روش های کاشت گل محمدی معروف به پادشاه گلها

روش های کاشت گل محمدی معروف به پادشاه گلها

گل محمدی ؛ گلی زیبا با رایحه دوست داشتنی 

این گل به دلیل زیبایی بی نظیر، رایحه دوست داشتنی و خاصیت استثنایی آن، گیاهی شناخته شده است. گل محمدی به عنوان پادشاه گل از دوران باستان به عنوان نماد عشق، خلوص، ایمان و زیبایی بوده است. اسناد و مدارک نشان می دهد که منشا این گیاه ایران است و استخراج اسانس از گل های آن از قرن هفتم میلادی آغاز شده است. گل محمدی از زمان های بسیار قدیم و به روش های مختلفی برای سلامت انسان مورد استفاده قرار می گرفت. ابن سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، که در پزشکی خبره بود، به خواص بی نظیر گل محمدی برای درمان بیماری ها توجه زیادی کرد این گیاه به دلیل خاصیت خاص خود در صنایع مختلف از جمله مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، داروسازی و … مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه ایران، بلغارستان، ترکیه و هلند از جمله تولید کنندگان اصلی گل محمدی هستند.

گل محمدی و مناطق کاشت آن

ایران 22000 هکتار زمین زیر کشت گل محمدی دارد و این کشور را به بزرگ ترین تولید کننده این گیاه در جهان تبدیل کرده است. این گل گونه های بی شماری در سراسر جهان دارد. 

زمان باز شدن گل محمدی اوایل اردیبهشت تا اوایل تیر است و در هر منطقه زمان گلدهی بین 2 تا 5 روز طول می کشد. گلبرگ های گل محمدی حداکثر یک روز روی ساقه باقی می مانند. بعد از آن رنگ گل ها از صورتی به سفید تغییر پیدا می کند و با نسیم ملایمی گلبرگ ها شروع به ریختن می کنند.

مناطقی که  گل محمدی در آنجا کاشته می شود بیشتر کوهپایه ای و دارای آب و هوای خشک یا نیمه خشک با تابستان های معتدل و خشک و زمستان های سرد است. در حال حاضر کشت گل محمدی در 4 استان ایران انجام می شود، که مهم ترین آنها کرمان، فارس (میمند)، اصفهان (کاشان) و آذربایجان شرقی است.

روش های کاشت گل محمدی

1. برش و قلمه زنی

  • از قیچی های هرس یا چاقوی تیز برای برش استفاده کنید. آنها  را قبل از استفاده با الکل به خوبی تمیز کنید.
  • در فصل پاییز و هنگام هرس زمستانه قلمه بزنید
  • ساقه ای را انتخاب کنید که سالم و انعطاف پذیر باشد، پژمرده و قهوه ای نباشد. بهتر است قلمه های چوب نرم را در اواخر بهار یا اوایل تابستان بگیرید تا سریع تر ریشه بزند.
  • ساقه را از بالای اولین مجموعه برگ ها با زاویه 45 درجه ببرید. طول قلمه ها باید 15 تا 20 سانتی متر باشد.
  • همه برگ ها را جدا کنید به جز برگ های بالا
  • قلمه ها باید تا زمانی که می خواهید آنها را درون خاک قرار دهید مرطوب باشند (می توانید آنها را بلافاصله بعد از بریدن بکارید).
  • انتهای قلمه های گل رز را به یک هورمون ریشه زا آغشته کنید. قبل از فرو بردن آن در پودر مطمئن شوید که پایه قلمه گل رز مرطوب است. هر پودر اضافی را به آرامی بریزید.
  • اگر قصد دارید آنها را در فضای باز پرورش دهید. مکانی را انتخاب کنید که آفتاب باشد اما در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد (می توانید قلمه ها را در گلدان هم قرار دهید فقط مطمئن شوید که گلدانتان به اندازه کافی عمیق و پهن باشد (عمق گلدان باید 15 سانتی متر باشد) تا قلمه های گل شما بتواند رشد کند).
  • خاکی را که می خواهید برای قلمه ها انتخاب کنید باید مخلوطی از شن و ماسه باشد.
  • حفره هایی با چوب برای قلمه ها ایجاد کنید. عمق حفره ها باید 7 تا 10 سانتی متر باشد.
  • 7 تا 10 سانتی متر از طول قلمه ها را در خاک قرار دهید. خاک اطراف ساقه را سفت کنید.
  • در صورت گرم بودن هوا چند بار در روز آبیاری کنید، برای اطمینان از اینکه رطوبت در خاک باقی مانده است، می توانید یک نایلون پلاستیکی روی گل قرار دهید تا رطوبت حفظ شود.
  • بعد از چند هفته قلمه ها ریشه دار می شوند.

