران مسن و یا افرادی که فاقد حرکت هستند، تنها هدف می باشد.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع اول، درمان با انسولین اصلی ترین شیوه درمان است و این در حالی است که رژیم غذایی و تغییر در شیوه زندگی در درمان دیابت نوع 2 مؤثر است. شایان ذکر است که در دیابت نوع 2 در مواقعی که سطوح گلوکز خون به وسیله رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش و دارو درمانی غیرقابل کنترل است، استفاده از انسولین به عنوان یک شیوه درمانی مؤثر می باشد.

تحقیقات نشان می دهند قدیمی ترین نحوه درمان دیابت شیرین، استفاده از گیاهان بوده است. در 1550 سال قبل از میلاد یکی از قدیمی ترین پزشکان مصری، غذای پرفیبر، حاوی گندم و گل سرخ را برای درمان دیابت پیشنهاد کرده بود. مواد مؤثر گیاهان مشهور به ضد دیابت تأثیر تحریک ترشح انسولین یا اثر تقویتی در میزان تأثیر انسولین را دارند و خود قادر نیستند در غیاب انسولین از افزایش قند خون جلوگیری کنند.

هرچند آن دسته هم که اثرات شبه انسولینی دارند ماده مؤثره شان ناشناخته مانده است. ترکیباتی که از گیاهان دارویی مشهور به ضد دیابت استخراج می شود بیشتر کارکردی کمکی برای انسولین دارند و هنوز ماده گیاهی به دست نیامده است که نقش کامل انسولین را بازی کند و بیشتر آن ها برای دیابت نوع دو (دیابت غیر وابسته به انسولین) مؤثراند.

ترشح انسولین با وجود ترکیب فلاونویید در گل محمدی

فلاونویید یکی از ترکیبات شناخته شده در گل محمدی است. فلاونوییدها از قبیل کوئرستین موجب ترشح انسولین و مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت های بدن می باشد. این اثر ممکن است بیانگر تاثیر مثبت بسیاری از گیاهان دارویی سنتی مورد استفاده در درمان دیابت باشد. تاثیر مثبت فلاونوییدها به دلیل افزایش میزان درون سلولی ویتامین C، پیشگیری از نفوذپذیری و پارگی مویرگ ها و تقویت سیستم ایمنی بدن است که همه این اثرات در بهبودی دیابت موثر می باشند.

برای بیماران دیابتی علاوه بر تغذیه مواد غذایی سرشار از فلاونویید مصرف روزانه 2 گرم مخلوطی از فلاونوییدها برای آن ها مفید می باشد. فلاونوییدها در اکثر گیاهان و سبزیجات وجود دارند، ولی برای تجویز به بیماری دیابتی باید میزان قندزایی آن ها در نظر گرفته شود.

همچنین بررسی ها نشان داده مصرف ویتامین D موجود در مکمل های غذایی مثل دمنوش گل محمدی می تواند در کنترل و بهبود شاخص های قند خون در افراد دیابتی نقش داشته باشد. در یک بررسی انجام شده بر روی موش صحرایی، تزریق درون صفاقی عصاره گل محمدی به مدت یک ماه برای هر روز انجام گردید. نتایج نشان داد میزان گلوکز خون به طور معنی داری در مقایسه با گروهی از موش ها که عصاره دریافت نکرده بودند کاهش یافت.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x