پیر ترین درخت پسته در کجا قرار دارد؟

پیر ترین درخت پسته در کجا قرار دارد؟

کهن ترین درخت پسته

شاید شما در روز با میل و اشتیاق چند دانه پسته را با لذت می خورید و حس خوبی به شما میدهد. و شاید این سوال در ذهن شما ایجاد میشود که اصولا بهترین نوع پسته در کجا تولید می شود و یا این که کهن ترین و پیر ترین درخت پسته در کجا قرار دارد. به شما پیشنهاد میکنم برای فهمیدن سوال خود با ما همراه باشید.

 

پسته چیست؟

پسته درخت مفید و سود آوری است که منشا پیدایش آن در منقطه خاورمیانه و در کشورهایی مثل ایران،سوریه و افغانستان است. این درخت محبوب دانه مقوی و خوشمزه پسته را تولید میکند.در ایران این دانه مقوی را پسته می نامیم ولی در کشور های اروپایی و آمریکایی دانه پسته به پیستاچیو (Pistachio) است که این نام از زبان فارسی وارد لاتین شده و ریشه ایرانی دارد. ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید ۵۷۴٬۹۸۷ تن رتبه نخست را در تولید پسته داشت و آمریکا در رتبه دوم قرار داشت که امروز در رتبه دوم قرار دارد.

از مهمترین انواع پسته می توان از رقم اکبری،احمد آقایی،کله قوچی و کله قوچی نام برد. پسته در ایران در نقاط مختلفی تولید می شود از جمله: رفسنجان،دامغان،شهرستان فردوس،رباط جز،سیرجان و …

بهترین، خوشطعم ترین و زیباترین نوع پسته در ایران و حتی در جهان پسته رفسنجان است. از دوران های قدیم حتی زمانی که پسته رونق زیادی نداشت شهر رفسنجان مملو از درختان پسته بود و موجب شد تا رفسنجان دارای پیرترین و همچنین با قدمت ترین درختان باشد.

پیر ترین درخت پسته در جهان

حالا می رسیم به اصل مطلب، در واقع کهن ترین درخت پسته موجود در ایران و جهان در شهرستان رفسنجان و در روستای زیبا و تاریخی اودرج که دارای آب و هوای فوق العاده ای است قرار دارد.در واقع این درخت پسته که توانسته خود را با انواع آب و هوا سازگار کند  و لقب کهن ترین درخت پسته را از آن خود کند در واقع یک نوع پسته به نام بنه (پسته کوهی) است.

درخت کهنسال اودرج، جزو پیرترین درختان کشور است و عمری حدود ۱۵۰۰ سال یا بیشتر دارد. ارتفاع این درخت به ۱۵متر و دارای قطری حدودا ۴ متر است و این در نوع خود شگفت انگیز است.

بنه چیست؟ و درکجا می روید؟

همانطور که گفته شد پیرترین درخت پسته از نوع بنه است. حالا بنه چیست؟ و محل رشد آن کجاست؟ بنه یا پسته کوهی از انواع درخت های پسته است که پسته ای که از آن بدست می آید به کروی شکل است و دارای قطر حدودا ۵ میلیمتر است. درخت معمولا در دامنه کوه ها رشد می کند و ارتفاع آن از ۶ تا ۱۱ متر است. از بنه برای ایجاد انواع خوراک های محلی،ایجاد عطر و طعم در دوغ های حیوانی و همچنین ایجاد ترشی استفاده می شود.

 

انواع درخت بنه

درخت بنه نتها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز رشد میکند و انواع مختلفی دارد.

کسور (بنه کابلی):

این گونه از بنه در کشور های استرالیا،افغانستان،پاکستان و از جمله ایران رویش میکند.

بنه کردستانی(سقز یا کلخنک):

گونه ای دیگر از درخت بنه است که در کشور های سوریه،ارمنستان،آناتولی و ایران پیدا می شود.

چاتلانقوش:

این نوع پسته کوهی در ایران،کوه های قفقاز،ترکیه و آناتولی پیدا می شود.

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x