2. پیوند زدن

  • گل های محمدی را در اواسط تابستان پیوند بزنید، زیرا این زمانی است که شیره داخل گیاهان جریان دارد. اگر شیره و مواد مغذی در جریان باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که پیوند گرفته شود و گل جدید رشد کند.
  • شاخه ای را که گل یا غنچه دارد انتخاب کنید
  •  یک گل پایه مناسب و سالم را انتخاب کنید و چند روز قبل از پیوند زدن آن را خوب آبیاری کنید. زیرا باعث می شود گردش مواد مغذی شده بهتر شده و احتمال موفقیت برای پیوند را افزایش می دهد.
  • یک پیوندک انتخاب کنید (پیوندک بخشی از گیاه است که می خواهیم روی گیاه دیگری پیوند بزنیم). مطمئن شوید که یک پیوندک جوان با برگ های سالم، پوست نرم تر و  با سابقه غنچه های چشمگیر  انتخاب کرده اید.
  • جوانه گل را پیدا کرده و اطراف آن را با احتیاط ببرید تا زمانی که کمی از لایه چوبی مغز ساقه زیر جوانه باقی بماند. 
  • با استفاده از چاقوی تیز، یک برش T شکل روی ساقه پایه ایجاد کنید، اما مراقب باشید که فقط به هسته نرم و مرطوب ساقه نفوذ کنید و به گیاه آسیب نزنید.
  • مراقبت از گیاه پیوند شده دو هفته ابتدایی برای موفقیت در عمل بسیار حیاتی است.
  • گل باید در جایی قرار بگیرد که به مقدار زیادی فضا، نور خورشید و هوا دسترسی داشته باشد.  هر روز آن را سخاوتمندانه آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند.
  • محل پیوند را با نوار محکم کنید، تا پیوند جوش بخورد.

3. روش خوابانیدن ساقه گل

در این روش شاخه درحالی که به گیاه مادر متصل است در خاک قرار گرفته و رویش وزنه ای مانند سنگ می گذارند تا ریش دار شود پس از ریشه دار شدن محل اتصال گیاه با مادر توسط قیچی قطع می شود. این یکی از سریع ترین روش هاست و ریشه ها ظرف 28 روز در می آیند.

4. کاشت بذر

این روش طولانی و نامطمئنی است که زمان زیادی می­برد تا بوته ­ی گل به وجود بیاید. البته تنها روش برای یافتن گونه ­های جدید و ارتقاء گونه­ های حاضر است. غنچه ها باز می شوند و بذرها به اطراف پاشیده می شوند و می رویند. می توان بذرها را جمع آوری کرد و قبل از کاشت به مدت 30 دقیقه در اسیدفولیک قرار بدهید و بعد آنها را  بشورید و در خاک قرار دهید.

5. تکثیر به کمک پاجوش

در این روش پاجوش هایی که ریشه دارند  را از گیاه مادر جدا می کنند و بصورت جداگانه می کارند. بهتر است این کار در  اوایل فصل بهار انجم شود و بلافاصله بعد از کشت آبیارش شود.

