چگونه با اصلاح خاک باغی عالی و آماده کاشت داشته باشیم

چگونه با اصلاح خاک باغی عالی و آماده کاشت داشته باشیم

اهمیت خاک و اصلاح خاک در کشاورزی

خاک محل استقرار گیاه است که گیاه از طریق آن آب و مواد غذایی را جذب می کند. همچنین تنفس گیاهی که همان دریافت اکسیژن و دفع دی اکسید کربن از گیاه است به وسیله خلل و فرج موجود در خاک انجام می شود، بنابراین می توان گفت که خاک پایه و اساس داشتن یک باغ یا زمین زراعی برای کشت گیاه می باشد و نیاز است که پیوسته به به اصلاح خاک و مراقبت آن توجه شده و از ان مراقبت صورت گیرد.

دانستن اینکه شما در زمین خود چه نوع خاکی دارید و برای محصولاتی که در ذهن دارید به چه نوعی نیاز دارید، یکی از مهمترین جنبه های کشاورزی موفق است. دانستن نوع خاک به شما کمک می کند محصولاتی را انتخاب کنید که کشت آنها به صرفه و موفقیت آمیز باشد و درک کیفیت خاک به شما اطلاع می دهد که برای اصلاح و بهبود آن برای یک کشاورزی موفق باید چه کاری انجام دهید.

به طور کلی ، خاک خوب براب رشد موفق گیاه باید شامل مواد مغذی به میزان متعادل از عناصری مانند منیزیم ، پتاسیم، نیترات و دیگر عناصر پرمصرف و کم مصرف برای گیاه داشته باشد. مصرف بیش از حد یا کمبود هر ماده مغذی یا ریز مغذی می تواند برای خاک و گیاه مشکل ساز باشد.

برای اطلاع از خصوصیات خاک چه از نظر تغذیه ای و چه از نظر فیزیکی نیاز است که خاک زمین کشاورزی مورد آزمایش قرار گیرد تا کشاورز با دید باز بتواند برای داشتن یک کشاورزی پایدار و با کیفیت اقدام نماید.
اهمیت خاک و اصلاح خاک در کشاورزی

اگر خاک خود را آزمایش نکنید، بدون داشتن اطلاع از پایه زمین خود کشاورزی را آغاز کرده اید. انواع مختلف محصولات به سطوح مختلف زهکشی و تغذیه نیاز دارند. همچنین سطح pH خاک برای تعیین رشد یا عدم موفقیت محصول شما بسیار مهم است. آزمایش خوب به شما اطلاعات کافی از خاکی که در اختیار دارید و خاکی که بدان احتیاج دارید را در دسترس شما قرار خواهد داد.

وقتی که آزمایش خاک را انجام میدهید شما اطلاع دقیقی از بافت خاک و عناصر مختلف موجود در خاک خود خواهید داشت.

با استفاده از این دانش می توانید تصمیم بگیرید که چه محصولی می خواهید بکارید و چه کارهایی باید انجام دهید تا سالم ترین و پربارترین محصولات را داشته باشید.

از آنجا که محصولات تمایل دارند مواد مغذی خاک را تخلیه کنند ، بهتر است هر دو سال یک بار خاک را آزمایش کنید. 

نگهداری و مراقبت از خاک اقدامی ضروری است. خاک به معنای واقعی کلمه پایه مزرعه شما است. اگر به طور نامناسب مدیریت شود، یا سطح خاک حاصلخیز خود را در اثر فرسایش از دست خواهید داد، و یا اگر به خاک اجازه داده شود که از عناصر غدایی مورد نیاز گیاه تهی شود ، شما قادر به تولید محصولات سالم نخواهید بود. درک اینکه شما چه نوع خاکی دارید و برای مراقبت خوب از آن باید چه کاری انجام دهید ، اساس کشاورزی خوب است.

اصلاح خاک از نظر مواد مغذی مورد نیاز گیاه

گیاهان به 17 عنصر اساسی برای رشد نیاز دارند که به دو دسته عناصر ماکرو (پرمصرف برای گیاه) و عناصر میکرو (کم مصرف برای گیاه) تقسیم می شوند.

عناصر ماکرو: کربن (C) ، هیدروژن (H) ، اکسیژن (O) ، نیتروژن (N) ، فسفر (P) ، پتاسیم (K) ، گوگرد (S) ، کلسیم (کلسیم) ، منیزیم (منیزیم)

عناصر میکرو: بور (B) ، کلر (Cl) ، مس (Cu) ، آهن (Fe) ، منگنز (Mg) ، مولیبدن (Mo) ، نیکل (Ni) و روی (Zn).

کم مصرف بودن یک عنصر برای گیاه به معنی اهمیت کمتر آن عنصر برای گیاه نیست بلکه فقط گیاه به مقدار کمتری به آن عنصر نیاز دارد گیاهان همگی به این عناصر نیاز دارند و در صورت کمبود حتی یک عنصر رشد و تولید محصول دچار مشکل خواهد شد، از بین این 17 عنصر گیاه کربن، هیدروژن و اکسیژن را مستقیما از جو دریافت می کند نه از خاک، بنابراین در صورت مناسب بودن بافت و ساختمان خاک کمتر با کمبود این سه عنصر مواجه می شود. اما سایر عناصر از خاک جذب می شوند و کمبود آنها در خاک باید اصلاح شود.

