آشنایی با کاشت، داشت و برداشت هلو

آشنایی با کاشت، داشت و برداشت هلو

هر آنچه که بایستی درباره درخت هلو بدانید!

هلو، بومی نواحی گرم چین می باشد که حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح در آنجا وجود داشته است. بنظر می رسد هلو از طریق راه های تجاری از چین به ایران و سپس به حوزه مدیترانه و یونان(اروپا) وارد شد و از آنجا به آمریکای شمالی انتقال و گسترش یافته است. در حال حاضر جنگل های وسیعی از گونه های وحشی هلو در چین وجود دارد. هلو و شلیل سرشار از ویتامین های a , c و نیز منبع خوبی از پتاسیم است.

 شناخت خواص دارویی میوه هلو

هلو و شلیل از نظر طب قدیم ایران برای مزاج انسان سرد به شمار می رود و بهترین میوه برای افراد گرمازده می باشد. این میوه در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی که از مهمترین علل مرگ و میر هستند موثر است.بهتر است هلو و شلیل با پوست مصرف شود چون پوست آن دارای ویتامین A است.

  • دم کرده برگ یا گل هلو برای رفع سیاه سرفه استفاده می شود.
  • جوشانده گل هلو کرم معده و کرم کدو را دفع می کند.
  • جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر و ضد کرم دارد.
  • میوه و برگه خیس شده آن ها، اثر ملین بسیار خوبی برای رفع یبوست دارد.
  • مغزه هسته هلو مسهل، تصفیه کننده خون و برای رماتیسم مفید است.

مشخصات گیاهشناسی و ظاهری میوه هلو

هلو با نام علمی Prunus Persica .L. Batch  و شلیل با نام عملی Prunus Persica var. nectarine  از خانواده سرخیان یا Rosaceae و زیر خانواده Prunoideae می باشد که به مجموعه این زیر خانواده، هسته داران گفته می شود.

برگ های هلو  و شلیل کشیده با نوک تیز و حاشیه برگ ها دارای دندانه های زیر می باشد. گل های منفرد، بصورت جانبی روی شاخه هایی که سال قبل رشد نموده اند تشکیل می شوند و از رنگ صورتی روشن تا قرمز و بنفش متغیر می باشند و بطور معمول قبل از پیدایش برگ ها ظاهر می شوند.

بیشتر ارقام هلو وشلیل خود بارور بوده و گرده افشانی بطور طبیعی توسط حشرات انجام می شود و نیازی به ارقام گرده دهنده ندارد. پوست میوه هلو توسط مقدار زیادی کرک پوشیده شده است.

گوشت میوه ممکن است سفید و یا زرد و در اطراف هسته قرمز باشد. هسته میوه ممکن است به گوشت چسبیده و یا از آن جدا باشد.

شلیل، نوعی هلو است که توسط جهش رویشی در یکی از ژن های هلو ایجاد گشته که موجب از بین رفتن کرک های روی پوست میوه هلو و در نتیجه ایجاد رنگ، عطر و طعم خاص شلیل شده است.

 آشنایی با ارقام میوه هلو

ارقام هلو براساس وضعیت جدا شدن از بافت میوه:

  1. ارقام هسته جدا بخاطر گوشت نرم و آبدار آن بیشتر برای مصرف تازه خوری استفاده می شود.
  2. ارقام هسته چسبیده که هسته به گوشت میوه چسبیده است. بافت میوه سفت بوده و برای صنعت کمپوت مناسب می باشد.

ارقام هلو بر اساس زمان رسیدن میوه:

  1. ارقام خیلی زودرس: زمان برداشت این ارقام در اواخر اردیبهشت می باشند.
  2. ارقام زود رس: میوه این ارقام در خرداد ماه قابل برداشت می باشند.
  3. ارقام میان رس: محصول این ارقام از اواسط تیر تا اواسط مرداد قابل چیدن می باشند.
  4. ارقام دیر رس: ارقامی هستند که میوه آن ها از اواخر مرداد تا شهریور قابل برداشت و عرضه به بازار می باشند.

بطور کلی ارقام زود رس به هسته چسبیدگی و ارقام دیر رس به هسته جدایی متمایل هستند.

