پوست پسته چه کاربردی دارد؟

پوست پسته چه کاربردی دارد؟

شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هنگام خوردن آجیل خوشمزه پسته، به کاربرد پوست استخوانی آن نیز فکر می‌کنند؟ آیا می‌دانید پوست سفید و سفتی که در دست دارید ثروتی است که از آن بی‌خبرید؟ برخلاف تصور بسیاری از مردم، این ماده دورریختنی نیست و برعکس از فواید زیادی برخوردار است. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به بررسی کاربرد های پوست پسته تازه و استخوانی ازجمله تولید زغال فعال پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با این ثروت ناشناخته آشنا شوید.

با پوست پسته پولدار شوید!

احتمالاً کمتر راجع به خواص پوست پسته شنیده باشید یا ندانید که چه ثروتی نزد شماست که آن را دور می‌ریزید. در ادامه مقاله حتماً با ما باشید تا شما را با خواص پوست پسته، کاربرد آن در صنعت و تولید موادی برای بهبود سلامتی بدن که شاید کمتر موردتوجه قرارگرفته شده باشد آشنا کنیم.

در این اوضاع وخیم اقتصادی با کمی خلاقیت و سرمایه‌گذاری بر روی مواردی که دیگران کمتر به سراغ آن‌ها می‌روند، می‌توانید پول دربیاورید. شما فقط با پرداخت قیمت پسته می‌توانید از آن سودی چند برابر کسب کنید.

قیمت پوست پسته
قیمت پوست پسته

مصارف پوست پسته

پوست پسته از سه بخش پوست استخوانی و سفت، پوست سبز و پوست نازک رویی مغز تشکیل شده است. هر سه دارای خواص و کاربردهای بی نظیری هستند که افراد از آن‌ها آگاه نیستند. در این قسمت لیستی از خواص پوست سبز و پوست سفید پسته را تهیه کرده‌ایم. همچنین در ادامه در ارتباط با کاربرد پوست سفید و استخوانی پسته بیشتر می‌خوانید. برای آشنایی کامل با خواص پوست سبز پسته نیز، پیشنهاد می‌کنیم مقالات سایت پسته رفسنجان را از دست ندهید.

  • رفع بوی بد دهان با پوست پسته
  • التیام زخم‌های داخل دهان و استحکام لثه‌ها
  • رفع حالت تهوع و استفراغ و اسهال
  • رفع سکسکه
  • تقویت و افزایش رشد مو و درمان ریزش مو
  • استفاده از پوست پسته در رنگرزی
  • خوراک کم هزینه برای دام و طیور
  • استفاده در تهیه کود برای گیاهان
  • تولید کربن فعال
  • استخراج قطران
  • خواص پوست پسته برای خاک و استحکام آن
پوست پسته
مربای پوست پسته بهترین راه برای بهره بردن از خواص پوست تازه پسته است.

آنالیز پوست استخوانی پسته

قبل از بررسی کاربرد پوست پسته خوب است که آنالیزی بر ساختار این ماده پرسود داشته باشیم:

  • پروتئین خام: 11.20%
  • فیبر خام: 15.28%
  • چربی خام: 5.29%
  • خاکستر خام: 10.13%
  • عصاره عاری از ازت: 52.16%
  • کلسیم: 1.08%
  • فسفر: 0.11%
  • منیزیم: 0.31%
  • پتاسیم: 4.44%
  • آهن: ppm68
  • منگنز: ppm6
  • مس: ppm23
  • روی: ppm5
  • انرژی خام: Kcal/kg DM45
قیمت پسته

خاصیت پوست سفید پسته چیست؟

یکی از موارد استفاده پوست پسته، تولید کربن فعال و قطران است که این می‌تواند در قیمت پسته تأثیر به سزایی داشته باشد. در کشورهای پیشرفته و صنعتی تولید کربن فعال یک منبع درآمد سودآور و کم ریسک است. ما نیز می‌توانیم از این فرصت در کشور خود که باعث ارزآوری و ایجاد اشتغال می‌شود، بهترین بهره را ببریم.

