بررسی خواص پسته

بررسی خواص پسته

پسته انواع مختلفی داشته و به صورت‌های گوناگونی ازجمله پسته خام، برشته‌شده، شور کرده، مغز، پودر، شیرینی و … مصرف می‌شود.

حتی برخی افراد علاقه زیادی به پسته با طعم‌های دلپذیر دارند که می‌توانند انواع مختلف آن را در فروشگاه پسته رفسنجان بیابند؛ اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که کدام نوع پسته، مفیدترین نوع برای سلامتی بدن است؟

آیا از خواص پسته مطلع هستید؟ در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان سعی داریم به بیان برخی از فواید پسته برای فشارخون، کم‌خونی، کاهش قند خون و … بپردازیم.

با ما همراه باشید تا با کسب اطلاع از فواید پسته خام و اضافه نمودن این آجیل خوشمزه به برنامه غذایی، سلامتی را به خود و عزیزانتان هدیه دهید.

قیمت پسته

ترکیب‌های غذایی پسته خام

انواع پسته یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در جهان است و با توجه به فواید غذایی آن، مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

کربوهیدرات‌ها: نصف پیمانه پسته تقریباً 18 گرم کربوهیدرات و 6 گرم فیبر را فراهم می‌کند. پسته، مانند بیشتر آجیل‌ها، دارای شاخص گلیسمی پایینی است. تحقیقات نشان داده‌اند که فیبر و چربی سالم موجود در پسته می‌تواند قند خون را پس از مصرف غذاهای پرکربوهیدراتی مانند برنج سفید، نان و سیب زمینی کاهش دهد.

چربی‌ها: تا چندی پیش، پسته و سایر آجیل‌ها به دلیل محتوای چربی بالای خود شهرت نامطلوبی داشتند؛ اما با پیشرفت‌های علمی درزمینهٔ تغذیه، فهمیدیم که نوع چربی در رژیم غذایی مهم‌تر از میزان چربی است.

نصف پیمانه پسته حاوی 30 گرم چربی است که از این مقدار، حدود 4 گرم به چربی‌های اشباع، 9 گرم به چربی‌های چند غیراشباع و 16 گرم به چربی‌های تک غیراشباع اختصاص دارد. در مقایسه با آجیل‌های دیگر، پسته دارای چربی کمتری است.
درنتیجه چربی موجود در پسته بسیار هم مفید است.

پروتئین‌ها: نصف فنجان پسته حاوی تقریباً 13 گرم پروتئین است. پسته به‌عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاه‌خواران، وگان‌ها و خام‌گیاه‌خواران شناخته شده‌است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: پسته با توجه به فواید غذایی آن، یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است. مغز پسته به دلیل حضور کاروتنوئیدهای لوتئین و زاگزانتین دارای رنگ سبز و زرد است.

علاوه بر این، پسته منبع خوبی از ویتامین B6، فسفر، تیامین و منبع عالی از مس است. همچنین، ازنظر فیتوسترول‌ها، پسته دارای بیشترین میزان در میان آجیل‌هاست.

درنهایت، با توجه به ترکیبات غذایی متنوع و مفید پسته، می‌توان آن را یکی از غذاهای سالم و مغذی در رژیم غذایی فرد دانست.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

اگر شما نیز از طرفداران پسته هستید و می‌خواهید از فواید پسته بهره‌برداری کنید، توصیه می‌شود روزانه 30 گرم، یعنی تقریباً 45 عدد پسته مصرف کنید.

این مقدار برای افرادی است که ازنظر سلامتی مشکل خاصی ندارند. البته همیشه پیش از تغییرات در رژیم غذایی خود، با متخصص مشورت کنید تا از بهره‌برداری بهینه از ویژگی‌ها و خواص این مغزی‌جات اطمینان حاصل کنید.

ازآنجایی‌که پسته طبعی گرم و خشک دارد اگر گرمی آن برایتان قابل‌تحمل نیست، پسته را همراه با عناب یا یک سردی دیگر مصرف کنید.

