آشنایی با کود آلی آب نگهدار در کشاورزی

آشنایی با کود آلی آب نگهدار در کشاورزی

خاک مطلوب برای درختان پسته چه نوع خاکی است؟

بهترین خاک ها برای کاشت درخت پسته خاک های لومی سبک یعنی شن و رس می‌باشد. در اراضی سبک مصرف کود برای برداشت رضایت بخش است ولی در اراضی رسی سنگین که رطوبت را به مقدار زیاد و برای مدتی طولاتی در خود نگاه می‌دارد کاشت این گیاه نتیجه رضایت بخشی نمی‌دهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود. درخت پسته تا اندازه ی مشخصی تحمل شوری خاک را می‌کنند.

شیوه آبیاری درختان پسته

با وجود این که پسته استقامت زیادی به بی آبی دارد، اما نباید از آب دادن آن مخصوصا در سنین ابتدایی غفلت شود.

به طور متوسط بسته به بافت خاک از نظر نگهداری آب متغییر است. مدار آبیاری بسته به سن درخت به شرح زیر توصیه می شود: (به جز فصل زمستان)

  1. درخت با سن 1 تا 3 سال:         مدار آبیاری 7 الی 10 روز
  2. درخت با سن 3 الی 6 سال :     مدار آبیاری 12 الی 20 روز
  3. درخت با سن 6 سال به بالا :     مدار آبیاری یک ماه

باید توجه داشت زمانی که مدار آبیاری یک ماه است، در هر آبیاری آب زیادی به درخت داده شود تا رطوبت کاملا به عمق خاک نفوذ کند.

 شناخت دلایل پوکی میوه پسته

  1. عدم وجود گرده نر که ناشی از کمبود درخت نر می باشد.  مهمترین عامل پوکی پسته بوده و باید به ازای هر 10 الی 15 درخت ماده یک درخت نر در باغ پیوند نمایید. در صورت کمبود درخت نر حتما گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.
  2. عدم رسیدگی و توجه کامل به درختان از جمله آبیاری کم و نامنظم، ندادن کود و هرس نکردن درختان و غلبه آفات در باغ باعث پر نشدن مغز پسته و یا ریزش جوانه های سال بعد می شود.

 برای جلو گیری از کم آبی، پر نشدن مغز یا پوکی، یا رزیش جوانه های سال بعد می توان از کود آلی آب نگهدار استفاده کرد. کود آلی آب نگهدار به شرح زیر است :

  1. کاهش دهنده عوارض کم آبی، شوری، سرما زدگی و پوکی دانه. حفظ طراوت و سبزینگی برگ ها تا زمان برداشت بهبود دهنده اندازه و طعم محصول.
  2. کود آلی آب نگهدار کلیه عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز گیاهان را به صورت قابل جذب دارا است و علاوه بر تامین نیاز تغذیه ای گیاهان باعث افزایش ظرفیت نگهدارندگی آب در خاک شده و در نتیجه راندمان آبیاری و کوددهی را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.

کود آلی آب نگهدار چیست؟

کود آلی آب نگهدار دارای تاییدیه از دانشگاه ایالتی آیووای آمریکا(Iowa state university  ) می باشد.

متخصصین شرکت آبنگهدار برای تامین نیاز کلیه گیاهان با هرنوع آب و خاک اقدام به فرموله کردن کود آب نگهدار در قالب سه تیپ مجزا نموده اند:

  1. تیپ یک زمین هایی با بافت خاک رسی: زمین های با خاک و آب شیرین ، هدایت الکتریکی کمتر از 3000 میکرو زیمنس بر سانتی متر. زمین هایی که دور آبیاری آنها مطلوب است
  2. تیپ دو زمین هایی با بافت خاک متوسط: زمین های با خاک و آب لب شور، هدایت الکتریکی بین 300 تا 6000 میکرو زیمنس بر سانتیمتر. زمین هایی که فاصله بین رو آبیاری در آنها زیاد است.
  3. تیپ سه زمین هایی با بافت خاک شنی: زمین های با خاک و آب شور، هدایت الکتریکی بیش 6000میکرو زیمنس بر سانتیمتر. زمین هایی که فاصله بین دو آبیاری در آنها خیلی زیاد است.

 

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x