اغلب پوست‌های پسته در شهرهای پسته خیز کشور، مخصوصاً کرمان و رفسنجان که قیمت پسته به‌مراتب پایین‌تر است، به یک ماده بلااستفاده تبدیل‌شده و هیچ‌گونه استفاده دیگری ندارد.

اگر بتوانیم از این ظرفیت‌های بالقوه موجود که در کشورمان وجود دارد استفاده  کنیم، نه‌تنها به رفاه اجتماعی بلکه به رشد اقتصادی فراوانی که در دیگر کشورهای صنعتی وجود دارد دست پیدا خواهیم کرد.

شاید برایتان سؤال پیش‌آمده باشد که کاربرد پوست سفید پسته چیست؟ کربن فعال و قطران چه هستند؟ چگونه به دست می‌آیند؟ چه کاربردهایی دارند؟ و …

در ادامه مطلب به بررسی این مواد می‌پردازیم.

پوست پسته
پوست استخوانی پسته کاربرد فراوانی دارد و یک ثروت ناشناخته است.

 تولید کربن فعال کاربرد پوست پسته

یکی از کاربرد های پوست استخوانی پسته تولید کربن فعال است. کربن فعال یا همان زغال فعال، درواقع موادی کربنی هستند که ازجمله کاربرد مهم آن در جدا کردن بو، رنگ و مزه‌های نامطبوع و نامطلوب از آب است. در این صورت آبی خوش‌طعم و شفاف خواهیم داشت.

همچنین می‌توان در تصفیه هوا و صنایع غذایی و شیمیایی از آن استفاده نمود. کربن فعال از پیرو لیز موادی از قبیل زغال‌سنگ، چوب، پوست پسته و پوست سایر میوه‌ها به دست می‌آید.

زغال فعال دارای منفذهای ریزی است که آب از آن‌ها عبور می‌کند. برای تولید این ماده عناصر آلی را تحت گرمای شدید و در محیط بدون اکسیژن قرار می‌دهند. درنتیجه این امر زغال فعال، مقادیری گاز و مواد دیگر به وجود می‌آید.

از هر 12 کیلوگرم پوسته استخوانی پسته، 1 کیلو کربن فعال استخراج می‌شود.

مصارف دارویی کربن فعال

ازجمله خواص پوست سفید پسته و تولید کربن فعال، درمان مسمومیت ناشی از غذای فاسد و مصرف بیش‌ازحد دارو است. شاید برای شما پیش‌آمده باشد که برای مصرف بیش‌ازحد داروها و خوردن غذای مسموم دچار دل‌درد و حالت تهوع شده باشید. قرص زغال فعال یکی از محبوب‌ترین موادی است که در این مواقع به کار می‌آید.

از قرص زغال فعال در اورژانس و سایر مراکز درمانی نیز استفاده می‌شود. همچنین برای رفع باد معده، مشکلات صفراوی و از بین بردن دردهای مربوط به شکم استفاده می‌شود.

این ماده برای پوست مناسب است و در درمان آکنه، رفع میکروب‌ها و باکتری‌های سطح پوست و رفع التهابات پوستی کاربرد دارد. همچنین یکی از بهترین موارد استفاده از آن سفیدی دندان‌ها است.

زغال فعال چگونه مصرف می‌شود؟

زغال فعال به‌صورت قرص و شربت در داروخانه‌ها موجود است. بعضی افراد نسبت به مصرف این قرص حساس هستند و موجب ایجاد ناراحتی در آن‌ها می‌شود. پس بهتر است قبل از مصرف با دکتر مشورت شود.

زغال فعال آب بدن را جذب می‌کند؛ بنابراین برای دفع بهتر سموم و اینکه زغال فعال بتواند کار خود را به‌خوبی انجام دهد، باید همراه با آن مقدار زیادی آب نوشیده شود. درنتیجه زغال فعال نه‌تنها باعث دفع سموم بدن شده بلکه افزایش سیستم ایمنی بدن را نیز به همراه دارد.