اصلاح خاک از نظر مواد مغذی مورد نیاز گیاه

برای داشتن کشاورزی پایدار و با کیفیت باید به میزان این عناصر در خاک توجه شود و در صورت کمبود آنها به وسیله کوددهی این عناصر به خاک اضافه گردد و این عمل یک بخش مهم از اصلاح خاک باغات برای کشاورزی می باشد. بهترین کودها برای جبران کمبود عناصر کودهای ارگانیک مانند کمپوست ها هستند که شامل مواد ارگانیک و میکروارگانیسم های مفید خاکی نیز هستند که علاوه بر بهبود شرایط تغذیه ای شرایط فیزیکی و خلل فرج خاک را برای تنفس نیز بهبود می بخشد.

از جمله ذیگر روش های اصلاح خاک  و تغذیه گیاه شخم زدن و هوادهی خاک است که هم باعث می شود مواد آلی با خاک مخلوط شوند و هم اینکه باعث بهتر شدن نفوذ اکسیژن شده و از این طریق باعث می شوند میکروارگانیسم ها و موجودات زنده خاکی فعالیتشان بیشتر شود و ضمن تجزیه مواد آلی و بهبود ساختمان خاک عناصر غذایی حاصل از تجزیه را در اختیار گیاه قرار دهند.

همچنین برای جلوگیری از تخلیه زیاد مواد مغذی تناوب زراعی یا عوض کردن محصول کشت شده در زمین های زراعی اقدامی مناسب است چون بعضی گیاهان از مواد غذایی کمتری استفاده می کنند یا مواد متفاوتی را بیشتر جذب می کنند حتی بعضی گیاهان عناصری مانند نیتروژن را به خاک اضافه می کنند (هرچند این امکان برای زمین های باغی که درختانی مانند پسته در آنها کشت می شوند امکان پذیر نیست). تناوب زراعی محصول به زمین استراحت می دهد و آن را غنی می کند.

اصلاح خاک از نظر مواد مغذی مورد نیاز گیاه

با اصلاح بافت خاک باغ ایده آل خود را بسازیم

خاک دارای ذرات درشت شن (sand)، متوسط لوم یا سیلت (silt) و ذرات ریز رسی (clay) می باشد، ترکیب و مقدار این ذرات در خاک تشکیل دهنده بافت خاک است در یک بافت خوب ما به دنبال ترکیبی از خاک هستیم که شامل هر سه مورد شن، لوم و رس به نسبت تقریبی 40-40-20 باشد. این بافت مناسب علاوه بر نگهداشتن عناصر غذایی بر روی سطح خود، هوا و آب را نیز به راحتی در خود جریان میدهد تا مشکلی برای گیاه به وجود نیاید.

با اصلاح بافت خاک باغ ایده آل خود را بسازیم

اما اگر بافت خاک به سمت رس بیشتر و یا مقدار شن خیلی زیاد متمایل بود در این صورت بافت خاک نیاز به اصلاح دارد. از روش های اصلاح خاک رسی ( خاکی با بیش ار 20% رس) میتوان با اضافه کردن کودهای کمپوست یا بقابای گیاهی به خاک اشاره کرد و یا همچنین قبل از کشت محصول میتوان مقداری شن را حین عملیات خاکورزی با خاک مخلوط کرد.

برای اصلاح خاک شنی نیز میتوان مقداری رس و سیلت با درصد محاسبه شده همراه با موار آلی به خاک اضافه کرد تا به درصد مناسب ذرات خاک برسیم، هنگام اضافه کردن ذرات بافتی دیگر به خاک در زمان اصلاح خاک باید توجه شود که ذرات اضافه شده تمیز بوده و دارای شوری و یا عناصر مضر به مقدار زیاد برای گیاه نباشند.

متعادل کردن Ph راهی برای اصلاح خاک

Ph (اسیدیته) در کشاورزی به عددی بین 0 تا 14 گفته می شود که میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک را نشان می دهد، هر چه عدد به 0 نزدیکتر باشد یعنی خاک اسدی تر و هرچه به 14 نزدیکتر باشد یعنب خاک قلیایی تر است و عدد 7 اسیدیته خنثی را نشان می دهد، معمولا گفته می شود که بهترین Ph برای کشاورزی بین 5/8 تا 7/5 است که در این رنج بیشتر گیاهان حداکثر میزان کارایی خود را دارا می باشند.

اگر Ph ار 7/5 بیشتر و یا از 5/8 کمتر باشد نیاز است تا با متعادل کردن آن خاک زمین کشاورزی را اصلاح کنیم. برای اطلاع از Ph باید مقدار آن در زمین کشاورزی اندازه گیری شود برای این کار در چند نقطه مختلف از زمین مقداری خاک خاک را کنار زده و از خاک حدود 10 سانتی متری نمونه برداشته اسیدیته آن را اندازه گیری کنید. این کار را حداقل سه سال یکبار تکرار کنید تا همیشه از Ph خاک اطلاع داشته باشید.

خاک های ایران اغلب  قلیایی هستند بنابراین آزمایش را انجام می دهیم و اگر Ph بالاتر از 7/5 بود باید با اصلاح خاک آن را متعادل کنیم

از روش های کاهش Ph

اضافه کردن مواد آلی و ارگانیک به خاک باعث کاهش تدریجی اسیدیته خاک می شود چون این مواد محیط را برای رشد باکتری ها و میکروب های مفید خاک مناسب کرده و آنها با ترشحات خود محیط را اسیدی می کنند.

اضافه کردن گوگرد نیز می تواند به اسیدی شدن محیط خاک کمک کند زیرا گوگرد با کمک باکتری ها به اسید سولفوریک و فسفات های دیگر تبدیل می شود و Ph را پایین می آورد.

بجای گوگرد می توان از کودهای حاوی سولفات نیز استفاده کرد.

Ph خاک را برای کشت اصلاح کنیم

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x