 آشنایی با نیاز اکولوژیکی(شرایط اقلیمی) میوه هلو

هلو و شلیل یک دامنه نیاز سرمایی وسیع نسبت به سایر محصولات دارند که در تشکیل گل و میوه موثر است. بعضی از ارقام فاقد نیاز سرمایی است و در مناطق گرمسیری کشت می شود و بعضی ارقام آن حدود 1000 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد سرما نیاز دارد.

به طور میانگین نیاز سرمایی بیشتر ارقام حدود 900-600 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد می باشد. مقاومت هلو در برابر سرمای زمستانه، از سیب و گلابی کمتر و تقریبا شبیه ((به)) می باشد. گله های باز شده هلو  و شلیل و میوه های تازه تشکیل شده در صورتی که در زمان محدودی در دمای -2/2 سانتی گراد و یا کمتر قرار گیرند از بین می روند.

با توجه به این که گل هلو 3 تا 4 هفته زودتر از گل سیب باز می شود از این لحاظ نسبت به سرمازدگی بهاره حساس تر می باشد لذا  از کاشت نهال هلو و شلیل در مناطقی که خطر سرمای بهاره آنجا را تهدید می نماید باید خود داری گردد.

برای تشکیل رنگ قرمز در هلو برخلاف میوه سیب نیازی به دمای پایین در شب نیست و رنگ قرمز بیشتر تابع رقم و نور می باشد. بطور کلی هلو، در برابر گرمای تابستان مقاومتر از سیب و در تابستان گرم، میوه آن مانند گلابی از کیفیت بهتری برخوردار می شود.

خاک های لومی تا شنی متوسط بهترین خاک برای کاشت هلو و شلیل می باشد این خاک ها می بایست عمیق و با زهکش مناسب باشند. زیرا ریشه هلو و شلیل همانند بیشتر درختان هسته دار نسبت به تنش ضعیف و غرقاب شدن اراضی بسیار حساس است.

بنابراین از غرس نهال های هلو و شلیل در ارضی شالیزاری به دلیل تجمع آب و رطوبت بالا و ایجاد پوسیدگی در ریشه و خشک شدن و از بین رفتن توصیه نمی شود.

آشنایی با روش تکثیر و پرورش نهال هلو

ازدیاد هلو و شلیل معمولا از طریق انجام عملیات پیوندی روی پایه های بذری صورت می گیرد. در حال حاضر، پایه های هلو طیف وسیعی از انواع پایه های بذری هلو، آلو، گوجه، بادام و پایه های همگروهی حاصل از دو رگه های  هلو  بادام و امثال این ها را شامل می شوند که با استفاده از روش غیر جنسی تکثیر و به عنوان پایه های رویشی محسوب می شوند.

انتخاب پایه برای هلو علاوه بر داشتن تحمل در برابر خشکی و شرایط نامساعد خاکی، معمولا بر اساس  ویزگی های زیر صورت می گیرد:

  • قابلیت تحمل در برابر نماتد: نماگارد-نمارد-گاردین.
  • توان تحمل در برابر شرایط آهکی خاک: لاول-هاستن-تایتن-GF677
  • توان تحمل در برابر زهکش نا مناسب  و وضعیت خاک: گاردین-هلفورد.
  • استعداد تحمل به سرما: لاول-گاردین-هلفورد-بایلی.

طراحی باغ هلو چگونه است؟

برای احداث باغ در یک منطقه باید ابتداء نسبت به جمع آوری اطلاعات و انجام مطالعات اولیه که شامل بررسی موقعیت باغ از نظر شرایط آب و هوایی، امکان دسترسی به آب مطمئن و کافی، جنس و نوع خاک، همچنین امکان دسترسی به بازار می باشد، اقدام نمود. تجزیه نمونه های آب منابع آبی و حاصل خیزی و تعیین کیفیت خاک  بطور دقیق از طریق آزمایشگاه های خاک و آب انجام می شود که قبل از احداث باغ امری ضروری است.

خصوصیات خاک کاشت هلو

بهترین خاک برای کاشت هلو و شلیل خاک های عمیق با زهکش مناسب با بافت نسبتا سبک یعنی خاک شنی لومی که دارای مقادیر کافی مواد هوموس باشد. مناسبترین اسیدیته خاک بین 7-6 می باشد. کشت هلو و شلیل در زمین هایی که سابقه کشت این محصولات را دارند باعث افزایش ابتلا به بیماری کوتاهی عمر هلو یا بیماری زوال هلو می شود که این بیماری به شدت باردهی را کاهش می دهد.

