تاثیر کمبود فسفر در زراعت گندم

تاثیر کمبود فسفر در زراعت گندم

فسفر در زراعت غلات اهمیت ویژه ای دارد. به وسیله کودهای فسفردار، می‌توان حاصلخیزی خاک را که بر اثر کشتهای متمادی کاهش پیدا کرده است، جبران کرد. املاح فسفر به علت پائین بودن قابلیت انحلال، به طور یکنواخت در خاک پخش نمی‌شوند. این عنصر در خاکهای اسیدی به وسیله آلومینیوم و آهن و در خاکهای قلیایی به وسیله آهک املاحی را تولید می‌کند که به سختی قابل حل اند و به دشواری مورد استفاده گیاهان قرار می گیرند همه کودهای فسفردار در همان سال اول توسط گیاهان جذب نمی‌شوند بلکه تعدادی از آنها در سالهای بعد مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی تاثیر کمبود فسفر در گندم میپردازیم.

ضریب اثر فسفر زیاد است. از اینرو پس از بررسی های نیازهای تغذیه ای و در صورت نیاز با مصرف مقدار کمتری کودهای فسفردار (نسبت به کودهای ازت دار) می‌توان حداکثر محصول را برداشت کرد. فسفر در اعمال حیاتی و ساختمانی (فتوسنتز، تقسیم سلولی و عکس العملهای تنفسی) نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. اهمیت فسفر در ایجاد ریشه های فراوان، پنجه زدن، بالا بردن وزن دانه و کیفیت پخت، تشکیل مواد قندی در محصول و حاصلخیزی خاک است.

تاثیر کمبود فسفر در گندم به چه صورتی ظاهر میشود؟

کمبود فسفر باعث کمی رشد ریشه ها، تغییر رنگ برگها از سبز به قهوه ای مایل به ارغوانی یا قرمز، و شروع خشکیدگی از نوک برگها و تغییر رنگ ساقه (سبز تیره مایل به آبی) بوده و در واقع آثار شدیدتر کمبود بر روی سنبله نیز مشاهده می‌شود. کمبود شدید فسفر در گندمفسفر بطور محسوس در خاک حرکت نمی‌کند و لذا گیاهچه با سیستم ریشه کوچک بیشتر از گیاهان بزرگتر می‌توانند از فسفر موجود در خاک استفاده نمایند. کمبود فسفر در گندم باعث استرسهای فیزیولوژیکی شده و شرایط را برای توسعه بیماریهای مانند پوسیدگی ریشه  (Pythium) فراهم می سازد.

کمبود فسفر بیشتر در خاکهای سرد، مرطوب و دارای کلسیم بالا و آلومینیوم قابل مبادله متمرکز می‌گردد. کاربرد کود فسفاته در نزدیک ریشه در بهبود کمبود موثر می‌باشد زیرا عنصر در خاک نسبتاً بی حرکت می‌باشد. کودهای فسفردار را باید حتماً قبل از کشت و برای غلات در پائیز وارد خاک نمود. فسفر به صورت کودهای سوپرفسفات و فسفات آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. از کود سوپر فسفات حتی المقدور نباید در خاکهایی که دارای کلسیم زیاد هستند استفاده شود زیرا بنیان این نوع باعث زیاد تر شدن کلسیم خاک می‌شود لذا در این خاکها باید از فسفات آمونیوم استفاده گردد. منتهی به علت اینکه در بنیان کودهای مذکور مقداری ازت نیز وجود دارد باید موقع مصرف کودهای ازت دار، درصد ازت موجود در این کود نیز منظور گردد.

کمبود شدید فسفر در گندم

کمبود شدید فسفر در گندم

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x