ویژه نامه پسته رفسنجان شماره سوم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره سوم

شماره سوم ویژه نامه پسته رفسنجان منتشر شد!

به گزارش روابط عمومی سایت پسته رفسنجان ویژه نامه ی تخصصی کشاورزی با محوریت پسته که توسط تحریریه این سایت تهیه می شود و چهارشنبه آخر هرماه ضمیمه هفته نامه شایورد منتشر شد. لازم به ذکر است سومین ویژه نامه پسته رفسنجان 30 مهر چاپ و توزیع گردید.

از علاقمندان به این حوزه جهت همکاری با تحریریه ویژه نامه پسته رفسنجان خواهشمند است با شماره 09913898464 تماس حاصل نمایید، یا از طریق ایمیل [email protected] با ما در ارتباط باشید.

 

جهت دانلود این ویژه نامه کلیک کنید!

ویژه نامه پسته رفسنجان

متن ویژه نامه پسته رفسنجان شماره سوم

گفتگو با مهندس ناصری کشاورز نمونه رفسنجان:

در هر هکتار میزان برداشت محصول شما چقدر است؟

میزان برداشت محصول ما در یک سال به بالای 12 تن رسید که یک رکورد در برداشت پسته کشور محسوب شد، اما میزان برداشت پسته ما در سال های اخیر به بالای 6 تن رسیده است و به نظر بنده کشاورزی که بالای 2 یا 3 تن پسته داشته باشد یک کشاورز برتر محسوب می شود.

در اکثر باغ های پسته شما  از چه واریته ای  استفاده شده است؟

 به دلیل این که باغ های پسته بنده در منطقه نوق شهرستان رفسنجان قرار دارد، که جزء مناطق سابقه دار پسته کشور محسوب می شود تقریبا تمامی واریته های پسته را دارم مانند کله قوچی، فندقی، اکبری، احمد آقایی و بادامی.

رمز موفقیت شما در کشاورزی پسته چیست؟

رمز موفقیت بنده بر می گردد به این که شغل پدری بنده کشاورزی پسته بود و نزد پدرم تجربه زیادی در این زمینه کسب کردم و همچنین رشته تحصیلی من باغبانی بود و با علم و تجربه ای که داشتم توانستم در کشاورزی پسته موفق باشم.

به نظر شما کدام روش تغذیه برای باغ های پسته مناسب است؟

رمز موفقیت یک کشاورز این است که با اصول تغذیه کاملا آشنا شود (از نظر علمی) و بداند که یک گیاه چه نیازهایی دارد؟

اولین و مهمترین نیازی که یک گیاه دارد نیاز آبی است. یک کشاورز هنگام احداث باغ خود باید بداند چه میزان آب (از نظر حجم و زمان) برای آبیاری دارد. دومین عامل تغذیه گیاه خاک می باشد، یک کشاورز باید تمام خصوصیات خاک باغ خود از جمله: بافت خاک، مقدار شوری EC، میزان اسیدی یا قلیایی بودن PH و غیره را به خوبی بشناسد بهترین تغذیه درختان پسته به صورت خاکی می باشد و می توانید از کودهای محلول پاشی به عنوان مکمل استفاده کنید.

این نکته را درنظر داشته باشید که اگر تغذیه درختان به صورت خاکی صورت نگیرد کودهای محلول پاشی هیچ تاثیری در تغذیه درختان و گیاهان ندارند. اگر کشاورز دوعامل مهم آب و خاک را در تغذیه گیاه بشناسد، به راحتی می تواند بهترین شیوه تغذیه را برای درختان یا گیاهان خود داشته باشد.

به نظر شما کدام روش آبیاری برای درختان  پسته مناسب است؟

با توجه به منابع آبی که امروزه وجود دارد سیستم آبیاری تحت فشار بهترین گزینه برای باغ های پسته است، که باعث آسانی تغذیه و کشاورزی پایدار می شود.

امروزه چه مشکلاتی در زمینه کشاورزی پسته وجود دارد؟

ما اولین کشور تولید کننده پسته هستیم و سابقه کاشت پسته در ایران بر می گردد به چند هزار سال پیش، اما به عنوان کشور آغازگر پسته صنعتی هنوز نتوانستیم یک واریته یا پایه برتر برای خودمان معرفی کنیم. همچنین در بخش آفات مشکلات بسیاری وجود دارد، مثلا چندین سال هست که کشاورزان پسته درگیر آفت پسیل بوده و هنوز نتوانستند با این آفت مبارزه قاطع داشته باشند.

سخن آخر:

با آروزی موفقیت برای کشاورزان، ضمن تشکر از شما به امید موفقیت روز افزون کشاورزان عزیز.