مقدار مصرف آن به این‌گونه است که برای افراد بالغ 26 تا 105 گرم و برای کودکان میزان کمتری توصیه می‌شود.

زغال فعال خوراکی است و در بدن جذب اندکی دارد. این ماده با متصل شدن به داروها و سموم موجود در بدن باعث دفع آن‌ها می‌شود. این ویژگی زغال فعال موجب سوء جذب و تداخل در جذب داروها و مواد مسموم‌کننده خواهد شد.

زغال فعال همچنین باعث تعدیل باد معده، درد معده و اسهال می‌شود. همچنین ضد نفخ است و بدین گونه عمل می‌کند که با گازهای مواد غذایی ترکیب‌شده و جلوی نفخ را می‌گیرد.

برای این کار یک ساعت قبل از صرف وعده غذایی قرص را با آب میل نمایید. بعدازآن هم سعی کنید مقدار بیشتری آب بخورید تا قرص به‌خوبی کار خود را انجام دهد.

تولید زغال فعال کاربرد پوست پسته

خواص پوست سفید پسته و تولید قطران

قطران ماده‌ای صمغ مانند، خمیری شکل، تیره‌رنگ و چسبناک است که از زغال کردن چوب، زغال‌سنگ، پوست پسته و … به دست می‌آید؛ بنابراین می‌توان تولید آن را یکی دیگر از کاربرد های پوست پسته دانست.

قطران در مقابل هوا سریع خشک می‌شود و مصارف صنعتی فراوانی دارد. این ماده از زمان‌های بسیار دور موردتوجه طبیبان سنتی بوده و از آن در مصارف دارویی استفاده می‌شده است.

علاوه بر آن برای استفاده داخلی بدن مثل درمان سل و برونشیت‌های مزمن استفاده می‌شود.

همچنین در درمان بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین ث کاربرد داشته و ناراحتی‌های مربوط به مثانه را درمان می‌کند.

البته می‌توان گفت از قطران بیشتر برای استفاده‌های خارجی بدن مثل درمان ناراحتی‌های ایجادشده از اگزما و رفع شوره سر استفاده می‌شود.

این ماده ضد عفونت نیز هست که متأسفانه از این ویژگی‌های پوست پسته غافل هستیم و آن را به‌عنوان یک ماده به‌دردنخور و زائد از بین می‌بریم.

از هر 100 گرم پوسته استخوانی پسته، حدود 15 تا 20 میلی‌لیتر قطران به دست می‌آید.

انواع قطران مورد مصرف کدم‌اند؟

به‌طورکلی دو نوع قطران تولید می‌شود:

  • قطران معدنی

این نوع قطران از زغال‌سنگ به دست می‌آید. تقریباً همه قطران‌ها دارای موادی معطری هستند که باعث می‌شود بوی دل‌نشینی داشته باشند. قطران معدنی که از زغال‌سنگ به دست می‌آید اکثراً برای مصارف تجاری استفاده می‌شود و حاوی عناصری مانند فنول، اسید استیک و… است.

از قطران معدنی در تولید شامپوها و صابون کمک می‌گیرند که باعث کاهش شوره سر و آکنه و درمان بیماری درماتیت سبوره‌ای خواهد شد.

  • قطران گیاهی

قطران گیاهی عمدتاً از زغال کردن چوب، پوست پسته و … به دست می‌آید و تولید آن یکی از کاربرد های پوست پسته است. قطرانی که از این شیوه تولید می‌شود، مایع مانند، به رنگ روشن و دارای چسبندگی خاصی است، دقیقاً برعکس قطران معدنی.

طبیبان سنتی از قطران گیاهی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری برای مبارزه با عفونت‌های پوستی بهره می‌بردند. همچنین این ماده دارای سالیسیلیک اسید است که در درمان اگزما، عفونت‌های قارچی و پسوریازیس کاربرد دارد.

