نحوه کاشت بذر پسته در گلدان

نحوه کاشت بذر پسته در گلدان

همان‌طور که می‌دانید درخت پسته تا حدودی مقاوم به کم‌آبی است و امروزه یکی از مشکلات کشاورزی پسته کمبود آب می‌باشد. ما می‌توانیم برای کاشت نهال‌های پسته و احداث باغ از نهال‌ها و یا ارقام مقاوم به کم‌آبی استفاده کنیم. پسته بیشتر در مناطق گرم و خشک مانند استان کرمان و استان خراسان جنوبی کاشت و تولید می‌شود. کاشت با استفاده از بذر و نهال انجام می‌گیرد. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان در ارتباط با کاشت بذر پسته در گلدان و پلاستیک برای تولید نهال صحبت کرده‌ایم. درصورتی‌که قصد کاشت بذر پسته و تولید نهال در وسعت بالا را دارید با ما همراه باشید.

روش‌های کاشت پسته

زمانی که تصمیم به کاشت و پرورش پسته می‌گیرید، ابتدایی‌ترین اقدام تهیه بذر مناسب است. بعد از تهیه و دسترس به بذر مرغوب، شما نیاز دارید که روش‌های کاشت را بدانید تا بتوانید طبق شرایط خود از آن‌ها استفاده نمایید.

ما در آموزش کشاورزی پسته بعد از ارائه مقاله بهترین بذر پسته برای کاشت، تصمیم گرفتیم که روش‌های معمول کاشت آن را نیز بررسی نماییم. روش‌های معمول کاشت پسته به شرح زیر می‌باشد:

  1. کاشت بذر پسته در زمین اصلی.
  2. کاشت بذر پسته در خزانه.
  3. کاشت بذر پسته در گلدان.

قیمت پسته

روش کاشت پسته در زمین اصلی به چه شکل می‌باشد؟

بعد از آماده‌سازی بستر کاشت پسته، باید جوی و پشته‌هایی به عرض 50 تا 100 سانتیمتر و عمق 50 تا 70 سانتیمتر ایجاد گردد و از آبیاری سطحی استفاده شود.

زمین کاشت پسته باید قبل از کاشت آبیاری شده و در اواخر اسفندماه می‌توانید نسبت به کاشت بذر پسته اقدام کنید. برای کاشت بذر باید گودال‌هایی به عمق 2 الی 3 برابر قطر بذر  و به فاصله 3 متر از هم ایجاد شود. بذر را داخل این گودال‌ها گذاشته و روی آن‌ها را با ماسه بپوشانید.

اگر آب و یا خاک کاشت پسته شور باشد، عرض جوی‌های کشت 1 تا 1.5 متر و عمق جوی‌ها 20 تا 30 سانتیمتر در نظر گرفته‌شده و کشت بذر وسط جوی انجام می‌شود. در این روش فاصله ردیف‌ها را 6 تا 7 متر در نظر می‌گیرند.

در کاشت بذر پسته در زمین اصلی باید مواظب بود که رطوبت خاک از دست نرود. می‌توانید در این جهت روی محل کاشت نایلون قرار دهید.

یکی از مزایای کاشت پسته در زمین اصلی عدم نیاز به انتقال می‌باشد و معایب آن خشک شدن سریع سطح خاک در مناطق گرمسیر است که باعث سبز نشدن نهال خواهد شد. همچنین از بین رفتن بذر پسته مثل حمله جانوران و یا برداشتن بذر توسط پرندگان از دیگر معایب این روش است.

افزایش بازده تولید نهال با روش کاشت بذر پسته در گلدان

برای کاشت بذر پسته در این روش از کیسه‌هایی با جنس پلاستیک که قطر آن‌ها 10 تا 15 سانتیمتر و ارتفاع آن‌ها 25 تا 30 سانتیمتر است استفاده می‌شود. ترکیب خاک گلدان‌ها به این صورت می‌باشد:

  • دو پنجم ماسه شیرین
  • دو پنجم خاک زراعی
  • یک‌ پنجم کود حیوانی پوسیده

پس از خیساندن و ضدعفونی کردن بذرها، در عمق 2 تا 3 سانتیمتر، 2 عدد بذر در گلدان قرار می‌گیرد و روی آن‌ها با ماسه پوشیده می‌شود. زمان کاشت بذر پسته در گلدان اواخر اسفندماه و یا اوایل فروردین می‌باشد.

مزایای این روش افزایش بازده تولید نهال و آسانی جابه‌جایی گلدان‌ها است. از معایب این روش نیز می‌توان دومرحله‌ای بودن کاشت را نام برد (در انتقال نهال از کیسه به زمین اصلی نباید به آن صدمه‌ای وارد شود).