طراحی برای احداث باغ هلو

طراحی برای احداث باغ در اراضی مسطح یا در شیب دامنه متفاوت است در اراضی شیدار، شیب زمین باید در نظر گرفته شود و با پیاده کردن خطوط تراز( یعنی تمام نقاط روی خط هم ارتفاع باشند) و جلوگیری از فرسایش خاک و عدم جاری شدن روان آب و به منظور انجام عملیات آبیاری در تمام سطح باغ، دامنه در اراضی شیبدار را تراس بندی یا سکو بندی کرد.

هرچه قدر شیب زیادتر باشد سکو ها و تراس ها کم عرض تر خواهند بود به طوری که بعضی موارد بیشتر از یک یا دو ردیف نمی توان در آنجا نهال کاشت، ولی اگر شیب زمین تند و زیاد نباشد فاصله و عرض را می توان زیادتر گرفت و روی هر سکو دو یا سه و یا بیشتر ردیف نهال غرس نمود.

طراحی باغ درمناطق جلگه ای که در اراضی تقریبا مسطح ایجاد می شوند معمولا اشکال هندسی منظمی دارند که اکثرا مربع، مستطیل، مثلثی یا لوزی می باشند. در سال های اخیر از شیوه های سنتی در ترتیب و فرم دهی درختان استفاده شده است.

فواصل کاشت نهال های هلو

مناسب ترین فاصله برای درختان هلو و شلیل با پایه های بذری 4 در 4 متر یا 5 در 4 یا 5 در 5 متر توصیه می شود. در سیستم مستطیلی (مثلا 5 در 4متر) فاصله بیشتر (5 متر) در جهت شرق و غرب و فاصله کمتر بین درختان (4متر) در جهت شمال و جنوب قرار می گیرد. با این روش سایه درختان کمتر بر روی یکدیگر قرار گرفته و هر درخت از نور بیشتری بهرمند می شوند و همچنین از سطح باغ به دلیل تراکم مناسب درختان نهایت بهره اقتصادی حاصل خواهد شد.

نحوه  کاشت نهال هلو

پس از علامت گذاری و تعیین نقاط کاشت روی ردیف ها و خطوط باید گودال هایی به ابعاد 60 در 60 سانتی متر حفر کرد. در هنگام کندن چاله کاشت باید خاک سطح الارض در یک سمت و خاک تحت الارض را درسمت دیگر بطور جدا قرار داده شود.

سپس خاک سطح الارض را با کود دامی پوسیده مخلوط نموده و مقداری از آن را در ته گودال ریخته و نسبت به آبیاری آن اقدام نمود تا خاک گودال کاملا نشست نماید. پس از نشست کامل، مقدار دیگری از آن را در ته گودال بصورت کپه ای یا مخروط می ریزند.

مشخصات نهال سالم و استاندارد هلو

تنه نهال هلو و شلیل باید صاف، سالم و بدون هر گونه شکاف و یا آثار صمغ بوده و ارتفاع آن حد اقل 100 سانتی متر و قطر نهال 1-2 سانتی متر و سن نهال 1 و 2 سال باشد.

نهال هلو و شلیل پیوندی باید تک تنه، شاداب، سالم، دارای ریشه اصلی بطول 35-20 سانتیمتر و دارای 6-5 ریشه فرعی بطول حد اقل 5 سانتیمتر و عاری از هر گونه آفت و بیماری باشد.

جهت تامین نهال باید از نهالستان های مطمئن و معتبر که دارای مجزو تولید نهال از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال می باشند اقدام گردد و در هنگام تحویل نهال از مسئول نهالستان برای شناسایی نوع رقم و اصالت نژاد و بهداشت نباتی تاییدیه لازم اخذ شود.

 آشنایی با نحوه نگهداری موقت نهال هلو

ریشه نهال ها باید هنگام حمل با پوشش مناسب از نوع گونی یا کنف مرطوب و نیز پلاستیک محافظت شود و پس از رسیدن به محل باغ بلافاصله ریشه ها را در داخل کانالی (شرقی-غربی) با عمق 50 تا 60 سانتی متر در زیر خاک بطور مورب قرار داد بطوری که نوک نهال ها به طرف  جنوب باشد و سپس نسبت به غرس نهال ها در محل اصلی هرچه سریعتر اقدام نمود.