صفحه 1

چطور یک گلخانه یا نهالستان احداث کنیم؟

اولین قدم برای احداث یک گلخانه خوب شناخت زمین و منطقه آن است، از ویژگی هایی که برای انتخاب زمین گلخانه باید بدانید:

زمین گلخانه در کدام منطقه است؟ چه آب و هوایی دارد؟ میزان بارندگی و رطوبت نسبی چه مقدار می باشد؟ زمین انتخاب شده گلخانه باید راه دسترسی برای عبور ماشین و ادوات کشاورزی را داشته باشد. زمین انتخاب شده برای گلخانه باید در منطقه ای باشد که منابع آب وجود داشته باشد که بتوان آب گلخانه را تامین کرد. یک نقشه توپوگرافی و آنالیز سایت از زمین گلخانه داشته باشید تا جهت باد، تابش آفتاب و ارتفاع مشخص شود. (این نکته در ساخت گلخانه بسیار مهم می باشد).

بعد از مرحله انتخاب زمین و بررسی موقعیت جغرافیایی آن نوبت به مرحله ساخت ساز می رسد، ابتدا باید درنظر بگرید چه مصالحی برا ساخت یک گلخانه نیاز است؟ شما باید در خرید مصالح گلخانه اطلاعات کافی را داشته باشید تا بتوانید یک خرید خوب و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

ابتدا باید یک نقشه از غرفه های گلخانه طراحی کنید، طرح یا نقشه غرفه ها باید طوری باشد که در طول روز حداکثر نور را جذب کنند. باید تمامی مسائل تاسیساتی از قبیل لوله کشی آب، سیستم گرمایشی و سرمایشی در هنگام ساخت در نظر گرفته شود یا بهتر است هنگام طراحی نقشه ی غرفه ها، نقشه های تاسیساتی هم طراحی شود.

نکته: اگر ساخت گلخانه شما کاملا با طراحی نقشه، برنامه ریزی و اصول پیش رود شک نکنید بهترین گلخانه را دارید!

چه اسکلتی برای ساخت گلخانه خود انتخاب کنیم؟

بعد از طراحی انواع نقشه ها باید اسکلت گلخانه را بنا کنید، در قدیم از اسکلت متفاوتی برای ساخت استفاده می شد، مثل لوله های فلزی – پلاستیکی و غیره اما باید گفت اسکلت گلخانه از مهمترین بخش ساختمان آن محسوب می شود، پس بهتر است اسکلت مناسب و محکمی برای گلخانمان درنظر بگیریم که در هنگام وزش باد، زلزله مقاومت کافی را داشته باشد.

خب اینجا برخی از افراد با خود می گویند ما سرمایه لازم جهت تهیه اسکلت مناسب نداریم! و بهتر است گلخانه خود را با اسکلت درجه دو یا درجه سه بنا کنیم، خب پیشنهاد ما برای افرادی که سرمایه زیادی ندارند این است در زمین گلخانه یک غرفه با متراژ پایین با اسکلت درجه یک (اسکلت فلزی محکم) بنا کنند سپس در سال های آینده کم کم این گلخانه را گسترش دهند.

اما برخی از افراد بر این عقیده اند که اسکلت فلزی باعث سنگینی ساختمان گلخانه می شود که در پاسخ به این افراد می توان گفت امروزه شیوه های جدیدی در ساخت ساز آمده مثل صنعت پیشساخته سازی که کمک بسیاری در ساختمان سازی کرده است.

در این روش تیرها و ستون ها در کارخانه طبق نقشه به یک ابعاد مشخص ساخته، تولید و محل اتصال آن ها مشخص می شود، شما می توانید بر اساس اندازه نقشه گلخانه خود تیرها و ستون های سبکتری خریداری کرده و آن ها را براحتی توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل کنید.

از مزایای صنعت پیشساخته سازی می توان گفت:

  1. باعث افزایش سرعت ساخت ساز می شوند.
  2. وزن سبکی دارند.
  3. به آسانی نصب می شوند.
  4. در مقابل نیروهای جانبی مثل باد و زلزله مقاوم هستند.

پوشش نهالستان یا گلخانه از چه مصالحی است؟

بعد از بنا کردن اسکلت گلخانه نوبت به پوشش آن می رسد مصالح پوشش گلخانه متفاوت است مثل: شیشه، پلاستیک و ورق پلی کربنات. پیشنهاد ما در جهت پوشش مناسب برای گلخانه ورق پلی کربنات است.

از مزایای مهم ورق پلی کربنات:

  1. نسبت به شیشه شکننده نیست بلکه سبک و انعطاف پذیر است.
  2. باعث تعرق و یا رطوبت می شود.
  3. نصبی آسان و باعث سبکی وزن گلخانه می شود.
  4. نسبت به پوشش پلاستیک زیبایی بسیاری دارد.
  5. در مقابل زلزله، وزش باد مقاوم می باشد.
  6. یک عایق حرارتی مناسب برای جلوگیری از گرما و سرما.
  7. غیرقابل اشتعال.

تاسیسات لازم و مناسب یک گلخانه

از مهمترین بخش ساختمان یک گلخانه تاسیسات آن می باشد. تاسیساتی چون: سیستم تهویه هوا، تاسیسات برق، سیستم آبرسانی، سیستم گرمایش، سرمایش و غیره برای یک گلخانه لازم می باشد. نکته مهم در بخش تاسیسات طراحی و دوام آن می باشد، بهتر است با طراحی نقشه ساختمان گلخانه نقشه های تاسیساتی هم طراحی و از سیستم های با دوامی استفاده شود.