خواص پسته

موضوعی که می‌توان با اطمینان بیان کرد این است که پسته خام خواص بیشتری نسبت به پسته‌ی برشته‌شده یا شور کرده دارد.

با انجام عملیات مختلف بر روی این آجیل به‌خصوص حرارت دادن و شور کردن آن، بسیاری از خواص پسته خام ازجمله کنترل فشارخون از بین می‌روند. در ادامه به بررسی برخی موارد کلی پرداخته‌ایم.

روغن و آنتی‌اکسیدان پسته

پسته خام نسبت به پسته برشته‌شده یا شور کرده روغن بیشتری داشته و آنتی‌اکسیدان آن تحت دمای بالا کاهش پیدا نمی‌کند.
آنتی‌اکسیدان پسته بسیار قوی بوده و یکی از بهترین ترکیبات ضد سرطان است.
روغن پسته نیز حاوی قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و برای مصرف سالاد و پخت‌وپز و به‌خصوص سرخ‌کردنی بسیار توصیه می‌شود.
متأسفانه به دلیل بالا بودن قیمت، امکان تهیه آن و بهره بردن از خواص فوق‌العاده روغن پسته برای بسیاری از افراد مشکل است.

روغن پسته خام

ویتامین‌ها و مواد مغذی پسته

برخی ویتامین‌ها در دمای بالا کاهش‌یافته و یا به‌طورکلی از بین می‌روند.
پسته حاوی فیبر فراوان، چربی‌های غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف ازجمله توکوفرول است که میزان توکوفرول در مغز خام پسته بیشتر است.

میزان پتاسیم پسته خام به ازای هر 100 گرم حدود یک گرم است و بخش مهمی از نیاز روزانه پتاسیم بدن را می‌تواند تأمین کند. خوب است بدانید که خواص پسته برای پسر دار شدن مربوط به پتاسیم موجود در آن است.

خواص پسته خام برای کنترل فشارخون

پسته حاوی مواد مغذی و معدنی فوق‌العاده‌ای است که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. مقدار زیاد پروتئین، آرژنین، کلسیم، پتاسیم و منیزیم روی کاهش فشارخون تأثیر قابل‌توجهی دارند.

بنا به دلایل زیر برای افراد با فشارخون بالا پسته خام توصیه می‌شود:

• پسته برشته معمولاً دارای مقادیر بالایی نمک است که برای فشارخون بالا مضر است.
• پسته خام پتاسیم بالایی دارد و در متعادل کردن فشارخون بسیار مفید می‌باشد.

خواص پسته برای لاغری

پسته خام حتی می‌تواند به کنترل وزن افراد کمک کند. کافی است قبل از وعده‌های غذایی اصلی یا همراه با آن مقداری پسته بخورید.

پسته با داشتن فیبر فراوان علاوه بر ایجاد احساس سیری، نیاز شما به پروتئین، چربی‌های مفید و بسیاری از ویتامین‌ها و املاح را فراهم می‌کند.

برخلاف باور عموم پسته چاق نمی‌کند بلکه داروی لاغری است!
جلوی تمایل زیاد به خوردن غذا را گرفته و موجب می‌شود به‌طور متعادل غذا مصرف کنید.

اما توجه داشته باشید از خواص پسته خام خشک کمک بگیرید و از مصرف پسته بود داده (برشته) ترجیحاً اجتناب کنید. اگرچه آن‌ها نیز به‌اندازه خود، این فواید را به همراه دارند.

برای بهره بردن از فواید لاغر کنندگی پسته خام، کافی است یک مشت (حدود 50 گرم) پسته را قبل از شام بخورید و شام را بسیار آهسته و مختصر میل نمایید.

پسته شما را سیر نگه خواهد داشت.