6. کاشتن نهال گل محمدی

  • محلی را که میخواهید نهال بکارید را آماده کنید. معمولا عمق آن حدود 15 تا 18 سانتی متر و عرض آن 18 تا 24  سانتی متر خواهد بود. کمی پودر استخوان یا سوپرفسفات را با خاکی که خارج کردید مخلوط کنید و پس از کاشت از آن برای پر کردن حفره استفاده کنید.
  • نهال گل محمدی را آماده کنید. گل را به آرامی از گلدان جدا کرده و ریشه ها را کمی شل کنید کنید تا به محض کاشت شروع به گسترش کنند.
  • گل را بکارید برای گل های محمدی بی پایه، با استفاده از مخلوطی از خاک و پودر استخوان، در مرکز گودال تپه ای  ایجاد کنید.
  • گل های محمدی بهتر است در بهار (پس از آخرین سرما) یا در پاییز(حداقل شش هفته قبل از اولین یخبندان) کاشته شوند.
  • تاج گیاه باید در آب و هوای معتدل در سطح زمین و برای آب و هوای سرد 2 تا 3 سانتی متر زیر زمین باشد.
  • حاک اطراف گل را سفت و آبیاری کنید.

با رعایت این شش اصول اولیه، می توانید سالم ترین گل های محمدی را پرورش دهید:

  1.  نور خورشید: حداقل شش ساعت در روز ایده آل است.
  2. خاک:گل های محمدی را در خاکی غنی و خوب بکارید. هنگام کاشت گل خاکی که برای پر کردن چاله پای گل استفاده می کنید را با مواد آلی مانند کمپوست مخلوط کنید.
  3. مالچ یا خاک پوش:  یک لایه  2 تا 3 اینچی مالچ درشت و آلی در اطراف گل اضافه کنید. مالچ درشت به کاهش بیماری های شاخ و برگ گیاهان گل محمدی کمک می کند، زیرا میزان پاشیدن آب بر روی برگ ها را کاهش می دهد پاشیدن قطرات آب می تواند باعث گسترش بیماری های قارچی شود.( مالچ یا خاک پوش به این شکل است که سطح خاک را با لایه ای از کاه، خاک اره، برگ، ورقه پلاستیکی، خاک رس و… می پوشانند).
  4. آب: گل های محمدی  را عمیق اما به ندرت آبیاری کنید و مستقیماً آب را با استفاده از شیلنگ های خیس کن یا آبیاری قطره ای به خاک بمالید. نیاز آب بر اساس آب و هوا و خاک متفاوت است، بنابراین خاک را با انگشت بررسی کنید. آبیاری  باید به اندازه کافی باشد، به طوری که خاک همیشه مرطوب ( نه بیش از حد مرطوب و نه خشک) باشد. برای جلوگیری از بیماری ها، شاخ و برگ را خشک نگه دارید، به خصوص اگر باید در اواخر روز آبیاری کنید.
  5. بازرسی: گل محمدی را مرتباً از نظر حشرات یا شیوع بیماری بررسی کنید. زیرا هر چه زودتر از مشکلات گیاه آگاهی پیدا کنید، می توانید راحت تر آن را درمان کنید.
  6. هرس: گل محمدی به هرس منظم نیاز دارد.

نحوه آبیاری گل محمدی

  • آبیاری گل باید بصورت عمیق باشد. به طوری که کل منطقه ریشه  را خیس کند.( پاشیدن آب خیلی موثر نیست)
  •  در کنار ریشه گل یک حفره ایجاد کنید اگر 2 تا 3 اینچ سطح خاک خشک است، باید آن آبیاری کنید.
  • با آبیاری خاک و نه برگ ها، مشکلات بیماری را کاهش دهید. گل رز هر چند وقت یکبار از آبیاری زیاد سود می برد، به خصوص در آب و هوای خشک تابستان، با این حال اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی و زود آبیاری کرده اید (صبح یک روز آفتابی ایده آل است)، تا شاخ و برگ ها قبل از شب خشک شود.
  •  از لحاظ تئوری، شما نمی توانید گل محمدی را بیش از حد آبیاری کنید اما اگر زهکشی خوب باشد، آب اضافی معمولاً به آنها آسیب نمی رساند.
  • برای آبیاری گل ها برنامه ریزی کنید به عنوان مثال هر پنج یا شش روز یکبار آبیاری کنید. اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید، آن را هر دو یا سه روز یک بار تنظیم کنید.
  • حوضچه ای به ارتفاع 3 تا 6 اینچ در اطراف گیاه بسازید و با استفاده از یک شلنگ دستی آن را پر کنید. اطمینان حاصل کنید که حوضچه به اندازه کافی پهن است تا بتواند مقدار آبی که گل رز شما نیاز دارد را در خود نگه دارد.
  • از آبیاری قطره ای استفاده کنید آبیاری قطره ای به خصوص برای مناطقی که در تابستان خشک هستند و  مناطقی که کمبود آب در آنها معمول است مناسب است.