توجه: از انتقال خاک به همراه نهال جدا خود داری گردد

 شناخت زمان کاشت نهال هلو

در مناطقی که زمستان ملایم و مرطوب باشد بهترین زمان کاشت نهال هلو و شلیل اواخر پاییز است و در مناطقی  که زمستان سرد و خیلی خشک باشد عملیات کاشت نهال باید در اواخر زمستان یا اوایل فروردین قبل از باز شدن جوانه صورت گیرد زیرا در چنین روزها، هوای سرد مانع رشد قسمت های رویشی نهال می شود. اما ریشه ها در داخل خاک با درجه حرارت ثابت زمین رشد و فعالیت ریشه ها آغاز خواهد شد که در استقرار و ماندگاری نهال تاثیر دارد.

 شناخت نحوه کاشت نهال هلو

پس از تهیه نهال ریشه نهال را درصورت زخمی بودن هرس و بعد روی کپه قرار داده و سپس رو آن، خاک ریخته  تا گودال کاملا پر شود و بعد نهال را با دست مستقیم گرفته و اطراف آن را با پا یا با وسیله دیگر فشار داده تا ریشه ها در خاک مستقر شوند و سپس نسبت به عملیات آبیاری اقدام می شود.

هنگام کاشت نهال باید دقت شود تا محل پیوند حد اقل 10 تا 20 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک و طوقه نهال( حد فاصله بین قسمت ریشه و تنه نهال) در سطح خاک باغ در چاله قرار گیرد در غیر این صورت بیماری پوسیدگی طوقه(گموز) موجب خسارت و از بین رفتن نهال خواهد شد.

سربرداری نهال هلو چگونه است؟

پس از کاشت نهال، تنه نهال از ارتفاع 80 تا 100 سانتیمتر روی سطح خاک قطع و سربرداری می شود. سرزنی نهال باید به نحوی انجام شود که محل قرار گرفتن قیچی باغبانی به طور مورب و در امتداد جهت جوانه یا شاخه ای که در انتهای نهال قرار دارد، یعنی پس از سربرداری، جوانه یا شاخه در پشت محل برش قرار گیرد.

توصیه می شود بعد از عمل سربرداری جهت تسریع در ترمیم زخم و به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا، محل زخم روی نهال با چسب باغبانی کاملا پوشانده شود. پس از کاشت و سربرداری نهال باید قیم را درون چاله و در فاصله 5 تا 7 سانتیمتری نهال مستقر و نسبت به بستن آن با نخ گونی اقدام نمود تا از تکان خوردن و پاره شدن ریشه های مویی نهال در اثر وزش باد جلوگیری گردد. در هنگام قرار دادن قیم در کنار نهال باید دقت شود تا قیم در جهت وزش باد نصب شود.

 آشنایی با نحوه آبیاری درختان هلو

پس از کاشت نهال هلو و شلیل در باغ باید بلافاصله نسبت به آبیاری آن اقدام نمود تا خاک کاملا نشست کرده و ریشه ها کاملا با خاک تماس پیدا کند. از آنجایی که هدف اصلی از آبیاری، تامین رطوبت لازم برای رشد گیاه و رقیق کردن خاک می باشد، عملیات آبیاری با توجه به شرایط منطقه و خاک باید به طور مرتب و منظم انجام شود.

باید توجه داشت که ریشه هلو و شلیل نسبت به آب زیاد موجود در خاک (غرقاب) و عدم تهویه اراضی، حساسیت زیادی دارد و باید از آبیاری بیش از حد جلوگیری نمود تا سبب خفگی ریشه نگردد. بعد از هر دو یا سه دروه آبیاری باید عملیات سله شکنی خاک درون گودال و طشتک آبیاری صورت گیرد.

تغذیه و کود دهی درختان هلو چگونه است؟

باتوجه به این که توصیه کودی به عواملی از قبیل جنس و بافت خاک، میزان اسیدیته خاک، عناصر موجود در خاک و اندام گیاه، رقم و سن درخت، آب و هوای منطقه(میزان بارندگی-رطوبت-نور و غیره) بستگی دارد که تمام نقاط کشور یکسان نمی باشد لذا انجام عملیات نمونه برداری خاک و برگ و تفسیر نتایج آن بر اساس تجزیه های آزمایشگاهی جهت تغذیه درخت و مصرف بهینه کود های شیمیایی و حیوانی امری ضروری و الزامی است.