خواص پسته برای قلب

مصرف پسته میزان اچ دی ال خون (چربی خوب) را بالابرده و احتمال سکته مغزی و قلبی را کاهش می‌دهد.
همچنین کلسترول خون را پایین آورده و به سلامت رگ‌ها کمک می‌کند.
این تصور اشتباه است که چون پسته چرب است چربی خون را بالا می‌برد؛ زیرا چربی پسته به گونه ایست که موجب کاهش کلسترول (چربی بد) می‌شود.

خواص پسته خام برای فشار خون

خواص پسته برای زنان

پسته، آجیلی است با فواید فراوان که در راستای بهبود سلامت زنان نیز مؤثر می‌باشد. فواید پسته به خصوص برای زنان در جنبه‌های متعددی مانند بهبود دوره‌های قاعدگی، کاهش دردهای مفصلی و بهبود کیفیت خواب خودنمایی می‌کند.

ویژگی‌های مغذی موجود در پسته، نظیر ویتامین D و مواد روی، به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کنند که به‌نوبه خود، در پیشگیری و کاهش علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS مؤثر است.

همچنین، فیبرهای موجود در پسته به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و از افزایش سریع سطح قند خون جلوگیری می‌کند.

برای برخورداری از این فواید و تأثیرات مثبت پسته بر سلامت زنان، مصرف منظم این مغزی‌جات پیشنهاد می‌شود، اما طبعاً با مشورت پزشکی.

فواید پسته برای مردان

احتمالاً از خواص فوق‌العاده پسته برای مردان آگاهی دارید. این دانه کوچک، فواید چشمگیری بر بهبود اختلالات جنسی، افزایش میل جنسی و تقویت اسپرم دارد.

به همین دلیل است که از این آجیل به‌عنوان قوت مردان یاد می‌شود. رژیم غذایی سالم به همراه خوردن روزانه یک مشت پسته به مدت سه هفته برای مردان بسیار مؤثر است.

فواید پسته برای کودکان

تمامی خواص پسته در دوران کودکی، تأثیر بیشتری بر بدن می‌گذارند. یکی از این خواص تقویت هوش و حافظه است که در کودکی اهمیت زیادی دارد. ازجمله فواید دیگر پسته در این دوران می‌توان به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، افزایش انرژی، تقویت بینایی و … اشاره نمود.

کمک به شادابی پوست و مو

مصرف پسته به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای شادابی پوست و مو بسیار مفید است؛ بنابراین از فواید پسته خام خشک نه‌تنها برای کنترل فشارخون، رفع کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و … استفاده می‌شود بلکه در زیبایی و شادابی پوست نیز مؤثر هستند.

کمک به درمان کبد چرب با پسته

مصرف پسته برای افرادی که کبد چرب دارند توصیه می‌شود.
آنتی‌اکسیدان‌های پسته موجب بهبود وضعیت کبد چرب می‌گردند.
البته موارد ذیل نیز باید رعایت شود:
• هرگز آب سرد ننوشید.
• همراه غذا هرگز نوشیدنی استفاده نکنید و اگر تمایل به استفاده دارید حداقل میزان را مصرف کنید.
• از مصرف غذای فست فودی که روغن دارند به‌شدت پرهیز کنید.

خواص پسته برای کم‌ خونی

بیماری کم‌خونی و فقر آهن ممکن است در افراد مختلف ایجاد شود. راه‌های زیادی برای درمان و رفع این مشکل وجود دارد؛ اما تابه‌حال به فکر یک روش خانگی برای آن بوده‌اید؟ برای درمان کم‌خونی پسته خام حرف اول را می‌زند.

پسته سرشار از مواد خون‌ساز ازجمله آهن، روی، مس و پتاسیم است.

فواید پسته خام

کاهش قند خون

فواید پسته خام برای افرادی که دیابت دارند فوق‌العاده است.
پسته با کاهش روند جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می‌تواند قند خون را پایین آورده و کنترل کند.
همچنین این آجیل خوشمزه به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
این دانه مقوی دارای آنتی‌اکسیدان‌های ویژه‌ای است که می‌توانند از آسیب‌های بافتی در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری کنند.