چرا  باید گل های محمدی را هرس کنید؟

1. هرس باعث رشد می شود.

هر برش منجر به رشد سالم می شود که در نهایت گل می دهد.

2. هرس شکل گیاه را تعیین می کند

هر بریدگی باعث می شود رشد در یک جهت خاص قرار گیرد. اگر می خواهید گل رز شما به روشی خاص رشد کند، می توانید برش ها را برای رشد هموار نسبت به آن شکل قرار دهید.

3.هرس سالانه به جلوگیری از بیماری کمک می کند

هنگامی که برای برداشتن ساقه های قدیمی یا متقاطع در مرکز بوته هرس می کنید ، دسترسی به نور خورشید و هوا بین شاخه ها را آسان می کنید. افزایش جریان هوا و نور خورشید برگ های مرطوب را سریع تر خشک می کند، که به جلوگیری از شیوع بیماری کمک می کند.

4.هرس، گل محمدی را سالم نگه می دارد

اگر ساقه گل، بیمار، آسیب دیده یا در حال مرگ باشد، یک هرس ساده این مشکل را برطرف کرده و باعث می شود ساقه های باقی مانده بهتر رشد کنند.

هرس کردن گل در مناطق مختلف:

در مناطق سرد: در پایان زمستان هرس کنید، درست قبل از شروع باز شدن غنجه ها زمان مناسبی برای هرس کردن گل است.

در مناطق معتدل: گل محمدی ممکن است چندین یخبندان سخت را تجربه کند، اما ممکن است هرگز تمام برگ های خود را از دست ندهد. در این مناطق، در سردترین قسمت سال که گیاه آهسته رشد می کند و قبل از شروع باز شدن غنچه ها، هرس کنید. این باید مربوط به 3-4 هفته قبل از میانگین تاریخ آخرین سرمازدگی باشد. در روزی که ساقه ها عاری از یخ زدگی است هرس کنید.

در مناطق گرم: گل  محمدی ممکن است هرگز وارد یک خواب کامل نشود و یا برگهای آن کاملاً از بین نرود، اما گیاهان در سردترین قسمت سال وارد مرحله رشد کند می شوند. این زمان ایده آل برای هرس گل رز است.

 آفات رایج در گل محمدی و علائم آن

برخی از آفات به طور خاص گل محمدی را هدف قرار می دهند. شما می توانید با بازرسی چند بار در هفته از گیاهان، به محافظت از آن کمک کنید. اگرچه آفات به سرعت تولید مثل می کنند. بنابراین می خواهید مطمئن شوید که علائم یک مشکل را قبل از اینکه به دردسر اصلی تبدیل شود، تشخیص می دهید.

1. شته ها

این حشرات مکنده در اوایل فصل، قبل از باز شدن اولین گل محمدی، خود را نشان می دهند. شته ها به شکل بیضی شکل، کوچک و سبز روشن یا مایل به صورتی هستند و به آسانی قابل دیدن نیستند. آنها به سرعت تولید مثل می کنند، به همین دلیل یک روز گل های رز خوب به نظر می رسند، و روز دیگر با حرکت دادن ساقه ها شته ها ظاهر می شوند.

شته ها آب شاخه ها، جوانه ها و برگ های جدید را می مکند. آنها عسلک تولید می کنند، ماده ای شیرین و چسبناک که مورچه ها را به خود جلب می کند.

علائمی که نشان می دهد گل محمدی شته دارد:

  • درخت گل رشد نکرده و کوتاه مانده است
  • برگ های پیچ خورده
  • برگ ها زرد شده و از شاخه می ریزند
  • شکوفه های بد شکل با گلبرگ های رگه دار

2. کرم های اینچ

دو نوع کرم اینچوم بر گل رز تأثیر می گذارد،کرم پاییز و کرم بهار که هر دو نوع کرم در بهار هنگامی که دمای هوا به 50 درجه فارنهایت می رسد، بیرون می آیند.

