علف هفت بندمرغان یک گیاه دارویی سمج

علف هفت بندمرغان یک گیاه دارویی سمج

علف هفت بندمرغان چگونه گیاهی است؟

گیاه علف هفت بندمرغان از گیاهان سمج کشاورزی می باشد که در این نوشته به مشخصات و خواص دارویی علف هفت بندمرغان در نقاط جهان پرداخته می شود.

به فارسی «هزار بندک» و «علف هفت بند مرغان». در کتب طب سنتی با نام عربی آن «طُرنَه» ذکر شده. از گروه گیاهان جنس  Polygonum می باشد. به فرانسوی به آن Renouee des oiseaux و Centinode و Trainasse و به انگلیسی Knot grass و Bird s knotgrass گویند. گیاهی است از خانواده Polygonaceae نام علمی آن Polygonaceae نام علمی آن .Polygonum aviculare L می باشد.

معرفی علف هفت بند مرغان

مشخصات ظاهری علف هفت بندمرغان

علف هفت بند مرغان گیاهی است یکساله، کوتاه.

ساقه: دارای ساقه ای پرگره، خوابیده روی زمین طول آن در حدود 50-20سانتی متر است.

برگ: برگهای آن ریز نوک تیز.

گل: گلهای آن قرمز رنگ کمی مایل به سبز و کوچک است.

محل رویش: معمولاً در چمنها و اراضی متروک و زمینهای زراعتی در همه جا دیده می شود. در اغلب مناطق اروپا و آسیا و آمریکای شمالی انتشار دارد. در ایران تقریباً در تمام مناطق کشور می روید.

در اطراف تهران، قلهک، کرج در مناطق شمال ایران در بندر گز، گیلان، آذربایجان، اصفهان، تفرش، نهاوند، بلوچستان، سرحدات شرقی کشور و در درّه هریرود به طور خودرو شناسایی شده است.

بعد از معرفی مشخصات به ترکیبات و خواص دارویی علف هفت بندمرغان می پردازیم.

مشخصات علف هفت بندمرغان

هفت بندمرغان گیاهی سمج و مقاوم

این گیاه از علفهای بسیار سمج در کشاورزی است و به سادگی از بین نمی رود و حتی اگر مدتها لگد مال شود، باز به گل و دانه می نشیند.

ترکیبات شیمیایی علف هفت بندمرغان

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه هفت بند مرغان پولیگونیک اسید، اسانس و همچنین گلوکوزید های کوئرستین-3- آرابینوزید[1] و آویکولارین[2] مشخص شده است. عصاره آبی و عصاره الکلی برگهای گیاه برای گربه و خرگوش مسموم کننده است[G.I.M.P].

تخم آن سمّی است و گرد ریشه آن خاصیت حشره کشی دارد. در گزارش بررسی های دیگری آمده است که در گیاه قند، موم، تانن، کوئرستین[3]، آرابینوزید[4] و آویکولارین یافت می شود [چونگ یائوچی]. در گیاه مقدار لعاب و اسید اکسالیک[5]  نیز وجود دارد.

کاربردهای دارویی علف هفت بندمرغان

خواص در هند: از گیاه به عنوان قابض و بند آورنده خون استفاده می شود.

موارد استفاده در کره: از برگها و سرشاخه های سبز گیاه برای تخفیف تب و در رفع اگزما استفاده می شود [چونگ].

موارد استفاده در چین: مرسوم است که گیاه را در ماههای خرداد تا مرداد جمع آوری و در آفتاب خشک می کنند. گیاه تلخ و مدّر است و برای بیماری های پوستی و زردی و بیماری های زنان تجویز می شود. [چونگ یائوچی].

استفاده از خواص هفت بند مرغان در هندوچین: گیاه را که دارای مقدار قابل ملاحظه ای تانن است، برای جوش خوردن زخمها توصیه می کنند [پتلو].

طریقه استفاده در جزیره مالایا: در شبه جزیره مالایا گیاه هفت بند مرغان از چین وارد می شود و برای مداوای سوزاک مصرف می کنند و برای این گیاه خواص مدّر، قابض و تونیک قابل هستند [هوپر].

در فرانسه: معمول است از جوشاندۀ 50-30 گرم گیاه در یک لیتر آب قند و در صورت امکان در یک لیتر شربت گیاه قره قاط [7] روزانه 3-2 فنجان برای قطع اسهال می خورند.

خواص و کاربرد علف هفت بندمرغان

1.استفاده از ریشه هفت بندمرغان

از ریشه خشک آن در استعمال خارجی به عنوان مسکّن درد مصرف می شود.

2.خواص تخم علف هفت بندمرغان

تخم آن کمی سمّی و مسهل و قی آور است.

3.درمان ناراحتی های رحمی با علف هفت بندمرغان

طبق بررسی های جدید روشن شده است که گیاه به عنوان جانشین ارگوت در ناراحتی های رحمی اثر مفید دارد[G.I.M.P.&S].

4.علف هفت بندمرغان ضد کرم روده

در منطق خاور دور در اغلب مدارک دارویی آمده است که از گیاه به عنوان ضد کرم بخصوص برای معالجه و رفع آسکارید[6] استفاده می شود. در برخی مدارک آمده است که برای رفع کرمهای روده بچه ها مؤثر است.

5.خواص علف هفت بندمرغان برای سیستم گوارش

از علف هفت بند نراغن برای رفع دردهای معده استفاده می شود. این گیاه برای وبا مفید است [ایچی سورا]. از گیاه هفت بند مرغان برای کاهش ورم روده بزرگ استفاده می شود.

6.جوشانده برگ هفت بندمرغان

خوردن جوشانده برگ گیاه در بهبودی مسلولین و کاهش عرق مفرط کم شدن اخلاط آنها اثر مفید دارد. ریشه جوشانده برگ آن برای کاهش حدت حمله های آسم و برونشیت اثر نافع دارد. میزان قند در ادرار را کاهش می دهد و در عین حال مدّر است و برای رفع سنگ کلیه و رفع ناراحتی های مثانه مؤثر است.

7.مقدار خوراکی جوشانده گیاه

مقدار خوراک آن 50-30 گرم برگ گیاه یا گیاه با ریشه به صورت جوشاند در 1000 گرم آب است که روزانه چند فنجان بخورند.

8.شیره گیاه هفت بندمرغان

شیره آن برای جلوگیری خونروی از بینی موثر است و کمی از آن را در بینی بالا می کشند خون قطع می شود. نوشته فوق به مشخصات و خواص دارویی علف هفت بندمرغان پرداخت که امید است مورد توجه قرار گرفته باشد.

خواص و کاربرد علف هفت بندمرغان

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

[1] Quercetin-3-arabinoside

[2] Avicularin

[3] Quercetin

[4] Arabinosid

[5] Oxalic acid

[6] Ascarids

[7] Myrtille

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x