پسته خام برای سلامت دستگاه گوارش

همیشه کمک گرفتن از گیاهان و میوه‌های دارویی، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری و درمان بیماری‌ها بوده است. پسته خام فلور طبیعی بدن را حفظ می‌کند و موجب سلامت دستگاه گوارش می‌شود.
برای افرادی که دچار یبوست می‌شوند پسته خام یک نعمت است.

بهترین تقویت کننده حافظه

یکی از اندام‌های بسیار مهم و حیاتی بدن مغز است که در طول روز نیاز به انرژی بالایی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف میزان مشخصی از آجیل‌ها به‌طور روزانه، به عملکرد مغز برای بهبود یادگیری، حافظه و … کمک می‌کند.
پسته حاوی فسفر است که خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر را کم می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با پسته

مصرف خشکبار و مغزهایی مانند پسته، یکی از بهترین راه‌کارها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. علت این خاصیت وجود مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند مس، منیزیم و ویتامین B6 در پسته است.

کمبود این مواد در بدن منجر به ناکارآمدی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها خواهد شد. علاوه بر آن پسته به ایجاد سلول‌های قرمز خون نیز کمک می‌کند.

بهبود سرفه با پسته

پسته از چند طریق می‌تواند سرفه را بهبود بخشد. این آجیل خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و فرد مبتلا به بیماری سرماخوردگی نخواهد شد.

علاوه بر آن بعد از ابتلا به سرماخوردگی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود سرفه داشته باشد. این خاصیت را نه‌تنها با خوردن مغز به دست می‌آورید، بلکه می‌توانید از جوشانده پوست پسته نیز برای رفع سرفه استفاده نمایید.

خواص پسته خام در بارداری

پسته یکی از آجیل محبوب و مغذی است که با توجه به خواص متعددی که دارد، موردتوجه زیادی قرار گرفته است. در بین مصرف‌کنندگان این میوه خوشمزه، زنان باردار نیز ازجمله افرادی هستند که می‌توانند از فواید فراوان آن بهره‌برداری کنند.

ازجمله خواص پسته خام برای زنان باردار می‌توان به کاهش خطر یبوست که مشکل رایجی در این دوره است، اشاره کرد.
فیبرهای حاضر در پسته به بهبود عملکرد گوارش و تسهیل حرکات روده کمک می‌کند. همچنین، پسته با حفظ تعادل در چربی‌ها و کاهش سطح کلسترول بد، به سلامت قلب و عروق مادر کمک می‌کند.

در مواردی همچون دیابت بارداری، مصرف پسته می‌تواند به حفظ سطح گلوکز خون کمک کند. این موضوع با توجه به اسیدهای چرب سالم و فیبرهای موجود در آن امکان‌پذیر می‌شود.

پسته با خواص ضدالتهابی‌اش، در کاهش تورم‌ها و دردهای مفصلی در دوران بارداری مفید است.

اما این فقط خواص مربوط به مادر نیست. جنین نیز از مصرف پسته توسط مادر بهره‌برداری می‌کند. پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع، اسیدفولیک، ویتامین E و کلسیم موجود در پسته به رشد جنین، سلامت مغزی و تراکم استخوانی او کمک می‌کند.

با توجه به تمام این اطلاعات، می‌توان گفت که مصرف معتدل پسته در دوران بارداری می‌تواند به بهبود سلامت مادر و نمو مناسب جنین کمک کند.

خواص خوردن پسته ناشتا

سیاری از ما پسته را به‌عنوان یک آجیل خوشمزه می‌شناسیم، اما آیا می‌دانید فواید پسته خام زمانی به اوج می‌رسد که آن را ناشتا مصرف کنیم؟

خوردن پسته ناشتا می‌تواند معجزه‌آسا باشد. فیبرهای بالایی که در پسته وجود دارد، حس سیری را افزایش داده و می‌تواند جلوی احساس گرسنگی ناگهانی را بگیرد که نه‌تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه به تقویت سوخت‌وساز بدن نیز کمک خواهد کرد.