زیرا بهترین روش ارزیابی وضعیت تغذیه ای یک باغ، علاوه بر برسی عملکرد و کیفیت محصول، و تجزیه تلفیقی نمونه های خاک و برگ نیز می باشد. در باغ های احداث شده آزمون خاک مکمل تفسیر نتایج تجزیه برگ و مشخص نمودن ترکیب کودی در برنامه تغذیه ای می باشد.

زیرا اکثر مطالعات نشان می دهد که بین آزمون خاک و تجزیه برگ در باغ ها رابطه کمی وجود دارد و به علاوه مشاهدات میدانی کارشناسان با نتایج نمونه های مذکور همبستگی مستقیم خوهد داشت.

کنترل علف های هرز باغات هلو چگونه است؟

علف هرز به گیاهی اطلاق می شود که در جایی ناخواسته می روید یعنی در جایی که انسان مایل نباشد آن گیاه در آن جا رشد نماید علف های هرز راه های مختلف بشرح ذیل به محصولات کشاورزی خسارت وارد می نماید.

  • رقابت با محصولات زراعی و باغی در جذب آب، مواد غذایی و نور.
  • ترشح مواد مسموم کننده از طریق ریشه در خاک (اثر آلیلوپاتیک) که این حساسیت مو جب محدود یا متوقف شدن رشد سایر گیاهان می شود.
  • کاهش کیفیت محصولات زراعی و باغی.
  • تشدید امراض و آفات گیاهی.
  • افزایش مخارج تولید.
  • افزایش مشکلات در مدیریت آب.
  • برای دفع علف های هرز می توان از سه روش پیشگیری، نابودی کامل(زدودن) و مبارزه استفاده کرد.

پیشگیری از رشد علف های  هرز باغات هلو

عبارتست از مجموعه عملیاتی که از ورود یک علف هرز جدید به یک منطقه معین جلوگیری می شود مانند استفاده از بذر تمیز، کود دامی پوسیده عاری از بذور علف های هرز و یا آبیاری با آب تمیز و غیره. عبارت است از به کار گرفتن کلیه روش ها و امکانات برای از بین بردن تمام قسمت مختلف علف هرز شامل شاخه،برگ،ریشه،میوه، و بذر.

مبارزه با علف های هرز در باغات هلو

مبارزه با علف های هرز در باغات هلو عبارت است از کلیه عملیات و امکانات، برای کاهش جمعیت علف های هرز به نحوی که علف هرز باقیمانده نتواند ضرر اقتصادی به باغ وارد نماید. این طریقه، عملی ترین و مرسومترین روش دفع علف های هرز بوده که شامل روش های متفاوت بشرح ذیل می باشد.

  1. مبارزه مکانیکی.
  2. مبارزه زراعی.
  3. مبارزه بیولوژیکی.
  4. مبارزه تلفیقی.
  5. مبارزه شیمیایی.

تربیت، هرس و فرم دهی درختان هلو

غالبا جهت تربیت و هرس درختان هلو و شلیل از شکل جامی یا مرکز باز یا بدون شاخه پیش آهنگ استفاده می شود زیرا نور به راحتی به داخل نفوذ کرده و به همه شاخه ها می رسد.