روش کاشت بذر پسته در گلدان

با روش کاشت پسته در خزانه آشنا شوید!

علاوه بر کاشت بذر پسته در گلدان برای تولید نهال می‌توان از خزانه نیز کمک گرفت. برای کاشت پسته در خزانه احتیاج به یک زمین می‌باشد. خاک این زمین باید مخلوطی از ماسه-رس، کود حیوانی و کود شیمیایی باشد تا خاک این زمین تقویت و آمده کشت شود.

پس از آماده کردن زمین نوبت به کاشت بذر می‌رسد. بذرها باید قبل از کاشت به مدت 24 ساعت خیسانده و ضدعفونی شوند. زمان کاشت بذر پسته در خزانه از اواخر اسفندماه شروع و تا اواسط فروردین ادامه دارد.

در کاشت پسته در خزانه، فاصله ردیف‌ها در عرض 20 تا 30 سانتیمتر و در طول 10 تا 15 سانتیمتر است و عمق کاشت 2 تا 3 برابر قطر بذر می‌باشد.

آبیاری نهال‌ها در ابتدا 7 تا 10 روز یک‌بار و بعد از کمی رشد بین 10 تا 12 روز انجام می‌شود. نهال‌های تولیدی در زمستان اول یا دوم به زمین اصلی منتقل می‌شوند. هنگام درآوردن آن‌ها از زمین خزانه باید بسیار دقت شود تا این نهال‌ها هیچ‌گونه آسیبی نبینند.

اصول کاشت بذر پسته در خزانه

کاشت بذر پسته در خزانه جویه های زمین خزانه، پنج روز قبل از کاشتن بذر، آبیاری و پرآب می‌شود. معمولاً بعد از آبیاری رطوبت و نم حاصل بر روی دیواره جویه ها نفوذ می‌کند و اثر یا نشانی بر جای می‌گذارد که در اصطلاح به آن محل داغ آب یا رنگ آب گفته می‌شود.

بعد از گاو رو شدن زمین خزانه (که معمولاً پنج روز است) گودال‌های کوچکی در کنار جویه ها و در فاصله ۵ سانتیمتری زیر محل داغ آب با نوک بیلچه کنده می‌شود. عمق این گودال‌ها ۵ سانتیمتر و فاصله آن‌ها از یکدیگر ۲۵ سانتیمتر باشد.

آنگاه از بذرهای جوانه‌زده آماده در هر گودال یک دانه گذارده می‌شود و با ریختن ماسه نرم کاملاً شسته روی بذر، داخل گودال پر می‌شود.

برخی از باغبانان ریختن مقداری خاکستر نرم را بر روی ماسه‌ها توصیه می‌کنند و معتقدند که خاکستر، مغز پسته بذری را از مورچه‌ها مصون می‌دارد. اگر صحت این نظر مورد تردید باشد، ترکیبات معدنی موجود در خاکستر برای تغذیه نهال‌ها مفید خواهد بود.

برای کاشت بذر پسته می‌توانید از بذر بادامی زرندی استفاده کنید. بذر پسته بادامی زرندی بهترین بذر برای کاشت پسته می‌باشد برای خرید این بذر به فروشگاه ما مراجعه کنید.

کاشت بذر پسته در خزانه

روش‌های جدید کاشت نهال پسته و آشنایی با نهال‌های جدید آن

روش جدید کاشت نهال پسته ترکیبی از سه روش بالا است (کاشت پسته در زمین اصلی، کاشت بذر پسته در گلدان و پلاستیک ، کاشت پسته در خزانه). در این روش ابتدا بذرها خیسانده تا جوانه‌زنی بذر انجام شود.

زمین کاشت باید اول آبیاری و بعد شخم زده شود. سپس پلاستیک‌های بی‌رنگی که قطر آن‌ها 10 تا 15 سانتیمتر و به ارتفاع 20 تا 30 سانتیمتر هستند، انتخاب‌شده و انتهای پلاستیک را به ارتفاع 10 سانتیمتر با نخی بسته می‌بندند.

بعد از آن به میزان 2 تا 3 سانتیمتر خاک ماسه داخل پلاستیک ریخته و بعدازآن دو عدد پسته که جوانه‌زده روی این ماسه قرار می‌گیرید. سپس خاک زراعی مناسب به ارتفاع 2 سانتیمتر روی این پسته‌ها ریخته می‌شود. بعد از انجام این مرحله دو سانتیمتر آب داخل گلدان می‌ریزیم و بعد از آبیاری، نوبت به کاشت گلدان در زمین اصلی می‌رسد.