همچنین، مصرف ناشتای پسته برای سیستم گوارشی مفید است. این مغزی‌جات در بهبود مشکلات گوارشی نظیر درد معده و بهبود زخم معده کمک می‌کند.

در مورد دیابت نیز خبر خوبی داریم، خوردن پسته ناشتا می‌تواند در کاهش سطح قند خون و کنترل این بیماری کمک کننده باشد.

با توجه به اینکه پسته منبع غنی از ویتامین‌ها است، مصرف آن به صورت ناشتا به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و همچنین به سلامت پوست و مو می‌افزاید، باعث بهبود بافت مو و جلوگیری از خشکی آن می‌شود.

درنهایت، پسته‌های خام که ناشتا مصرف شوند، می‌توانند یک قدم مهم در بهبود سلامت و تقویت بدن ما باشند.

ورزشکارها پسته بخورند!

ورزشکاران همواره با تمرینات سخت ورزشی نیاز به برنامه غذایی سالم و مؤثر دارند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را حفظ کنند. برای افرادی که بدن‌سازی کار می‌کنند میزان مصرف پروتئین و چربی خوب اهمیت زیادی دارد.
پسته هر دو را یکجا دارد و برای رژیم غذایی بدن‌سازان و ورزشکاران کاملاً مفید و کارساز است.

خواص پسته خام برای بدنسازی

تنفس سلولی و تازگی پسته خام

پسته خام تنفس سلولی داشته و حاوی ویتامین‌های کامل و تازه است. به همین دلیل است که می‌توان گفت پسته خام یک موجود زنده می‌باشد.

وقتی پسته برشته (بوداده) می‌شود، دمای بالا باعث مرگ جوانه داخل پسته شده و همین امر موجب عدم تنفس مغز پسته می‌گردد. این عدم تنفس موجب کهنه شدن پسته برشته می‌شود.

به بیان ساده‌تر پسته خام همیشه تازه است و می‌توان از خواص آن برای فشارخون و کم‌خونی بهره کافی برد.

پسته برشته نهایتاً در شرایط معمولی سی روز عطروطعم خود را حفظ می‌کند.

شاید خیلی افراد دقت نمی‌کنند که چرا تخم‌مرغ تازه خوشمزه‌تر از تخم‌مرغ کهنه است یا چرا گردویی که تازه از پوست درآمده باشد مزه و طعم بهتری دارد.

پسته هم از این قاعده مستثنا نبوده و شما در هنگام میل کردن پسته خام در عمل پسته تازه و زنده‌ای را استفاده می‌کنید. در کنار این طعم دلپذیر، قطعاً از خواص پسته خام خشک بیشتر بهره خواهید برد.

سخن نهایی

پسته‌ یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها در سطح جهانی است. پسته تمام هنرها را در خود یکجا دارد. حال اگر به‌صورت خام مصرف شود می‌تواند بیشترین فایده را به بدن برساند.

ازجمله خواص پسته خام می‌توان به کنترل فشارخون، رفع کم‌خونی، کنترل وزن، تقویت میل و قوای جنسی و … اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به برخی از این فواید بی‌نظیر اشاره کنیم.

در آخر تأکید می‌شود اگر طعم و مزه برایتان اهمیتی ندارد، خواص پسته خام خشک بسیار بیشتر از پسته بود داده و برشته است.
هرچند که پسته خام، خود طعم دلپذیر و محبوبی دارد. سایت فروشگاهی پسته رفسنجان مرغوب‌ترین نوع پسته را با قیمتی مناسب در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

منبع: دکتر ایمان جباری ظهیر آبادی

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جمشید محسن پور
جمشید محسن پور
4 سال قبل

بله دقیقا همین طوره، بنده چند سال هست روغن پسته در منزل استفاده میکنیم. حتی برای تخم مرغ درست کردن!
یک کلام بگم معجزه است معجزه..حیف که گرونه وگرنه به همه توصیه میکردم!( خجالت میکشم چون گرونه)

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x