اگر از تاسیسات بادوامی برای گلخانه خود استفاده نکنید، در آینده نزدیک سیستم دچار اختلال می شود. این اختلال نیاز به تعویض و یا تعمیر سیستم دارد که ممکن است در یک بازه زمانی صورت گیرد تا سیستم راه اندازی شود. در این بازه زمانی شرایط رشد گیاهان برهم خورده و به آن ها آسیب وارد می شود.

صفحه 2

 

نرم کردن خاک های سخت و ایجاد تهویه مناسب با دستگاه زیر شکن

گریدر پشت تراکتوری؛ هموار و  صاف کننده سطح زمین کشاورزی

گریدر جزو یکی ادوات پر کاربرد در کشاورزی است که به عنوان یک افزونه به پشت تراکتور متصل می شود و برای انجام عملیات های انتقال و جابه جایی خاک، ایجاد پشته یا بازه، خاک برداری کنار درختان، ایجاد کانال های کوددهی و حفر نهرهای آب مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این گریدر می توان به چرخش 180 درجه ای تیغه آن اشاره کرد برای تنظیم و شیب بندی سطح زمین می باشد.

چاله زن مته ای  پشت تراکتوری؛ ایجاد چال کودها برای کوددهی درختان و محل کاشت نهال ها با صرفه جویی در  زمان و هزینه کمتر

چاله زن پشت تراکتوری، دستگاهی است که شما می توانید با آن چاله هایی را با عمقی مشخص و دلخواه برای کوددهی به صورت چال کود و حتی ایجاد چاله های برای کاشت نهال های خود استفاده کنید. چال زن مته ای برای انواع تراکتورها، در اندازه های مختلف و به عمق کار 90 سانتی متر طراحی شده اند.

اجرای عملیات شخم زنی، آسانتر و موثرتر از قدیم؛

عملیات شخم و خاک ورزی که از مراحل مهم کشاورزی بعد از برداشت محصولات است باید با رتیواتور یا همان تیلرها انجام شود، دستگاهی که جایگزینی مناسب تر و بهتر ادوات قدیمی مثل گاو آهن می باشد. از رتیواتورها برای شخم زدن و آماده سازی  زمین برای بذر پاشی و کاشت نهال ها، نرم کردن خاک زمین، از بین بردن علف های هرز و احیا کردن زمین ها و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

شما با جایگزین کردن رتیواتور با دستگاه های خاک ورزی قدیمی مانند گاوآهن ها می توانید عملیات آماده سازی زمین برای بذر پاشی را باپ دقت، کیفیت بالاتر و زمان کمتری نسبت به نیروی انسانی انجام دهید.

رتیواتور مارپیچ انتقال خاک؛ انتقال خاک زیر درختان، شیب بندی و کم و زیاد کردن عرض زمین کشاورزی

در باغات پسته شما برای جابه جایی خاک از زیر درخت به وسط زمین یا از وسط به کنار درختان به دستگاهی احتیاج دارید که بتواند بدون آسیب زدن به شاخه های درخت این کار را انجام دهد. رتیواتور مارپیچ انتقال خاک دقیقاً به همین منظور طراحی شده است و با قابلیت جابه جایی به اندازه 180 سانتی متر از طرف تراکتور به زیر درخت زمین را شخم زده، خاک را به سمت وسط جابه جا کرده و علف های هرز را نیز از بین می برد.

نرم کردن خاک های سخت و ایجاد تهویه مناسب با دستگاه زیر شکن

در زمان انجام عملیات های داشت، برداشت، آبیاری و سم پاشی ها دستگاه و ادوات کشاورزی باعث فشرده و سخت شدن خاک زمین یا به اصطلاح کوبیده شدن زمین می شود و این یک عامل منفی برای خاک می باشد.

شما برای نرم کردن و پوک کردن این خاک ها به منظور داشتن تهویه خاک مناسب و ایجاد شکاف در لایه های زیرین خاک، حفظ رطوبت خاک، مبارزه با علف های هرز و ایجاد بستری مناسب جهت نفوذ بهتر ریشه در خاک و در نتیجه رسیدن بهتر و موثرتر مواد غذایی لازم به ریشه درختان می توانید از دستگاه  زیرشکن استفاده کنید که دستگاهی بسیار کارآمدتر برای انجام این کار می باشد.

استفاده از این دستگاه بدلیل عملکرد مناسب در زیر زمین و مجاورت ریشه باعث بازدهی بیشتر محصول و بدلیل عرض کاری و سرعت نسبتاً بالای تراکتور موجب صرفه جویی در مدت زمان شخم زدن زمین می شود.

کاربردهای اصلی دستگاه در عملیات شخم زنی و خاک ورزی:

  1. از بین بردن لایه های سخت شده خاک، نرم کردن و پوک کردن آن.
  2. تهویه خاک و ایجاد شکاف در لایه های زیرین خاک.
  3. حفظ رطوبت خاک.
  4. ایجاد بستری مناسب جهت نفوذ بهتر ریشه درختان.
  5. مبارزه با علف های هرز.
  6. رسیدن بهتر مواد غذایی لازم به ریشه درختان.

صفحه 3

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x