به طور معمول می توانید آنها را روی شکوفه های گل محمدی باز نشده، در امتداد گلبرگ ها مشاهده کنید.گل های محمدی آلوده معمولاً در زیر درختان قرار دارند و کرم ها از  روی درختان به روی گل ها می ریزند.

علائم وجود این کرم ها روی گل محمدی :

  •  شکوفه های بد شکل با رگه هایی که روی گلبرگ ها ظاهر می شود
  • لبه های غنچه های باز نشده خشن و شکننده است

3. لارو اره

چندین نوع لارو به گل رز حمله می کند. این آفات شبیه کرم ابریشم هستند. طول آنها تقریباً یک اینچ است و مانند کرم حرکت می کنند. لارو اره مرتب در امتداد زیر برگ تغذیه می کند، قسمت های سبز را می مکد و یک لکه کاغذی شفاف باقی می گذارد. لاروها حدود چهار هفته قبل از شفیره شدن تغذیه می کنند. اگر زود متوجه آنها شدید می توانید گل را معالجه کنید. بسته به اینکه کدام گونه لارو وجود داشته باشد، سالانه با یک تا شش نسل از لارو روبرو هستید.

علائم وجود لارو در گل محمدی:

سوراخ ها یا لکه های کاغذی در امتداد میانی برگ ظاهر می شوند، سپس به سمت لبه های برگ حرکت می کنند.

4. سفیدک پنبه ای

حشرات فلس در پاییز روی ساقه های گل محمدی تخم می گذارند. در اوایل بهار، تخم ها به صورت توده های پنبه ای سفید قابل مشاهده است و در اواخر بهار حشرات از تخم بیرون می آیند. حشرات جوان در امتداد ساقه های گل محمدی حرکت می کنند و نقطه ای را پیدا و شروع به مکیدن می کنند.

علائم وجود سفیدک در گل: 

  •  روی ساقه های گل دایره های سفید کوچکی نمایان می شود
  • سطوح گیاه چسبنده می شود
  • مورچه ها از بالا و پایین ساقه ها می خزند
  • لکه های سیاهی در امتداد ساقه ها ظاهر می شود

5. تریپس

 وقتی تریپس وجود داشته باشد، جوانه های قهوه ای و رگه ای مشاهده می کنید که فقط تا حدی باز می شوند. تریپس ها حشرات مکنده باریکی (به طول 1/16 اینچ)  هستند که معمولاً زرد، قهوه ای یا سیاه هستند و دیدن آنها بسیار دشوار است. به طور معمول برای تشخیص حشرات باید یک غنچه گل محمدی را روی یک تکه کاغذ سفید تکان دهید.

تریپس معمولاً در صورت گرم و خشک بودن گل محمدی به آن حمله می کند. اگر هوا در فصل بهار خیلی گرم شد مراقب تریپس باشید. در غیر این صورت، آنها معمولاً با فرا رسیدن فصل تابستان ظاهر می شوند. آنها شکوفه های رنگ روشن را با سایه هایی مانند زرد کمرنگ، سفید یا صورتی روشن ترجیح می دهند.

علائم تریپس در گل محمدی:

  • غنچه های گل باز نمی شوند
  • گلبرگ ها دارای رگه های قهوه ای هستند
  • لبه های گلبرگ ژنده پوش و قهوه ای به نظر می رسند
  • گل های آلوده ای که باز می شوند، تحریف می شوند

 

برداشت گل محمدی

با فرا رسیدن بهار و ماه اردیبهشت بوی گل محمدی همه فضای اطراف را معطر می کند. روند برداشت حدوداً از اوایل خرداد ماه آغاز می شود و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. گل ها را باید قبل از طلوع آفتاب با دست برداشت کرد تا رایحه بی نظیر آنها حفظ شود.

اعضای هر خانواده صبح زود در باغ های گل محمدی دور هم جمع می شوند تا غنچه ها و گل ها را قبل از طلوع آفتاب بچینند. برداشت گل ها باید طی 24 ساعت انجام شود و به محل های تقطیر منتقل شوند تا از پژمرده شدن گل ها جلوگیری شود.

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x