  1. طرز تربیت درختان به شکل جامی یا مرکز باز بشرح ذیل می باشد.
  2. فاصله سربرداری درخت: سربرداری درخت در فاصله 80 تا 100 سانتیمتری از سطح زمین پس از غرس نهال انجام می شود
  3. شاخه اصلی: سه الی چهار شاخه که با تنه، زاویه نزیدک به عمود داشته و در جهت های مختلف در اطراف تنه اصلی واقع شده و با یکدیگر 10 تا 15 سانتی متر فاصله دارند را به عنوان شاخه اصلی انتخاب نموده  و مابقی شاخه ها حذف می گردند. درصورتی که فواصل شاخه ها اصلی کمتر از 10 سانتی متر باشد احتمال شکستن شاخه ها در سال های آینده وجود دارد.
  4. طول مساوی شاخه های اصلی: شاخه های انتخاب شده اگر از 30 سانتی متر بیشتر باشند از یک سوم تا یک پنجم جوانه بیرونی قطع می شوند تا شکل جامی درخت به سوی خارج کشیده شود. باید سعی شود شاخه های اصلی دارای طول مساوی باشند.درهنگام هرس وحذف قسمتی از شاخه ها باید دقت شود تا حد امکان محل برش، در بالای جوانه بیرونی واقع گردد، زیرا شاخه های جدید به سمت برونی درخت هدایت می شوند و از تراکم شاخه ها به سمت داخل درخت جلوگیری خواهد شد.
  5. حفظ اسکلت درخت: جهت حفظ اسکلت درخت باید از رشد سالیانه شاخه  های جانبی بر روی تنه اصلی جلوگیری به عمل آید. به همین منظور با شروع فصل رشد، جوانه هایی که رشد شان بر روی تنه اصلی فعال شده حذف می گردند. از این رو همیشه باید سعی شود عمل جوانه گیری چند مرتبه آن هم به فاصله یک هفته از یکدیگر انجام شود.

شاخه هایی که با زاویه کمی نسبت به تنه اصلی قرار دارند با قرار دادن قطعات چوبی بین شاخه و تنه در اوایل فصل رشد که شاخه ها قدرت انعطاف پذیری بیشتری دارند، زاویه نسبتا باز تری پیدا خواهند کرد.

درصورت ظهور جوانه رویشی در زیر محل پیوند و بر روی پایه، باید نسبت به حذف کلیه جوانه ها اقدام گردد.

 آشنایی با زمان برداشت میوه هلو

دروه رسیدن میوه هلو و شلیل بعد از بدست آوردن حجم و رنگ لازم خیلی زود طی می شود و در شرایط عادی بعد از چند روز پس از برداشت به سرعت به مرحله رسیدن کامل می رسند و عدم برداشت به موقع آن ها باعث تغییر رنگ و افت کیفی میوه می گردد.

این میوه ها دارای بافت نرم و آب زیاد بوده و صدمه پذیر می باشند. بنابراین لازم است در چیدن آن ها نهایت مراقبت به عمل آید. میوه های هلو و شلیل اکثرا بصورت تازه و به فاصله کمی پس از برداشت به بازار عرضه می شوند.

البته بعضی از ارقام بر تازه خوری در صنایع تبدیلی نیز مصرف می شوند، مثل ارقامی که برای تهیه انواع کمپوت و آبمیوه کاربرد دارند. بنابراین شیوه چیدن میوه هاو چگونگی آن ها از زمان برداشت تا مصرف و حمل نقل آن ها بر حسب نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود.

نکات مهم قبل از عملیات برداشت میوه هلو

نکات مهم قبل از عملیات برداشت میوه هلو عبارتند از:

  • حداکثر تلاش و کوشش برای شروع برداشت در بهترین زمان تعیین شده برای هر محصول و حتی هر رقم در هر محل، به نحوی که میوه ها بیش از حد نرسند یا ریزش نکنند.
  • انتخاب مکانی در باغ جهت جمع آوری، درجه بندی و بسته بندی و نگهداری میوه ها توصیه می شود.
  • مکان انتخاب شده باید سایه، خنک و امن باشد.
  • محل جمع آوری محصولات در فاصله مناسب از اکثریت درختان واقع شود.
  • کف این محل باید کاملا مسطح و در صورت امکان بتن باشد تا چیدن جعبه ها روی هم  امکان پذیر باشد.
  • پیشبینی تعداد کافی کارگر میوه چین از موارد مهم در عملیات برداشت باشد.
  • برنامه ریزی برای آموزش کارگران میوه چین قبل از برداشت محصول پیشنهاد می گردد. و در صورت امکان لازم است از نیروی انسانی مجرب در عملیات برداشت میوه استفاده می شود.
  • باغدار باید نسبت به تهیه سبد، سطل، جعبه مناسب با توجه به نحوه مصرف میوه و عرضه به بازار، نردبان های دو طرفه و تمهیدات خاصی را در نظر بگیرد و نیز تهیه وسیله حمل و نقل مانند تراکتور یا تریلی برای جمع آوری جعبه ها از سطح باغ های وسیع تا محل بارگیری و نیز کامیون برای حمل به بازرا فروش یا انبار مرکزی برنامه ریزی و پیش بینی نماید.