در این صورت گلدان باید برعکس شود و داخل گودال قرار گیرد و پای گلدان باید خاک ریخته شود (تا جای بسته شدن نخ ته پلاستیک) سپس نخ پلاستیک را بازکرده تا پلاستیک حالت گلخانه برای نهال ایجاد کند.

چون قبل از کاشت گلدان در زمین آن را آبیاری کردیم تا ده روز نیاز به آبیاری نیست و رطوبت در اطراف بذر پسته وجود دارد.

مزایای روش نوین کاشت بذر پسته

بعد از 10 روز باید سوراخ کوچک روی پلاستیک ایجاد کرد تا هم تهویه گیاه ایجاد شود و هم بتوان آن را آبیاری نمود. از مزایای این روش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان کاشت نهال در اسفندماه (پلاستیک باعث جلوگیری از سرمازدگی نهال می‌شود).
  • افزایش بازده تولید نهال.
  • مصرف حداقل آب در زمانی که گیاه نیاز به آب ندارد.
  • قرار گرفتن گیاه در زمین اصلی که موجب رشد بهتر ریشه می‌شود.

رشد سریع نهال با کاشت نهال پسته هیبریدی ucb1

این پایه‌ها از طریق بذر تولید نمی‌شوند بلکه از طریق کشت بافت در آزمایشگاه تولیدشده و رشد آن‌ها سریع می‌باشد. محصول نهال پسته هیبریدی نسبت به نهال پسته بذری بیشتر می‌باشد و زمان پیوند زدن این نهال زودتر از نهال پسته بذری است.

(نهال پسته هیبریدی را پس از 1 سال می‌توان پیوند زد اما نهال پسته بذری بعد از  3 الی 4 سال برای پیوند آماده می‌شود.)

کاشت نهال پسته هیبریدی در گلدان

بهترین اقلیم برای کاشت بذر پسته چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما باید قبل از کاشت بذر پسته در منزل ، گلدان ، پلاستیک یا هر جای دیگر به آن توجه کنید، آب‌وهوای آن منطقه است. درواقع برای سرمایه‌گذاری و کاشت هر محصول شما ابتدا باید اقلیم مناسب آن محصول در هر منطقه را بررسی کنید.

به این نکته باید توجه کرد که تغییرات آب‌وهوایی به‌قدری در این اواخر در جهان تغییر کرده که اگر منطقه‌ای که قبلاً برای کاشت یک درخت مناسب نبود، ممکن است اکنون برای کاشت توصیه شود.

بهترین آب‌وهوا برای کاشت بذر پسته در گلدان

به‌صورت کلی پسته در آب‌وهوای خشک و دارای رطوبت کم بهترین محصول را می‌دهد. این درختان در داخل مناطق مرطوب رشد می‌کنند ولی محصول نمی‌دهند.

درواقع باید گفت که آب‌وهوای مناسب و ایده آل برای درخت پسته تابستان گرم و خشک (نه زیاد گرم) و زمستان‌هایی با سرمای معتدل و نه‌چندان زیاد است. به این نکته باید اشاره کرد که درخت پسته در زمستان تا دمای 20- و در تابستان تا دمای 42+ را می‌تواند تحمل کند. البته میزان مقاومت برحسب مرحله رشد گیاه، سن گیاه، نوع رقم، وضعیت تغذیه و آبیاری متفاوت می باشد.

مهم‌ترین مشکلی که باغداران همیشه در زمستان با آن درگیر هستند، گرمای زودرس بهاره است. موجب می‌شود که درخت به‌اشتباه از خواب زمستانه خود خارج شود و شروع به جوانه زدن کند و مدتی بعد دوباره هوا سرد می‌شود. این موضوع موجب آسیب دیدن جدی در درخت و محصول آن می‌شود و در باردهی درخت تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

خرید بذر پسته

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید برای احداث باغ پسته شما نیاز به پرورش نهال‌های مرغوب خواهید داشت. با کاشت بذر پسته در گلدان و پلاستیک ، خزانه و زمین اصلی می‌توان نهال تولید نمود. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این مقاله از دسته آموزش کشاورزی پسته به آن‌ها پرداختیم. به یاد داشته باشید که برای سوددهی اقتصادی بهتر و سریع‌تر از کاشت بذر پسته علاوه بر خرید بهترین بذر نیاز به مشورت با کارشناسان مجرب دارید. برای انجام مشاوره رایگان و پاسخ به‌تمامی پرسش‌های خود در ارتباط با کاشت و پرورش پسته می‌توانید با کارشناسان مجموعه پسته رفسنجان در تماس باشید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x