تولید قطران و کاربرد پوست پسته

پیرولیز کردن چیست؟

برای به دست آوردن زغال فعال و قطران از پوست پسته و سایر مواد باید واژه پیرولیز را به کار برد. این واژه از دو بخش pyro (آتش) و lysis (تجزیه و شکافت) تشکیل‌شده است.

این فرآیند از آغاز تمدن مورداستفاده قرارگرفته و ازجمله موادی که از این فرآیند به دست می‌آیند می‌توان به قطران، زغال فعال و انواع زغال‌های مفید که می‌توانند جایگزین نفت و مواد تجدید شود، اشاره نمود.

پیرولیز کردن فعالیتی شیمیایی است که در آن مواد آلی را توسط گرما و در خلأ (نبود اکسیژن) تجزیه کرده و تبدیل به آب، گازهای مفید، عناصر فرار، زغال و … می‌کنند.

موادی که از این فرآیند به دست می‌آیند، موادی جامد زغالی از نوع کربن فعال و سیاه‌رنگ هستند؛ بنابراین یکی از مزیت‌های این فرایند تولید زغال فعال است. زغالی که از طریق این واکنش شیمیایی به دست می‌آید چندین برابر از زغال معمولی فعال‌تر است.

قیمت پوست پسته در ترکیه

کاربردهای پوست استخوانی پسته بسیار زیاد است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب در کشور، ارزآوری دو محصول ارزشمند قطران و کربن فعال نصیب کشورهای دیگری چون ترکیه می‌شود. همچنین از آن به‌عنوان سوخت نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل در فصول سرد سال، شاهد استعلام قیمت پوست پسته توسط تجار این کشور بوده‌ایم.

برای خریدوفروش این لایه سخت و استخوانی پسته و اطلاع از قیمت روز آن، می‌توانید به سایت‌های مرتبط مراجعه نمایید.

سخن آخر

قطعاً با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد و همچنین خواص پوست سفید پسته، اهمیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را متوجه شدید. موادی که از پوست پسته به دست می‌آیند مثل زغال فعال و قطران کاربرد فراوانی در صنعت و مصارف دارویی دارند. سرمایه‌گذاری در بازار پسته نه‌تنها یک سرمایه‌گذاری فعال و پویا است بلکه به خاطر افزایش قیمت پسته در بازار کنونی یک سرمایه‌گذاری زودبازده با ریسک بسیار پایین است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.9 62 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
2 سال قبل

سپاس

علی
علی
7 ماه قبل

سلام
هدفتون گران شدن پسته که نیست

مرتضی عسکری
پاسخ به  علی
7 ماه قبل

سلام دوست گرامی
این مطلب صرفا جهت آگاهی کاربران در رابطه با پوست پسته و خواص آن گردآوری شده است.
با تشکر

سجادکریمی
سجادکریمی
7 ماه قبل

مغز پسته برای پولدارها و پوست پسته برای فقرا بسیار مفید به فایده است

صدراجون
صدراجون
7 ماه قبل

پوست پسته تناژ بالا موجود است، پسته فیض آبادمه و لات

مرتضی عسکری
پاسخ به  صدراجون
7 ماه قبل

سلام و عرض ادب
برای فروش پوست پسته، می‌توانید با کارشناس ما با شماره 09131923700 تماس حاصل فرمائید.
تشکر

سید عبدالله حسینی
سید عبدالله حسینی
7 ماه قبل

آسیاب میکنیم وبا رزین قاطی میشه سپس لایه ی روی میزهای مجلل جهت ضد خش شدن میکشیم

منصور باغدار
منصور باغدار
7 ماه قبل

سلام کیلویی چند ازباغدار خرید می‌شود وپس ازفرآوری چند فروخته میشود

امیر
امیر
4 ماه قبل

مطالب مفیدی بود

مرتضی عسکری
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

سلام دوست گرامی
سپاس از نظر شما

10
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x