 آشنایی با نحوه برداشت میوه هلو

روش صحیح چیدن میوه بدین ترتیب است که یک طرف قسمت دم میوه بالا قرار می گیرد و سپس پیچانده می شود با این شیوه به آسانی و بدون ضربه و آسیب، میوه از درخت زجدا می شود.اگر میوه به راحتی جدا نمی شود، با قرار دادن انگشت اشاره در مقابل شاخه ای که میوه از طریق دم به آن متصل است، همزمان با پیچاندن میوه به راحتی و بدن این که شاخه حاصل میوه بشکند از درخت جدا خواهد شد.

برداشت میوه در ابتدا بدون نیاز نردبان دو طرفه از بالاترین قسمتی که با دست بتوان میوه را چید آغاز خواهد شد همزمان برداشت، شاخه سبک شده و بالا می رود در نتیجه میوه هایی که بالای شاخه اند قبل از این که از دسترس خارج شوند باید برداشت گردند.

میوه های که در پایین شاخه قرار دارند بالا آمده و احتیاجی به خم شدن برای چیدن آن ها نیست بنابراین باید تمام میوه هایی که در بخش  کم ارتفاع درخت وجود دارند را با دست برداشت کرد و تا پایان برداشت میوه در بخش مذکور از درخت، نردبان مستقر نخواهد شد.

سوراخ شدن پوست میوه، ساییدگی ضربه و غیره به بافت میوه آسیب می رساند و میوه های را خراب می کند . بنابراین برداشت و جابجا کردن صحیح و رعایت کیله نکات ذکر شده از ضایعات میوه جلوگیری خواهد شد.

نکات مهم در طی عملیات برداشت میوه هلو

نکات مهم در طی عملیات برداشت میوه هلو عبارتند از:

  1. کنترل و نظارت بر کار گران میوه چین در حین عمل برداشت ضروری است تا از وارد آوردن هر گونه خراش با ناخن یا فشار انگشت به میوه و زخمی کردن آن و نیز عدم تناوب بین ظرفیت سبد و حجم میوه که ممکن است موجب ریزش میوه به زمین در حین انتقال شود، باید جلوگیری کرد.
  2. شروع چیدن میوه از شاخه های پایین (بدون نردیان) و ادامه آن تا شاخه های بالا بصورت عمودی یا ستونی توصیه می شود.
  3. از آن جایی که دست دراز کردن و خم شدن به سمت میوه روی نردبان احتمال افتادن را در پی خواهد داشت، در صورت نیاز مرتبا جای نردبان تغییر داده شده تا برداشت کننده روی نردبان حرکت کمترین داشته باشد.
  4. از نشستن روی شاخه درخت جهت برداشت میوه پرهیز شود
  5.  از کشیدن بیش از حد شاخه به طرف خود که موجب شکستن آن می شود باید اجتناب نمود.
  6. میوه ها به آرامی درون سبد یا ظرف برداشت قرار گیرد و از انداختن میوه جدا خود داری شود.
  7. قرار دادن جعبه های جمع آوری میوه در دسترس کارگران و رعایت این موارد، از اتلاف وقت در زمان برداشت جلوگیری خواهد کرد.
  8.  میوه ها باید با یک حرکت چرخشی ملایم از سطل خالی گردد تا از صدمات ناشی از بهم خوردن میوه ها جلوگیری شود.
  9. حفظ و نگهداری میوه های چیده شده در سایه، و انتقال سریع آن ها به سایه بان مخصوص جمع آور محصول، ضروری است.
  10. سرد کردن اولیه میو های برداشت شده به منظور افزایش عمر انباری میوه برای عرضه به بازار و یا برای عملیات ذخیره سازی و نگهداری در سرد خانه های صنعتی و فنی پیشنهاد می گردد. هلو و شلیل در بیشتر شرایط عادی دارای دوره انبار مانی کوتاه می باشد که بطور متوسط حدود 2 هفته اعلام شده است. به منظور دستیابی به حداکثر انبارمانی می توان آن ها را در دمای بین 0/5 تا صفر درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 90 درصد ذخیره و نگه داری نمود.

    مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x